Milyen a tökéletes álláshirdetés?
A megfelelő nyelvezet használata igen sokat számít, ha egy munkaadó vagy toborzó specialista azt szeretné, hogy minél többen jelentkezzenek egy álláshirdetésre, a fizetés megjelölése ugyanakkor nem számít e tekintetben - derült ki egy friss kutatásból, amely szerint egy tökéletes hirdetés 140 szóból áll. A leggyakrabban használt szavak a népszerű hirdetésekben: a pozíció, a szolgáltatás és a lehetőség.
Az Egyesült Királyság legnagyobb helyi állásközvetítő hálózatát működtető MyJobGroup.co.uk a legnépszerűbb álláshirdetéseket vizsgálta szektoronként. Saját adatbázisukat elemezték mintegy 220 megüresedett munkahely kapcsán és megállapították, hogy a megfelelő nyelvezet használata és a szavak száma volt a meghatározó, amely a legtöbb jelentkezést generálta. A "kell", a "tudás" és a "felelősség" szavak taszítja az álláskeresőket, míg a vállalati információk a jelek szerint nem adnak többletet. A vizsgálat megmutatta azt is, hogy a legkevésbé népszerű hirdetések 55 százaléka hosszabb, mint 217 szó. Felmérték azt is, hogy melyek a leggyakrabban használt szavak a népszerű hirdetésekben: a pozíció, a szolgáltatás és a lehetőség a legkapósabb a jelöltek között.
Kovács András, a Grafton Recruitment Kft. ügyfélkapcsolati vezetője szerint az álláshirdetés is egyfajta reklám. A jó reklám pedig figyelemfelkeltő, és lehetőleg egy adott célcsoportnak szól. Érdeklődést kelt, és eléri, hogy miután a célcsoportba eső álláskereső rákattintott vagy észrevette, végig is olvassa a hirdetést. Vágyat ébreszt, hogy meg is pályázza, s végül rá is veszi a személyt, hogy elküldje a pályázatát. A pusztán reklámfunkciók mellett a jó hirdetés megfelel erkölcsi, morális és törvényi előírásoknak is, nem diszkriminál, inkább ígér, mint konkrétumokat mond. Mindenképpen kell információ a cégről, a feladatokról, elvárásokról, juttatásokról. Szerepelnie kell benne a munkavégzés helyének, s egyéb technikai információknak is, a munkakörtől függően például utazás vagy műszak - tudatta a szakember.
A MyJobGroup.co.uk úgy találta, hogy egy ideális hirdetés maximum 140 szóból áll. Ezzel szemben azoknak az álláshirdetéseknek, amelyekre a legkevesebben jelentkeztek, nagyjából 55 százaléka 217 szóból állt. Kovács András ugyanakkor úgy vélte, a hirdetések hosszúságára nincs bevált recept. Szerinte akkor jó az álláshirdetés, ha sokat ígér, de keveset mond. Fontos, hogy ne két sorból álljon, mert az azt sugallja, hogy a keresés nem annyira lényeges szempont a cégnek, félvállról veszik. Az se jó, ha egy kisregényt ír az ember, mert azt vagy nem olvassák végig, vagy a végére akár le is beszéljük a potenciális pályázót - fűzte hozzá.
A szóválasztás is igen jelentős, ami az álláshirdetések hatását illeti. A fellendüléssel kapcsolatos szavak gyakoriak a legnépszerűbb hirdetésekben. A pozíció, a szolgáltatás és a lehetőség voltak a leggyakrabban használt szavak (kivéve a felsővezetői állásokat hirdetőkben), ugyanakkor a kell, a felelősség és a tudás szavakat tartalmazó hirdetések hozták a legkevesebb jelentkezőt. A kutatásból kiderült, ágazat specifikus nyelvezetre van szükség ahhoz, hogy minél több pályázatot vonzzon, és a munkáltatóknak illetve toborzó szakembereknek ennek megfelelően kell megalkotniuk a hirdetéseket. A kampány, a tapasztalat és a módszerek voltak azok a szavak, amelyek a legtöbb jelöltet vonzották a médiával kapcsolatos posztokra, míg a támogatás, az emberek és a segítségnyújtás generálta a legtöbb választ az orvosi állásokra.
