Megjelent: 5 éve

Így szerezz mentort az online térben

3000 megkérdezettből 2280 (76%) válaszolta, hogy a mentoring nagyon fontos, vagy fontos a számára egy 2019-es amerikai felmérésben. Mégis, csak kevesebb, mint 40%-uknak van mentora. A teljesség igénye nélkül összegyűjtöttünk néhány olyan módszert, ami a Karrier Intézet ügyfeleinek már működött a kapcsolatépítésben és az ezt követő mentoring kapcsolat kialakításában.

Most, hogy jelentősen csökkent a személyes találkozások száma (szociális távolságtartás) talán még nagyobb a szerepe a mentor-mentee kapcsolatoknak. Egyrészt, mert mindannyian ki vagyunk éhezve az emberi interakciókra. Igen, a home office-ból Zoomon bonyolított mentoring némiképpen más hangulatú, de ugyanúgy lehet mély vagy intim. Másrészt, jelentős változások közepette, bizonytalanságban sokat számít, ha van valaki, aki támogatást tud adni megosztva tapasztalatait és az idők során felhalmozott bölcsességét. Igen, ám, de a nappaliban ülve ölünkben a laptoppal hogyan tudunk mentorra szert tenni?

A tapasztalatok azt mutatják, hogy bár gyakori, hogy a szervezetek jelölnek mentort a munkatársaiknak, az ilyen „felülről jött” mentoring kapcsolatok a legkevésbé hatékonyak. Ha ehhez hozzávesszük a „távkapcsolat” adta nehézségeket, lehet, hogy most jobb, ha más módon közelítünk.

Akiknek van mentora, azok többsége valamilyen informális módon került a mentoring kapcsolatba: „magától” természetes módon alakult ki. Ez az út akkor járható, ha sokszor és sok emberrel kerülünk (lehetőleg rendszeres) kapcsolatba, az ismerkedés, a beszélgetések idővel organikusan átalakulhatnak mentoring kapcsolattá. A covid előtti időkben az „élő” konferenciák, előadások, networking események jó terepei voltak ennek.

Az, hogy most ezek többsége átkerült a virtuális térbe, nem kell, hogy megakadályozzon bennünket a kapcsolatépítésben és mentor keresésben. A fent említett felmérés szerint, korábban a mentoring kapcsolatok mindössze 14%-a jött létre úgy, hogy a mentee jelölt kérte fel direkt módon a mentort. Ez relatíve alacsony - itt van még lehetőség a bővítésre.

Szociális média


Egy átlagos Linkedin felhasználó 400 kapcsolattalrendelkezik. Nagyon valószínű, hogy ebben a kapcsolatrendszerben van olyan, aki alkalmas lehet mentornak, vagy ismer valakit, aki alkalmas lenne. Mit csináljunk?

- Csatlakozzunk csoportokhoz, akár több felületen, amelyek a szakterületünk szakembereit gyűjtik össze. Szóljunk hozzá.
- Kezdjük el követni azokat, akik megfelelő jelöltnek látszanak.
- Kommenteljük, lájkoljuk a posztjaikat. Tegyünk fel kérdéseket a posztjaikhoz és később akár privátban.
- Fókuszáltan posztoljunk. Osszunk meg releváns cikkeket, videókat.
- Vegyük fel a kapcsolatot a kapcsolatainkkal: Egy rövid, „rég beszéltünk - mi újság” üzenet elég lehet egy kapcsolat felmelegítéséhez.
- Olvassunk! Jó kapcsolatfelvételi lehetőség cikkek/posztok írójának egy rövid üzenetet küldeni, kiemelve, mi az, ami tetszett, esetleg kérdést feltenni.

Tanuljunk!


Számtalan platformon találunk mindenféle hosszúságú és mélységű lehetőséget a tudásunk (és kapcsolatrendszerünk) bővítéséhez. Inkább a bőség zavara a jellemző: a konferenciák (sokszor ingyenesen), webinárokká alakultak, számos cég hív meg neves előadókat, az online előadásoknak se szeri se száma.

Iratkozzunk fel témába vágó hírlevelekre, „menjünk el” akár fizetős (web)konferenciákra is. Aktívan vegyünk részt: Tegyünk fel kérdéseket az előadó(k)nak, figyeljük, mások mit kérdeznek, lépjünk kapcsolatba velük is (pl. chatbox ha van).

Az online tanulás szó szerint határtalan: a legjobb egyetemek, nagy presztízsű szakemberek előadásai, tanfolyamai, kurzusai hozzáférhetőek és nemcsak a legfrissebb tudáshoz férhetünk így hozzá, hanem közvetlen kapcsolatba kerülhetünk a mögöttük lévő emberekkel is. Sok kurzus tanuló csoportba osztja a résztvevőket: ez is egy lehetőség mélyebb kapcsolat kialakítására.

„Kérjetek és adatik!”


A mentori felkérés mindenki számára megtisztelő, sőt akár hízelgő is lehet. De azért ne rontsunk ajtóstól a házba. A jó mentoring kapcsolat mindig bizalmon alapul, amit először fel kell építeni. Néhány üzenetváltás után, vagy reakcióként egy online kommunikációra (poszt, cikk, tweet) bátran írhatunk egy kedves üzenetet:

Tisztelt/Kedves X!
A Linkedinen megjelent (cím) megkapó cikkét olvasva felmerült bennem néhány kérdés az Ön által ajánlott módszerek megvalósításával kapcsolatban. Nagyon örülnék, ha tudna 15 percet rám szánni egy Zoom/telefonbeszélgetés keretében.
Üdvözlettel:


Különösen jelen helyzetben mindenki örül egy kis változatosságnak, beszélgetésnek. Alaposan felkészülve, kérdésekkel és érdemi mondanivalóval elérhetjük, hogy a rövid első beszélgetést továbbiak kövessék, és gyakran előfordul, hogy a beszélgetéssorozat lassan, indirekt módon mentoringé válik.

Ajánlj!


Sokan vannak, akinek az élete a mentoruk hatására változott meg. Jó lehetőség a mentorunk elismerésére, formális köszönetnyilvánításra az ajánlás a Mentor Oscarra.

Gerlei Béla
A Karrier Intézet igazgatója
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Idén már kevésbé féltik a magyarok az állásukat a mesterséges intelligenciától

Érzékelhetően derűlátóbbá váltak tavaly óta a hazai munkavállalók a mesterséges intelligencia munkahelyekre gyakorolt várható hatásaival... Teljes cikk

Eljött a HR-es varázslók ideje: jön a fekete hattyú?

A hazai versenypályán többre lehetünk képesek, ha tudunk, ha tanulunk, ha az adatok mellé fantáziálunk, álmodozunk, varázsolunk - mondja Csermely... Teljes cikk

Felmérés: a fiatalok tanítják az idősebbeket az AI használatára

A Z-generációs munkavállalók közel kétharmada (59%) segít idősebb kollégáinak elsajátítani a mesterséges intelligencia használatát, ezzel... Teljes cikk