Kontroll nélkül költünk milliárdokat tréningekre
A tréningek hatékonyságáról sokan sokféleképpen vélekednek. Bár szükségességüket nagyon kevesen vonják kétségbe, hasznosságuk esetében a "kötelező kiadás" és az "elengedhetetlen eszköz" között széles spektrumban mozognak a vélemények, de tényekkel, adatokkal a legritkább esetben találkozhatunk ebben a témában.
A tréningekhez emellett gyakran fűződik egyfajta incentive érzés is: készségfejlesztés esetén is lehet négycsillagos wellness szállodában elhelyezni a résztvevőket, és ezt az örömet megvonni tőlük bizony kemény csapás a munkavállalói elégedettségre - mindez annak ellenére történik így, hogy a képzések hatásaival a potenciális résztvevők sincsenek teljesen tisztában.
Megdöbbentő, de legalábbis elgondolkodtató, hogy manapság, amikor annyi munkahelyi paramétert mérünk, annyi adatot rögzítünk, tárolunk, elemzünk, hogyan lehetséges az, hogy a humán fejlesztés egyik legfontosabb eszköze (ne feledjük, egy 10 milliárdos piacról beszélünk!) adekvát kontroll nélkül fejti ki (éppen ezért kétséges) hatásait?
Még magasabbra vonhatjuk szemöldökünket hitetlenkedő csodálkozásunkban, ha mindehhez hozzátesszük: létezik több olyan módszer is, mellyel a tréningek hatékonysága kimutatható, mérhető. Ilyen például a Kirkpatrick módszer is, amely 1959-es kialakítása óta számtalan próbát kiállt, csiszolódott és aktualizálódott, valamint Magyarországon is elérhető.
A hatékonyság mérésének hiánya egyrészt a tréningszakma kockázatát csökkenti: addig, amíg egy jól behatárolható megrendelői kör érzéseinek megfelelő tréninget kell tartani, mindenkinek könnyebb, mintha az érzések mellett pontos megtérülési mutatóknak is eleget kell tenni. Mindenesetre - a piaci működés sajátosságait alapul véve -, ha erős megrendelői igény lépne fel ezen a területen, a képzéssel foglalkozó cégek kénytelenek lennének ezt az igényt kielégíteni és a megfelelő képesítéseket megszerezve fejleszteni ezirányú képességeiket.
Ez a megrendelői igény azonban, legalábbis markánsan nem tapasztalható. Érdemes elgondolkodni, mi lehet ennek az oka. Íme néhány logikus, racionális feltevés.
1. A tréning hatékonyságának sarokpontjai nagyrészt nem a tréningterem falain belül keresendőek. Mérések szerint - a pontos számokkal lehet vitázni, de az arányokkal semmiképpen - egy tréning hatékonysága felerészben az utókövetés, támogatás, implementáció, vagyis a tréningnap utáni tevékenységeken múlik.
A tréningnapokkal azonos árszinten lévő utókövetés és támogatás rendkívül megdrágítaná a képzési folyamatokat, ezért ennek a szemléletnek a térnyerése szinte lehetetlen, kivéve a vezetői készségfejlesztések esetén, ahol jelenleg is elfogadott és rendszeresen alkalmazott eszköz például a coaching.
2. Abban az esetben, ha az utókövetés és támogatás a megrendelő felelősségi körébe tartozna, az explicit költségek jelentősen csökkennének, ám növekedne a résztvevők feletteseinek, eredménygazdáinak felelőssége és munkamennyisége. Erre - az általánosan magas leterheltség miatt - kevés az esély, főleg úgy, hogy az elvégzendő tevékenység hatását, eredményét nem mérik, így azzal a szereplők - és ebbe a top menedzsment is beleértendő - nincsenek tisztában.
3. Ahhoz, hogy a megfelelő eredményt, mérhető hatékonyságot a tréningprogram elérje, szélesíteni kell azt a kört, amely a tréningprogramért felelős. Jelenleg ez a kör általában a HR-est, tréningszervezőt illetve a szolgáltatót, képző céget tartalmazza. Ahhoz, hogy ez a kör kitáguljon, és egy-egy tréningprogram hatékonyságáért a résztvevők vezetői és a szervezet csúcsvezetője, csúcsvezetői is felelősséget vállaljanak, a munkavállalói képzés, humánfejlesztés stratégiai szerepét kell kialakítani és megerősíteni. Ez a szereperősödés viszont jóval túlmutat a tréningek témakörén.
4. Ahhoz, hogy a tréninghatékonyság számon kérhető legyen a résztvevők vezetőjén és a menedzsmenten is, racionalizálni kell a képzések rendszerét, összhangba kell hozni a cég aktuális stratégiájával, elszigetelt tréningek helyett folyamatokban, rendszerekben kell gondolkodni. Ez jelentős változást kíván a humánfejlesztés minden szereplőjétől. A változáshoz szükséges energia és befektetés kezdetben költségként jelentkezik, ráadásul mérések hiányában az egyenlet másik oldala jelenleg üresen tátong.
Lehet, hogy a fenti felsorolás nem teljes, de az világosan látszik: a helyzet nem könnyű, és a megoldás sem egyszerű. Nagyon valószínű azonban, hogy a költségracionalizálás és a pontos adatok, eredmények ismeretének igénye előbb-utóbb kikényszeríti a változást. Ebben az esetben a tréningpiaci nyertesek azok lesznek, akik ezt a változást felkészülten, kompetensen várják.
Megrendelői oldalon pedig azok a cégek profitálhatnak belőle, akik a munkatársak fejlesztését leghamarabb stratégiai szintre emelve egyszerre csökkenthetik képzési költségeiket és növelhetik azok hatékonyságát.
A tréningek hatékonyságméréséről, módszereiről, megvalósításáról már egy korábbi cikkben volt szó (www.hrportal.hu), és hamarosan egy újabb írásban is olvashatnak róla.
Zajkó Roland
Kirkpatrick mérési szakértő
Enetha Learning
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A harmadik országbeli munkavállalók beillesztése, a kulturális különbözőségek kezelése, kihívásokkal teli folyamat lehet. Hódosi Zoltán két... Teljes cikk
Az HR és az üzleti gondolkodás összekapcsolása kiemelkedő fontosságú a vállalatok sikere szempontjából. A humán erőforrás szakembernek ugyanakkor... Teljes cikk
Új felnőttképzési program indul tavasztól a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) együttműködésében. Teljes cikk
- Growth mindset szemlélettel az ESG célokért 2 hónapja
- Kevesebb stressz, alacsony vérnyomás, több nasi és alkohol - így áll a távmunka mérlege 2 hónapja
- Melyek a legnagyobb tréningcégek? Itt a lista 2 hónapja
- Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást 3 hónapja
- A cégek ötöde szigorított a home office szabályokon 3 hónapja
- Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"! 5 hónapja
- Hogyan vágjunk bele a változásba hatékonyan és lendületesen? 5 hónapja
- Extremitás és az intuíció 5 hónapja
- Erősség-matek a sikerért! - Mit nyerhet egy vállalkozás, ha az erősségekre koncentrál? 6 hónapja
- Ha hirtelen távozik az ügyvezető: ekkor lép be az interim CEO 6 hónapja
- Még kilenc napig lehet pályázni az Év trénere díjra 6 hónapja