kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Érettség is kell a coachinghoz

A magyarországi vállalatok még messze nem használják ki a coachingban rejlő lehetőségeket. Még azoknak a cégeknek is csupán alig 14 százaléka alkalmazza átfogó koncepció alapján a coachingot, ahol a szakemberek ismerik ezt a hatékony vezetőfejlesztési módszert, és tudják azt is, mire használható - derül ki a Beehive Műhely felméréséből.

A Beehive Műhely 2008 nyarán felmérést végzett, amely a hazai coaching-szokásokat vizsgálta. A coaching-folyamatok szereplőit - coacholtakat, megbízókat, coachokat - kérdezték meg tapasztalataikról. A kutatásban Werner Vogelauer, ismert osztrák coach német nyelvterületen immár öt alkalommal felvett kérdőívének átdolgozott, bővített változatát alkalmazták. Az eredmények elgondolkodtatóak.

A magyarországi cégek még messze nem használják ki a coachingban rejlő lehetőségeket. Még azoknak a cégeknek is csupán alig 14 százaléka alkalmazza átfogó koncepció alapján a coachingot, ahol a szakemberek ismerik ezt a hatékony vezetőfejlesztési módszert, és tudják azt is, hogy mire használható. Hasonló nagyságrendet képviselnek azok a cégek is, amelyeknél, ha nem is koncepcionálisan, de állandó jelleggel alkalmazzák a módszert. A többi válaszadó válaszaiból az derül ki, hogy a cégek közel 70 százalékánál viszont ma még csak alkalmi jelleggel, egyedi igények kezelésére használják.

Nagyon színes a kép a fejekben a módszert illetően. Ez nemcsak hazánkban van így. Vogelauer hasonló tapasztalatokról számol be a "Coaching a gyakorlatban" című könyvének legújabb kiadásában az általa végzett kutatás eredményeinek alapján. A színesség mellett azonban már kirajzolódnak közös pontok is. A coachingra megbízók és a coacholtak tapasztalatai és meglátásai nagyon hasonlóak.

Szerintük a coaching

  • hatékony vagy a legeredményesebb vezetésfejlesztési eszköz (77-83 százalék),
  • 75 százalékban vezetők és felsővezetők támogatására használatos,
  • elsősorban alkalmi jelleggel használt eszköz (68 százalék),
  • 75 százalékban egyéni és 25 százalékban team-coaching formájában zajlik,
  • kezdeményezője a coacholt felettese, a HR, és maga a coacholt is lehet.

    A coaching alkalmazásának apropóját, illetve célját a megrendelők az alábbiakban határozták meg:

  • új vezetői szerepre való felkészítés,
  • személyes problémák hatékonyabb megoldása,
  • személyes hatékonyság növelése,
  • konfliktuskezelésben segítség nyújtása,
  • személyes készségek fejlesztése.

    A coaching-folyamatok 60 százaléka 5-10 coaching-ülésből áll, amelyek többnyire (72 százalékban) 1,5-2 órásak. A coachingok csaknem 100 százalékát a cégek finanszírozzák.

    A coacholtak elsősorban azt várják a coachtól, hogy
    - titoktartó legyen,
    - megbízható szaktudással rendelkezzen,
    - széles látókörrel, gazdag élettapasztalattal bírjon,
    - lojális legyen hozzájuk,
    - empatikus legyen, és figyeljen a köztük lévő kapcsolatra.
    (Ezek a jellemzők az 5-ös skálán 4,5-nél nagyobb értéket kaptak.)

    Ez a lista nagyon hasonlít a megrendelők preferenciáira.

    A megbízó szerepben lévő válaszadók a coachinggal kapcsolatos elvárások között kiemelték, hogy fontos számukra, hogy a coacholt munkahelyi működésében tapasztalható legyen a pozitív változás.

    A résztvevők válaszaiból az látszik, hogy a coaching-folyamat felépítéséről a coacholtak több mint 80 százalékának hasonlóak a tapasztalatai:

  • Rendszeresen kaptam visszajelzést a coachomtól az üléseken.
  • A folyamat elején meghatároztuk a célokat.
  • A folyamat elején szóbeli megállapodást kötöttem a coachommal.
  • Minden coaching-ülés végén értékeltük az aznapi közös munkánkat.
  • A folyamat elején megbeszéltük a munkamódszereket, ahogyan dolgozni fogunk.
  • Ezek az elemek a megrendelői oldalon elvárásként jelennek meg.

    A coaching hatékonyságát saját tapasztalatuk alapján a résztvevők közel 75 százaléka igen jónak ítéli (8 vagy magasabb pontszám a 10-es skálán). Minden hatodik résztvevő esetében azonban nem hozott igazi átütő eredményt a coaching, ők nem érték el a kitűzött céljaikat. Ennek ellenére egyhangú az ügyfelek álláspontja: mindnyájan ajánlanák a coachingot, mint fejlesztési módszert másoknak is. A kutatást végzők számára érdekes adat, hogy többen azt is látják már, hogy csak azoknak hasznos, akik érettek rá.

    Paskuj Iván
    Beehive Consulting


    Forrás: Beehive-kutatás W. Vogelauer átdolgozott, bővített kérdőíve alapján
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

    2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

    Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

    Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

    Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

    Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk