Megjelent: 2 hónapja

Így szerezz mentort az online térben

3000 megkérdezettből 2280 (76%) válaszolta, hogy a mentoring nagyon fontos, vagy fontos a számára egy 2019-es amerikai felmérésben. Mégis, csak kevesebb, mint 40%-uknak van mentora. A teljesség igénye nélkül összegyűjtöttünk néhány olyan módszert, ami a Karrier Intézet ügyfeleinek már működött a kapcsolatépítésben és az ezt követő mentoring kapcsolat kialakításában.

images

images

Most, hogy jelentősen csökkent a személyes találkozások száma (szociális távolságtartás) talán még nagyobb a szerepe a mentor-mentee kapcsolatoknak. Egyrészt, mert mindannyian ki vagyunk éhezve az emberi interakciókra. Igen, a home office-ból Zoomon bonyolított mentoring némiképpen más hangulatú, de ugyanúgy lehet mély vagy intim. Másrészt, jelentős változások közepette, bizonytalanságban sokat számít, ha van valaki, aki támogatást tud adni megosztva tapasztalatait és az idők során felhalmozott bölcsességét. Igen, ám, de a nappaliban ülve ölünkben a laptoppal hogyan tudunk mentorra szert tenni?

A tapasztalatok azt mutatják, hogy bár gyakori, hogy a szervezetek jelölnek mentort a munkatársaiknak, az ilyen „felülről jött” mentoring kapcsolatok a legkevésbé hatékonyak. Ha ehhez hozzávesszük a „távkapcsolat” adta nehézségeket, lehet, hogy most jobb, ha más módon közelítünk.

Akiknek van mentora, azok többsége valamilyen informális módon került a mentoring kapcsolatba: „magától” természetes módon alakult ki. Ez az út akkor járható, ha sokszor és sok emberrel kerülünk (lehetőleg rendszeres) kapcsolatba, az ismerkedés, a beszélgetések idővel organikusan átalakulhatnak mentoring kapcsolattá. A covid előtti időkben az „élő” konferenciák, előadások, networking események jó terepei voltak ennek.

Az, hogy most ezek többsége átkerült a virtuális térbe, nem kell, hogy megakadályozzon bennünket a kapcsolatépítésben és mentor keresésben. A fent említett felmérés szerint, korábban a mentoring kapcsolatok mindössze 14%-a jött létre úgy, hogy a mentee jelölt kérte fel direkt módon a mentort. Ez relatíve alacsony - itt van még lehetőség a bővítésre.

Szociális média


Egy átlagos Linkedin felhasználó 400 kapcsolattalrendelkezik. Nagyon valószínű, hogy ebben a kapcsolatrendszerben van olyan, aki alkalmas lehet mentornak, vagy ismer valakit, aki alkalmas lenne. Mit csináljunk?

- Csatlakozzunk csoportokhoz, akár több felületen, amelyek a szakterületünk szakembereit gyűjtik össze. Szóljunk hozzá.
- Kezdjük el követni azokat, akik megfelelő jelöltnek látszanak.
- Kommenteljük, lájkoljuk a posztjaikat. Tegyünk fel kérdéseket a posztjaikhoz és később akár privátban.
- Fókuszáltan posztoljunk. Osszunk meg releváns cikkeket, videókat.
- Vegyük fel a kapcsolatot a kapcsolatainkkal: Egy rövid, „rég beszéltünk - mi újság” üzenet elég lehet egy kapcsolat felmelegítéséhez.
- Olvassunk! Jó kapcsolatfelvételi lehetőség cikkek/posztok írójának egy rövid üzenetet küldeni, kiemelve, mi az, ami tetszett, esetleg kérdést feltenni.

Tanuljunk!


Számtalan platformon találunk mindenféle hosszúságú és mélységű lehetőséget a tudásunk (és kapcsolatrendszerünk) bővítéséhez. Inkább a bőség zavara a jellemző: a konferenciák (sokszor ingyenesen), webinárokká alakultak, számos cég hív meg neves előadókat, az online előadásoknak se szeri se száma.

Iratkozzunk fel témába vágó hírlevelekre, „menjünk el” akár fizetős (web)konferenciákra is. Aktívan vegyünk részt: Tegyünk fel kérdéseket az előadó(k)nak, figyeljük, mások mit kérdeznek, lépjünk kapcsolatba velük is (pl. chatbox ha van).

Az online tanulás szó szerint határtalan: a legjobb egyetemek, nagy presztízsű szakemberek előadásai, tanfolyamai, kurzusai hozzáférhetőek és nemcsak a legfrissebb tudáshoz férhetünk így hozzá, hanem közvetlen kapcsolatba kerülhetünk a mögöttük lévő emberekkel is. Sok kurzus tanuló csoportba osztja a résztvevőket: ez is egy lehetőség mélyebb kapcsolat kialakítására.

„Kérjetek és adatik!”


A mentori felkérés mindenki számára megtisztelő, sőt akár hízelgő is lehet. De azért ne rontsunk ajtóstól a házba. A jó mentoring kapcsolat mindig bizalmon alapul, amit először fel kell építeni. Néhány üzenetváltás után, vagy reakcióként egy online kommunikációra (poszt, cikk, tweet) bátran írhatunk egy kedves üzenetet:

Tisztelt/Kedves X!
A Linkedinen megjelent (cím) megkapó cikkét olvasva felmerült bennem néhány kérdés az Ön által ajánlott módszerek megvalósításával kapcsolatban. Nagyon örülnék, ha tudna 15 percet rám szánni egy Zoom/telefonbeszélgetés keretében.
Üdvözlettel:


Különösen jelen helyzetben mindenki örül egy kis változatosságnak, beszélgetésnek. Alaposan felkészülve, kérdésekkel és érdemi mondanivalóval elérhetjük, hogy a rövid első beszélgetést továbbiak kövessék, és gyakran előfordul, hogy a beszélgetéssorozat lassan, indirekt módon mentoringé válik.

Ajánlj!


Sokan vannak, akinek az élete a mentoruk hatására változott meg. Jó lehetőség a mentorunk elismerésére, formális köszönetnyilvánításra az ajánlás a Mentor Oscarra.

Gerlei Béla
A Karrier Intézet igazgatója
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Vezetői képzés - Emberek vezetése modul (C) A vezetői képzés célja az elméleti és gyakorlati vezetői tudás és kompetenciák fejlesztése. A résztvevők a képzésen megismerik a csapat és szervezetépítés és a munkatársak fejlesztésének, vezetésének és értékelésének alapvető vezetői eszközeit. A képzés résztvevői elsajátítják azokat a gyakorlatban alkalmazható technikákat, amelyek segítségével javítható a munkatársak elkötelezettsége és teljesítménye. Részletek Jegyek
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Hogyan hatékonyak az online tréningek, miért nem működik a hibrid? - interjú Szirtesi-Nagy Rékával

“Újraindultak a személyes tréningek, ám még jellemzőbb az online foglalkozás, a hibrid módszer nem bevethető” - mondja az utóbbi hetek... Teljes cikk

A legtöbb cég kihagyja a felsőoktatási együttműködésekben rejlő lehetőséget

Mindössze a cégek egyötöde működik együtt valamilyen felsőoktatási intézménnyel, pedig a tapasztalatok alapján mindkét fél rengeteget... Teljes cikk

Mit tettek és tanultak a vezetők home office-ban?

Kíváncsiak voltunk, hogy a koronavírus-járvány alatt három különböző szektorban működő cég vezetői hogyan kezelték a home office-t, és mit... Teljes cikk