kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Kompetencia alapú HR tevékenység Magyarországon

Minden cég arra törekszik, hogy a kiválóan teljesítő dolgozók tudásuk, képességeik birtokában, személyiségük felhasználásával sikeresen megoldják a munkahelyi feladataikat. Cikkünkben e törekvés alapját adó kompetencia fogalmát járjuk körbe, illetve bemutatjuk az SHL vezetői kompetenciavizsgálatát.

A személyügy célja, hogy a dolgozókra figyelve elősegítse a szervezet sikerét. E rövid definíció mindkét fele lényeges, ugyanis a "szervezet sikerességéhez" szükség lehet a szervezeti szintű beavatkozásra abból a célból, hogy a stratégiát hozzáigazítsuk a társadalmi-gazdasági körülményekhez, javítsuk a csoportok közti kommunikációt a csoportközi szintű beavatkozásra, a csoportszintű beavatkozásra a csoport szerepének tisztázására, de a szervezet hatékonysága végső fokon az egyének hatékonyságától függ: megfelelő képességekkel rendelkeznek-e a dolgozók, s megfelelően használják és fejlesztik-e ezeket a képességeket. A "dolgozókra figyelni" ebből a szempontból azt jelenti, hogy a lehető legjobb alkalmazottakat igyekszünk megnyerni, kiválasztani, megtartani, fejleszteni és motiválni, s a leginkább megfelelő kultúrát, légkört igyekszünk kialakítani.


Kulcsfontosságú a teljesítmény és a kompetencia



A definíció másik fele azonban ugyanilyen fontos. A személyügy célja, hogy figyeljen mindazok szükségleteire, akikre a szervezet tevékenysége hatással lehet: ilyenek a befektetők, az ügyfelek, a beszállítók, a dolgozók, a szervezet környezetében élők. A HR-rel foglalkozó szakembernek biztosítania kell, hogy a dolgozók véleményalkotása meghallgatásra leljen, valamint a közös érdek felismertetésével elő kell segítenie a kölcsönös megbecsülés kialakulását, igazságos, tisztességes eljárásokat kell bevezetnie az emberek értékelésére és meg kell teremtenie az "átlátszóságot": meg kell értetnie mindenkivel, hogy mi miért történik a szervezetben.

A kulcsfogalom azonban a teljesítmény, hiszen annak fokozásával lesznek képesek a vezetők pontosan felmérni a dolgozók erősségeit, fejlesztési szükségleteit, hozzájárulásukat a szervezet sikeréhez.

A személyügyben kulcsfontosságúvá vált a kompetencia is, amelynek az az oka, hogy a figyelmet arra irányítja, milyen tényezőkkel lehet elérni, hogy kiválóan teljesítő, kompetens dolgozóink - így hatékony szervezeteink - legyenek, olyanok, akik a tudásuk, képességeik, személyiségük felhasználásával sikeresen megoldják a munkahelyi feladataikat.

Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a társadalom részeit képezik a szervezetek. Az egyre gyorsabban változó társadalomban csak azok tudnak fennmaradni, akik tanulnak, kreatív módon alkalmazkodnak ezekhez a változásokhoz. Ehhez olyan dolgozókra van szükség, akik a mindennapos munkájuk mellett képesek a külső tényezők befolyásolására is. Gyakran a szervezet számára fontosabb az, amit az emberek a szűken definiált munkájukon kívül tesznek.


Mi is az a kompetencia?



Kompetencián olyan viselkedés-repertoárt értünk, amelyek segítségével hatékony válaszokat tudunk adni a szervezet által elvárt követelményekre. A kompetens, azaz rátermett emberek az ismereteiket, képességeiket, személyiségüket, attitűdjeiket, értékrendszerüket úgy tudják felhasználni, hogy a feladatukat kiválón végezzék el.

Ez egyszerűen hangzik, de azért ne feledjük, hogy a megfogalmazásban sok a rejtett bizonytalanság. Ez természetes is, hiszen a gyakorlat mindig az értékek, az attitűd, a személyiség, a képességek, az ismeretek sajátos elegyét kívánja meg: végtelenül változatos - és gyakran előre nem látható - helyzetekhez való hajlékony alkalmazkodást. Többnyire egyszerűbb azt eldönteni, hogy milyen a nem kompetens viselkedés.

Érdemes a definíciót közelebbről is megnéznünk, és néhány részletre felfigyelnünk: a kompetenciák olyan emberi viselkedések, amelyek a szervezet célját szolgálják. A kompetencia-megközelítés célja útmutatás arra vonatkozóan, hogy a szervezet milyen viselkedést tart célszerűnek. Kompetencia potenciálnak nevezhetjük azokat az emberi tulajdonságokat, amelyek általában a kívánatos viselkedéshez vezetnek, amelyek előre jelezhetik a kompetens viselkedést.

A kontextuson azokat a helyzetből fakadó tényezőket értjük, amelyek lényegesen befolyásolják, hogy a dolgozó egy adott helyzetben mozgósítja-e a tulajdonságait a cél elérésének érdekében, ilyen például a vezető útmutatása, a kollégák segítőkészsége, a jutalmazási rendszer, a fizikai körülmények. Az eredményt, és ezáltal a teljesítményt is a dolgozó viselkedésén kívül számos előre nem látható körülmény is befolyásolhatja.

A kompetencia szigorú értelemben csak a munkahelyi viselkedés alapján ítélhető meg. Ez azonban gyakran túl késő és túl költséges, ezért a szervezetek hatékony eszközöket kerestek, a kompetencia potenciál megbízható mérésére.


A kompetencia típusai



A kompetenciákat több szempontból is két-két csoportra szokták osztani, amelyek úgy a legkönnyebben értelmezhetők, hogy egy- egy kérdést teszünk fel.


Mennyire általánosan alkalmazhatók?



Ha azt keressük, hogy milyen viselkedés-repertoárt mutatnak általában a vezetők (függetlenül attól, hogy melyik vállalatnál dolgoznak), akkor a generikus kompetenciákhoz jutunk. Tipikusan ilyen kompetencia-modelleket dolgoznak ki a tanácsadó cégek. Az SHL-nek például széleskörűen használt kompetencia-modellje van a felsővezetők, középvezetők és az ügyfélszolgálatban dolgozók számára. Ezek előnye az alapos kidolgozottságban, a kutatási eredményekkel alátámasztott megalapozottságban, a más szervezetekkel való összehasonlíthatóságban és a hozzájuk tartozó megbízható mérőeszközökben rejlik. Egy vállalat minden dolgozójára kidolgozhat generikus kompetenciákat, egy-egy munkakör-családra például a különböző szintű műszakiak, vagy egy-egy foglalkozási kategóriára például értékesítőkre, adminisztratív dolgozókra, vezetőkre. Speciális kompetenciáknak az egyes munkakörök sikeres ellátásakor szükséges viselkedés-repertoárt nevezik.


Mennyire magas szintű teljesítményt várunk el?



Küszöb kompetenciáknak nevezzük azokat a viselkedéseket, amelyekre feltétlenül szükség van a munka ellátásához. Teljesítmény kompetenciáknak nevezzük azokat a viselkedéseket, amelyek a kiválókat megkülönböztetik az alacsonyan vagy átlagosan teljesítőktől.


Mennyire általánosan értelmezzük a kompetencia fogalmát?



  • A "kemény" kompetenciák (angolul: competence) azoknak a tevékenységeknek az összessége, amelyeket a dolgozónak a munkája ellátásához el kell tudnia végeznie megfelelő színvonalon. (Milyen munkákra alkalmas a dolgozó?)
  • "Lágy" kompetenciák (angolul: competency) a kompetens teljesítményt lehetővé tevő viselkedésformákra utal, melyek hátterében a tudás, a képesség, a személyiség, a motiváció húzódik meg. (Milyen viselkedésre van szükség az eredményes munkához?) A továbbiakban ezeket a "lágy" kompetenciákat nevezzük kompetenciáknak.


    Kompetencialisták és rendszerek



    A kompetenciák leírására a következő főbb típusok találhatók a gyakorlatban:
  • A keret kompetenciák olyan kompetenciák, melyeket a szervezet, vagy annak egy része minden tagjától elvár. Ezek általában "generikus kompetenciák".
  • A kompetencia térképek egy-egy foglalkozás sikeres űzéséhez szükséges kompetenciákat írják le.
  • A kompetencia profilok egy-egy munka hatékony elvégzéséhez szükséges kompetenciákat tartalmazzák.
  • A kompetencia listák pusztán felsorolják a szükséges kompetenciákat és így az előző három kompetencia-leírás alapját adják.


    Vezetők kompetenciavizsgálata



    Bár kompetenciákat nem csak vezetők esetében lehet vizsgálni, az ilyen típusú vizsgálatok költségei miatt a vállalatok elsősorban a fejesek esetében alkalmazzák ezt a módszert, így a továbbiakban mi is elsősorban a vezetői kompetenciákra fogunk koncentrálni.

    Egy Nagy-Britanniában végzett vezetői kompetencia vizsgálatokról készített tanulmány világosan megmutatja, hogy a különböző vállalatok különbözőképpen határozzák meg és mérik föl a kompetenciákat: más szervezetek más-más kompetenciákat tartanak szükségesnek a különböző vezetői szinteken, és a vizsgált vállalatoknál a kompetenciák száma 9 és 49 között változott.

    Az utóbbi években azonban egyre inkább egyetértés alakult ki abban, hogy minden munkánál léteznek ugyan a feladathoz vagy szerephez kötődő speciális kompetenciák, ám ezek valószínűleg csak egy részét képezik a vezetők kompetenciáiról alkotott teljes modellnek és így a vezetők értékelésére létre lehet hozni valamilyen közös vezetői kompetencia-modellt.

    Kiss Julianna, SHL Magyarország Kft.

    Az SHL egyik vezetői kompetencia modellje:
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Nincs szükség HR-re - állítja a korábbi Facebook-alelnök

    A cégeimben nincs HR osztály, egyetlen HR-es sem dolgozik nálam - jelentette ki Chamath Palihapitiya, a Social Capital alapítója, a Facebook egykori... Teljes cikk

    Itt a titkos munkaerő-tartalék: mit tudnak a nyugdíjasok?

    2022-ben 110 ezer nyugdíjas dolgozott, ám ennél sokkal többet be lehetne vonni a munkaerőpiacra. Milyen munkákra jönnek? Milyen speciális igényeik... Teljes cikk

    Csökkentek a női kinevezések az igazgatótanácsokban 2023-ban

    Kevesebb nőt nevezetek ki igazgatósági tagnak 2023-ban, miközben felértékelődött a politikai tapasztalat a kiválasztásnál – derül ki az EY... Teljes cikk