A kulcsszavaknak funkcionális jelentőségük van elsősorban a figyelemkeltésnél és az érdeklődés kiváltásánál - hangsúlyozta a Grafton egyik vezetője. Mindig a célcsoport nyelvén kell szólnia a szövegnek. Más szavakat, nyelvezetet használnak, ha Java fejlesztőt vagy pénzügyi kontrollert keresnek. A szavakat, amelyeket érdemes kerülni - természetesen a diszkriminatív, obszcén és a többi szavakon kívül - olyan kifejezések, amelyeket már elkoptatott az iparág. Ezek kezdenek semmitmondóvá válni, és egyáltalán nem kapjuk már fel a fejünket, ha elolvassuk őket. Ilyenek például a multinacionális, versenyképes fizetés, fiatalos, lendületes, piacvezető, kommunikációs képesség. Ezek a szavak szinte minden hirdetésben szerepelnek, így ezek - kizárólagos - használata sablonossá tesz egy hirdetést.
Bár furcsának tűnik, a MyJobGroup.co.uk vizsgálata szerint a fizetés részletezése nem hozott több jelentkezést a megüresedett helyekre és ugyanígy a vállalati információk sem. A tanulmány szerint a legnépszerűbb és a legkevésbé népszerű álláshirdetések ugyanolyan arányban tartalmaztak ilyen információkat. - Nem egyszerű arra válaszolni, hogy a fizetés összegét érdemes-e beleírni a hirdetésbe - nyilatkozta lapunknak Kovács András, hozzátéve: alapvetően érdemes, ugyanakkor nem minden esetben. Ehhez sok tényezőt kell figyelembe venni, elsősorban azt, hogy mi a keresés oka. Okoz-e problémát, bérfeszültséget, ha a cégnél megtudják a munkatársak, az új kollégának mekkora csomagot ajánlanak. Amiért ők, mint tanácsadó cég, feltüntetik a fizetést, az azért történik, hogy tényleg a célcsoportnak szóljon a hirdetés. - Tegyük fel, hogy a keresett pozíció név a Sales Manager. Felmerülhetnek olyan kérdések, hogy ez egy tapasztalt értékesítőt takar-e, vagy esetleg egy értékesítési vezetőt. Ha megadjuk a fizetést, akkor a pályázók meg tudják határozni - már csak a bérajánlatból is -, hogy ez az ő szintjük-e, érdemes-e pályázniuk. Elég kellemetlen mind a két félnek, ha a harmadik körös interjú után derül ki, hogy a jelölt fizetési igénye másfélszer-kétszer magasabb, mint a cég kerete. Ha hirdetjük a bért, akkor ez már az elején világossá válik - mondta Kovács András.
A kutatás szerint az álláshirdetések hosszúsága nagymértékben változott attól függően, milyen szektorban hirdettek. A legrövidebb álláshirdetések a gyártási szektorban jellemzőek (átlagosan 113 szó), míg az oktatási területen találhatóak a leghosszabbak a hirdetések (316 szó).
Carry Cooper, egy lancesteri menedzser iskola professzora közölte: a legtökéletesebb álláshirdetést megalkotni nem könnyű feladat, meg kell találni az egyensúlyt, hogy miként tegyük bele az összes lényegi információt úgy, hogy ne menjünk bele túlságosan a részletekbe és ne legyen unalmas az álláskeresőknek. Az, hogy bizonyos speciális szavak megléte jelentheti a minél több jelentkezőt, jelzi, hogy a munkáltatóknak nyelvileg megfelelően kell kialakítani az álláshirdetéseket a megfelelő szektorban annak érdekében, hogy minél több és minél jobb jelölteket találjanak.
