Hogy látja a következő negyedévet, a piacot? Sok helyen éppen most lesz aktuális majd a tervezés?

A mi munkánk jelentős részben Németországtól függ. Mostanában alakul ki, hogy mik azok a szolgáltatások, termékek, amikbe érdemes invesztálni, amiket újként hozunk be vagy bővítünk jövőre. Zajlik a létszámtervezés is, hogy ezeket a termékeket országok szintjén milyen létszámmal tudjuk biztosítani. Nagyon készülünk a jövő évi foci vb-re, a Deutsche Telekomé a mérkőzések közvetítésének joga, ehhez kapcsolódóan rengeteg feladatunk van már most. Az AI szerepének illusztrálására csak néhány példa: fontos szerepet kap a chatbotunk, amely most már globálisan átveszi a megoldó szerepet az ügyfelekkel való kapcsolattartásban, van olyan platformunk, amely több millió hívást képes kezelni, és egy olyan, amely lakossági ügyfeleket szolgál ki úgy, hogy már a korábbi hibajegyeket, incidenseket is figyelembe veszi, már a hívás megkezdése előtt tudja a mesterséges intelligenciával működő rendszer, hogy miért telefonál az illető, mi lehet a problémája, kész csomagot ajánl kompenzációként vagy egy esetleges váltásra. Magyarország a globális vállalaton belül komoly befolyással rendelkezik, a többi országhoz képest sok üzleti vezetőnk van, akik nem csak lokálisan döntenek, hanem ott vannak az üzleti tervezésben is. A szerepünk jövőre is jelentős lesz a cégcsoporton belül, létszám, portfolió és büdzsé szempontból is.
Ugyanakkor azt is tapasztalom, hogy az IT piac szenved, bizonyos szakágakban, például a mérnökök, fejlesztők esetében nagyobb a munkaerő-kínálat, mint a kereslet. Például kiírtunk egy Business Operation’s Manager, Sevice Delivery Manager pozíciót és egy óra alatt több mint 270 jelentkezés érkezett. Más cégek kapcsán hallom, hogy leépítenek üzletágakat, küldenek el embereket, mert kevesebb az ügyfél. Visszahívják az irodába a munkavállalókat, ami miatt megnő a fluktuáció. Az IT piac kompenzációs csomagja sem olyan már, mint néhány éve. Volt időszak, amikor IT területen dupla annyit lehetett keresni, mint máshol, de ezek a különbségek eltűnőben vannak. Ez elégedetlenséget szül, hiszen sokan megszokták, hogy akár éves szinten 20% béremeléssel számolhattak, mert szárnyalt az iparág. Ez most már nem így van.
Mi a helyzet például a pályakezdő informatikusokkal? Pár éve még minden arról szólt, hogy ebbe az irányba érdemes továbbtanulni, „mindenki” menjen programozónak, most azonban nagyon sok fiatal azzal néz szembe, hogy nem talál állást, mert az AI megcsinálja a belépő szintű feladatokat, így azonban ők hogyan szerezzenek gyakorlatot? Mi lesz így az utánpótlással?
Számomra ez egy nagyon fontos téma, nem csak azért, mert négy gyerekem van, hanem mert a cég felelősségvállalásának is fontos része. Komoly utánpótlásnevelés zajlik, akár már az egyetem első vagy második évében lehetőséget kapnak a diákok arra, hogy csatlakozzanak a DT IT különböző csapataihoz. A tanulmányaikhoz igazítva, akár heti 20 órát is dolgozhatnak nálunk, teljesjogú tagjaivá válva a csapatoknak. Eltöltenek nálunk két-három évet, támogatjuk őket, és amikor a diplomát megkapják, akkor gyakran ott van üzleti oldalról számukra a megrendelés, hogy szeretnénk őket tovább foglalkoztatni. Ha pedig véletlenül nem, akkor is ott van a hátuk mögött 2-3 év tapasztalat, és meg tudják mutatni, hogy milyen projektekben dolgoztak adattudósként, fejlesztőként vagy automatizációs mérnökként a Deutsche Telekomnál. Vagyis, amikor a munkaerőpiacra kilépnek már nem juniorok, hanem mediorként kezdenek.
Áprilisban írtunk alá együttműködést a Pécsi Egyetemmel, ahol nyitottunk egy Deutsche Telekom Excellence Centert, ahol szintén olyan tapasztalatot szerezhetnek a diákok, ami valós, a piacról érkezik, hiszen közös projekteken dolgozunk.

Pásztor Andrea: Az odaillő puzzle darabot keressük.
Mi a vezetői víziója, milyen kulturális elemeket szeretne mindenképpen viszontlátni a cégnél?
A transzparens kommunikációban hiszek, abban, hogy őszinte beszélgetéseket kell folytatni a szervezetben, nem szabad elrejteni az információkat, akkor sem, ha azok nem pozitív üzenetek. Nagyon fontosnak tartom a munkavállalói elégedettséget, hogy mindenki úgy jöjjön be, hogy azt örömmel teszi, mert érzi a hozzáadott értékét.
Fontos számomra a bizalom, hogy olyan emberekkel tudjak együtt dolgozni, ahol az őszinte párbeszéd valóban úgy zajlik, hogy nincs negatív következménye akkor sem, ha nem pozitív a visszajelzés, akár lentről felfelé vagy fordítva történik. Ennek az alapja a bizalom, amin folyamatosan dolgoznunk kell.
Ezek az értékek már a toborzásban is megjelennek?
Igen, beépítettük a folyamatba. Egy többlépcsős felvételi eljárás utolsó része az, hogy a szakmailag jól teljesítő jelölt találkozik a csapattal, akik vétózhatnak. Igyekszünk az odaillő puzzle darabokat keresni, mert ha valakinek a mentalitása, attitűdje rombol, akkor a felvételével sokkal többet veszítünk, mint amit egyébként a szakértelmén nyernénk.
A másik számomra nagyon fontos érték a diverzitás, minden szempontból. Én zéró toleranciát képviselek bárminemű diszkriminációval szemben. Itt tényleg a kultúra integráns része egymás elfogadása, hogy mindenki önmaga lehet. Nagyon sokszínű a csapatunk: egészen fiataloktól a nyugdíjas korúakig dolgozunk együtt, a nők IT integrálására pedig komoly hangsúlyt fektetünk.
Ebben a társadalmi felelősségvállalásunk mellett egyszerű üzleti megfontolás is vezet bennünket: jól látjuk, hogy a diverz csapatok jobban teljesítenek, a kreatív potenciáljuk nagyobb, röviden: több értéket képesek teremteni az ügyfeleinknek. Mi pedig a teljes stratégiánkat arra építjük itthon, hogy a lehető legmagasabb minőségű kiszolgálást és digitális élményt teremtsük meg a Deutsche Telekom ügyfeleinek, nem csak Németországban, hanem akár más Telekom-országokban.
Nyitóképen Pásztor Andrea
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Már kiváltott munkaköröket az AI - nem lehet kérdés, ad-e átképzést a cég
2. oldal - Hogy látja a következő negyedévet, a piacot? Sok helyen éppen most lesz aktuális majd a tervezés?

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?