kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 16 éve

Irodakommandó: van mit alakítani munkakultúránkon

Az ergonómai szakemberek egyben egyetértenek: sokszor nem a pénzen sikkad el a probléma, hanem a kényelmességen, közömbösségen. Pedig a teljesítmény látványosan nőhet attól, ha a dolgozók jól érzik magukat a munkahelyükön. Németh Edit, a BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék tanára, PhD hallgatója a HR Portált a munkahely legfontosabb ergonómiai tényezőibe avatta be.

Annak ellenére, hogy egyre több cég figyel oda a megfelelő munkakörnyezet kialakítására, fogad föl szakembereket erre a célra, mégis többségben vannak még hazánkban azok, akik a munkát és a munkahelyet a profittal azonosítják. Fel sem merül bennük a gondolat, hogy azon kívül is létezik lényeges dolog, történetesen az alkalmazott, aki megteremti a kenyérre valót. Pedig érdemes foglalkozni az ergonómia témakörével és a dolgozó kényelmével. A szakemberek nem győzik felhívni a figyelmet, hogy az alapvető ergonómiai elvárásoknak nem felelnek meg a bútorok és a rossz berendezés hosszú távon stresszt okoz a kényelmetlen testhelyzetből adódó izomfeszültség és izomfáradtság következtében.

A munkakörnyezetnek az alkalmazottak igényei alapján történő kialakítása minden cégnek legfontosabb alapelve kellene, hogy legyen. Bár a multinacionális vállalatok magukkal hozzák a nemzetközi trendeket, a fejlett országok kultúráit, ahol az ergonómia komoly hatással bír az irodák kialakításánál, melyet környezettudatos felhőkarcolók részeként hirdetnek. Ám az ergonómiával foglalkozó szakemberek tapasztalatai szerint hazánk korántsem tart még itt, kultúránk leragadt az íróasztal, szék, számítógép, kávéfőző kombinációnál, azt gondolva, minden megvan a munkához. Lássatok hozzá! És a szürke kis alkalmazott szó nélkül hozzálát. Azonban fél év múlva hátfájásra panaszkodva elmegy majd táppénzre, vagy ínhüvelygyulladással/valamilyen betegséggel a bírósághoz fordul munkaügyi perrel fenyegetőzve, melyet a helytelen munkaszék/asztal/ billentyűzet/ a kitisztítatlan klíma okozott. Érdemes tehát venni a fáradtságot, és kihívni egy ergonómiai szakembert, vagy bevonni a dolgozókat a munkahely kialakításába, valamint lecserélni az elavulttá váló munkaeszközöket. Mert a szakemberek egyben egyetértenek: sokszor nem a pénzen sikkad el a probléma, hanem a kényelmességen, közömbösségen. És az sem utolsó dolog - főleg a cégvezetők figyelmébe ajánljuk -, hogy a munkateljesítmény látványosan nőhet attól, ha a dolgozók jobban érzik magukat.

Németh Edit, a BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék tanára, PhD hallgatója fontosnak nevezte, hogy a munkahelyen hogyan jelenik meg a személyes tér, milyen a dolgozók közérzete, mennyire adnak hangot az alkalmazottak igényeiknek, zavaró tényezőknek.


Irodai munkahelyek



Először is tudatosítsuk magunkban, milyen típusú munkahelyen dolgozunk. Léteznek kötött területű irodák: sejt-vagy cellairodák, amelyek az elmélyült, nagy figyelmet igénylő munkához illeszkednek. Nagyteres irodák, amelyek a rutin feladatok elvégzésére alkalmasak és változtatható területű irodák: csoportszobák, variálható irodák, amelyekben többfajta munkakör is megfér egymás mellett - veszi végig a típusokat a szakember.

Nagyterű irodákban fontos a térelválasztás lehetősége. Ezt megtehetjük 180 centiméter magas szekrényekkel, asztalok közötti paravánokkal. Elnyelik, tompítják a zajt az asztal teljes szélességében, vagy háromnegyedében felhelyezett paravánok, de elválaszthatjuk vele, az egymással szemben lévő íróasztalokat is.

Érdemes azonban néhány szót ejteni a XXI. század munkaformájáról, a rugalmas munkavégzésről, távmunkáról. A távmunka homeoffice-ként valósul meg. A technológia fejlődésével ez egyre inkább megvalósítható és a munkavégzés helyfüggetlenné vált. Az ember kénytelen otthon is folytatni a munkát. Ergonómiai követelmények közé tartozik a helyigény, a megfelelő irodai eszközök biztosítása, illetve a külső tényezők leválasztása. Egy példát említett a szakember, méghozzá azt, amikor az ember otthoni hacukában bonyolít le egy konferenciabeszélgetést, miközben fő a borsóleves. Tehát ki kell alakítani otthon is egyfajta irodai környezetet, megfelelő hangulatot.


Hot desk/sharedesk



A marketingeseknek, ügyfélszolgálatosoknak bizonyára nem ismeretlen az az újfajta irodai kialakítás, hely- költségcsökkentés, amikor egy több műszakban történő munkát egy helyen végeznek a dolgozók. Előnyét a foglalkoztató élvezi, mivel általa jobban ki lehet használni a teret. - Ez leginkább az atipikus foglalkoztatásnál előnyös. Egy íróasztalt többen is birtokolnak és a feladat elvégeztével, fogod a cuccod és berakod egy görgős szekrénybe, úgynevezett trolley-ba - vázolja fel ezt a típusú munkakörnyezetet Németh Edit, aki az ehhez szükséges eszközöket is meghatározta: egy személyre szóló, zárható konténer, közös rendszerbe becsatlakoztatható laptop, közös adatbázis.


Zavaró fények, hangok, berendezések



Olyan környezeti tényező, mint a világítás, (természetes, vagy mesterséges) komoly hatással van a munkára. Nem elhanyagolható tényező ez egy irodai, vagy akár egy gyári munkánál. Az 50/99 egészségügyi rendelet tartalmaz kitételeket a megfelelő munkahely kialakítására, ám konkrétumokat kevésbé - hívja fel a figyelmet a hiányosságokra a szakember, hozzátéve: a rendelet csak annyit mond ki, hogy ha a munkavégzéshez feltétlenül szükséges, akkor kell helyi megvilágítást biztosítani a dolgozóknak (például olvasólámpa).

Az ergonómiai szakember olyat is tapasztalt munkája során, hogy a call-centerekben nagylégterű irodákban, magas paravánnal elválasztva ülnek a dolgozók és csak az "olvasólámpájuk" van felkapcsolva, az általános világítás nem.

A zaj is egy jelentéktelennek tűnő, ám annál fontosabb tényező egy munkahely életében. Van ugyanis, hogy a munkához hozzátartozik: például a telemarketing, ügyfélszolgálat természetes velejárója az emberekkel történő kommunikáció, telefoncsörgés, nyomtatók irodai zöreje, ahogy a gyárban a gépek zaja. Ám van, hogy a vezetés nemtörődömsége odáig vezet, hogy különböző tevékenységű embereket egy légtérbe ültet, mondván: a munka, az munka, bárhol légyen is. Erre egészen egyszerű példát lehet hozni az életből. Képzeljük el, ha egy toborzást ott vezényelnénk le, ahol épp a humán kontroller adatokat, törvényeket böngész, oszt-szoroz. Nyilvánvaló, hogy zavarná a számokkal foglalkozó munkavállalót, ha egy felvételi beszélgetést kellene végighallgatnia. A külön szoba, zajfelfogó paraván, térelválasztó mind-mind tökéletes megoldás lehet ebben az esetben.

Németh Edit egy amerikai példával hozakodott elő: egy cégnél úgy oldják meg a zavaró hangok tompítását, elnyelését, a csönd által okozott monotónia csökkentését, hogy egy kétóránként váltakozó cd-t hallgattatnak a dolgozókkal. Azt a kétkedést, mely szerint mi van, ha az adott személyzetis kollégának nem tetszik a szomszéd zenei stílusa, Németh Edit könnyedén eloszlatta. Elárulta, hogy ezek a cd-k különböző nyugtató, kellemes hatású hangokat tartalmaznak, mint például erdősusogás, tengerzúgás stb.

Ezek mind anyagi forrástól független megoldások, mégis rengeteg múlik rajtuk. A közvetlen hatását nem kell magyarázni, de van pszichológiai következménye is. A dolgozó munkájának a minőségéből ugyanis önkéntelenül érződik, mennyire foglalkoznak vele, vagy a "kis" problémáival, igényeivel.


Káprázás, fényvisszaverődés, klíma



Ugyanilyen könnyen lehet orvosolni a tükröződés és fényvisszaverődés, klíma, illetve sugárzás problémakörét. A tükröződés akkor fordul elő, amikor viszonylag erős fényforrás vagy annak visszavert képe megjelenik a látómezőben: ez lehet direkt és tükrözött. Ez a probléma elsősorban az ablak mellett ülőket sújtja, mivel az ablakon keresztül beáramló fénytől nem látják rendesen a monitor képét, amely ellen árnyékolástechnikával, monitorszűrővel lehet védekezni. Sokan nem is gondolnák, hogy egy sötétítőfüggöny, roló milyen csodákra képes. Ezek hiányában a dolgozók nem fogják tudni elvégezni munkájukat, mivel vagy a visszatükröződés, vagy a hőség akadályozza meg őket abban.

Az asztalon elhelyezett képernyő helyzete is igen fontos, az a lényeg, hogy szemmagasságban legyen, ugyanis ha a monitor a fejnél magasabban van, az megerőlteti a nyakat.

Sok munkahelyen konfliktusforrás a klímaberendezés is. Fontos, hogy az egy szobában ülők dülőre tudjanak jutni, mert a közvetlen a berendezés alatt ülő fázik, aki pedig messzebb ül, annak melege van, hogy a tisztítás problémakörét ne is említsük - sorolja Németh Edit.

Az ergonómia tanár a munkavállalókat sem kímélte, megemlítve a szoba átrendezését, amelyben legtöbbször a gyakorlatisság morzsáit sem lehet felfedezi. A dolgozók, ha bármiféle problémát észlelnek és a vállalati kultúra megengedi, akkor átrendezik a szobát. Így keletkeznek az asztal átrendezésének következtében kiálló élek, sarkok, leszűkült közlekedőtér, vagy amikor nem a megfelelő helyre rakják a monitort, esetleg nem veszik figyelembe az épület adottságait. Mindezt azért, mert nem magyarázta el nekik senki, hogy mi-miért van, és nem tanította be nekik senki a munkahely használatát - magyarázza Németh Edit.


"Mindennapi fájdalom" megjelenése: munkaszék, munkaasztal



A sokáig tartó egészségtelen ülés a gerinc túlzott terhelésével, az érrendszer elnyomásával komolyabb betegségek okozója is lehet. És mivel legalább napi nyolc órát töltünk a gép előtt, de legalábbis asztalnál, érdemes azzal foglalkozni, hogy milyen lehetőségek vannak a nagyobb betegségek megelőzésére. Nagyon lényeges a munkaszék megfelelő beállítsa. Először is legyen stabil, biztosítsa a használó könnyű, szabad mozgását és kényelmes testhelyzetét. A szék magassága legyen könnyen állítható és dönthető. Igény esetén lábtámaszt vagy saroktámaszt is biztosítani illik. A háttámlának az a funkciója, hogy kényelmesen, egészségesen tudjon benne ülni az illető, úgy hogy a gerinc alsó, deréktáji szakaszát támasztja. A széket olyan magasra kell állítani, hogy az alkar az asztallapon helyezkedjen el, a felkar és alkar merőleges legyen. Így az alacsonyabb embereknek nem ér le a lába a földre, ami alá lábtámaszt kell tenni, mivel ott is az a jó, ha a comb és a lábszár merőlegest zár be. Az sem mellékes, hogy a kezelőszervek kényelmesen elérhetőek és egy kézzel is beállíthatók legyenek normál testhelyzetből.

