Nem tudnak visszajelzést adni a vezetők
A rossz munkahelyi légkörért általában a nem megfelelő konfliktuskezelési technikák a felelősek - mondja Szerémi Péter. A HR Portal kommunikációs szakértője szerint sok vezető azt várja, hogy a dolgozó maga jöjjön rá a hibáira, vagy legtöbbször ösztönösen cselekszik, vagyis azt csinálja, ami szerinte működik.
- Gyakran nem akkor kezeljük a konfliktusainkat, amikor azok keletkeznek, hanem vagy csak jóval később vagy soha. Ez rossz légkört teremt a munkahelyeken. Gyakran panaszkodnak arról a munkavállalók, hogy bizonytalannak érzik a helyzetüket, nem tudják, hányadán is állnak. Ennek az is lehet az oka, hogy a vezetők egy jelentős része azt szeretné, ha a beosztottja magától jönne rá a hibáira, és nem kellene neki ezeket a szájába rágni. Ezért viszonylag ritkán ad konkrét visszajelzéseket, inkább csak célozgat. Majd egy idő után váratlanul - mint egy párkapcsolatban - elszakad nála a cérna, és azt mondja: "elég volt, én ezt nem tűröm tovább!" A munkavállaló meg csak néz nagy szemekkel, hiszen ő eddig nem is tudta, hogy baj van. A többiek is csak azt látják, hogy valakit előzmények, figyelmeztetés nélkül megbüntettek, netán elbocsátottak, és még kevésbé érzik magukat biztonságban. Ezzel a teljesítményük, a hatékonyságuk is csökken.
- Sokan pont az ellenkezőjéről panaszkodnak, a folyton kritizáló, mindenbe beleszóló főnökről, aki soha nem dicsér.
- Valóban, gyakori ez a viselkedésminta is. Miért? Kevés alkalom kínálkozik egy vezető számára arra, hogy elsajátítsa a különböző konfliktuskezelési technikákat, beleértve a negatív és pozitív visszajelzés adását. A vezetők legtöbbször ösztönösen cselekszenek, vagyis azt csinálják, ami szerintük működik. Például azért, mert a családjukban is ezt látták. A papa soha nem dicsért, szigorú volt, "embert faragott" a gyerekéből. Most ő is ugyanígy viselkedik a beosztottjával, hiszen gyakran nem is tudja, hogy léteznek más módszerek is.
A "korbács" módszer ráadásul működhet is mondjuk a katonságnál vagy olyan munkahelyeken, ahol feltétlen engedelmességet és kevés kreativitást követel meg a feladat. De egészen biztosan kudarcra van ítélve ez a módszer ott, ahol szükség van kreativitásra és önálló gondolkodásra is.
- Mi a megoldás?
- Hasznos például, ha szervezett kereteket alakítanak ki a visszajelzések adására. Ez nagyon fontos. Mondjuk havonta egyszer leülnek egy fél órára, ahol mindkét fél elmondhatja a véleményét. Hangsúlyozom, mindkét fél.
- Hiába vannak szervezett keretek, ha nem megfelelő módon történik a visszajelzés adása.
- Ez így van. A konfliktuskezelési készségek fejlesztésének az egyik hatékony eszköze a tréning. Még jobb, ha színész közreműködésével gyakorolhatnak a résztvevők, mert így tapasztalati élményt is szerezhetnek. Könyvből ezt nem lehet megtanulni, pontosan azért, mert régi viselkedésmintákat kell felülírni, erre pedig a tapasztalati élmény megszerzése a leghatékonyabb. Mindkét félnek van mit tanulnia. Egyrészt megtanulni fogadni a visszajelzést, és nem megsértődni, hanem kivenni belőle mindazt, ami előre mutató. Ehhez tud segítséget nyújtani a visszajelzést adó, ha megfelelően fogalmaz, és elkerül bizonyos csapdahelyzeteket.
- Tudna konkrét tippeket adni azoknak, akik magukra ismertek a cikk alapján, de nem áll módukban egy konfliktuskezelési tréningen részt venni?
- Mindenképpen érdemes visszajelzést adni akkor is, ha ez eddig nem volt valahol szokás. Fontos, hogy a megfelelő időben (tehát nem a legzsúfoltabb napon), megfelelő hangnemben (nem támadva és minősítve a partnert), csak az adott témára koncentrálva mondjuk el a véleményünket. Ha bánt bennünket valami, akkor az ezzel kapcsolatos saját érzéseinket hangsúlyozzuk (ezt hívják "én-kommunikációnak"). Az a fontos, hogy a partner érezze, a jobbítás szándéka vezérel bennünket.
Kommunikációval kapcsolatos kérdéseiket itt tehetik fel Szerémi Péternek: www.hrportal.hu
Szerémi Péter honlapja: emotional-dynamics.hu
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk
Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk
A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk
- Politizálás a munkahelyen? Így állnak hozzá a dolgozók 1 hónapja
- Csökken az újságírószakma vonzereje - avagy mit üzennek a média szakos diákok? 2 hónapja
- Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható 2 hónapja
- Így csökkenthetők a dolgozók munkahelyi biztonsággal kapcsolatos aggodalmai 2 hónapja
- 5 tipp, hogy egészséges legyen a munkahelyi légkör 3 hónapja
- Hogyan beszéljünk a főnökkel? 3 hónapja
- Állásinterjú után csend? Ezért akár milliós bírság is járhat 4 hónapja
- Amikor a munkavállaló is tartalomkészítővé válik 4 hónapja
- Hogy kell jól tönkretenni a kolléga hétvégéjét? - avagy a visszajelzés művészete 5 hónapja
- Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket? 8 hónapja
- 1000-nél is több nyitott pozíció, azonnali jelentkezés - állásbörzén jártunk 9 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?