kapubanner for mobile
Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 9 éve

Legyen Skoolt végzett miniszterelnökünk!

A legjobban fejlődő, legmagasabb fizetéssel honorált, és egyben legmagasabb hatásfokkal bíró iparágnak, az IT-nek a hatóköréből végleg kimaradnak a nők, ha nem tudnak becsatlakozni a működtetésébe, irányításába. Ezen a területen rengeteg új munkahely fog létrejönni, és a cégek számítanak a női programozókra. Egy civil kezdeményezés, a Skool másfél éve kezdett olyan programokba, amellyel több oldal szemléletmódját egyszerre formálja. A cégnek jövőalakítási lehetőséget, a szülők számára versenyképes jövőképet, a 10-18 éves lányoknak pedig önbizalmat ad ahhoz, hogy együtt, egymást segítve léphessenek előre. A program egyéni hatásáról a 17 éves Eszti, a most már mozgalommá szélesedő kezdeményezés céljairól pedig az egyik alapító, a Facebook képviselője, az NNG egykori vezetője, és az ELTE IK munkatársa beszélt.

Az általános iskola alsó tagozatán még minden rendben van. A lányok szeretik, és tanulják a matekot. De ahogy elkezdenek kamaszodni, oda az önbizalom, a lelkesedés, és egy idő után „ciki” lesz matematikával, természettudományokkal, számítástechnikával foglalkozni. A szülők tanácstalanok. Közülük, aki látja a trendeket, nem tudja, hogyan lehet a gyerekének kedvet csinálni ahhoz, ami nem „trendi”. A munkaerőpiac pedig nagyon várja már azokat a lányokat, akik nagyon jó munkakörülmények közt szívesen lennének nemcsak felhasználói, hanem alakítói is a jövő számítástechnikai iparágának.

A Skool célja: lányokat inspirálni

A Skool egy független, magyar non-profit szervezet - kezdte a bemutatkozását Major Zsófi, aki társával, másfél évvel ezelőtt kezdte el a tevékenységét. A céljuk az, hogy fiatal lányokat és nőket inspiráljanak és oktassanak a technológia területén. Műhelyprogramok és technológiára fókuszáló foglalkozások szervezésén keresztül arra törekednek, hogy megmutassák a résztvevőknek azt, hogy miről szól a technológia, és milyen jövőbeni karrierlehetőségek rejlenek a számukra ebben a szektorban.

A munkájuk olyannyira sikeres, hogy a célkorosztályból lassan „kiöregedő”, 17 éves Eszti kifejezetten a Skool egyik workshopján kapott kedvet ehhez a munkához. A Prezinél vett egy részt egy nyolc hetes kurzuson, amelyet 15-17 éves lányoknak szerveztek. „Ott megtanultuk a „Processing” nyelvet használni. A hangulat mindig jó volt. Sosem maradhatott ki a heti kétszer két óra mellett a pizza szünet”- emlékszik a tavalyi eseményre a gimnazista lány.

„Jó volt hullafáradtan elszabadulni egy olyan helyre ahol valami mást kaptunk az iskolai dolgokhoz képest. Nem volt egy alkalom sem, amikor ne nevettünk volna sokat. Az egyik legfelemelőbb pillanat az volt, amikor 230 sor gépelés után megnyomtuk az indítót, és azt láttuk, amit szerettünk volna. Amiről éreztük, hogy a miénk.” – sorolja az emlékezetes pillanatokat a lány. Az pedig – szerinte még annál is jobb volt -, hogy amíg ez a 230 sor másnak szinte érthetetlen, addig ők pontosan tudták, hogy mi is áll a képernyőn.

