Lassíthatja a magyar turisztikai ágazat további bővülését a szakképzett munkaerő hiánya
A turizmus évről évre növekszik, de a növekedést veszélyezteti a szakképzett munkaerő hiánya, a szektorban ugyanis több ezer üres pozíció áll betöltetlenül. A szállodák nemcsak szakképzettséget nem igénylő munkavállalókat várnak, hanem a turizmus-vendéglátás területén magasan képzett, gyakorlattal rendelkező munkaerőre is óriási igény mutatkozik - derül ki a lapunknak küldött sajtóközleményből.

Az ágazat szempontjából ugyanakkor komoly kihívást jelent, hogy a szaktudással és gyakorlattal rendelkező képzett munkavállalókból szinte égető a hiány. Tavaly átlagosan 2,5 százalékos volt a betöltetlen álláshelyek aránya a vendéglátás és szállásadás területen, de a szezon közepén ez a szám elérte a 2,8 százalékot is. Mindezt tetézi a magas fluktuáció illetve, hogy a szektorban az átlagkeresetek mindössze a nemzetgazdasági átlag kétharmada körüli szinten vannak. Sok szállodában több tucat pozíció áll betöltetlenül, és nemcsak a képzettséget nem igénylő mosogatás és takarítás terén, hanem a vendégekkel idegen nyelven aktívan kommunikáló, vagy éppen az éttermi, konyhai szakmai feladatokat ellátó munkaerő tekintetében is.
A hallgatók külföldi szakmai gyakorlatszerzése enyhítheti a hiányt
Ez utóbbi, magasan kvalifikált munkaerőhiányt enyhíti a felsőoktatási képzéshez kapcsolódó szakmai gyakorlat - véli Lugasi Andrea, a Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar dékánja. „Óriási potenciált jelent ugyanis a magyar szállodák és a vendéglátók számára az a több tucat turizmus-vendéglátás szakos hallgató, akik idegen nyelveket beszélnek, és fél vagy akár egy éven keresztül is dolgoztak már a képzéshez kapcsolódó külföldi gyakorlati programban, majd ennek leteltével hazajöttek.”
Recepció, étterem, vagy konyha - itthon mind értékes tapasztalat
A nyári szezonban a képzettséget nem igénylő munkakörök terén némi segítséget jelent a szektornak az olyan diákok munkája is, akik nem a turizmus vagy vendéglátás területén tanulnak, azonban az olyan felelősségteljes és komoly tapasztalatot igénylő pozícióknál, mint a szakács, a pincér vagy a recepciós, nem lehet betanított munkaerőt alkalmazni.
Fotó: Pixabay