kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

Technikai korlátok az e-learning bővülésével

Az e-learning alkalmazások használata jelentősen elterjedt megoldás napjainkban, melynek során egyre jobban felszínre kerülnek az évekkel ezelőtt elterjedt szabványok korlátai. A folyamatos bővülés során ugyanis újabb igények merültek fel, melyekre a jelenleg legelterjedtebb SCORM szabvány nem nyújt megoldást.

A megváltozott igényeknek megfelelően került kifejlesztésre a Tin Can, mely több mint egy szabvány.

A SCORM szabvány használata során egyre többször ütköztünk falba: segítségével ugyanis a tananyagok elvégzésének státuszának csak az állapotát tudjuk tárolni: elvégezve / nincsen elvégezve, illetve sikeres/sikertelen

Ezen változtat a Tin Can, segítségével ugyanis tevékenységeket rögzíthetünk. Szavakkal: Alannyal, igével és tárggyal tárolhatjuk le az eredményt, melynek sorozatát tevékenység-folyamnak nevezzük. A tevékenység-folyam segítségével pontosabban rögzíthető, hogy mi történt. (Pl. "Péter megtekintette a folyamatábrát ábrázoló képet." "Andrea elfogadta az adatvédelmi nyilatkozatot.")

A Tin Can API lehetővé teszi, hogy az egyéni tanulási eredményeket ne csak egy adott rendszeren belül követhessük. Maguk a tanulók szabályozhatják, hogy ki és mihez férjen hozzá a tanulási folyamatukból, így akár egy munkahelyváltás esetén sem vesznek el az eredményei. Ez előrevetíti, hogy a jövőben akár többet érhet egy ilyen "képzettség lista", mint a hagyományos önéletrajz.

A Tin Can segítségével könnyedén rögzíthetőek többek között a megoldott házi feladatok, internetes bejegyzések vagy könyvek elolvasása, mentorálás, csoportfeladatok, játékok eredményei...

Jól látható, hogy ez egy komplexebb folyamat, nem szűkül le a tanulási folyamat egyetlen keretrendszerre. Egy letölthető program segítségével a böngészőben megjelenik a "Megtanultam" gomb. Erre kattintva megjelelölhető bármilyen interenetes tartalom, mint elolvasott információ. A Tin Can segítségével mindez rögzítésre kerül. A mobilalkalmazás segítségével pedig az elolvasott könyvek (vonalkódjuk beszkennelésével) is tárolhatóak.

A határidős vagy csoportfeladatokat megkönnyíti a Google Calendarral történő együttműködés.

Magához a tanulási folyamathoz tehát nincsen feltétlenül szükség keretrendszerre. A Tin Can használata esetén nem kell a keretrendszerbe importálni a SCORM tananyagot, így, amennyiben SCORM szabványos tartalmat nyitunk meg (akár a keretrendszerben, akár azon kívül) a Tin Can képes az általa küldött adatokat tárolni.

A Tin Can által begyűjtött adatokat a kompatibilis keretrendszerek elérhetik, sőt az információáramlás kétirányú is lehet. Ezáltal válik egyszerűbbé a rendszerek közötti kommunikáció (pl. egy nyilatkozat elfogadása esetén elérhető tartalom egyik illetve másik rendszerben).

A Tin Can-ben rejlő lehetőségeket a keretrendszerek fejlesztői is felismerték. Többek között az ARTudásmenedzsment Kft. által forgalmazatott CourseMill keretrendszer fejlesztései között is szerepel a Tin Can szabvány támogatása!

Összefoglalva:

Mit tud a SCORM és a Tin Can is?

- A modul befejezésének időtartamának rögzítése

- Részletesen rögzíti a tesztekre adott válaszokat

- Elvégzésre fordított idő rögzítése

- Eredmény: sikeres/sikertelen vagy elvégezte/nem végezte el

- Pontszám rögzítése

Mi az, amit csak a Tin Can tud vagy a SCORM-ban nehezen valósítható meg?

- Egy tananyagmodulon belül több eredményt is képes tárolni. (pl. előteszt, teszt)

- A keretrendszeren kívüli tartalom elvégzését illetve eredményét is rögzítheti

- Játékok, szimulációk eredményeit menti

- Támogatja a többszöri próbálkozást, melyet a tanuló vezérelhet.

- Nyilatkozatok rögzítése

- Hagyományos tantermi, blended learning és csoportos képzések könnyű adminisztrálása

- Nincsen szüksége keretrendszerre

- Bármilyen tartalmat ellenőrizhetővé tesz

- Biztonságosabb

- A tanuló szabadon navigálhat a különálló tartalmak között

- Mobil alkalmazása is van

- Hosszú távú eredménykövetést tesz lehetővé


ARTanácsadó blog, www.hrblog.hu/e-learning/
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A jövő a bátor lányoké: így válhatnak a tinik az AI-korszak nyerteseivé

A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk

Képzések: ingyenes és online tanfolyamok, felnőttképzési lehetőségek

Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk

Rémisztő számok: a magyar iskolások nyelvtanulásban sereghajtók

2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk