Nem tudnak visszajelzést adni a vezetők
A rossz munkahelyi légkörért általában a nem megfelelő konfliktuskezelési technikák a felelősek - mondja Szerémi Péter. A HR Portal kommunikációs szakértője szerint sok vezető azt várja, hogy a dolgozó maga jöjjön rá a hibáira, vagy legtöbbször ösztönösen cselekszik, vagyis azt csinálja, ami szerinte működik.
- Gyakran nem akkor kezeljük a konfliktusainkat, amikor azok keletkeznek, hanem vagy csak jóval később vagy soha. Ez rossz légkört teremt a munkahelyeken. Gyakran panaszkodnak arról a munkavállalók, hogy bizonytalannak érzik a helyzetüket, nem tudják, hányadán is állnak. Ennek az is lehet az oka, hogy a vezetők egy jelentős része azt szeretné, ha a beosztottja magától jönne rá a hibáira, és nem kellene neki ezeket a szájába rágni. Ezért viszonylag ritkán ad konkrét visszajelzéseket, inkább csak célozgat. Majd egy idő után váratlanul - mint egy párkapcsolatban - elszakad nála a cérna, és azt mondja: "elég volt, én ezt nem tűröm tovább!" A munkavállaló meg csak néz nagy szemekkel, hiszen ő eddig nem is tudta, hogy baj van. A többiek is csak azt látják, hogy valakit előzmények, figyelmeztetés nélkül megbüntettek, netán elbocsátottak, és még kevésbé érzik magukat biztonságban. Ezzel a teljesítményük, a hatékonyságuk is csökken.
- Sokan pont az ellenkezőjéről panaszkodnak, a folyton kritizáló, mindenbe beleszóló főnökről, aki soha nem dicsér.
- Valóban, gyakori ez a viselkedésminta is. Miért? Kevés alkalom kínálkozik egy vezető számára arra, hogy elsajátítsa a különböző konfliktuskezelési technikákat, beleértve a negatív és pozitív visszajelzés adását. A vezetők legtöbbször ösztönösen cselekszenek, vagyis azt csinálják, ami szerintük működik. Például azért, mert a családjukban is ezt látták. A papa soha nem dicsért, szigorú volt, "embert faragott" a gyerekéből. Most ő is ugyanígy viselkedik a beosztottjával, hiszen gyakran nem is tudja, hogy léteznek más módszerek is.
A "korbács" módszer ráadásul működhet is mondjuk a katonságnál vagy olyan munkahelyeken, ahol feltétlen engedelmességet és kevés kreativitást követel meg a feladat. De egészen biztosan kudarcra van ítélve ez a módszer ott, ahol szükség van kreativitásra és önálló gondolkodásra is.
- Mi a megoldás?
- Hasznos például, ha szervezett kereteket alakítanak ki a visszajelzések adására. Ez nagyon fontos. Mondjuk havonta egyszer leülnek egy fél órára, ahol mindkét fél elmondhatja a véleményét. Hangsúlyozom, mindkét fél.
- Hiába vannak szervezett keretek, ha nem megfelelő módon történik a visszajelzés adása.
- Ez így van. A konfliktuskezelési készségek fejlesztésének az egyik hatékony eszköze a tréning. Még jobb, ha színész közreműködésével gyakorolhatnak a résztvevők, mert így tapasztalati élményt is szerezhetnek. Könyvből ezt nem lehet megtanulni, pontosan azért, mert régi viselkedésmintákat kell felülírni, erre pedig a tapasztalati élmény megszerzése a leghatékonyabb. Mindkét félnek van mit tanulnia. Egyrészt megtanulni fogadni a visszajelzést, és nem megsértődni, hanem kivenni belőle mindazt, ami előre mutató. Ehhez tud segítséget nyújtani a visszajelzést adó, ha megfelelően fogalmaz, és elkerül bizonyos csapdahelyzeteket.
- Tudna konkrét tippeket adni azoknak, akik magukra ismertek a cikk alapján, de nem áll módukban egy konfliktuskezelési tréningen részt venni?
- Mindenképpen érdemes visszajelzést adni akkor is, ha ez eddig nem volt valahol szokás. Fontos, hogy a megfelelő időben (tehát nem a legzsúfoltabb napon), megfelelő hangnemben (nem támadva és minősítve a partnert), csak az adott témára koncentrálva mondjuk el a véleményünket. Ha bánt bennünket valami, akkor az ezzel kapcsolatos saját érzéseinket hangsúlyozzuk (ezt hívják "én-kommunikációnak"). Az a fontos, hogy a partner érezze, a jobbítás szándéka vezérel bennünket.
Kommunikációval kapcsolatos kérdéseiket itt tehetik fel Szerémi Péternek: www.hrportal.hu
Szerémi Péter honlapja: emotional-dynamics.hu
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk
Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
- A dicséret mint hiánycikk 5 hónapja
- Érzelemkezelés a munka érdekében, avagy beszélni kell az érzelmi munkáról 9 hónapja
- Így alakítsuk ki az ember és a technológia optimális együttműködését 10 hónapja
- Fontos kimondani: a digitális világ még több láthatatlan munkát hárít a nőkre 10 hónapja
- Hogyan tudunk pontosabb 360 fokos mérést készíteni kevesebb erőforrással? 10 hónapja
- "Nehéz eset" emberekkel dolgozik? - ezt a 7 dolgot tartsa szem előtt 11 hónapja
- Tanulmány: ezért egyre több a csendes felmondás a magyar cégeknél 11 hónapja
- Ezek a legidegesítőbb embertípusok a munkahelyen a dolgozók szerint 11 hónapja
- Mennyi időnk van visszajelezni, mielőtt más ajánlatot fogadna el a jelöltünk? 11 hónapja
- Miért érdemes teljesen új irányból ránézni a 360 fokos felmérésekre? 11 hónapja
- Mit akarunk és mikor akarjuk? Most! 1 éve