Megjelent: 17 éve

Nem a pénz a legfontosabb az álláskeresőknek

A Jobinfo és a KutatóCentrum közös felmérést készített 2008 februárjában az állásportál regisztrált tagjai között, melyben az álláskeresési szokásokat és a kapcsolódó attitűdöket vizsgálták. A kutatás eredményei alapján Mohai Ágnes, a Jobinfo értékesítési vezetője beszélt tapasztalatairól.

- A HR szakemberek, munkaadók számára mindig nehéz kérdés, hogy hol, milyen médiumokban érdemes hirdetniük az egyes pozíciókat. Mit tanácsolna az ő számukra?

- Az internet mellett a vállalatoknak más csatornákat is érdemes kipróbálniuk, hiszen a kutatásból kiderült, hogy a siker érdekében az álláskeresők jellemzően legalább két csatornát igénybe vesznek. A megkérdezettek 96 százaléka keres az interneten állást - mivel a kutatást a Jobinfo regisztrált tagjai között végeztük, így ez az adat valójában nem meglepő. Ugyanakkor sokkal érdekesebb eredmény az, hogy a válaszadók 59 százaléka napilapokban és hirdetési újságokban is átböngészi az ajánlatokat, emellett 34 százalék még közvetítő-, illetve fejvadász cégek segítségét is kéri.

- Van különbség munkakör tekintetében a között, hogy hol érdemes hirdetni?

- A hirdetett pozíció természetesen meghatározó a csatornák kiválasztásakor. Közvetítő cégekhez például leginkább a közép- vagy felsővezetői posztra pályázók fordulnak, míg a napilapokat inkább a hagyományos, 8 órás munkát keresők forgatják. Emellett érdemes önéletrajz-adatbázisokban is keresni a megfelelő jelöltet. A kutatásban résztvevők 57 százaléka - elsősorban a 19-39 évesek - már regisztrált hasonló adatbázisba, így ilyen módon sok jó jelöltre bukkanhatnak a vállalatok.

- Melyek azok az információk, amelyeket a munkavállalók mindenképpen tudni szeretnének, mielőtt megpályáznak egy állást? Mit érdemes beleírni egy álláshirdetésbe?

- A legtöbb ajánlatban megtalálhatóak a pályázóval szembeni elvárások, ugyanakkor a feladatok részletezésére vagy a munkavégzés helyének megjelölésére már sokan nem fordítanak gondot, pedig az álláskeresők számára ezek is nagyon fontos szempontok. Ezen tényezők szerepe még a fizetést és a cég által kínált lehetőségeket is megelőzik. A munkavégzés pontos helyének megjelölését például a megkérdezettek 97,4 százaléka ítélte fontosnak.

- Ezek szerint a munkaadóknak a munkavégzés helyét mindenképpen érdemes feltüntetniük az álláshirdetésekben...

- Így van. Leginkább egyébként a nők és az alacsonyabb beosztásúak számára lényeges ez az információ. A nők 80 százaléka és az alkalmazotti pozíciót megpályázók 78 százaléka nevezte nagyon fontosnak a munkavégzés helyét, míg a férfiak 70, a felsővezetők 66 százaléka nyilatkozott ugyanígy. Ennek persze az is oka, hogy a nők a család miatt kevésbé mobilak, míg a 8 órában dolgozóknak egy alacsonyabb fizetésért nem is minden esetben éri meg vállalni a költözködést. A munkavégzés helyének szerepét egyébként az is jól jellemzi, hogy a keresési kritériumok közt a területi bontás a legfontosabb. Ennek megfelelően a Jobinfónál például már város szerint is szűkíthetik az álláskeresők az ajánlatokat. Ez egyébként nemcsak nekik jó, de a HR szakemberek, munkaadók toborzási hatékonyságát is segíti, hiszen a pontosabb szűkítés miatt csökken a kevésbé átgondolt, vagy téves pályázatok száma.

- A keresés során a munkavégzés helye mellett még jellemzően milyen kritériumok alapján szűkítenek az álláskeresők?

- A második helyre a meghirdetett pozíció kategóriája, míg harmadik helyre a fizetés került. Előbbivel nincs is gond, hiszen a legtöbb munkaadó ezt meghatározza a hirdetésben, ugyanakkor a fizetésekről már nem szívesen beszélnek. A pályázók számára azonban ez egy lényeges szempont, ezért legalább sávosan meg kellene határozni. Ezzel egyébként a munkaadók szintén megkönnyíthetnék a toborzás folyamatát, hiszen sok esetben éppen a bér körüli egyezkedésnél bukik meg egy új munkatárs felvétele.

- Arra vonatkozóan tudna adatot mondani, hogy jellemzően mennyi ideig tart egy megfelelő pozíció megtalálása?

- Sajnos a válaszadók 17 százalékának fél évnél is több időre volt szüksége az elhelyezkedéshez. Az első egy hónapban a beosztottak és pályakezdők jellemzően nehezebben találnak munkát, míg a legutóbbi álláskereséskor a felsővezetők 33, a cégvezetők 37 százaléka 30 napon belül sikeresen elhelyezkedett. De a pályázók és munkaadók egymásra találását az online állásportálok, mint amilyen a Jobinfo is, nagyban megkönnyítik.


Álláskeresési kritériumok fontossága beosztás szerint >>> Részletekért kattintson a képre! <<<<







A kutatás háttere

A felmérést a KutatóCentrum (kutatocentrum.hu)2008 februárjában, a Jobinfo.hu regisztrált tagjai közt, 27 000 fő online megkérdezésével végezte. A teljes tanulmányt a KutatóCetrum értékesíti. A felmérést 2008 szeptemberében folytatják.

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Költséges kivárás: mit veszít a HR, ha nem lép nyáron?

A nyári hónapokban a munkaerőpiac ritmusa lelassul, különösen az irodai, szellemi munkakörökben. A szabadságolások miatt elérhetetlenné váló... Teljes cikk

Jó fizetés vagy valami más? Ez a legfontosabb a magyar munkavállalóknak

Aki állást keres, annak a fizetés a legfontosabb szempont. A munkahelyen azonban a legtöbben a barátságos légkört, a közelséget és a stabilitást... Teljes cikk

AI a toborzásban: a siker titka, hogy nem kell túlbonyolítani

Sok cég vagy HR-szakember túlkomplikálja az AI (mesterséges intelligencia) alkalmazását a munkaerő-felvételben. A Business Insider interjúja rámutat:... Teljes cikk