kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Nem tudnak visszajelzést adni a vezetők

A rossz munkahelyi légkörért általában a nem megfelelő konfliktuskezelési technikák a felelősek - mondja Szerémi Péter. A HR Portal kommunikációs szakértője szerint sok vezető azt várja, hogy a dolgozó maga jöjjön rá a hibáira, vagy legtöbbször ösztönösen cselekszik, vagyis azt csinálja, ami szerinte működik.

- Mit tapasztal, mi manapság a legnagyobb baj a munkahelyeken?

- Gyakran nem akkor kezeljük a konfliktusainkat, amikor azok keletkeznek, hanem vagy csak jóval később vagy soha. Ez rossz légkört teremt a munkahelyeken. Gyakran panaszkodnak arról a munkavállalók, hogy bizonytalannak érzik a helyzetüket, nem tudják, hányadán is állnak. Ennek az is lehet az oka, hogy a vezetők egy jelentős része azt szeretné, ha a beosztottja magától jönne rá a hibáira, és nem kellene neki ezeket a szájába rágni. Ezért viszonylag ritkán ad konkrét visszajelzéseket, inkább csak célozgat. Majd egy idő után váratlanul - mint egy párkapcsolatban - elszakad nála a cérna, és azt mondja: "elég volt, én ezt nem tűröm tovább!" A munkavállaló meg csak néz nagy szemekkel, hiszen ő eddig nem is tudta, hogy baj van. A többiek is csak azt látják, hogy valakit előzmények, figyelmeztetés nélkül megbüntettek, netán elbocsátottak, és még kevésbé érzik magukat biztonságban. Ezzel a teljesítményük, a hatékonyságuk is csökken.

- Sokan pont az ellenkezőjéről panaszkodnak, a folyton kritizáló, mindenbe beleszóló főnökről, aki soha nem dicsér.

- Valóban, gyakori ez a viselkedésminta is. Miért? Kevés alkalom kínálkozik egy vezető számára arra, hogy elsajátítsa a különböző konfliktuskezelési technikákat, beleértve a negatív és pozitív visszajelzés adását. A vezetők legtöbbször ösztönösen cselekszenek, vagyis azt csinálják, ami szerintük működik. Például azért, mert a családjukban is ezt látták. A papa soha nem dicsért, szigorú volt, "embert faragott" a gyerekéből. Most ő is ugyanígy viselkedik a beosztottjával, hiszen gyakran nem is tudja, hogy léteznek más módszerek is.

A "korbács" módszer ráadásul működhet is mondjuk a katonságnál vagy olyan munkahelyeken, ahol feltétlen engedelmességet és kevés kreativitást követel meg a feladat. De egészen biztosan kudarcra van ítélve ez a módszer ott, ahol szükség van kreativitásra és önálló gondolkodásra is.

- Mi a megoldás?

- Hasznos például, ha szervezett kereteket alakítanak ki a visszajelzések adására. Ez nagyon fontos. Mondjuk havonta egyszer leülnek egy fél órára, ahol mindkét fél elmondhatja a véleményét. Hangsúlyozom, mindkét fél.

- Hiába vannak szervezett keretek, ha nem megfelelő módon történik a visszajelzés adása.

- Ez így van. A konfliktuskezelési készségek fejlesztésének az egyik hatékony eszköze a tréning. Még jobb, ha színész közreműködésével gyakorolhatnak a résztvevők, mert így tapasztalati élményt is szerezhetnek. Könyvből ezt nem lehet megtanulni, pontosan azért, mert régi viselkedésmintákat kell felülírni, erre pedig a tapasztalati élmény megszerzése a leghatékonyabb. Mindkét félnek van mit tanulnia. Egyrészt megtanulni fogadni a visszajelzést, és nem megsértődni, hanem kivenni belőle mindazt, ami előre mutató. Ehhez tud segítséget nyújtani a visszajelzést adó, ha megfelelően fogalmaz, és elkerül bizonyos csapdahelyzeteket.

- Tudna konkrét tippeket adni azoknak, akik magukra ismertek a cikk alapján, de nem áll módukban egy konfliktuskezelési tréningen részt venni?

- Mindenképpen érdemes visszajelzést adni akkor is, ha ez eddig nem volt valahol szokás. Fontos, hogy a megfelelő időben (tehát nem a legzsúfoltabb napon), megfelelő hangnemben (nem támadva és minősítve a partnert), csak az adott témára koncentrálva mondjuk el a véleményünket. Ha bánt bennünket valami, akkor az ezzel kapcsolatos saját érzéseinket hangsúlyozzuk (ezt hívják "én-kommunikációnak"). Az a fontos, hogy a partner érezze, a jobbítás szándéka vezérel bennünket.

Kommunikációval kapcsolatos kérdéseiket itt tehetik fel Szerémi Péternek: www.hrportal.hu
Szerémi Péter honlapja: emotional-dynamics.hu
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk