Megjelent: 7 éve

„Csapatot nem hagy ott az ember”

A beteg számít rám - mondta a gyártósoron a gépkezelő. A vibe manager a cég udvari bolondja - két provokatív mondat az Employer Trending konferencia előadóitól. Mi pedig korábbi cikkünket folytatva összefoglaltuk, hogy milyen toborzási és employer branding tippeket adtak át szakértőink a Médiapiac és a HR Portal októberi rendezvényén.

images

A vállalati belső kommunikációról mint üzletileg kritikus tényezőről adott elő Szvetelszky Zsuzsanna kutató, tudományos munkatárs (MTA TK RECENS) „A pletyka” és „A rejtett szervezetek” szerzője.

„Csapatot nem hagy ott az ember” - ezzel a provokatív mondattal kezdett, amit azzal magyarázott, hogy a kékgalléros azért nem hagyja ott bevált munkahelyi csapatát, mert csak a kocsmában talál ilyet (de ott nem keres, hanem költ), a fehérgalléros pedig azért, mert felméri, hogy utána stresszcsökkentésre költheti a pénzét. Egy munkahelyen történt meg, hogy egy több mint 130 kilós nő kollégái elhatározták, segíteni fognak neki. Hónapokon át életmód tanácsokkal, figyelmességgel támogatták, ezalatt több, mint 30 kilót fogyott, és a csapatnak jobbak lettek az eredményei. „Az összetartozás olyan soft erő, amit nem lehet látni, de nem szívesen hagyják ott az emberek. A kékgalléros sem fogja 10 ezerért otthagyni” - mondta a kutató.

Aztán hosszabban foglalkozott azzal, hogy milyen a munkahelyi kommunikáció: „A kommunikáció olyan, mint a közmű, akkor vesszük észre, amikor hiányzik” - mondta Szvetelszky Zsuzsanna. Majd kiemelte, hogy a vezetőnek uralnia kell a kommunikációt, amelyben nem az energia ráfordítás, hanem az ismeretek számítanak. A nem megfelelő belső kommunikáció azzal a veszéllyel jár, hogy:

- Kiszámíthatatlanná teszi a kommunikációs folyamatot
- Bizonytalanságot kelt, energiákat köt le feleslegesen
- Indokolatlan költségeket okoz. Minden több kerül majd
- Csökken a kívánatos együttműködés és nő a nem kívánatos

A munkafolyamatok ezáltal lassulnak. A tűzoltás és pánikolás közben összegubancolódnak a folyamatok, ami komoly kockázatot jelent. Ennek következményeként romlik a morál, nő a konfliktusok száma, nő a távozási hajlandóság, nő az olyan versengés, ami nem áll összhangban a szervezet céljaival: pl. az egyik divízió megeszi a másikat, miközben a szervezet egészét kár érte.

Az informális kommunikáció logikája



Három szabály van minden vállalatnál: vagy túl sok, vagy kevés az információ, vagy nem megfelelő. „Ahol nincs, vagy nem megfelelő a kommunikáció, ott keletkezik. Informális út, megkerülés, torzulás: ez a céges pletyka” - mondta Szvetelszky. Fontosnak tartja, hogy mondjuk ki, ami rájuk tartozik, mert az nyugtatja meg a dolgozókat, akkor nem lesz pletyka. „A beszélgetés köt kohéziót, ekkor nem fog elmenni pár ezer forintért egy másik munkahelyre” - tette hozzá. A kommunikáció formális útja az e-mailek, intranet, feljegyzések, plakátok, meetingek, személyes kommunikáció. Az informális kommunikációnak is vannak olyan formái, amik hasznosak és érdemes formalizálni őket, viszont ami nem hasznos, azt vissza kell szorítani, indokolatlanná kell tenni. A formálisnak is használ a kontroll, például az e-maileket szűrni kell, mert irracionális mennyiségben érkeznek, és a túl sok információ stresszt okoz.

A jó vezetői kommunikációról megtudtuk, hogy lehet döngő léptű, kiabálós, tépelődő valaki, mindegy milyen a vezető, de legyen koherens önmagával. A rossz vezetői kommunikáció célja a hatalom igazolása, a dolgozó ellenfél, a viszonyuk egyoldalú, a főnök érzelmileg dominál, manipulatív és megfélemlítő.

Szvetelszky Zsuzsanna szerint a befektetett energia megtérül: csökkenni fog a fluktuáció, nőni a lojalitás, a szervezeti önismeret, a belső kooperációk stb. és lehetővé válik a belső márkaépítés.
Szép példa, amikor az egyéni jövőkép így csatlakozik a vállalatihoz. Az egyik gyógyszergyártó cég kékgallérosa mondta a gyártósoron állva: „A beteg számít rám” - Szvetelszky Zsuzsanna szerint ez egy erős jövőkép.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - „Csapatot nem hagy ott az ember”
2. oldal - A vibe managerek a színen
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Felmérés: ilyen munkahelyen akarnak dolgozni a magyarok

Felértékelődött a biztonság, az együttműködés és a nyílt kommunikáció, ha munkahelyválasztásról van szó. A PwC Magyarország idén is több... Teljes cikk

Nő a kockázat, nő az igény a látható megbízhatóságra – így szerezd meg az OPTEN Cégminősítést

Nyílik az olló a hazai cégek között – a legmegbízhatóbbak köre bővül, de a legkockázatosabbaké is látványosan nő. Most különösen... Teljes cikk

Nézz be, így néz ki az Autówallis új irodája

Három telephely helyett egy cégre szabott székház. A költözés számos HR kihívást is tartogatott. Az új munkakörnyezet nemcsak a vállalat... Teljes cikk