Így hoznak pénzt a dolgozók ötletei
Nyitott vezetőséggel a háttérben igen komoly pénzt érhetnek a cégeknek a munkatársak kreatív ötletei. Több világszerte ismert termék született már ilyen ötletbörze alkalmával, itthon azonban egyelőre nem nagyon divat a munkatársak véleményének kikérése. Kezdeményezések azért már vannak a témában.
Rengeteg remek ötlethez - mindemellett még plusz profithoz is juthatnak a dolgozók ötleteit, újításait nyitottan fogadó és ezek megvalósítását a mindennapokban is lelkesen támogató vezetők és cégek. Németországban a Volkswagen például máris 100 millió eurót tudott megspórolni mintegy 32600 alkalmazottja által benyújtott javaslatai alapján. A gumigyártó Continental munkatársai 120 millió, a Daimler-alkalmazottak 68 millió, míg a BMW dolgozói 77,9 millió eurót takarítottak meg a vállalatnak az előbb említett módszerrel.
Ezek a példák is mind azt bizonyítják, hogy érdemes vezetőként kilépni a kényszerű sablonokból és teret engedni a dolgozói kreativitásnak is. Ez az alapelv valóban jól hangzik: ám a hazai gyakorlatban, a tapasztalatok alapján még elég kevesen alkalmazzák. Ezért a helyzetért általában a vezetők hozzáállása és nem megfelelő szintű kommunikációja is felelős. "Az alkalmazottakat kreativitásra buzdító vezetői hozzáállással kapcsolatban a coach atyja, Sir John Whitmore fogalmazott meg egy szemléletes példát. Sir Whitmore szerint egyáltalán nem mindegy, hogy a vezető azt mondja-e az alkalmazottnak, hogy "Menj be egy létráért a raktárba!", vagy azt, hogy "Hozz egy létrát!". Míg az első utasításban a feladat végrehajtásának minden mozzanata a végsőkig leszabályozott, a másodikban már a feladat végrehajtása a cél. A részleteket, a megvalósítást már a munkavállalóra bízza a vezető - ám egy ennél is magasabb szintű vezetői magatartás, amikor a vezetőnek konkrét jövőképe is van és mindezt hitelesen közvetíteni is tudja a dolgozók felé. Ebben az esetben már nem csak a feladat megvalósításához kap szabad kezet a munkavállaló, hanem a cél érdekében ő is előállhat olyan új ötletekkel, projektekkel, amelyek annak megvalósítását hatékonyan segítik"- magyarázza Cservenyák Tamás coach.
A szakember véleménye szerint hazánkban a vezetői hozzáállás mellett az is hátráltatja a kreativitást, hogy az erre irányuló kezdeményezések eléggé felemás módon vannak jelen a cégek életében - emellett a lendület is hamar elapad. "Nem egy nagyvállalatnál megtalálhatóak a dolgozói ötleteket váró ötletládák - csak az ügyben éppen semmi további nem történik."
Az ötleteikkel még pluszban is profitot termelő dolgozók jelentőségét a Google csapatában már felismerték. A cég épp a fentiek miatt vezette be a "20 százalék idő elve" elnevezésű gyakorlatát. Ennek értelmében a cég munkatársai munkaidejük egyötödét azoknak a kreatív ötleteknek és elképzeléseknek a megvalósítására használhatják fel, amelyek épp a kötelező feladatok megvalósításán túl vagy épp azok közben jutottak az eszükbe. A heti 5 napos munkahétből így egy kibontakozási lehetőséget biztosít a szakembereknek. A 20 százalék idő elve egyébként jó ötletnek bizonyult: például a világszerte használt Gmail és levelezési rendszere is ennek a gyümölcse.
Egy magyar cég is hasonló találékonysággal fejlesztett ki házon belül használatos, designos levelezési rendszert. "Ennél a cégnél a dolgozók gyakran panaszkodtak arról, hogy ritkán kapnak személyesebb jellegű visszajelzéseket a főnökeiktől és munkatársaiktól egyaránt. A vezetőség erre kitalálta, hogy hagyjanak a dolgozók egy parafatáblán rövid, néhány szavas, bátorító, köszönő üzeneteket a munkatársaknak, ha tetszett 1-1 ötletük vagy jónak találták a többiek problémamegoldását egy adott helyzetben. Aztán felmerült, hogy célszerűbb lenne ezeket az üzeneteket inkább egy privát, belső, mindenki által hozzáférhető levelezési rendszerben közzétenni. Egy ott dolgozó programozó ezt úgy valósította meg, hogy megcsinálta a levelezőprogramot, mégpedig egy parafa üzenőfal grafikájával"- hoz példát Cservenyák Tamás.
