kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

Milyen egy virtuális call center dolgozó?

Már több mint tíz éve megjelentek az outsourcing piacon az olyan telefonos/online call centerek, melyek otthonról dolgozó “agentekre” épülnek. Magyarországon főleg országhatáron belül látni ilyen példákat, ám többnyire ezek a kollégák is bizonyos időközönként találkoznak a vezetéssel. Akadnak azonban olyan cégek, melyek a világ minden részéről toborozzák call centeres projektcsapataikat. Ilyen például a miskolci alapítású United Call Centers Kft. Ők a hagyományos call center mellett az “agent at home” (otthon ülő ügynök/munkatárs) modellt is működtetik. Milyen is ez? Erről Szmolinka Zsolt ügyvezetővel beszélgettünk.

Talent pool az egész világ

“Míg egy hagyományos call center az adott város és 40-50 kilométeres vonzáskörzetéből tud odacsábítani dolgozókat, nálunk a merítés az egész világ” - kezdi Zsolt. Ő nem teljes állású munkavállalókat keres, hanem projekt alapon dolgozókat. De tényleg Venezuelától Ausztráliáig a föld minden szegletéből. Elvárás az anyanyelv mellett az angoltudás. Zsolt abban hisz, hogy akkor a leghatékonyabb egy call centeres, ha a kérdező anyanyelvén válaszolja meg a kérdéseket. Ha tehát bizonyos nyelveket kérnek a megbízók, akkor első körben anyanyelvűeket keres.

Ez nem a húszévesek műfaja

Milyen is az az ügyfélszolgálatos, aki alkalmas a távmunkás ügyfélszolgálatos létre? “Harmincas, negyvenes éveiben jár, tehát nem pályakezdő, korábban dolgozott már call centerben, pontosan ismeri ezt a munkakört, ám nem akar irodába bejárni, dugóban ülni. Fontos számára a munka-magánélet egyensúly és elég neki napi 4-6 óra munka” - foglalja össze az ideális virtuális ügyfélszolgálatos ismérveit.

Hogyan találja meg őket és illeszti be a csapatba? Szmolinka Zsolt jelezte, hogy nem szeretné elárulni a sok év alatt kifejlesztett és folyamatosan csiszolt know how-t, viszont annyit elmondott, hogy amit lehet, automatizálnak és csak az utolsó körben, az előző körökön megfelelt jelöltekkel beszélnek skype-on a cég HR-esei. “Nagy mennyiségű - havi 100-as nagyságrendű - pályázót kell feldolgoznunk, akik ráadásul a legkülönbözőbb időzónákból jelentkeznek, és erre saját fejlesztésű HR chatbot-ot használnak. Időnk, energiánk sem lenne ezt saját magunk által írt emailekkel és interjúkkal kezelni. Online nyelvi és képességtesztekkel, videóinterjúkkal történik a szűrés, amelynek keretet ad a HR chatbot.”
Már az is pozitív jelzés az online világban való boldogulásról és a motivációról, ha valaki eljut a személyes interjúig.

Az eredményekből kiderül a nyelvtudás, hogy milyen munkakörben vethető be (például telesales vagy ügyfélszolgálat). Ha ígéretes valaki, akkor egy élő skype-interjú következik a HR-essel, aki megnézi, mennyire integrálható a cégbe, működik-e a kémia. “Pozitív kisugárzású, szerethető, kompetens, tapasztalt embereket keresünk, akik akarnak dolgozni” - summáz Szmolinka Zsolt.

Szmolinka Zsolt neve ismerősen csenghet a shared service centerek ismerői körében. 2015-ben ő lett az év SSC menedzsere a Magyar Outsourcing Szövetség döntése alapján. Ennek apropóján e sorok írója portrécikket is készített róla. Zsolt Debrecenben egy multinacionális vállaltnál töltött el éveket, majd csatlakozott a miskolci alapítású United Call Centershez, Kozma Richárd ügyvezető, és Juhász Zsolt Máté Operations Director csapatához. Itt a nemzetközi vonalat vezeti, az “agent at home” modellt alakította ki Suhaj Ferenc kollegájával, aki a felhőben működő szolgáltatások igazgatója. Zsolt a Magyar Outsourcing Szövetség elnökségi tagja is már.


Napi simogatást nem akar a call centeres

Az ügyvezető elmondta, hogy akit kiválasztanak, szerződést kap, amit digitálisan ír alá és küld vissza. Ezt követően kezdődik egy alapos betanítás, ami nagyon intenzív foglalkozást igényel a cég részéről. “Ebben a szakaszban 10-15 százalékos lemorzsolódás. Aki ezen túljut, ő már jó eséllyel tartósan velünk dolgozik, onnan már 5 százalék alatti a fluktuáció, ami ebben az iparágban különösen jónak mondható, az átlagos 20%-25% -os rátát tekintve”- fejti ki az ügyvezető.

Szmolinka ZsoltSzmolinka Zsolt: a home agentek nem igényelnek napi szintű „simogatást”. Ami nekik kell: világos elvárások, szabályok, a munkavégzéshez szükséges információk.
Hogyan lehet a cégkultúrát átadni egymástól több ezer kilométerre dolgozó és a vezetőjükkel személyesen soha nem találkozó dolgozóknak? “Vannak különböző online felületek, melyeken híreket osztunk meg, játékokat hirdetünk, ahol egymást segíthetik a dolgozók. Egyébként a home agentek nem igényelnek napi szintű „simogatást”. Ami nekik kell: világos elvárások, szabályok, a munkavégzéshez szükséges információk, és az, hogy felettesük elérhető legyen kérdés/probléma esetén. Tudatos, érett munkavállalók ők” - mondja Zsolt.

A tudás a cloudban van, csak tudni le kell tölteni

Az ügyvezető a működés egyik legfontosabb tényezőjének az adatvédelmet és az információbiztonságot tartja. Minden szabványnak megfelelnek, a pályázók szűrésénél is odafigyelnek ennek ellenőrzésére, a tréningnek pedig hangsúlyos része, hiszen az agenteknek érzékeny adatokra is van rálátása.

Ez a tevékenység környezetbarát, ugyanis az agent a munkanap alatt se autót, se tömegközlekedést nem használ csak otthon ül, nem nyomtat papírt, mindent digitálisan intéz.

A virtuális call center jól működtetve ugyanazt tudja, mint a hagyományos: ügyfélszolgálat telesales, telemarketing, műszaki támogatás, hogy csak a leggyakoribb tevékenységeket emítsük. Viszont olyan rugalmasság, skálázhatóság, és globális kapacitás jellemzi, amely maga mögött hagyja a hagyományos call center megoldásokat. Kérdés, hogy mennyire nyitottak a cégek, hogy bizonyos munkafolyamataikat ilyen külsős, virtuális call centerbe szervezzék ki? “Lesznek iparágak - ilyen a banki szektor, ahol ez a modell nem terjed el. Kevésbé konzervatív és nem annyira szabályozott területeken viszont ez a jövő” - véli Szmolinka Zsolt. A működésük lényegéről pedig zárásként megjegyzi: “A tudás a cloudban, a felhőben van, csak meg kell találni a módszereket, hogyan tudjuk azt letölteni, és azokat a legmagasabb, elvárásoknak és szabványoknak megfelelően, folyamatmenedzselve irányítani.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk