Megjelent: 3 éve

Gyakran elmarad a képzések hatékonyságának értékelése

A magyarországi cégek legnagyobb arányban a munkahelyi betanítási folyamatot, a csapatépítő tréninget és a konferenciákat alkalmazzák. Gyakran elmarad a képzések hatékonyságának értékelése - derült ki a Grow Szervezetfejlesztési Tanácsadó Zrt. és a Szent István Egyetem Menedzsment és HR Kutató Központjának kutatásából.

images

images

A képzések és tréningek hatékonyságának értékelés olyan régóta meg nem oldott problémakör, amelyre a vezetők és HR szakemberek hosszú idő óta keresik leghatékonyabb eszközöket és módszereket.

A hazai gyakorlatról, tendenciákról azonban nem áll rendelkezésre releváns információ. Ezért indította el a "Tréningek és képzések hatékonysága Magyarország 2016" című online kérdőíves felmérést a Grow Szervezetfejlesztési Tanácsadó Zrt., kezdeményezésére és támogatásával a Szent István Egyetem Menedzsment és HR Kutató Központja - írta közleményében a Szent István Egyetem.

A kutatás 2016 harmadik és negyedik negyedévében a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, valamint a Humán Szakemberek Országos Szövetsége (HSZOSZ) szakmai támogatásával zajlott. Az empirikus felmérésben 450 szervezet vett részt. A válaszadók több mint kétharmada magántulajdonú szervezet, amelynek egyharmada az ipar-és építőipar területén tevékenykedik.

Poór József a kutatás végző team vezetője (SZIE-MHR) összefoglalta: "a legnagyobb arányban a munkahelyen történő betanítási folyamatot, a csapatépítő tréninget, valamint a konferenciákat alkalmazzák a válaszadó szervezetek. A közszférában nagyobb arányban készítenek képzési tervet, mint a magánszférában. Az ilyen tervek tipikus időintervalluma 6-12 hónap. A kérdőívet kitöltő szervezetek valamivel több mint 50%-a szisztematikus igényfelmérést alkalmaz a személyzet képzésének és fejlesztésének a megalapozásához”.

Suhajda Csilla kutató (SZIE MHR) szerint „a felmérésünkből egyértelműen kiderült, hogy minél magasabb rangú beosztásban dolgozik a munkavállaló, annál több a képzésekben való részvételének az átlagos ideje. Ez a különbség átlag 7 nap/év a vezetők és a fizikai dolgozók éves képzési ideje között”.

Kovács Ildikó Éva kutató (SZIE MHR) elmondta, hogy „a válaszadók több mint fele vizsgálja valamilyen módszerrel a képzéseik hatékonyságát. Ez az arányszám 10 százalékkal magasabb a magánszféra szervezeteinél, szemben a közszférával”.

A legtöbbször használt tréning-hatékonyság értékelési módszerek közül a következőket emelték ki a válaszadók: közvetlenül a képzés utáni reakcióértékelés, közvetlen vezetőktől kapott informális visszajelzés, a munkavállalóktól kapott informális visszajelzés és az elégedettségmérés.

Lénárt Viktor ügyvezető igazgató (Grow Zrt.) szerint „a legkevesebbet használt értékelési mód a nemzetközi tendenciákhoz hasonlóan a képzésekbe történő befektetések megtérülési vizsgálata”. A tréninghatékonyság értékelésének elmaradását a következő két tipikus okkal jelölték a válaszadók: mert még „nem szokták meg” vagy „nincs még megfelelő módszer erre”.

Amennyiben egy szervezet használja képzések hatékonyságmérését, akkor leginkább a képzési terv összeállításánál és a teljesítményértékeléshez alkalmazza. A kérdőívet kitöltő szervezetek 35%-a mindig ad valamilyen visszajelzést a képzés/tréning lezárását követően a képző vagy tréner szervezet felé. Ez egyaránt igaz a privát és a közszférára is.

A nemzetközi kutatások azt mutatják, hogy egyre növekszik cégek humánerőforrás fejlesztési hajlandósága. Az elmúlt 10 év alatt az éves képzési napok száma munkavállalóként átlagban 2,45 nappal növekedett, miközben a képzésre fordított költséghányad a bérköltség arányában közel 0,5 százalékkal emelkedett. A képzések, tréningek hatékonyságáról a szervezetek alig fele készít értékelést, leginkább képzési célok megvalósulását vizsgálva és reakcióértékelést használva, miközben a befektetés-megtérülés (ROI) használata elenyésző.


Szent István Egyetem
  • 2020.04.09Online workshopok és E-learning képzések április 9-től Válassza online workshopjainkat fix időben, vagy az e-learning alapú, rugalmas tanulási formát, amelyben bárhol és bármikor, önállóan, a saját időbeosztása szerint sajátíthatja el a tananyagot! Részletek Jegyek
  • 2020.06.127 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz. A júniusi tréningünkre első sorban a B1+/B2 szintű jelentkezőket várjuk. Részletek Jegyek
  • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A közös munka összehoz és növeli az érzelmi intelligenciát

A fogyatékossággal élő és a megváltozott munkaképességű emberek ugyanúgy a társadalmunk szerves részét képezik, mint bárki más. Miért... Teljes cikk

Humorfogások az üzlet beszédben

"A humorral kreatív folyamatokat gyorsíthatsz fel és bizonyítottan hatékonyabbá teheted az üzenetátadást is" - írja Dr. Prezi a HR Blogon. Ennek... Teljes cikk

Egyszerre többet: multitaszking és hatékonyság

Valószínűleg legtöbbünk átélte már azt az élményt, hogy beszélgető, vagy éppen üzleti partnere hirtelen benyúlt a zsebébe, elővette a... Teljes cikk