Megjelent: 13 éve

Még mindig kevesen használják az e-learninget

Az e-learning vállalati alkalmazásának legfőbb indoka a jobb időkihasználás lehetősége, a képzési módszer elsődleges célpontja pedig a szellemi munkát végző állomány - állapítja meg a Szent István, a Pécsi és a Nemzeti Közszolgálati egyetemek, valamint az AR Tudásmenedzsment Kft. közös felmérésének elemzése. Mint kiderült, leginkább nyelvet és informatikát tanítanak távoktatás keretében.

Dr. Poór József, egyetemi tanár, a kutatás vezetője szerint "...a válaszadók szervezeteinek nagy része nem alkalmazza az e-learninget: a felhasználóknak csak mindössze 39 százaléka jelezte, hogy ismeri és hasznosítja a módszert. Megemlíthető, hogy egy 2003-as (272 kérdőívet feldolgozó) felmérés is körülbelül 32 százalékos arányban talált e-learninget alkalmazó vállalatot: ez bizony igen kis fejlődés.

Az e-learninget ténylegesen használók körében 61 százalék leginkább belső erőből fejleszti a keretrendszerben lévő tananyagokat, tartalmakat. Jelentős hányadot képvisel még valamilyen külső hazai segítség igénybevétele is, illetve meglepően magas - 32 százalék - a külsős külföldi tartalom átvétele.

Dr. Dobay Péter, egyetemi tanár szerint "...a válaszadóknak több mint a kétharmada esetében a szervezet ingyenes keretrendszert alkalmaz. Továbbá 29 százalékban jelzik, hogy "...a rendszer bevezetésekor nem merült fel semmiféle költség" - ez csak azt jelentheti, hogy a szokásos irodai szoftvertermékekkel oldják meg a tartalom-közvetítést és a visszacsatolást, elveszítve a professzionális keretrendszerek előnyeit." A felmérés szerint 16 százalék esetében csekély félmillió forint alatt maradt a beruházás mértéke, míg újabb 10 százalék esetében fél-egymillió között volt az összeg. Egymillió fölötti, már valóban "projektnek" nevezhető beruházásról csak kevés szervezet számolt be.

Mivel a konkrét összeget firtató kérdésre 32 százalék nem is válaszolt, ez arra utal, hogy lényegében nem jön létre jól elkülönült, komplex informatikai-HR projekt, hanem "csak úgy" elindítanak valamit, aminek költségelszámolása értelemszerűen nem átlátható. A válaszadók 48 százaléka szerint a keretrendszer üzemeltetése a belső munkatársak feladata (nyilván főleg az egyszerűbb alaprendszereknél), míg 29 százaléka válaszolta azt, hogy ezt a feladatot egy külsős hazai vállalkozás végzi. Egyenlő arányban a 3.-4. helyen a külsős külföldi vállalkozás és az "egyéb üzemeltetés" - pl. az adott szervezet európai központja - van.

Dr. Nemeslaki András, egyetemi docens szerint "...az oktatás tartalmára vonatkozó kérdésnél egyenlő részben első helyen 45 százalékot kapott a szakmai munka betanítása és a szakmai munkát segítő célszoftver. Ez megegyezik a nemzetközi trenddel, itt hatékony és célszerű igazán az eLearning - és itt a legnagyobb a szükséges motivációs szint is. Ettől nem sokkal lemaradva második helyre került 42 százalékkal a minősítő jellegű vizsgák, munkaügyi előírások betanítása, míg szintén elég nagy aránnyal a harmadik helyre a munka- és tűzvédelem oktatása került.

Ezeken túlmenően viszonylag elég nagy arányban oktatnak nyelvi készség-fejlesztést, valamint informatikát. A tananyagok legtöbbet használt formátuma: multimédiás- , videó- , szöveges- , prezentáció és interaktív formátumú anyagok.

Kurucz Eszter kutató szerint az e-learning-gel kapcsolatos tervekre leginkább a folyamatos fejlesztés igénye (akár tartalmilag is), a meglévő rendszer bővítése, valamint a felhasználók igényeihez való igazítás volt a jellemző. Emellett fontos szerepet kapnak a tartalmi fejlesztések, a megjelenés finomítása és a vezetői képzések támogatása e-learning modulokkal.

A válaszadóknak több mint negyede az ipari ágazatokban, míg a fennmaradók több mint kétharmada kereskedelmi és szolgáltató kategóriákban van jelen.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mesterséges intelligencia a nyelvoktatásban: "Az AI már megírja helyettem", de ki beszél majd helyetted?

Az elmúlt hónapokban, amikor beültünk egy-egy céges nyelvórára, egyre gyakrabban hallottuk ezt a mondatot a résztvevőktől: "Most már a ChatGPT... Teljes cikk

Erre van szüksége a cégeknek az SNI tanulók foglalkoztatásához

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) 2024-ben folyamatosan hangsúlyt fektetett a szakképzésben résztvevő SNI-tanulók duális képzésben való... Teljes cikk

Nagy siker: a világ legjobb egyetemére került be egy magyar középiskolás lány

A budapesti Szent István Gimnázium 12. osztályos diákja, Keresztély Zsófia sikeresen felvételizett a világ egyik legjobb - egyes listák szerint a... Teljes cikk