Általánosságban elmondható, hogy a tökéletes álláshirdetés megalkotása tudást és szakértelmet követel, de alkalmazni kell bizonyos alapelveket, hogy minél több jelentkezőt vonzzanak és felkeltsék a legtehetségesebb jelöltek figyelmét. A munkaerőpiacon, ahol nagy a verseny, fontosabb, mint valaha, hogy a munkáltatók megfelelően kidolgozott álláshirdetésekkel vonzzák magukhoz a legjobb jelölteket - vélte Geraldine Finn. A MyJobGroup.co.uk ügyvezető igazgatója hozzátette: kutatási eredményeink betekintést nyújtanak és útmutatást adnak, miként kell létrehozni egy álláshirdetést, hogy az vonzó legyen egy adott ágazatban, megadja, hogy milyen hosszú legyen és melyek a hívó szavak, amelyek jelentősen emelik a hirdetésre jelentkezők számát. - Úgy véljük, hogy az eredmények segítenek a munkaadóknak és a toborzási szakembereknek abban, hogy jobban testre szabják az álláshirdetéseket, amellyel a számukra legtöbbet érő jelölteket magukhoz tudják vonzani - jelentette ki az ügyvezető igazgató.
Egy vállalkozásnak, munkáltatónak érdemes szakemberhez, tanácsadóhoz fordulni, ha a számukra tökéletes álláshirdetést szeretnének megfogalmazni - hangsúlyozta Kovács András. Aki nem napi szinten fogalmazza meg a hirdetések szövegeit, annak sok ideje rámehet, mire végez. Mint mondta, azzal, hogy ők nemcsak hirdetéseket írnak, hanem kvázi rajta tartják a kezüket az álláskeresési piac "ütőerén", jobban értik a keresett szakemberek igényeit, a piaci trendeket és ez által olyan személyre szabott hirdetéseket tudnak írni, amelyek megfelelnek a követelményeknek. Számos tanácsadó cég foglalkozik ezzel, illetve az állásportáloknál is kaphat segítséget, aki keresi - tette hozzá a szakember.
Kovács András, a Grafton Recruitment Kft. ügyfélkapcsolati vezetője szerint az álláshirdetés is egyfajta reklám. A jó reklám pedig figyelemfelkeltő, és lehetőleg egy adott célcsoportnak szól. Érdeklődést kelt, és eléri, hogy miután a célcsoportba eső álláskereső rákattintott vagy észrevette, végig is olvassa a hirdetést. Vágyat ébreszt, hogy meg is pályázza, s végül rá is veszi a személyt, hogy elküldje a pályázatát. A pusztán reklámfunkciók mellett a jó hirdetés megfelel erkölcsi, morális és törvényi előírásoknak is, nem diszkriminál, inkább ígér, mint konkrétumokat mond. Mindenképpen kell információ a cégről, a feladatokról, elvárásokról, juttatásokról. Szerepelnie kell benne a munkavégzés helyének, s egyéb technikai információknak is, a munkakörtől függően például utazás vagy műszak - tudatta a szakember.
Milyen hosszú legyen a hirdetés?
A MyJobGroup.co.uk úgy találta, hogy egy ideális hirdetés maximum 140 szóból áll. Ezzel szemben azoknak az álláshirdetéseknek, amelyekre a legkevesebben jelentkeztek, nagyjából 55 százaléka 217 szóból állt. Kovács András ugyanakkor úgy vélte, a hirdetések hosszúságára nincs bevált recept. Szerinte akkor jó az álláshirdetés, ha sokat ígér, de keveset mond. Fontos, hogy ne két sorból álljon, mert az azt sugallja, hogy a keresés nem annyira lényeges szempont a cégnek, félvállról veszik. Az se jó, ha egy kisregényt ír az ember, mert azt vagy nem olvassák végig, vagy a végére akár le is beszéljük a potenciális pályázót - fűzte hozzá.