Új világ alkotása

Eszti egyébként nagyon érdekes „gyerek”. Ahogy magát jellemzi, „mások számára kicsit furcsa, és kreatív életstílust élek. A mai napig alkotok egyéni dolgokat, például ruhákat dekorálok, vagy írok. Közben rájöttem, hogy a programozás is olyan, mint ezek a tevékenységek. Itt is alkothatok egy új világot, és egy részem megmutathatom vele másoknak. Azóta megtanultam „Pythont” is használni , és amikor van, időm fejlesztem a tudásom”.

A Skool foglalkozásába – a saját megállapítása szerint - az első alkalom után szinte „beleszeretett”. Bár ő már korábban is tudatosan készült a továbbtanulásra, és azt is meghatározta, melyik egyetemre megy, mit tanul majd, a Skoollal mégis minden megváltozott. „Nem arról van szó, hogy előtte nem szerettem az informatikát. De teljesíthetetlen küldetésnek tartottam, hogy majd én fogok valamit programozni. Most már lett a lista elején egy új iskola, új tanulási ág, és vele új álmok is”- foglalta össze a Skoolnak az életére gyakorolt hatását Eszti.

Társadalmi, kulturális és gazdasági változás egyaránt van, ami segíthet

A világon jelentős a programozó hiány, mondta Balogh Péter, aki a NNG vezérigazgatói székét cserélte fel startup üzleti angyali feladatokra. Ezen felül az Internetnek köszönhetően kialakult egy közvetlenebb beszédstílus is, amelyben a hierarchia már nem játszik olyan fontos szerepet.
Balogh Péter az NNG vezérigazgatói székét cserélte le

Ráadásul, a képzési mutatók is azt mutatják, hogy a lányok okosak, kitartók, éppen annyira tanulékonyak, és kreatívak, mint a fiúk. „A Skool alapítói maguk is okos, tehetséges lányok, akik beleugrottak az ismeretlenbe”- mutatott rá erre a tényre is az üzletember.

Versenyképeseségi kérdésről is szó van, amikor a lányokat arra biztatják a cégek, hogy kezdjenek az IT-val foglalkozni- hívta fel Cseh Gabriella, a Facebook Kelet- Közép-európai szabályozási vezetője a figyelmet. Hiszen a régiónak nem mindegy, hogy a világ legdinamikusabb iparágában ott tud-e lenni megfelelő létszámban. A Skool - a szakember szerint – egy „gyöngyszem”, hiszen a legújabb, legtrendibb programokat adja át játszva a lányoknak.
Cseh Gabriella szerint legjobb munkákról maradhatnak le a nők

Ha elmulasztjuk ezt a lépést, akkor - Cseh Gabriella szerint - nemcsak a Facebookhoz hasonló, nyitott, barátságos, kreatív, és jól fizető munkahelyekről maradnak le a nők, hanem a cégeknek is hiányozni fog a felhasználói oldal megszólításának az a módja, ami speciális szempontú. „Az ő aspektusukat nem fogjuk visszatükrözni, ami rontja a versenyképességünket”- határozta meg ezt a gazdasági szempontot is a Facebook vezetője.

Ráadásul, a Facebook tapasztalata az, hogy a cég működésére olyannyira jellemző csapatmunkában, projektmunkában, az egyedi megoldások kitalálásánál, az „önálló szemléletmóddal” bíró munkákban a nők szerepe pótolhatatlan, és hiányukban a csapatok gyengébben teljesítenek. Ezért is lenne rájuk égetően szükség.

Új elvárásokhoz másfajta képességekre van szükség

A Skool nem csak programozó képzésre gondolt, amikor elkezdte felépíteni a tevékenységét, mondta Pluhár Zsuzsa, az ELTE Informatika Karán belül működő T@T Labor munkatársa, aki a program szakmai tartalmának felépítésében működik együtt a csapattal. “Az IKT-nak a hétköznapi életünkben való elterjedése, a tudással, tanulással kapcsolatos elvárásaink változása új kihívásokat támaszt mind a diákokkal, mind a felnőttekkel szemben. A problémamegoldás, bizonyos gondolkodási formák, készségek és képességek fejlesztésére mindenkinek - nem csak a programozóknak, de a bölcsész beállítottságúaknak is - szüksége van” – mondta a szakember. Ezt a Skoolhoz hasonló kezdeményezések sikerrel támogatják, fejlesztik.

