Ettől retteghetnek a munkaadók 2014-ben
A HMV, amely nemrégiben még a világ talán legnagyobb hanglemez-kiskereskedő lánca volt, éppen egy évvel ezelőtt komoly leépítésekre kényszerült. (Ha valakinek nem ugrana be a név, talán a logó alapján fel tudja idézni: a gramofont hallgató kiskutyás cégről van szó.) A leépítés azért lett emlékezetes, mert az elbocsátott dolgozók élőben közvetítették saját kirúgásukat a cég hivatalos Twitter csatornáján. Hangzatos bejegyzések követték egymást órákon keresztül, köztük a "Tömegmészárlás!", illetve a a főnök épp azt kiabálja, hogy hol kell kikapcsolni a "Twittert" keserűen gunyoros élcelődés.
Munkaadói oldalról belegondolni is dermesztő, hányféle, új típusú veszély leselkedik a cégekre az új évben. A dolgozók egyre inkább a cég egyfajta nem hivatalos szóvivőiként funkcionálnak: ma már nem csak az ügyfélkapcsolati pontokon dolgozó, call centeres, vagy online ügyintézők kerülnek közvetlen kapcsolatba az ügyfelekkel, vagy potenciális ügyfelekkel: a közösségi média felületein bárki megjelenítheti a céget, segítheti, vagy ronthatja a márka megítélését. A kevéssé lojális, vagy akár csak kevésbé megfontolt kollégák nem tudnak, vagy nem akarnak különbséget tenni az üzleti titkok, céges belső információk és a publikus adatok között, és akár az intim tartalmak védelmét megsértve, adott esetben saját sérelmeiket megosztva roncsolhatják a vállalat jó hírét, vagy üzleti érdekeit. A céges informatikai infrastruktúrára épülő applikációk, belső fejlesztések általában lehetővé teszik a távmunkát, vagy a mobilitás egyéb formáit, tértől és munkaidőtől függetlenül hozzáférhetőek a vállalat belső rendszerei, adatbázisai. Nem is beszélve arról, hogy ezek a mobil eszközök önmagukban is komoly értéket képviselnek. Belátható, hogy minél több munkatárs szaladgál nagyszámú kütyüvel, táblagéppel, laptoppal, annál nagyobb az esély arra, hogy az eszközök itt-ott ottfelejtődjenek, ellopják őket, vagy hogy illetéktelenek jussanak hozzá a féltett üzleti adatbázishoz, vagy a belső levelezéshez.
A fenti rizikófaktorok mindegyike egyúttal vállalati kríziskezelést tehet azonnal szükségessé: akár egy inadekvát, vagy arrogáns Facebook bejegyzés a cég berkein belülről, akár egy obszcén fotó feltöltése, megköröztetése, vagy a dolgozóknak szánt belső üzenet kiszivárogtatása egy pillanat alatt, letörölhetetlenül ellepi az internetet. Új feladatkört jelenthet a cég számára a közösségi tartalmak új szempontok szerinti monitorozása, a márkanevet érintő posztok észlelése, akár a gyors közbelépés, a meggondolatlanul cselekvő munkatárs gyors figyelmeztetése. Az üzleti információk elvesztése, vagy illetéktelen kezekbe kerülése pedig bizonyos esetekben az adott szervezet létét is veszélyeztetheti. Ezeknek a veszélyeknek a detektálása rendszergazdai, információ-biztonsági feladatokat hoz magával.
A cégvezetésnek a kockázatokat tehát technológiai és személyzeti oldalról is át kell gondolni. A technológiai oldal - talán - kicsivel jobban megfogható, hiszen a jogosultsági rendszerek finomhangolása már régóta fontos terület a vállalati informatikában. A titkosított hálózat, a sűrűn változó, vagy akár alkalmanként generált jelszó-stratégia is csökkenti az adatszivárgás veszélyét, legalábbis jóhiszemű felhasználás esetén. A hordozható eszközök megőrzésének felelőssége anyagiakban is kifejezhető módon a munkavállalót terhelik, így még inkább érdekelt az eszközök védelmében, visszaszolgáltatásában.
A kevésbé kézzel fogható, személyiségfüggő, vagy, mondjuk így, HR-es területeket egyéb módokon lehet körülbástyázni. Az első feladatcsoport nyilvánvalóan már a kiválasztásnál elkezdődik, a kockázati tényezőt jelentő jelentkezőket meg kell próbálni kiszűrni már az első interjúköröknél. A belépőket az orientációs tréningekkel, a céges kultúrával való megismertetéssel lehet közelebb hozni a vállalati célokhoz, a lojális együttműködéshez. Az elkötelezett munkavállaló nem fogja rossz hírét kelteni a cégnek a Twitteren, a Facebookon, vagy más fórumokon, sőt, adott esetben lehet, hogy épp a cég szószólójaként, reputációjának védelmezőjeként fog szerepelni. A szabályozottság kérdésére a felelősségi körök pontos beállítása, a munkaköri leírások részletes meghatározása, a munkaszerződés precíz megfogalmazása, a jogosultságok és kötelezettségek világossá tétele, a belső és a külső, nyilvános kommunikációra vonatkozó céges policyk kidolgozása és betartatása lehet megoldást. Ha pedig mégis elválásra kerül sor, meg kell próbálni a legnagyobb korrektség mellett, kulturáltan eljárni, így elkerülheti a munkaadó, hogy a HMV-hez hasonlóan kiszolgáltatottá váljon a feldühödött dolgozóknak. Így pedig 2014-ben sem kell majd rettegni.
Bőhm Kornél
kommunikációs szakértő
a Spindoc Kommunikációs Hálózat alapítója
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A Microsoft új Teams-funkciója automatikusan felismeri, ha egy dolgozó a vállalat WiFi-hálózatára csatlakozik, és ennek alapján frissíti a... Teljes cikk
Kötelező lesz embernek maradni. Ahogy a mesterséges intelligencia egyre több munkafolyamatot vesz át, a világ legnagyobb gazdaságai új szabályozást... Teljes cikk
Toborzás, onboarding, belső kommunikáció - chatbot, tréningek és a munkaerőt kezelő teljes adminisztrációs rendszerek. Mindezeken a területeken az... Teljes cikk
- Luxusfizetés, nulla bejárás, szabad délutánok – így dolgozik a jövő embere? 1 hete
- Rég nem látott leépítési hullámot mértek az Egyesült Államokban 2 hete
- Az amerikai dolgozók több mint fele saját zsebből fizeti a képzéseket, amiket munkáltatója nem áll 2 hete
- Munkaerősokk: ezektől a cégektől küldenek el ezreket az AI miatt 3 hete
- Távmunka vagy home office? Akár több tízezer forint múlhat a helyes besoroláson 3 hete
- Mennyit keres egy informatikus? 1 hónapja
- A nő, aki megmutatta: az álommelót nem megtalálni, hanem kitalálni kell 1 hónapja
- Tömeges leépítés a Nestlénél: 16 ezer munkahely szűnik meg 1 hónapja
- Outplacement, elbocsátás - divatba jön újra, vagy sosem tűnt el? 1 hónapja
- Contracting 1 hónapja
- Extra szabadság, home office és kreatív HR-sek: ezt teszik a jóllétért a megbízható munkaadók 2 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?