Kihagyhatatlan szavak
A szóválasztás is igen jelentős, ami az álláshirdetések hatását illeti. A fellendüléssel kapcsolatos szavak gyakoriak a legnépszerűbb hirdetésekben. A pozíció, a szolgáltatás és a lehetőség voltak a leggyakrabban használt szavak (kivéve a felsővezetői állásokat hirdetőkben), ugyanakkor a kell, a felelősség és a tudás szavakat tartalmazó hirdetések hozták a legkevesebb jelentkezőt. A kutatásból kiderült, ágazat specifikus nyelvezetre van szükség ahhoz, hogy minél több pályázatot vonzzon, és a munkáltatóknak illetve toborzó szakembereknek ennek megfelelően kell megalkotniuk a hirdetéseket. A kampány, a tapasztalat és a módszerek voltak azok a szavak, amelyek a legtöbb jelöltet vonzották a médiával kapcsolatos posztokra, míg a támogatás, az emberek és a segítségnyújtás generálta a legtöbb választ az orvosi állásokra.
A kulcsszavaknak funkcionális jelentőségük van elsősorban a figyelemkeltésnél és az érdeklődés kiváltásánál - hangsúlyozta a Grafton egyik vezetője. Mindig a célcsoport nyelvén kell szólnia a szövegnek. Más szavakat, nyelvezetet használnak, ha Java fejlesztőt vagy pénzügyi kontrollert keresnek. A szavakat, amelyeket érdemes kerülni - természetesen a diszkriminatív, obszcén és a többi szavakon kívül - olyan kifejezések, amelyeket már elkoptatott az iparág. Ezek kezdenek semmitmondóvá válni, és egyáltalán nem kapjuk már fel a fejünket, ha elolvassuk őket. Ilyenek például a multinacionális, versenyképes fizetés, fiatalos, lendületes, piacvezető, kommunikációs képesség. Ezek a szavak szinte minden hirdetésben szerepelnek, így ezek - kizárólagos - használata sablonossá tesz egy hirdetést.
Nem biztos, hogy érdemes beleírni a fizetést
Bár furcsának tűnik, a MyJobGroup.co.uk vizsgálata szerint a fizetés részletezése nem hozott több jelentkezést a megüresedett helyekre és ugyanígy a vállalati információk sem. A tanulmány szerint a legnépszerűbb és a legkevésbé népszerű álláshirdetések ugyanolyan arányban tartalmaztak ilyen információkat. - Nem egyszerű arra válaszolni, hogy a fizetés összegét érdemes-e beleírni a hirdetésbe - nyilatkozta lapunknak Kovács András, hozzátéve: alapvetően érdemes, ugyanakkor nem minden esetben. Ehhez sok tényezőt kell figyelembe venni, elsősorban azt, hogy mi a keresés oka. Okoz-e problémát, bérfeszültséget, ha a cégnél megtudják a munkatársak, az új kollégának mekkora csomagot ajánlanak. Amiért ők, mint tanácsadó cég, feltüntetik a fizetést, az azért történik, hogy tényleg a célcsoportnak szóljon a hirdetés. - Tegyük fel, hogy a keresett pozíció név a Sales Manager. Felmerülhetnek olyan kérdések, hogy ez egy tapasztalt értékesítőt takar-e, vagy esetleg egy értékesítési vezetőt. Ha megadjuk a fizetést, akkor a pályázók meg tudják határozni - már csak a bérajánlatból is -, hogy ez az ő szintjük-e, érdemes-e pályázniuk. Elég kellemetlen mind a két félnek, ha a harmadik körös interjú után derül ki, hogy a jelölt fizetési igénye másfélszer-kétszer magasabb, mint a cég kerete. Ha hirdetjük a bért, akkor ez már az elején világossá válik - mondta Kovács András.
A kutatás szerint az álláshirdetések hosszúsága nagymértékben változott attól függően, milyen szektorban hirdettek. A legrövidebb álláshirdetések a gyártási szektorban jellemzőek (átlagosan 113 szó), míg az oktatási területen találhatóak a leghosszabbak a hirdetések (316 szó).
