Megjelent: 17 éve

Részletesen a sokat emlegetett "soft skill"-ek világáról (I.)

A munka világában a sikereket egyesek szerint 50 százalékig a szakmai kompetenciák határozzák meg, míg mások szerint sokkal meghatározóbb a "soft skill"-ek értékhányada a szakmai eredményességnél. Ismerjük meg közelebbről a soft skillek, azaz puha faktorok világát!

"Puha faktorok", "soft készségek" - számtalan magyarosított formája van az Amerikából származó "soft skill" kifejezésnek, amire bár sokan szoktak hivatkozni, mégis kevesen vannak, akik pontosan be tudják határolni ennek a megfoghatatlan készség-, és képességkörnek a határait, tartalmát. Pedig a soft skillek mindazok a képességek, amelyek a szakmai tudáson felül alapvetően meghatározzák a munkavállaló beilleszkedési-, motiválhatósági-, kezelhetőségi-, kreativitási jellemzőit. A soft skillek mérésére, meghatározására számtalan toborzási módszer létezik a speciális interjúztatási technikáktól a személyiségtesztekig, mégis máig sokan vitatják azok fontosságát.

Egy német kutatás összeállította azt a 10 faktort, amelyek a soft skillek világát alkotják. Ez a 10 kulcsfaktor a következő:

1. Csapat-orientáció, csapatmunka-készség
"Egy mindenkiért, mindenki egyért" - ez a szólás az üzleti eredményességben méginkább igaz. Ha egy csapat jól tud együtt dolgozni, hosszútávon képes önmagát motiválni, mindig nagyobb és nagyobb eredményeket elérni. Ehhez azonban olyan
csapattagokra van szükség, akik teljes mértékig valóban 'csapat tagok' és akik az effektív csapatmunka végzésen felül gondolkodásmódjukat és munkájukat, saját céljukat is alárendelik a csapatcéloknak. Persze vannak olyan személyiségek is, akik magányos harcosok, személyiségükből fakadóan inkább az önálló munkavégzést részesítik előnyben. Az ilyen önálló feladatmegoldó személyiségek sem többek vagy kevesebbek a csapatorientált személyiségeknél, hiszen bizonyos feladatkörökben például kifejezetten előnyös, ha ilyen személyiségeket állítanak munkába, mégis, napjaink legjobban fizető pozícióiban elsősorban az ilyen soft skillel jellemezhető kiválóságokat keresik.

2. Kommunikációs készség
A jó kommunikációs készség hozzásegít az üzenetek tiszta és gyors 'vételéhez' és közvetítéséhez, illetve az ilyen készségű alkalmazottnak sokkal könnyebb az így kapott üzeneteket az üzleti életbe interpretálni. Mindezeken túl aki jó kommunikációs készségű, az alapvetően sokkal jobban észreveszi a nonverbális (beszéden kívüli) elemek jelentőségét: így a másik mimikáját, gesztikulációját, testbeszédét és gyorsan képes azokra a megfelelő szituációhoz igazodva reagálni. Ez a készség rendkívül fontos lehet a HR-szakmában dolgozóknál, de a szolgáltatói területen, a közönségkapcsolati területen és a média világában egyaránt, tehát ott, ahol fontos az első benyomás és az arra adott első reakció jelentősége.

3. Szervezőképesség
A jó szervezőképességű ember képes rendkívül rövid reakcióidő
alatt prioritásokat, fontossági sorrendeket állítani - legyen az a magánélet vagy a munka terén. Még a legnagyobb leterhelés esetén is úgy képes a határidőket, a körülményeket és a munkafolyamatokat harmonizálni és irányítani, hogy azok optimális munkavégzés mellett is betarthatóak legyenek. A vezető beosztásúak toborzása esetén erre a képességre azért is figyelnek oda kiemelten a toborzó cégek és munkáltatók, mert az ő esetükben ez a soft skill azt a képességet is magában foglalja, hogy az alájuk rendelt és az általuk betöltésre kerülő felelősségi köröket kiválóan kell tudniuk priorizálni és strukturálni.

4. Flexibilitás
A technika rohamos fejlődésével egyes munkakörök megszűntek, mások beleolvadtak másik munkakörökbe, ami minden eddiginél flexibilisebb tudásbázis-hasznosítást követel meg a dolgozóktól. Amit tegnap megtettünk ma már nem elég, már több kell: több területhez kell értenie a dolgozóknak akár több munkakört felölve. Így a flexibilitás mint soft skill felöleli azt az igényt is, hogy az adott személynek legyen mindenkori igénye az újra, a jobbra, a fejlődésre - legyen szó egy új számítógépes rendszer megismeréséről, vagy egy másik munkaterület párhuzamos betöltéséről.

5. Mobilitás
A flexibilitás 'testvéreként' tekinthetünk a mobilitás képességére. Ez a mobilitás térben és időben egyaránt értendő és közelebbről szemlélve a munkaszeretetet is feltételezi. Hiszen aki nem szeret dolgozni, az nem hajlandó többet utazni, új munkakört vállalni, vagy akár tovább dolgozni a napi fix munkaidejénél. A globális vállalatoknál azonban ma már alapvetően elvárt, hogy már egy alsóbb szintű vezető is teljes mértékben és minden tekintetben mobilis legyen, mivel a gyors piaci változásokra gyorsan kell tudni reagálni. Ma már az a cég számít a legversenyképesebbnek, 'befutónak', aki az igényeket még azelőtt felismeri, mielőtt azok egyáltalán felmerültek volna a vevőben, üzleti partnerekben. Így nem csoda, hogy a vezetői pozíciókba történő toborzás során a ranglétrán felfelé lépés alapvető kitétele, hogy a szakember megfeleljen ennek a soft skill pontnak.


Cikkünk következő részében további 5 puha képességről olvashatnak, ezek az emocionális intelligencia, a motiválhatóság, az akaratosság, a kreativitás, az analitikus és logikus gondolkodás.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hibázik az AI alapú toborzás is - könnyen kerülhetnek süllyesztőbe a legjobb jelöltek

A mesterséges intelligencia (AI) alapú toborzási szoftverek miatt sok potenciális jelölt is kieshet a rostán a kiválasztás folyamata során. Sok... Teljes cikk

Ezért fontos, hogy a toborzó kommunikáció ne csak a fiataloknak, hanem szüleiknek is szóljon

A cégeknek érdemes részt venni a duális képzésben, hiszen a tanulók jelentős része a duális képzőhelyén szereti meg igazán a szakmáját és... Teljes cikk

Miért fukarkodnak a munkáltatók az állásinterjún adott visszajelzésekkel?

Jó ötlet-e az állásinterjú végén megkérdeznie a pályázónak, hogy milyennek látták a teljesítményét, milyenek az esélyei? Jogában áll-e... Teljes cikk