Az újításokat díjazó cégek nyitott szemmel járó vezetői és alkalmazottai - némi találékonysággal és egy kevés odafigyeléssel - még a halálra ítélt projekteket is képesek feltámasztani. Az elsősorban irodai kellékeket és kiegészítőket gyártó 3M cég például úgy találta ki a világ szinte összes irodájában naponta használatos post it-et, hogy egy, a kikísérletezése közben kevésbé hatásosnak bizonyuló ragasztóanyag az eredeti célnak nem felelt meg. Ezt látva a dolgozók elkezdték ideiglenesen a ragasztót az üzenő cetlik falhoz tapasztására használni - mígnem eszükbe jutott, hogy célszerű lenne a kis jegyzetlapokat hatékonyan használható kis tömbökké formálni és forgalomba hozni, mint üzenő cédulát.
A szegedi Factory Creative Studio is igyekszik alkotó légkört teremteni a dolgozók számára. "70 fő dolgozik a csapatban. A cég működését azonban úgy építettük fel, hogy mindig legyen fogadókészség a munkatársak egyéni ötleteinek megvalósításához is, ha azok valóban hatékonynak tűnnek. A fejlesztők például nem csak az ügyfelek által megfogalmazott szakmai problémákat oldhatják meg a munka során, hanem fejleszthetnek is a számukra teljesen új, egyedi alkalmazásokat, ha felmerül bennük egy-egy ilyen ötlet "- magyarázza Udvari Krisztina, a cég munkatársa.
Egy másik magyar cég is jó példa arra, hogy gyakran igenis érdemes meghallgatni a dolgozók ötleteit. "Egy vezetőképző trénercég szerette volna bemutatni szolgáltatásait a lehetséges ügyfeleknek. Az egyik munkatárs erre felvetette a nyílt nap lehetőségét. Ezt a vezetés először majdnem elvetette, mondván, egy tréningcég nem tarthat olyan nyílt napot, mint ahogy egy hagyományos iskola tenné. A munkatárs erre azt mondta, hogy meg lehet ezt is oldani - például úgy, hogy mini demóórákat tartanak a résztvevőknek a tréningek anyagából, például üzleti retorikából. Az ötlet azóta nagyszerűen bevált: ehhez persze a vezetők nyitottságára is nagy szükség volt"- tette hozzá Cservenyák Tamás.
Teret kell hagyni a kreativitásnak
Ezek a példák is mind azt bizonyítják, hogy érdemes vezetőként kilépni a kényszerű sablonokból és teret engedni a dolgozói kreativitásnak is. Ez az alapelv valóban jól hangzik: ám a hazai gyakorlatban, a tapasztalatok alapján még elég kevesen alkalmazzák. Ezért a helyzetért általában a vezetők hozzáállása és nem megfelelő szintű kommunikációja is felelős. "Az alkalmazottakat kreativitásra buzdító vezetői hozzáállással kapcsolatban a coach atyja, Sir John Whitmore fogalmazott meg egy szemléletes példát. Sir Whitmore szerint egyáltalán nem mindegy, hogy a vezető azt mondja-e az alkalmazottnak, hogy "Menj be egy létráért a raktárba!", vagy azt, hogy "Hozz egy létrát!". Míg az első utasításban a feladat végrehajtásának minden mozzanata a végsőkig leszabályozott, a másodikban már a feladat végrehajtása a cél. A részleteket, a megvalósítást már a munkavállalóra bízza a vezető - ám egy ennél is magasabb szintű vezetői magatartás, amikor a vezetőnek konkrét jövőképe is van és mindezt hitelesen közvetíteni is tudja a dolgozók felé. Ebben az esetben már nem csak a feladat megvalósításához kap szabad kezet a munkavállaló, hanem a cél érdekében ő is előállhat olyan új ötletekkel, projektekkel, amelyek annak megvalósítását hatékonyan segítik"- magyarázza Cservenyák Tamás coach.
Nem elég ötletládákat kihelyezni
A szakember véleménye szerint hazánkban a vezetői hozzáállás mellett az is hátráltatja a kreativitást, hogy az erre irányuló kezdeményezések eléggé felemás módon vannak jelen a cégek életében - emellett a lendület is hamar elapad. "Nem egy nagyvállalatnál megtalálhatóak a dolgozói ötleteket váró ötletládák - csak az ügyben éppen semmi további nem történik."
Heti egy nap a szabad gondolkodásé a Google-nál
Az ötleteikkel még pluszban is profitot termelő dolgozók jelentőségét a Google csapatában már felismerték. A cég épp a fentiek miatt vezette be a "20 százalék idő elve" elnevezésű gyakorlatát. Ennek értelmében a cég munkatársai munkaidejük egyötödét azoknak a kreatív ötleteknek és elképzeléseknek a megvalósítására használhatják fel, amelyek épp a kötelező feladatok megvalósításán túl vagy épp azok közben jutottak az eszükbe. A heti 5 napos munkahétből így egy kibontakozási lehetőséget biztosít a szakembereknek. A 20 százalék idő elve egyébként jó ötletnek bizonyult: például a világszerte használt Gmail és levelezési rendszere is ennek a gyümölcse.