Nehéz feladat lehet megfogalmazni az álláshirdetést
Carry Cooper, egy lancesteri menedzser iskola professzora közölte: a legtökéletesebb álláshirdetést megalkotni nem könnyű feladat, meg kell találni az egyensúlyt, hogy miként tegyük bele az összes lényegi információt úgy, hogy ne menjünk bele túlságosan a részletekbe és ne legyen unalmas az álláskeresőknek. Az, hogy bizonyos speciális szavak megléte jelentheti a minél több jelentkezőt, jelzi, hogy a munkáltatóknak nyelvileg megfelelően kell kialakítani az álláshirdetéseket a megfelelő szektorban annak érdekében, hogy minél több és minél jobb jelölteket találjanak.
Általánosságban elmondható, hogy a tökéletes álláshirdetés megalkotása tudást és szakértelmet követel, de alkalmazni kell bizonyos alapelveke
A vizsgálat szerint a legtökéletesebb hirdetés ismérvei:
- 140 szó az optimális (bár ez ágazatfüggő is)
- tartalmazza a három általános hívó szót: pozíció, szolgáltatás és lehetőség
- tartalmazza a három ágazat specifikus hívó szót (lásd lentebb)
Ágazat specifikus hívó szavak:
autóipar: készségek, minőség, jármű
oktatás: tapasztalat, tanfolyam, törekvő
mérnök: ügyfél, szerződés, tapasztalat
gyártás: átfogó, állomány, termelés
média: kampány, tapasztalat, módszerek
orvosi: támogatás, segítségnyújtás, emberek
kiskereskedelem: vezető, jelölt, kinézet
értékesítés: ambiciózus, csapat, szervezet
- 140 szó az optimális (bár ez ágazatfüggő is)
- tartalmazza a három általános hívó szót: pozíció, szolgáltatás és lehetőség
- tartalmazza a három ágazat specifikus hívó szót (lásd lentebb)
Ágazat specifikus hívó szavak:
autóipar: készségek, minőség, jármű
oktatás: tapasztalat, tanfolyam, törekvő
mérnök: ügyfél, szerződés, tapasztalat
gyártás: átfogó, állomány, termelés
média: kampány, tapasztalat, módszerek
orvosi: támogatás, segítségnyújtás, emberek
kiskereskedelem: vezető, jelölt, kinézet
értékesítés: ambiciózus, csapat, szervezet
Egy vállalkozásnak, munkáltatónak érdemes szakemberhez, tanácsadóhoz fordulni, ha a számukra tökéletes álláshirdetést szeretnének megfogalmazni - hangsúlyozta Kovács András. Aki nem napi szinten fogalmazza meg a hirdetések szövegeit, annak sok ideje rámehet, mire végez. Mint mondta, azzal, hogy ők nemcsak hirdetéseket írnak, hanem kvázi rajta tartják a kezüket az álláskeresési piac "ütőerén", jobban értik a keresett szakemberek igényeit, a piaci trendeket és ez által olyan személyre szabott hirdetéseket tudnak írni, amelyek megfelelnek a követelményeknek. Számos tanácsadó cég foglalkozik ezzel, illetve az állásportáloknál is kaphat segítséget, aki keresi - tette hozzá a szakember.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- "Ha meg akarod szólítani az embereket, ne küldj emailt, hívd fel őket!" – James Reed HR-tanácsai az AI korában 1 hete
- Óriási szakemberhiány Németországban: itt a hiányszakmák friss listája 2 hete
- Felmérés: egyre több álláshirdetés említi az AI-t, de kontextus nélkül 2 hete
- Ács 3 hete
- Plant Manager 3 hete
- Felpörgeti a toborzást a CATL Debrecenben – duplájára nőhet a dolgozói létszám 3 hete
- Fluktuációs kihívásokkal küzd a kékgalléros munkaerőpiac 4 hete
- Toborzási roham a BMW-gyárban – ekkora bért kínálnak a kezdőknek 1 hónapja
- Hihetetlen, mennyit keresnek a marketingesek Magyarországon - az EU top 3-ban a fizetések 1 hónapja
- Számos nemzetközi pozíciót költöztet Budapestre az UNICEF 2 hónapja
- BMW, Lego, Suzuki: toborzás és képzés az automatizálás árnyékában 2 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?