kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

Home office munka

A home office az otthonról végezhető munkát jelenti. Lehetősége szélesebb körben a koronavírus-járvány idején terjedt el. A pandémia óta az ilyen jellegű munkavégzés aránya csökkent, azonban számos cégnél a munkavállalói élmény és a munkáltatói márka érdekében hibrid munkavégzést vezettek be, vagyis a munka részben az irodában, részben otthon történik.

Home office jelentése

A home office során a dolgozó a munkaadó irodája helyett saját otthonából végzi el munkáját. Ez a munkavégzési módszer gyakran rugalmas munkaidő-beosztást jelent. Általában fehérgalléros szakmákban, irodai munkák esetén van rá lehetőség.

Home office 2024

Mára a rendszeresen és alkalmanként otthonról dolgozók aránya 8% körüli értékre állt be, a KSH adatai szerint

Egy globális kutatás szerint, amely 32 országban 42 000 munkavállalót vizsgált meg, a népsűrűségtől, a kulturális normáktól és a lakhatási helyzettől is függ, hogy mennyire tértek vissza (kellett visszatérniük) az alkalmazottaknak az irodákba. Van, ahol mindössze 1,6 napot lehet otthonról dolgozni havonta, míg a világ más részein 4-6 nap/hó az átlagos arány. Magyarországon, ahol lehetőség van otthoni munkavégzésre, ott a leggyakoribb „berendezkedés” a 2-3 nap hetente otthon illetve az irodában.

Egyre több munkáltató rendeli vissza az irodákba a dolgozóit részben (hibrid munkavégzés) vagy teljesen. Ennek különböző okai vannak: általában az szervezeti kultúra erősítését és a hatékonyabb együttműködést, mint célt; az elkötelezettség, a munkáltatóhoz való kötődés gyengülését, a munkahelyi közösséghez való kapcsolódás sérülését nevezik meg a cégek. 

A KPMG CEO Outlook felmérésében az áll, hogy a vezérigazgatók egyre szilárdabban támogatják a pandémiát megelőző munkarendet: a többség (64 százalék) azt jósolja, hogy a következő három évben teljes mértékben visszatérnek az irodai munkavégzéshez. A megkérdezett vezérigazgatók elsöprő arányban (87 százalékuk) azt is kilátásba helyezik, hogy az irodai munkavégzést ösztönözni is fogják pénzügyi jutalmazás vagy akár előléptetés formájában.

Home office munka

Otthoni munkavégzés leggyakrabban irodai munkakörök esetén lehetséges, például adminisztratív, informatikai, ügyfélszolgálati, marketing, média munkakörökben. 

Home office szabályozás

A home office-t a cégek változó módon szabályozzák. Van, ahol rugalmasan, a vezetővel egyeztetve, egyéni igények alapján van lehetőség otthoni munkavégzésre, míg van, ahol meghatározott arányban heti két vagy három napot kell kötelezően az irodában tölteni, és a további napokon lehet otthonról dolgozni. 

Egy felmérés szerint a cégek ötödénél szigorodott az elmúlt egy évben a home office szabályozása. Ez a szabályozás vonatkozhat a home office munkavégzés időtartamára illetve kereteire is. 

A felmérésben részt vevő vállalatok felénél nem csupán egyértelműen meghatározzák a home office kereteit, de szigorúan be is tartatják az erre vonatkozó szabályokat. A válaszadók 23 százalékánál vannak ugyan szabályok az otthoni munkavégzésre vonatkozóan, de ezeket nagyon lazán kezelik, vagyis lényegében mindenki akkor és onnan dolgozik, amikor és ahonnan számára a legideálisabb. A kutatás során válaszokat adó cégek további 27 százalékánál pedig egyáltalán nincs szabályozás a home office kapcsán, a közvetlen vezetővel egyeztetve dolgozhatnak akár otthonról is a munkatársak.

A leggyakoribb megoldás a 2 nap otthoni munka és 3 nap irodai, ezt 10-ből 3 vállalatnál választották a felmérést kitöltők közül. A második leggyakoribb eset az, amikor ugyan hivatalos otthoni munkavégzés nincs, de egyedi igények alapján van erre lehetőség, ez a kérdőívet kitöltő cégek mintegy ötödénél jellemző.

Az 1 nap home office és 4 nap irodai jelenlét a válaszadók 14 százalékánál gyakorlat, és ugyanilyen arányt képvisel ennek a fordítottja is, vagyis amikor 4 napot otthonról dolgoznak egy héten, és csak 1 napot töltenek az irodában. Egyaránt 8-8 százalékot képviselnek azok a vállalatok, ahol 3-2 a bontás a home office és az irodai jelenlét között, illetve bármennyi napon dönthetnek úgy a munkatársak, hogy otthonról dolgoznak.

Home office előnyei

A home office előnyei közé tartozik, hogy a munkavállalók időt és pénzt takarítanak meg, ha nem kell közlekedniük vagy ingázniuk a munkahelyükre. Általában rugalmasabb munkavégzésre ad lehetőséget az otthoni munkavégzés, ami a munka-magánélet egyensúlyára is pozitív hatással lehet. (Ugyanakkor vannak esetek, amikor ennek éppen az ellenkezője történik, ha nincs meg a megfelelő elkülönítés, könnyen összemosódhat a munka és a magánélet tere és ideje is, ami kiégéshez vezethet.) A home office lehetősége javíthatja a munkavállalói elégedettséget, így pozitív hatással lehet az elkötelezettségre, a teljesítményre, így a munkáltatói márkára. 

A munkáltató márka vonzerejének növekedése könnyebbé teszi a tehetséges jelöltek bevonzását, vagyis toborzási szempontból előnyt jelent a home office lehetőségének felkínálása. Valamint kiterjesztheti a cég recruitment „vonzáskörzetét”, hiszen a részleges vagy teljes home office (távmunka) lehetőséget teremt arra, hogy a munkáltató a saját telephelyétől távolabbról is toborozhasson munkavállalókat. Továbbá költségcsökkentő tényező lehet a home office, hiszen akár kisebb irodahelyiség is elég lehet a működéshez. 

Ugyanakkor home office munkavégzés esetén érdemes odafigyelni az otthoni munkakörnyezet kialakítására, a megfelelő, nyugodt munkakörülményekre, technológiai háttérre, ami biztosítja a hatékony munkavégzést. 

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Alig kellenek a pályakezdők, a jó szakember viszont nehezebben vált

Óvatosabbak lettek a cégek a szellemi munkavállalók felvételében: kivárnak vagy sokszor csak projekt alapon alkalmaznak, a hirdetések száma is... Teljes cikk

Miért bukhatnak el a cégek, ha erőltetik az irodai visszatérést?

Miközben világszerte egyre több vállalat próbálja visszarendezni a munkavégzést az irodai keretek közé, a Grant Thornton Magyarország... Teljes cikk

Kiderült, mitől lesz ideális egy iroda 2025-ben

A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték... Teljes cikk