Élményadatok segítik a munkáltatókat a munkavállalói élmény javításában
A HR legaktuálisabb kihívásairól, az agilis szervezeti átalakulásról, a változásmenedzsmentről és a munkavállalói élmény fejlesztéséről szólt az SAP éves siófoki konferenciájának HR szekciója, a HR NOW. Többek között választ kapunk arra, hogy mivel járulnak hozzá az élményadatok ahhoz, hogy reális képünk legyen arról, mit is gondolnak a munkavállalók a munkahelyükről. Első rész.
Az agilis szervezeti modell esetében az alkalmazkodás a kulcs, mert ennek hiányában nem tud működni benne az ember és a szervezet sem. Ezért például azokat a vezetőket, akik az új szerkezethez, hierarchia rendszerhez nem tudnak alkalmazkodni, azokat a cégek egy ilyen átalakulás során elveszíthetik. A HR feladta, hogy azokat segítse, támogassa, akik ingadoznak. A munkavállalók elé fel kell festeni az új szervezeti struktúra értékeit, előnyeit, mint például a felhatalmazás, önállóság, kreativitás, ahol nem feltétlenül felfelé lehet elmozdulni, hanem az oldalirányú mozgás is épp olyan lehetőséget teremt, emelte ki Masa Beáta. A folyamatok is folyamatosan változnak, így bár a kitűzött cél ugyanaz marad, a stratégiát állandóan újra kell gondolni, és ehhez idomulva működni. Fluck Benedek megemlítette, hogy náluk egy dedikált „transformer csapat” működik, amely az egész szervezetben segít a változás elterjesztésében és elfogadásában. Bertalan Imre hozott néhány arányszámot, amely szerint a munkavállalók 15-30%-a természetesen át tud állni, alkalmazkodik a változáshoz, kétharmad fejleszthető, képezhető, míg a maradékot el kell engedni. Ugyanakkor mielőtt valaki ilyen átalakításba kezd, fel kell tenni a kérdést, hogy a jelenlegi munkaerőpiac erre lehetőséget ad-e, hiszen ha a váltás a munkavállalók felének lecserélődését jelenti, akkor nem biztos, működőképes.
A stabil értékek kialakításának fontosságát emelte ki Fluck Benedek, aki szerint ezekre lehet építeni az összes változást. A HR-nek érdemes „fontolva haladni”, lépésről lépésre, kis változtatásokkal. Nagyon fontos feladat a vezetők felkészítése a változás kommunikációjára, hogy megfelelően tudják továbbítani az információkat, mert ez sok szervezetben nem működik. Meg kell határozni a fejlődési irányvonalakat, ehhez pedig szükség van arra, hogy a leüljenek a dolgozókkal, beszéljenek egymással. Masa Beáta elmondta, hogy ők a Boschnál már csapat-kompetenciákban gondolkodnak, és teljesítményértékelés helyett pedig az IDD (Individual Development Dialogue - Egyéni Fejlesztési Beszélgetés - a szerk.) felé indulnak el. Az agilis szervezetben a teljesítményértékelésnek folyamatosnak kell lennie, értékelni kell a sprinteket, vissza kell tekinteni, hogy a megvalósítás hogyan sikerült.
Fontos változást jelent az is, hogy az agilis szervezetben a munkavállaló válik saját karrierje felelősévé, melynek része, hogy várják tőle a kezdeményezőkészséget, és azt is, hogy ne várja, hogy készen kapja a megoldásokat. A vezetők a változásmenedzsment során hasznos gyakorlati eszközöket sorolták fel: nagyköveti rendszer alkalmazását, csoportos coachingot, transition workshopok szervezését, change menedzserek, agile masterek bevonását.
Szervezeti változás és digitális átalakulás
A szervezeti változás pedig gyakran együtt jár a HR funkciók újrahangolásával is, erről osztotta meg tapasztalatait Bán Zoltán, a MOL Csoport javadalmazási és HR operáció vezetője, aki elmondta, hogy a cégcsoport jelenleg harminc országban, 26 ezer munkavállalóval van jelen. 2014-ben még nem volt egységes rendszer, amelyben a HR folyamatok működni tudtak volna. Ekkor indították el a Success Factorst a teljes vállalaton belül, melynek során 2000 vezetővel kezdtek együtt dolgozni. 2018-ban bevezették a learning és onboarding modult, 2019-re pedig eljutottak odáig, hogy már applikáción is működik a rendszer, így bármikor, bárhonnan telefonról is elérhető. 2019-ben komoly változást jelentett HR szempontból, hogy országok helyett divíziókban kezdtek el gondolkodni a cégcsoportban, amit aztán a rendszereknek is támogatniuk kell. Így már nem jelent problémát, hogy mondjuk, egy norvég vezető jóváhagyja a csapatához tartozó horvát kollégája teljesítményét, távolról.
