Megjelent: 10 éve

Tippek vezetőknek: így erősíthető a dolgozói bizalom

Ha visszaidézzük az úszás tanulásra vonatkozó emlékeinket, eszünkbe juthat az oktatónk azon mondata, amikor a mélyvízben való első próbálkozásunkkor az elrugaszkodás előtt azzal oszlatta el a félelmeinket, hogy ne aggódjunk, nem fogja hagyni, hogy belefulladjunk a vízbe. Az oktatónkba vetett bizalom nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az ismeretlen mélyvízzel szembenézzünk, és felvállaljuk a medence szélétől való elrugaszkodásból fakadó kockázatokat.

Hasonló a helyzet a szervezeten belüli változásokhoz való hozzáállás esetében is. Ha a beosztottak bíznak a vezetőjükben, akkor nagyobb valószínűséggel vállalják fel a változásokkal járó kockázatokat, még akkor is, ha tartanak tőlük. Ha azonban a beosztottakból hiányzik a vezetőjükkel szembeni bizalom, akkor kicsi a valószínűsége annak, hogy a változások mellé állnak. Szerencsére a vezető és a beosztottai közötti bizalom lassan és következetes munkával erősíthető. Általánosságban a bizalom szintjének mértéke két ember között két tényezőre vezethető vissza:

  • Általános személyiségjegyekre - azokra az általában személyes tapasztalatokon alapuló személyiségjegyekre, amelyek a gyermekkorból eredeztetve, az ott szerzett tapasztalatokra alapulva meghatározzák, hogy adott személy hogyan viszonyul a környezetében lévő többi emberhez, és determinálják az adott ember általános hozzállását a többiekhez.
  • Az adott személlyel kapcsolatos személyes véleményre - arra, hogy milyen véleményt alakított ki az adott ember a másikról a viselkedése, a vele történő kommunikáció és egyéb személyes interakciók alapján.

    A vezetőnek munkája során elsődlegesen a második tényezőre van hatása, ezért ennek tudatos kezelése a bizalomépítés érdekében elengedhetetlen és folyamatosan végzendő feladat. A megoldás ugyanakkor pofonegyszerű: el kell kezdeni megbízhatóan viselkedni.

    Ennek kapcsán William Bridges változásmenedzsment szakíró a "Managing transitions" című munkájában a bizalom erősítésére számos - a vezető és a beosztottjai közötti bizalmi légkört erősítő - javaslattal élt:

    1. "Csináld azt, amit előzetesen bejelentettél, hogy csinálni fogsz!" - A vezető ne tegyen olyan ígéreteket, amelyeket nem tud, vagy nem akar betartani, mivel a bizalmi problémák elsődleges forrását a be nem tartott ígéretekkel kapcsolatos rossz tapasztalatok jelentik.

    2. "Figyelj oda a beosztottaidra, és jelezd vissza, hogyan érted, amit mondanak!" - Erre azért van szükség, mert az emberek jobban bíznak azokban (beleértve a vezetőiket is), akikről úgy gondolják, hogy megértik őket.

    3. "Azonosítsd, hogy mi fontos igazán a beosztottjaid számára, és próbáld meg azokat szem előtt tartani a döntéseid során!" -Az emberek azokban bíznak, akikről úgy érzik, hogy az ő érdekeiket is figyelembe veszi.

    4. "Legyél őszinte, ismerd be, ha hibáztál!" - Az esetlegesen elkövetett hibák beismerése önmagában erősíti a vezető és beosztottjai közötti bizalmat.

    5. "Kérj visszajelzést arról, mennyire tartanak téged megbízhatónak a beosztottjaid!" - Nem biztos, hogy minden visszajelzést meg kell fogadni, de minden visszajelzésben rejtőzhetnek részigazságok, amelyekre építeni lehet.

    6. "Ne akarj több bizalmat kapni, mint amit te is nyújtasz a beosztottjaid felé!" - A bizalom kölcsönösségen alapszik, a vezető és beosztottjai közötti bizalmi mérlegnek egyensúlyban kell lennie a jó működéshez.

    7. "Tudatosan növeld a többiekbe vetett bizalmad." - Azok, akik felé a vezető több bizalommal van, maguk is több bizalommal fordulnak a vezető felé.

    8. "Ne keverd össze a bizalmi kapcsolatot a haversággal!" - A bizalom és a barátság nem mindig jár együtt. Vezető és beosztottak viszonyában fontos a két dolog elkülönített kezelése.

    9. "Ne lepődj meg, ha gyanakvással fogadják a bizalomépítési kezdeményezéseidet!" - Bizalmatlan légkörben a vezető bizalomépítő kezdeményezései automatikus önvédelmi reakciókat indíthatnak be a beosztottakban, amelyeknek a leküzdése önmagában is egy komoly változásnak tekinthető.

    A felsorolásból látszik, hogy a vezető és beosztottjai közötti bizalom erősítése nem egyszerű, de nem is megoldhatatlan feladat. A vezetőknek ugyanakkor tudatosan kell foglalkozniuk a beosztottjaik és a közöttük lévő bizalom erősítésével, és kialakítaniuk a szervezeten belüli bizalom légkörét. Ez eredményezheti azt, hogy az általuk irányított szervezet képes lesz a mindennapi kihívásokat sikeresen kezelni, és a változásokra megfelelően és egy irányba húzva reagálni.

    Nagy Péter tanácsadási üzletágvezető
    NNCon
    • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
    • 2021.10.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
    • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
    • 2021.11.10W°RK RE/CONNECTION Másfél év alatt jóval többet változott a munka világa, mint az elmúlt három évtizedben. Milyen igények és elképzelések formálják az új kereteket? Milyen adaptációs elvárásokat támasztanak az új generációk? Hogyan lehet hasznosabbá, élvezetesebbé, értékesebbé tenni a munkát? Gyűjtsd be a válaszokat az év legjobban várt menedzsmentkonferenciáján, a W°RK-ön! Részletek Jegyek
    Follow hrportal_hu on Twitter
    További cikkek
    Szervezzük le időben a céges év végi partikat – zsúfolt szezon jöhet

    A karácsonyi időszak eddig is izgalmas volt céges rendezvények szempontjából, ám ez az esztendő nem a szokásos szerint alakul. A bizonytalanság... Teljes cikk

    Mindössze 10-15 százalék a női munkavállalók aránya a tech szektorban

    A technológiai szektorban dolgozók csupán 10-15 százaléka nő, miközben számos olyan pozíció van, amely kiváló lehetőségeket nyújt a nőknek is.... Teljes cikk

    Már nem lehet szabadság alatt kizárni a munkát - Rátkai Balázs, Delta Csoport

    Csak újabb stresszfaktor, ha görcsösen ki akarjuk zárni nyári szabadság alatt a munkát - mondja Rátkai Balázs, az IT-ben működő Delta Csoport HR... Teljes cikk