Milyen a tökéletes álláshirdetés?
A megfelelő nyelvezet használata igen sokat számít, ha egy munkaadó vagy toborzó specialista azt szeretné, hogy minél többen jelentkezzenek egy álláshirdetésre, a fizetés megjelölése ugyanakkor nem számít e tekintetben - derült ki egy friss kutatásból, amely szerint egy tökéletes hirdetés 140 szóból áll. A leggyakrabban használt szavak a népszerű hirdetésekben: a pozíció, a szolgáltatás és a lehetőség.
Kovács András, a Grafton Recruitment Kft. ügyfélkapcsolati vezetője szerint az álláshirdetés is egyfajta reklám. A jó reklám pedig figyelemfelkeltő, és lehetőleg egy adott célcsoportnak szól. Érdeklődést kelt, és eléri, hogy miután a célcsoportba eső álláskereső rákattintott vagy észrevette, végig is olvassa a hirdetést. Vágyat ébreszt, hogy meg is pályázza, s végül rá is veszi a személyt, hogy elküldje a pályázatát. A pusztán reklámfunkciók mellett a jó hirdetés megfelel erkölcsi, morális és törvényi előírásoknak is, nem diszkriminál, inkább ígér, mint konkrétumokat mond. Mindenképpen kell információ a cégről, a feladatokról, elvárásokról, juttatásokról. Szerepelnie kell benne a munkavégzés helyének, s egyéb technikai információknak is, a munkakörtől függően például utazás vagy műszak - tudatta a szakember.
Milyen hosszú legyen a hirdetés?
A MyJobGroup.co.uk úgy találta, hogy egy ideális hirdetés maximum 140 szóból áll. Ezzel szemben azoknak az álláshirdetéseknek, amelyekre a legkevesebben jelentkeztek, nagyjából 55 százaléka 217 szóból állt. Kovács András ugyanakkor úgy vélte, a hirdetések hosszúságára nincs bevált recept. Szerinte akkor jó az álláshirdetés, ha sokat ígér, de keveset mond. Fontos, hogy ne két sorból álljon, mert az azt sugallja, hogy a keresés nem annyira lényeges szempont a cégnek, félvállról veszik. Az se jó, ha egy kisregényt ír az ember, mert azt vagy nem olvassák végig, vagy a végére akár le is beszéljük a potenciális pályázót - fűzte hozzá.
Kihagyhatatlan szavak
A szóválasztás is igen jelentős, ami az álláshirdetések hatását illeti. A fellendüléssel kapcsolatos szavak gyakoriak a legnépszerűbb hirdetésekben. A pozíció, a szolgáltatás és a lehetőség voltak a leggyakrabban használt szavak (kivéve a felsővezetői állásokat hirdetőkben), ugyanakkor a kell, a felelősség és a tudás szavakat tartalmazó hirdetések hozták a legkevesebb jelentkezőt. A kutatásból kiderült, ágazat specifikus nyelvezetre van szükség ahhoz, hogy minél több pályázatot vonzzon, és a munkáltatóknak illetve toborzó szakembereknek ennek megfelelően kell megalkotniuk a hirdetéseket. A kampány, a tapasztalat és a módszerek voltak azok a szavak, amelyek a legtöbb jelöltet vonzották a médiával kapcsolatos posztokra, míg a támogatás, az emberek és a segítségnyújtás generálta a legtöbb választ az orvosi állásokra.
A kulcsszavaknak funkcionális jelentőségük van elsősorban a figyelemkeltésnél és az érdeklődés kiváltásánál - hangsúlyozta a Grafton egyik vezetője. Mindig a célcsoport nyelvén kell szólnia a szövegnek. Más szavakat, nyelvezetet használnak, ha Java fejlesztőt vagy pénzügyi kontrollert keresnek. A szavakat, amelyeket érdemes kerülni - természetesen a diszkriminatív, obszcén és a többi szavakon kívül - olyan kifejezések, amelyeket már elkoptatott az iparág. Ezek kezdenek semmitmondóvá válni, és egyáltalán nem kapjuk már fel a fejünket, ha elolvassuk őket. Ilyenek például a multinacionális, versenyképes fizetés, fiatalos, lendületes, piacvezető, kommunikációs képesség. Ezek a szavak szinte minden hirdetésben szerepelnek, így ezek - kizárólagos - használata sablonossá tesz egy hirdetést.
Nem biztos, hogy érdemes beleírni a fizetést
Bár furcsának tűnik, a MyJobGroup.co.uk vizsgálata szerint a fizetés részletezése nem hozott több jelentkezést a megüresedett helyekre és ugyanígy a vállalati információk sem. A tanulmány szerint a legnépszerűbb és a legkevésbé népszerű álláshirdetések ugyanolyan arányban tartalmaztak ilyen információkat. - Nem egyszerű arra válaszolni, hogy a fizetés összegét érdemes-e beleírni a hirdetésbe - nyilatkozta lapunknak Kovács András, hozzátéve: alapvetően érdemes, ugyanakkor nem minden esetben. Ehhez sok tényezőt kell figyelembe venni, elsősorban azt, hogy mi a keresés oka. Okoz-e problémát, bérfeszültséget, ha a cégnél megtudják a munkatársak, az új kollégának mekkora csomagot ajánlanak. Amiért ők, mint tanácsadó cég, feltüntetik a fizetést, az azért történik, hogy tényleg a célcsoportnak szóljon a hirdetés. - Tegyük fel, hogy a keresett pozíció név a Sales Manager. Felmerülhetnek olyan kérdések, hogy ez egy tapasztalt értékesítőt takar-e, vagy esetleg egy értékesítési vezetőt. Ha megadjuk a fizetést, akkor a pályázók meg tudják határozni - már csak a bérajánlatból is -, hogy ez az ő szintjük-e, érdemes-e pályázniuk. Elég kellemetlen mind a két félnek, ha a harmadik körös interjú után derül ki, hogy a jelölt fizetési igénye másfélszer-kétszer magasabb, mint a cég kerete. Ha hirdetjük a bért, akkor ez már az elején világossá válik - mondta Kovács András.