A cél, hogy okos eszközökön keresztül minden információ elérhető legyen, ennek eredményeképp gyorsabb, közvetlenebb legyen a kommunikáció a kollégákkal. Ugyanakkor haladni fontolva kell a digitalizáció területén is, hiszen a komplex rendszerek esetében jelentős a vesztenivaló, mondta Bán Zoltán. Kiemelte, hogy a bevezetés során hangsúlyozni kell, hogy a rendszer használata időt takarít meg a HR-nek és a munkavállalónak is. A vezetők közvetlenül bekapcsolódhatnak a teljesítménymenedzsmentbe, az onboarding folyamatba, a képzés-fejlesztésbe. Visszajelzést például a mobil applikáción keresztül, akár a büféből is adhatnak percek alatt.
A nehézséget a rendszer felállításakor az jelentette, hogy óriási feladat volt ennyi ember bevonásával elindítani. Az adatok kapcsán is le kell fektetni a sarokköveket, hogy ki, mit érhet el, mit kezelhet. Ugyanis az is könnyen előfordulhat, hogy a túlzott adatmennyiségtől, a vezető túlterheltté válik. Annak pedig nincs értelme, hogy rengeteg adatot kinyerünk a rendszerből, amellyel aztán nem kezdünk semmit. Így különösen fontos kommunikálni, hogy milyen döntések születnek egy-egy a munkavállalóknak szóló mérés, kérdőív, visszajelzési igény után. Arra is érdemes odafigyelni, hogy mennyire felkészült a közeg a használatra, ahol be akarjuk vezetni, mert néha az üzlet már hamarabb elkötelezett, mint amennyire a környezet fogadóképes.
Miért kell odafigyelni az élményadatokra?
Az adatok kapcsán, Theresa Thieme, az SAP Qualtrics üzletfejlesztési vezetője kiemelte, hogy a működési adatokon túl (operational data) az „érzelmeket” jobban visszatükröző élményadatokra (experience data) is oda kell figyelni a munkavállalói élménytervezés érdekében. A teljes munkavállalói életút élményét fejleszteni három kulcsfogalom mentén lehetséges: ezek a figyelem, megértés, és a cselekvés. Ha ez működik, akkor kevesebb lesz a hiányzás, növekszik a hatékonyság.
Az élményadatok fontos visszajelzői annak, hogy mi is zajlik a cégen belül, a munkavállalók hogy érzik magukat, mire kell figyelni a szervezetfejlesztés során. Az élményadatok körébe tartozik: ez elkötelezettség, a jelöltélmény, az elégedettség, a tréning élmény, a jóllét és a vezető hatékonysága.
Theresa Thieme érdekes adatokra hívta fel a figyelmet. Míg a HR általában azt gondolja, hogy a munkavállalói 69%- elkötelezett, ez valójában egy jóval alacsonyabb arány, mindössze 34%. 71% gondolja, hogy a dolgozók elégedettek a juttatási csomaggal, míg valójában csak 48% érez így. 81%-ban feltételezi a HR, hogy az alkalmazottak ajánlanák a céget másoknak, mint remek munkahelyet, miközben csak 38% tenne így. A tehetségmenedzsment egyik legfontosabb része, hogy a működési- és élményadatokat össze kell kapcsolni, és ezek segítségével megakadályozni a kiégést, az elkötelezettség csökkenését. Ez többek között úgy érhető el, ha az új belépők kezét nem engedi el a cég az első időszakot követően sem, hanem segít nekik kapcsolódásokat találni a kisebb közösségükben, mentorral segít a munkában, valamint például olyan egyszerű dolgokkal teszi kellemesebbé a munkavállalói élményt, hogy nem kell minden rendszerhez külön belépőkód, hanem elég belőle egy is. Az intelligens szervezet az embert helyezi előtérbe. A szakember szerint az a lényeg, hogy kezdjük el valahol, tegyünk a változás érdekében, kérdezzük meg az embereket a tapasztalataikról, hogy még időben alakítani tudjunk rajtuk.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk
Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk
HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk
- Munkavállalói résztulajdonosi programot indít a Waberer’s 5 hónapja
- Nem próbálkoztunk megtartással: Kőszegi Enikő a Rába modernizációjáról 5 hónapja
- Itt az okos HR: Mit hoz az AI a HR digitalizációban? 5 hónapja
- Munkavállalói felmondás 5 hónapja
- Munkavállalói motiváció: részesedés a cégben adómentesen 5 hónapja
- Extremitás és az intuíció 6 hónapja
- Lehet adómentes a vállalati egészségkultúra? 6 hónapja
- Itt a kompetencia alapú kiválasztás: az érzelmi intelligencia a középpontban 6 hónapja
- A Lidl az összes munkavállalójának szabadnapot ad december 24-én 6 hónapja
- Termékenység Megőrzés Program (Fertility Benefit Program) - az egyedi munkáltatói odafigyelés 6 hónapja
- Együttműködés, őszinteség és az elmaradhatatlan AI - így építsd a munkáltatói márkát 7 hónapja