Kontroll nélkül költünk milliárdokat tréningekre
A tréningek hatékonyságáról sokan sokféleképpen vélekednek. Bár szükségességüket nagyon kevesen vonják kétségbe, hasznosságuk esetében a "kötelező kiadás" és az "elengedhetetlen eszköz" között széles spektrumban mozognak a vélemények, de tényekkel, adatokkal a legritkább esetben találkozhatunk ebben a témában.
A tréningekhez emellett gyakran fűződik egyfajta incentive érzés is: készségfejlesztés esetén is lehet négycsillagos wellness szállodában elhelyezni a résztvevőket, és ezt az örömet megvonni tőlük bizony kemény csapás a munkavállalói elégedettségre - mindez annak ellenére történik így, hogy a képzések hatásaival a potenciális résztvevők sincsenek teljesen tisztában.
Megdöbbentő, de legalábbis elgondolkodtató, hogy manapság, amikor annyi munkahelyi paramétert mérünk, annyi adatot rögzítünk, tárolunk, elemzünk, hogyan lehetséges az, hogy a humán fejlesztés egyik legfontosabb eszköze (ne feledjük, egy 10 milliárdos piacról beszélünk!) adekvát kontroll nélkül fejti ki (éppen ezért kétséges) hatásait?
Még magasabbra vonhatjuk szemöldökünket hitetlenkedő csodálkozásunkban, ha mindehhez hozzátesszük: létezik több olyan módszer is, mellyel a tréningek hatékonysága kimutatható, mérhető. Ilyen például a Kirkpatrick módszer is, amely 1959-es kialakítása óta számtalan próbát kiállt, csiszolódott és aktualizálódott, valamint Magyarországon is elérhető.
A hatékonyság mérésének hiánya egyrészt a tréningszakma kockázatát csökkenti: addig, amíg egy jól behatárolható megrendelői kör érzéseinek megfelelő tréninget kell tartani, mindenkinek könnyebb, mintha az érzések mellett pontos megtérülési mutatóknak is eleget kell tenni. Mindenesetre - a piaci működés sajátosságait alapul véve -, ha erős megrendelői igény lépne fel ezen a területen, a képzéssel foglalkozó cégek kénytelenek lennének ezt az igényt kielégíteni és a megfelelő képesítéseket megszerezve fejleszteni ezirányú képességeiket.
Ez a megrendelői igény azonban, legalábbis markánsan nem tapasztalható. Érdemes elgondolkodni, mi lehet ennek az oka. Íme néhány logikus, racionális feltevés.
1. A tréning hatékonyságának sarokpontjai nagyrészt nem a tréningterem falain belül keresendőek. Mérések szerint - a pontos számokkal lehet vitázni, de az arányokkal semmiképpen - egy tréning hatékonysága felerészben az utókövetés, támogatás, implementáció, vagyis a tréningnap utáni tevékenységeken múlik.
A tréningnapokkal azonos árszinten lévő utókövetés és támogatás rendkívül megdrágítaná a képzési folyamatokat, ezért ennek a szemléletnek a térnyerése szinte lehetetlen, kivéve a vezetői készségfejlesztések esetén, ahol jelenleg is elfogadott és rendszeresen alkalmazott eszköz például a coaching.
2. Abban az esetben, ha az utókövetés és támogatás a megrendelő felelősségi körébe tartozna, az explicit költségek jelentősen csökkennének, ám növekedne a résztvevők feletteseinek, eredménygazdáinak felelőssége és munkamennyisége. Erre - az általánosan magas leterheltség miatt - kevés az esély, főleg úgy, hogy az elvégzendő tevékenység hatását, eredményét nem mérik, így azzal a szereplők - és ebbe a top menedzsment is beleértendő - nincsenek tisztában.