A kutatás szerint az álláshirdetések hosszúsága nagymértékben változott attól függően, milyen szektorban hirdettek. A legrövidebb álláshirdetések a gyártási szektorban jellemzőek (átlagosan 113 szó), míg az oktatási területen találhatóak a leghosszabbak a hirdetések (316 szó).
Nehéz feladat lehet megfogalmazni az álláshirdetést
Carry Cooper, egy lancesteri menedzser iskola professzora közölte: a legtökéletesebb álláshirdetést megalkotni nem könnyű feladat, meg kell találni az egyensúlyt, hogy miként tegyük bele az összes lényegi információt úgy, hogy ne menjünk bele túlságosan a részletekbe és ne legyen unalmas az álláskeresőknek. Az, hogy bizonyos speciális szavak megléte jelentheti a minél több jelentkezőt, jelzi, hogy a munkáltatóknak nyelvileg megfelelően kell kialakítani az álláshirdetéseket a megfelelő szektorban annak érdekében, hogy minél több és minél jobb jelölteket találjanak.
Általánosságban elmondható, hogy a tökéletes álláshirdetés megalkotása tudást és szakértelmet követel, de alkalmazni kell bizonyos alapelveke
- 140 szó az optimális (bár ez ágazatfüggő is)
- tartalmazza a három általános hívó szót: pozíció, szolgáltatás és lehetőség
- tartalmazza a három ágazat specifikus hívó szót (lásd lentebb)
Ágazat specifikus hívó szavak:
autóipar: készségek, minőség, jármű
oktatás: tapasztalat, tanfolyam, törekvő
mérnök: ügyfél, szerződés, tapasztalat
gyártás: átfogó, állomány, termelés
média: kampány, tapasztalat, módszerek
orvosi: támogatás, segítségnyújtás, emberek
kiskereskedelem: vezető, jelölt, kinézet
értékesítés: ambiciózus, csapat, szervezet
Egy vállalkozásnak, munkáltatónak érdemes szakemberhez, tanácsadóhoz fordulni, ha a számukra tökéletes álláshirdetést szeretnének megfogalmazni - hangsúlyozta Kovács András. Aki nem napi szinten fogalmazza meg a hirdetések szövegeit, annak sok ideje rámehet, mire végez. Mint mondta, azzal, hogy ők nemcsak hirdetéseket írnak, hanem kvázi rajta tartják a kezüket az álláskeresési piac "ütőerén", jobban értik a keresett szakemberek igényeit, a piaci trendeket és ez által olyan személyre szabott hirdetéseket tudnak írni, amelyek megfelelnek a követelményeknek. Számos tanácsadó cég foglalkozik ezzel, illetve az állásportáloknál is kaphat segítséget, aki keresi - tette hozzá a szakember.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Aki állást keres, annak a fizetés a legfontosabb szempont. A munkahelyen azonban a legtöbben a barátságos légkört, a közelséget és a stabilitást... Teljes cikk
Sok cég vagy HR-szakember túlkomplikálja az AI (mesterséges intelligencia) alkalmazását a munkaerő-felvételben. A Business Insider interjúja rámutat:... Teljes cikk
Melyek a legfontosabb szempontok munkahelyválasztás esetén? Az Ifjúságkutató Intézet friss kutatásában megvizsgálta a 15–39 évesek elvárásait.... Teljes cikk
- 5-ből 3 munkáltató szerint a soft skill-ek fontosabbak, mint valaha 1 hete
- "Három állás kell, hogy túléljek!" – hová vezet hosszú távon az új munkahelyi valóság? 2 hete
- Az álláskeresők szerint képzési hiány van, nem pedig készséghiány 2 hete
- Felmérés: kevés cég tartja hatékonynak a készségek értékelését 3 hete
- Felmérés: Egyre kevesebb munkahelyen elvárás a diploma 3 hete
- Költséges kivárás: mit veszít a HR, ha nem lép nyáron? 3 hete
- Hogyan vonzzuk be a megfelelő jelölteket a digitális térben? 1 hónapja
- Ez a munka nem automatizálható? Na jó, akkor vegyünk fel egy embert! 1 hónapja
- Ennyit számít a jelöltélmény a cég leendő dolgozóinak 1 hónapja
- AI a toborzásban: a siker titka, hogy nem kell túlbonyolítani 2 hónapja
- Nehezebben váltanak az álláskeresők, lassabban döntenek a cégek felvételről 2 hónapja