Major Zsófi ehhez csatlakozva mondta el, hogy a Skool programjain lányoknak, az önbizalmukat növelő, védett környezetben olyan készségeket adnak át, amelyeket könnyedén sajátítanak el, és közben inspiratív, dinamikus programon vehetnek részt.
Major Zsófi inspirálni és oktatni akarja a nőket a technológia területén

Az oktatási rendszer a mai Magyarországon, sajnos elmaradott, tette hozzá Balogh Péter is. Most programozni az tanul, aki szeretné elsajátítani ezt a tudást, és bizony jelentős rétegek el vannak ettől zárva. Rendszerszintű a probléma azért, mert a társadalmilag hasznos tudás helyett elmaradott ismereteket kell a gyerekeknek elsajátítani- utalt a befektető arra, hogy a Goggle Earth korában a földrajzi atlasz bemagolásának mennyire is van létjogosultsága. „Ami öt évvel ezelőtt lehetetlennek tűnt, az ma már valóság. Ehhez szükség van az agyakra, ami a világ kerekét hajtja előre”- foglalta össze az elképzelését Balogh Péter.

Valami elkezdődött

Érezni a változást, mondta Major Zsófi. Valószínűleg egyre nagyobb a nyomás az iskolákon a szülők oldaláról is, akikkel a Skool egyébként külön is szokott foglalkozni. „Egyre több iskolával tudunk párbeszédet kialakítani. Klubokat, számítástechnika szakköröket indíthatunk, és már „train-the-trainer”- típusú tanárképzéseink is vannak”- sorolja az eredményeket. Ma már közel 500 lány vett részt IT programokon, ami több annál, ahány lány egy évben például programtervező informatikus jelentkezik. Sajnos, a foglalkozások száma limitált, de már két-, háromszoros a túljelentkezés.

Biztató az, hogy látszik, van érdeklődés a lányokban az informatika iránt. A legújabb, „Scratch–Meccsnek" nevezett kezdeményezés (lásd keretes írásunk) is azt célozza meg, hogy alkossanak együtt, kreatívan bármit, amihez a Scratch program kiváló eszköz.
Szeptember 14-én elindult az első kifejezetten lányoknak szóló játékfejlesztő verseny, a Scratch Meccs, amelyet a Skool szervezésében, az ELTE IK T@T Labor szakmai támogatásával és irányításával, valamint a Facebook támogatásával szerveznek. A versenyre 12-16 éves, háromfős lánycsapatok jelentkezését várják a szervezők, akik kipróbálhatják kreativitásukat, miközben a Scratch alkalmazásban együtt fejlesztenek saját interaktív játékot. A verseny fődíja egy londoni tanulmányút, melynek egyik fénypontja a Facebook londoni irodájának látogatása lesz.
Az első forduló határideje: november 10.
További információ a Scratch Meccsről: www.scratchmeccs.hu az ELTE Scratch tananyagairól: http://scratch.elte.hu a Skool lányoknak szóló, ingyenes programjairól: www.skool.org.hu

Scratch Meccs

„Most az IT szakokra felvételiző lányok aránya 6-8 százalék. Azt szeretnénk, hogy mire a tavalyi 15 évesek elérik a továbbtanulásról döntést hozó életkort, körülbelül 5 év múlva ez az arány 20 százalékos legyen. Illetve jó lenne, ha majd, egy IT cég vezetője elmondhatná magáról, hogy Skool-t végzett”- mondta el a távolabbi céljaik egyikéről Major Zsófi. Cseh Gabriella ezt kiegészítendő pedig azt kívánta, legyen Magyarországnak egy Skoolt végzett miniszterelnöke.

Képek: Skool
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk