Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 13 éve

Részletesen a sokat emlegetett "soft skill"-ek világáról (I.)

"Puha faktorok", "soft készségek" - számtalan magyarosított formája van az Amerikából származó "soft skill" kifejezésnek, amire bár sokan szoktak hivatkozni, mégis kevesen vannak, akik pontosan be tudják határolni ennek a megfoghatatlan készség-, és képességkörnek a határait, tartalmát. Pedig a soft skillek mindazok a képességek, amelyek a szakmai tudáson felül alapvetően meghatározzák a munkavállaló beilleszkedési-, motiválhatósági-, kezelhetőségi-, kreativitási jellemzőit. A soft skillek mérésére, meghatározására számtalan toborzási módszer létezik a speciális interjúztatási technikáktól a személyiségtesztekig, mégis máig sokan vitatják azok fontosságát.

Egy német kutatás összeállította azt a 10 faktort, amelyek a soft skillek világát alkotják. Ez a 10 kulcsfaktor a következő:

1. Csapat-orientáció, csapatmunka-készség
"Egy mindenkiért, mindenki egyért" - ez a szólás az üzleti eredményességben méginkább igaz. Ha egy csapat jól tud együtt dolgozni, hosszútávon képes önmagát motiválni, mindig nagyobb és nagyobb eredményeket elérni. Ehhez azonban olyan
csapattagokra van szükség, akik teljes mértékig valóban 'csapat tagok' és akik az effektív csapatmunka végzésen felül gondolkodásmódjukat és munkájukat, saját céljukat is alárendelik a csapatcéloknak. Persze vannak olyan személyiségek is, akik magányos harcosok, személyiségükből fakadóan inkább az önálló munkavégzést részesítik előnyben. Az ilyen önálló feladatmegoldó személyiségek sem többek vagy kevesebbek a csapatorientált személyiségeknél, hiszen bizonyos feladatkörökben például kifejezetten előnyös, ha ilyen személyiségeket állítanak munkába, mégis, napjaink legjobban fizető pozícióiban elsősorban az ilyen soft skillel jellemezhető kiválóságokat keresik.

2. Kommunikációs készség
A jó kommunikációs készség hozzásegít az üzenetek tiszta és gyors 'vételéhez' és közvetítéséhez, illetve az ilyen készségű alkalmazottnak sokkal könnyebb az így kapott üzeneteket az üzleti életbe interpretálni. Mindezeken túl aki jó kommunikációs készségű, az alapvetően sokkal jobban észreveszi a nonverbális (beszéden kívüli) elemek jelentőségét: így a másik mimikáját, gesztikulációját, testbeszédét és gyorsan képes azokra a megfelelő szituációhoz igazodva reagálni. Ez a készség rendkívül fontos lehet a HR-szakmában dolgozóknál, de a szolgáltatói területen, a közönségkapcsolati területen és a média világában egyaránt, tehát ott, ahol fontos az első benyomás és az arra adott első reakció jelentősége.

3. Szervezőképesség
A jó szervezőképességű ember képes rendkívül rövid reakcióidő
alatt prioritásokat, fontossági sorrendeket állítani - legyen az a magánélet vagy a munka terén. Még a legnagyobb leterhelés esetén is úgy képes a határidőket, a körülményeket és a munkafolyamatokat harmonizálni és irányítani, hogy azok optimális munkavégzés mellett is betarthatóak legyenek. A vezető beosztásúak toborzása esetén erre a képességre azért is figyelnek oda kiemelten a toborzó cégek és munkáltatók, mert az ő esetükben ez a soft skill azt a képességet is magában foglalja, hogy az alájuk rendelt és az általuk betöltésre kerülő felelősségi köröket kiválóan kell tudniuk priorizálni és strukturálni.

4. Flexibilitás
A technika rohamos fejlődésével egyes munkakörök megszűntek, mások beleolvadtak másik munkakörökbe, ami minden eddiginél flexibilisebb tudásbázis-hasznosítást követel meg a dolgozóktól. Amit tegnap megtettünk ma már nem elég, már több kell: több területhez kell értenie a dolgozóknak akár több munkakört felölve. Így a flexibilitás mint soft skill felöleli azt az igényt is, hogy az adott személynek legyen mindenkori igénye az újra, a jobbra, a fejlődésre - legyen szó egy új számítógépes rendszer megismeréséről, vagy egy másik munkaterület párhuzamos betöltéséről.

5. Mobilitás
A flexibilitás 'testvéreként' tekinthetünk a mobilitás képességére. Ez a mobilitás térben és időben egyaránt értendő és közelebbről szemlélve a munkaszeretetet is feltételezi. Hiszen aki nem szeret dolgozni, az nem hajlandó többet utazni, új munkakört vállalni, vagy akár tovább dolgozni a napi fix munkaidejénél. A globális vállalatoknál azonban ma már alapvetően elvárt, hogy már egy alsóbb szintű vezető is teljes mértékben és minden tekintetben mobilis legyen, mivel a gyors piaci változásokra gyorsan kell tudni reagálni. Ma már az a cég számít a legversenyképesebbnek, 'befutónak', aki az igényeket még azelőtt felismeri, mielőtt azok egyáltalán felmerültek volna a vevőben, üzleti partnerekben. Így nem csoda, hogy a vezetői pozíciókba történő toborzás során a ranglétrán felfelé lépés alapvető kitétele, hogy a szakember megfeleljen ennek a soft skill pontnak.


Cikkünk következő részében további 5 puha képességről olvashatnak, ezek az emocionális intelligencia, a motiválhatóság, az akaratosság, a kreativitás, az analitikus és logikus gondolkodás.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Egymilliós jutalék egyetlen match-ért

A munkaerőpiac keresleti és kínálati oldalát összehozó platform felhasználói, a MatchMakerek - szabadúszó recruiterek - egyre többen vannak. Az... Teljes cikk

Így tilos jellemezned magad az önéletrajzodban

Az önéletrajz az álláskereső céljait kell, hogy szolgálja, ha ezek találkoznak a munkáltató céljaival, akkor nyert ügye van mindkét félnek.... Teljes cikk

Erre figyelj, ha álláshirdetést írsz

Álláshirdetés írása esetén rengeteg kérdés merülhet fel. Mi a leggyakoribb hiba? Hogyan lehet feldobni és a célcsoportra fókuszálni egy kiírást?... Teljes cikk