3. Ahhoz, hogy a megfelelő eredményt, mérhető hatékonyságot a tréningprogram elérje, szélesíteni kell azt a kört, amely a tréningprogramért felelős. Jelenleg ez a kör általában a HR-est, tréningszervezőt illetve a szolgáltatót, képző céget tartalmazza. Ahhoz, hogy ez a kör kitáguljon, és egy-egy tréningprogram hatékonyságáért a résztvevők vezetői és a szervezet csúcsvezetője, csúcsvezetői is felelősséget vállaljanak, a munkavállalói képzés, humánfejlesztés stratégiai szerepét kell kialakítani és megerősíteni. Ez a szereperősödés viszont jóval túlmutat a tréningek témakörén.
4. Ahhoz, hogy a tréninghatékonyság számon kérhető legyen a résztvevők vezetőjén és a menedzsmenten is, racionalizálni kell a képzések rendszerét, összhangba kell hozni a cég aktuális stratégiájával, elszigetelt tréningek helyett folyamatokban, rendszerekben kell gondolkodni. Ez jelentős változást kíván a humánfejlesztés minden szereplőjétől. A változáshoz szükséges energia és befektetés kezdetben költségként jelentkezik, ráadásul mérések hiányában az egyenlet másik oldala jelenleg üresen tátong.
Lehet, hogy a fenti felsorolás nem teljes, de az világosan látszik: a helyzet nem könnyű, és a megoldás sem egyszerű. Nagyon valószínű azonban, hogy a költségracionalizálás és a pontos adatok, eredmények ismeretének igénye előbb-utóbb kikényszeríti a változást. Ebben az esetben a tréningpiaci nyertesek azok lesznek, akik ezt a változást felkészülten, kompetensen várják.
Megrendelői oldalon pedig azok a cégek profitálhatnak belőle, akik a munkatársak fejlesztését leghamarabb stratégiai szintre emelve egyszerre csökkenthetik képzési költségeiket és növelhetik azok hatékonyságát.
A tréningek hatékonyságméréséről, módszereiről, megvalósításáról már egy korábbi cikkben volt szó (www.hrportal.hu), és hamarosan egy újabb írásban is olvashatnak róla.
Zajkó Roland
Kirkpatrick mérési szakértő
Enetha Learning
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A hazai versenypályán többre lehetünk képesek, ha tudunk, ha tanulunk, ha az adatok mellé fantáziálunk, álmodozunk, varázsolunk - mondja Csermely... Teljes cikk
A Z-generációs munkavállalók közel kétharmada (59%) segít idősebb kollégáinak elsajátítani a mesterséges intelligencia használatát, ezzel... Teljes cikk
A nyár végén - például egy hosszabb nyaralás után - sokan elgondolkodnak a hogyan továbbon: maradjak vagy váltsak. Rajtuk kívül a júniusban... Teljes cikk
- A vezetőfejlesztés új iránya: kapcsolódás, önreflexió és a vakfoltjaink tudatosítása 4 hónapja
- Felmérés: a vezetők többsége szerint a munkaerő még nem áll készen az AI hatékony hasznosítására 6 hónapja
- Példátlan népszerűségnek örvendenek a szexuális zaklatással kapcsolatos képzések a brit munkahelyeken 6 hónapja
- Több mint 1300 cég végezte el Nemzeti Innovációs Ügynökség innovációs tréningjét 8 hónapja
- Kisebbségi kamuzás és egy nap alatt lezavart tréning - vádat emelt az ügyészség 8 hónapja
- "A tréning ma már nem úri hóbort" - Merre tart a magyar tréningpiac 2025-ben? 8 hónapja
- "HR vezetők, figyelem! Így fejlesztheti csapatát célzott, gyakorlatias képzésekkel - díjmentes konzultációval" 8 hónapja
- Nem kertelt a vezérigazgató: akinek az irodai munka nem tetszik, mehet amerre akar 10 hónapja
- Itt vannak az Év trénere díj nyertesei 11 hónapja
- Itt a lista, ezek a legnagyobb tréningcégek Magyarországon 11 hónapja
- Felkészülés a jövő kihívásaira: Komplex vállalati képzések a Viapantól 11 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?