Újszerű motiváció digitális üzenőfalon
Egy magyar cég is hasonló találékonysággal fejlesztett ki házon belül használatos, designos levelezési rendszert. "Ennél a cégnél a dolgozók gyakran panaszkodtak arról, hogy ritkán kapnak személyesebb jellegű visszajelzéseket a főnökeiktől és munkatársaiktól egyaránt. A vezetőség erre kitalálta, hogy hagyjanak a dolgozók egy parafatáblán rövid, néhány szavas, bátorító, köszönő üzeneteket a munkatársaknak, ha tetszett 1-1 ötletük vagy jónak találták a többiek problémamegoldását egy adott helyzetben. Aztán felmerült, hogy célszerűbb lenne ezeket az üzeneteket inkább egy privát, belső, mindenki által hozzáférhető levelezési rendszerben közzétenni. Egy ott dolgozó programozó ezt úgy valósította meg, hogy megcsinálta a levelezőprogramot, mégpedig egy parafa üzenőfal grafikájával"- hoz példát Cservenyák Tamás.
A post it is ennek a terméke
Az újításokat díjazó cégek nyitott szemmel járó vezetői és alkalmazottai - némi találékonysággal és egy kevés odafigyeléssel - még a halálra ítélt projekteket is képesek feltámasztani. Az elsősorban irodai kellékeket és kiegészítőket gyártó 3M cég például úgy találta ki a világ szinte összes irodájában naponta használatos post it-et, hogy egy, a kikísérletezése közben kevésbé hatásosnak bizonyuló ragasztóanyag az eredeti célnak nem felelt meg. Ezt látva a dolgozók elkezdték ideiglenesen a ragasztót az üzenő cetlik falhoz tapasztására használni - mígnem eszükbe jutott, hogy célszerű lenne a kis jegyzetlapokat hatékonyan használható kis tömbökké formálni és forgalomba hozni, mint üzenő cédulát.
Az informatikusok szabadon is fejleszthetnek
A szegedi Factory Creative Studio is igyekszik alkotó légkört teremteni a dolgozók számára. "70 fő dolgozik a csapatban. A cég működését azonban úgy építettük fel, hogy mindig legyen fogadókészség a munkatársak egyéni ötleteinek megvalósításához is, ha azok valóban hatékonynak tűnnek. A fejlesztők például nem csak az ügyfelek által megfogalmazott szakmai problémákat oldhatják meg a munka során, hanem fejleszthetnek is a számukra teljesen új, egyedi alkalmazásokat, ha felmerül bennük egy-egy ilyen ötlet "- magyarázza Udvari Krisztina, a cég munkatársa.
Bejött a nyílt nap tartása a tréningcégnek
Egy másik magyar cég is jó példa arra, hogy gyakran igenis érdemes meghallgatni a dolgozók ötleteit. "Egy vezetőképző trénercég szerette volna bemutatni szolgáltatásait a lehetséges ügyfeleknek. Az egyik munkatárs erre felvetette a nyílt nap lehetőségét. Ezt a vezetés először majdnem elvetette, mondván, egy tréningcég nem tarthat olyan nyílt napot, mint ahogy egy hagyományos iskola tenné. A munkatárs erre azt mondta, hogy meg lehet ezt is oldani - például úgy, hogy mini demóórákat tartanak a résztvevőknek a tréningek anyagából, például üzleti retorikából. Az ötlet azóta nagyszerűen bevált: ehhez persze a vezetők nyitottságára is nagy szükség volt"- tette hozzá Cservenyák Tamás.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
24 ezer tanár teljesen kimaradt, a többieknek morzsák jutottak a béremelésből
Összesen 24 192 pedagógus maradt ki az idei őszi béremelésből – derül ki a Klebelsberg Központ adataiból. A teljesítményértékelés alapján a... Teljes cikk
Így változik a teljesítményértékelés a globális IT-szektorban
Az IT-óriás Infosys elindította éves teljesítményértékelési ciklusát, amelyben a hangsúly az önreflexión, a készségfejlesztésen és a... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Ezek a rendvédelmi dolgozók kapnak lakhatási támogatást 2 hete
- Bérvita és elvándorlás: összeomlás szélén a színházi szakma? 3 hete
- Organizational Development Manager 3 hete
- Nincs szánalmasabb közhely annál, hogy "ezek a mai fiatalok" 4 hete
- Miért nem érti meg a cégvezető a dolgozót? 1 hónapja
- Új HR vezető a Debrecen International Airportnál 1 hónapja
- Megújul a Shell Hungary vezetősége - novembertől új HR-vezető is érkezik 1 hónapja
- Távozik az RTL-től Endrei-Kiss Judit HR vezérigazgató-helyettes 1 hónapja
- Ez a következő három év legnagyobb kihívása a pénzügyi vezetők szerint 2 hónapja
- Orbán Viktornak üzentek a szociális dolgozók 2 hónapja
- Hullámlovasok és rallyversenyzők: HR-t vezetni időnként extrém sport 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?