A billentyűzet esetében is fontos, hogy elég közel legyen, hogy ne kelljen nagy mozdulatokat végezni, lazán kell fogni, és a tisztítására is ügyelni kell. A billentyűzet és az egér egy síkban kell legyen. Nem jó, ha például a billentyűzet a billentyűzetet tartó fiókban van és az egér az asztalon, mert állandóan fel-le kell "nyúkálni". Ezen kívül fontos a csukló alátámasztása is.


Munkaasztal vagy munkafelület



Az egyéni igényeket is figyelembe kell venni, mint a dolgozó magassága, súlya. Az íróasztalnál az egészséges testtartáshoz az kell, hogy az asztal mérete igazodjon a felhasználó méreteihez: az asztal magassága akkor megfelelő, ha függőleges felkarral és közel vízszintesen fekvő alkarral lehet dolgozni rajta. Elvárás az is, hogy az asztal felülete ne csillogjon zavaróan, és megfelelő méretű legyen ahhoz, hogy az ott dolgozó rugalmasan, saját igényeinek megfelelően elrendezhesse rajta az eszközöket. Fontos a megfelelő stabilitás és megbízhatóság is.

Számos olyan ergonomikus bútor kapható már, amelyek variálhatósága megengedi, hogy egy helyben is változzék a test pozíciója. Az állítható magasságú asztalok mellett extrém esetben akár törökülésben vagy éppen állva is lehet dolgozni, beállításuk pedig olyan egyszerű, hogy akár óránként is változtatható.

A munkáltatónak midemellett biztosítania kell a szociális funkciók kielégítését, azaz a dohányzásra kijelölt helyeket, higiénés helyeket, étkezéshez, kávézáshoz szükséges tereket, ahol megtörténhet a kommunikáció. Emellett a teakonyha, pihenőszoba, esetleg konditerem, jógázásra elkülönített helység - sokak számára teljesen természetes velejárója egy munkahelynek, ám az átlag magyar munkavállaló visszahőköl: ugyan, ez luxus. Valakinek még a fizetését sem utalják...

Pedig ezek a helységek teremtik meg a lehetőséget a csapat kialakítására, adják meg a valahová való tartozás érzését.


Döntő fontosságú az iroda szervezeten belüli elhelyezkedése



A tárgyaló, a vezető irodája, illetve az olyan munkakörök, amelyek nem igényelnek kommunikációt, ügyfélfogadást, azok legtöbbször hátul helyezkednek el, legalábbis ott vannak jó helyen. Akkor adekvát egy iroda szerkezete, ha úgy vannak kialakítva a munkakörök, hogy befelé haladva meg lehet állapítani a struktúrát: recepció, ügyfélfogadás, irodák, marketing, HR-es, hátul pedig a menedzsment, könyvelés, tárgyaló. Minél "nyitottabb", emberközpontúbb egy feladatkör, annál inkább az iroda elején, közepén van a helye. A HR-es és az IT szektornak központi helyen kell lennie, mivel emberekkel foglalkoznak.

Gyimóthy Éva, HR Portal
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kihirdették Az Év Irodája verseny győzteseit - mutatjuk a legtrendibb munkatereket

Folyamatos az innováció az irodapiacon, amely az elmúlt évek változásaira új megoldásokat és alternatívákat kínál. A legfontosabb trendek... Teljes cikk

Honnan tudhatjuk, hogy már nem egészséges az, amennyit dolgozunk?

"Ha elfelejtjük, hogy kell feltöltődni. Elfelejtjük, hogy az este nem arra való, hogy hazavigyük a munkát és otthon folytassuk, hanem arra, hogy... Teljes cikk

Hogyan támogassuk a stresszel küzdő kollégát? - Ezt tanácsolja a mentálhigiénés szakértő

Egy friss felmérés szerint az Egyesült Királyság tízből kilenc dolgozó érzett magas vagy extrém mértékű nyomást és stresszt az elmúlt egy... Teljes cikk