kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Ettől retteghetnek a munkaadók 2014-ben

A HMV, amely nemrégiben még a világ talán legnagyobb hanglemez-kiskereskedő lánca volt, éppen egy évvel ezelőtt komoly leépítésekre kényszerült. (Ha valakinek nem ugrana be a név, talán a logó alapján fel tudja idézni: a gramofont hallgató kiskutyás cégről van szó.) A leépítés azért lett emlékezetes, mert az elbocsátott dolgozók élőben közvetítették saját kirúgásukat a cég hivatalos Twitter csatornáján. Hangzatos bejegyzések követték egymást órákon keresztül, köztük a „"Tömegmészárlás!", illetve a „a főnök épp azt kiabálja, hogy hol kell kikapcsolni a "Twittert" keserűen gunyoros élcelődés.

Az eset rámutat, hogy az új technológiák, applikációk és kommunikációs formák alaposan átrendezik a korábbi berendezkedést. A 0-24 órás elérhetőség, a folyamatos online kapcsolat jó lehetőségeket jelent a gyorsabb és hatékonyabb kommunikáció megszervezése szempontjából, de nem elhanyagolhatóak a veszélyek sem. 2014 most már jól láthatóan arról (is) fog szólni, hogy a kütyük jelentette biztonsági kockázatokat hogyan tudja kezelni a munkaadó.

Munkaadói oldalról belegondolni is dermesztő, hányféle, új típusú veszély leselkedik a cégekre az új évben. A dolgozók egyre inkább a cég egyfajta nem hivatalos szóvivőiként funkcionálnak: ma már nem csak az ügyfélkapcsolati pontokon dolgozó, call centeres, vagy online ügyintézők kerülnek közvetlen kapcsolatba az ügyfelekkel, vagy potenciális ügyfelekkel: a közösségi média felületein bárki megjelenítheti a céget, segítheti, vagy ronthatja a márka megítélését. A kevéssé lojális, vagy akár csak kevésbé megfontolt kollégák nem tudnak, vagy nem akarnak különbséget tenni az üzleti titkok, céges belső információk és a publikus adatok között, és akár az intim tartalmak védelmét megsértve, adott esetben saját sérelmeiket megosztva roncsolhatják a vállalat jó hírét, vagy üzleti érdekeit. A céges informatikai infrastruktúrára épülő applikációk, belső fejlesztések általában lehetővé teszik a távmunkát, vagy a mobilitás egyéb formáit, tértől és munkaidőtől függetlenül hozzáférhetőek a vállalat belső rendszerei, adatbázisai. Nem is beszélve arról, hogy ezek a mobil eszközök önmagukban is komoly értéket képviselnek. Belátható, hogy minél több munkatárs szaladgál nagyszámú kütyüvel, táblagéppel, laptoppal, annál nagyobb az esély arra, hogy az eszközök itt-ott ottfelejtődjenek, ellopják őket, vagy hogy illetéktelenek jussanak hozzá a féltett üzleti adatbázishoz, vagy a belső levelezéshez.

A fenti rizikófaktorok mindegyike egyúttal vállalati kríziskezelést tehet azonnal szükségessé: akár egy inadekvát, vagy arrogáns Facebook bejegyzés a cég berkein belülről, akár egy obszcén fotó feltöltése, megköröztetése, vagy a dolgozóknak szánt belső üzenet kiszivárogtatása egy pillanat alatt, letörölhetetlenül ellepi az internetet. Új feladatkört jelenthet a cég számára a közösségi tartalmak új szempontok szerinti monitorozása, a márkanevet érintő posztok észlelése, akár a gyors közbelépés, a meggondolatlanul cselekvő munkatárs gyors figyelmeztetése. Az üzleti információk elvesztése, vagy illetéktelen kezekbe kerülése pedig bizonyos esetekben az adott szervezet létét is veszélyeztetheti. Ezeknek a veszélyeknek a detektálása rendszergazdai, információ-biztonsági feladatokat hoz magával.

A cégvezetésnek a kockázatokat tehát technológiai és személyzeti oldalról is át kell gondolni. A technológiai oldal - talán - kicsivel jobban megfogható, hiszen a jogosultsági rendszerek finomhangolása már régóta fontos terület a vállalati informatikában. A titkosított hálózat, a sűrűn változó, vagy akár alkalmanként generált jelszó-stratégia is csökkenti az adatszivárgás veszélyét, legalábbis jóhiszemű felhasználás esetén. A hordozható eszközök megőrzésének felelőssége anyagiakban is kifejezhető módon a munkavállalót terhelik, így még inkább érdekelt az eszközök védelmében, visszaszolgáltatásában.

A kevésbé kézzel fogható, személyiségfüggő, vagy, mondjuk így, HR-es területeket egyéb módokon lehet körülbástyázni. Az első feladatcsoport nyilvánvalóan már a kiválasztásnál elkezdődik, a kockázati tényezőt jelentő jelentkezőket meg kell próbálni kiszűrni már az első interjúköröknél. A belépőket az orientációs tréningekkel, a céges kultúrával való megismertetéssel lehet közelebb hozni a vállalati célokhoz, a lojális együttműködéshez. Az elkötelezett munkavállaló nem fogja rossz hírét kelteni a cégnek a Twitteren, a Facebookon, vagy más fórumokon, sőt, adott esetben lehet, hogy épp a cég szószólójaként, reputációjának védelmezőjeként fog szerepelni. A szabályozottság kérdésére a felelősségi körök pontos beállítása, a munkaköri leírások részletes meghatározása, a munkaszerződés precíz megfogalmazása, a jogosultságok és kötelezettségek világossá tétele, a belső és a külső, nyilvános kommunikációra vonatkozó céges policyk kidolgozása és betartatása lehet megoldást. Ha pedig mégis elválásra kerül sor, meg kell próbálni a legnagyobb korrektség mellett, kulturáltan eljárni, így elkerülheti a munkaadó, hogy a HMV-hez hasonlóan kiszolgáltatottá váljon a feldühödött dolgozóknak. Így pedig 2014-ben sem kell majd rettegni.



Bőhm Kornél
kommunikációs szakértő
a Spindoc Kommunikációs Hálózat alapítója



  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A diákok több mint fele tanulna mesterséges intelligenciával, de csak kevesen férnek hozzá az iskolában

Németországban és Ausztriában tízből négy tanuló fér hozzá az AI-hoz az osztályteremben, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban ez az... Teljes cikk

Vajon megtaláljuk az egyensúlyt az ember és az AI között? - avagy az AI emberi arca

Vajon mit tartogat 2024-ben a mesterséges intelligencia? 2023-ban minden eseményen téma volt az AI és ember kapcsolata, hatása egymásra. HR szempontból... Teljes cikk

Az üzleti hallgatók készen állnak a mesterséges intelligencia munkahelyi használatára

A brit gazdasági szakos hallgatók szerint az ügyfélszolgálati munkakörökre lesz a legnagyobb hatással a mesterséges intelligencia - derül ki egy... Teljes cikk