kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

Tippek vezetőknek: így erősíthető a dolgozói bizalom

Napjainkban a szervezeteken belül állandósult a változás, a beosztottak irányából a vezetőkkel szemben megnyilvánuló bizalom mértéke kritikus tényezővé vált. Ez a bizalom ugyanakkor nem teremtődik meg automatikusan, a kérdés az, vajon a vezetők képesek-e a változások sikeres véghezviteléhez szükséges bizalmi szintet kialakítani a beosztottaik körében.

Ha visszaidézzük az úszás tanulásra vonatkozó emlékeinket, eszünkbe juthat az oktatónk azon mondata, amikor a mélyvízben való első próbálkozásunkkor az elrugaszkodás előtt azzal oszlatta el a félelmeinket, hogy ne aggódjunk, nem fogja hagyni, hogy belefulladjunk a vízbe. Az oktatónkba vetett bizalom nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az ismeretlen mélyvízzel szembenézzünk, és felvállaljuk a medence szélétől való elrugaszkodásból fakadó kockázatokat.

Hasonló a helyzet a szervezeten belüli változásokhoz való hozzáállás esetében is. Ha a beosztottak bíznak a vezetőjükben, akkor nagyobb valószínűséggel vállalják fel a változásokkal járó kockázatokat, még akkor is, ha tartanak tőlük. Ha azonban a beosztottakból hiányzik a vezetőjükkel szembeni bizalom, akkor kicsi a valószínűsége annak, hogy a változások mellé állnak. Szerencsére a vezető és a beosztottai közötti bizalom lassan és következetes munkával erősíthető. Általánosságban a bizalom szintjének mértéke két ember között két tényezőre vezethető vissza:

  • Általános személyiségjegyekre - azokra az általában személyes tapasztalatokon alapuló személyiségjegyekre, amelyek a gyermekkorból eredeztetve, az ott szerzett tapasztalatokra alapulva meghatározzák, hogy adott személy hogyan viszonyul a környezetében lévő többi emberhez, és determinálják az adott ember általános hozzállását a többiekhez.
  • Az adott személlyel kapcsolatos személyes véleményre - arra, hogy milyen véleményt alakított ki az adott ember a másikról a viselkedése, a vele történő kommunikáció és egyéb személyes interakciók alapján.

    A vezetőnek munkája során elsődlegesen a második tényezőre van hatása, ezért ennek tudatos kezelése a bizalomépítés érdekében elengedhetetlen és folyamatosan végzendő feladat. A megoldás ugyanakkor pofonegyszerű: el kell kezdeni megbízhatóan viselkedni.

    Ennek kapcsán William Bridges változásmenedzsment szakíró a "Managing transitions" című munkájában a bizalom erősítésére számos - a vezető és a beosztottjai közötti bizalmi légkört erősítő - javaslattal élt:

    1. "Csináld azt, amit előzetesen bejelentettél, hogy csinálni fogsz!" - A vezető ne tegyen olyan ígéreteket, amelyeket nem tud, vagy nem akar betartani, mivel a bizalmi problémák elsődleges forrását a be nem tartott ígéretekkel kapcsolatos rossz tapasztalatok jelentik.

    2. "Figyelj oda a beosztottaidra, és jelezd vissza, hogyan érted, amit mondanak!" - Erre azért van szükség, mert az emberek jobban bíznak azokban (beleértve a vezetőiket is), akikről úgy gondolják, hogy megértik őket.

    3. "Azonosítsd, hogy mi fontos igazán a beosztottjaid számára, és próbáld meg azokat szem előtt tartani a döntéseid során!" -Az emberek azokban bíznak, akikről úgy érzik, hogy az ő érdekeiket is figyelembe veszi.

    4. "Legyél őszinte, ismerd be, ha hibáztál!" - Az esetlegesen elkövetett hibák beismerése önmagában erősíti a vezető és beosztottjai közötti bizalmat.

    5. "Kérj visszajelzést arról, mennyire tartanak téged megbízhatónak a beosztottjaid!" - Nem biztos, hogy minden visszajelzést meg kell fogadni, de minden visszajelzésben rejtőzhetnek részigazságok, amelyekre építeni lehet.

    6. "Ne akarj több bizalmat kapni, mint amit te is nyújtasz a beosztottjaid felé!" - A bizalom kölcsönösségen alapszik, a vezető és beosztottjai közötti bizalmi mérlegnek egyensúlyban kell lennie a jó működéshez.

    7. "Tudatosan növeld a többiekbe vetett bizalmad." - Azok, akik felé a vezető több bizalommal van, maguk is több bizalommal fordulnak a vezető felé.

    8. "Ne keverd össze a bizalmi kapcsolatot a haversággal!" - A bizalom és a barátság nem mindig jár együtt. Vezető és beosztottak viszonyában fontos a két dolog elkülönített kezelése.

    9. "Ne lepődj meg, ha gyanakvással fogadják a bizalomépítési kezdeményezéseidet!" - Bizalmatlan légkörben a vezető bizalomépítő kezdeményezései automatikus önvédelmi reakciókat indíthatnak be a beosztottakban, amelyeknek a leküzdése önmagában is egy komoly változásnak tekinthető.

    A felsorolásból látszik, hogy a vezető és beosztottjai közötti bizalom erősítése nem egyszerű, de nem is megoldhatatlan feladat. A vezetőknek ugyanakkor tudatosan kell foglalkozniuk a beosztottjaik és a közöttük lévő bizalom erősítésével, és kialakítaniuk a szervezeten belüli bizalom légkörét. Ez eredményezheti azt, hogy az általuk irányított szervezet képes lesz a mindennapi kihívásokat sikeresen kezelni, és a változásokra megfelelően és egy irányba húzva reagálni.

    Nagy Péter tanácsadási üzletágvezető
    NNCon
    • 2024.10.082024.10.08 – 12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.10.10Pannon Munkajogi Akadémia Programunkat az on-line térben tervezzük megvalósítani, ezzel is támogatva a hatékony idő kihasználását. Előadás-sorozatunk célja, hogy egy-egy munkajogi területet részletesebben is bemutassunk, lehetőséget teremtve a joggyakorlat alkalmazásának megismerésére. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Ennél a magyar cégnél mindenki tudja, mennyit keres a másik

    Többéves előkészítést igényelt, de az egyik közismert magyar cégnek, az ingatlan.com-nak végre sikerült megvalósítania a száz százalékban... Teljes cikk

    Kutatás: az új munkatársak felvétele a legnagyobb kihívás a pénzügyi vezetők szerint

    A pénzügyi vezetők (CFO-k) 70%-a nem tervezi átszervezni pénzügyi osztályát a következő két évben - állapítja meg a Deloitte 2024-es... Teljes cikk

    Az AI-szorongás hatása a munkavállalókra

    Hogyan hat az AI jelenléte a munkavállalói jóllétre és milyen eszközökkel lehet befolyásolni ezt a hatást? Egyes iparágakban a technológia... Teljes cikk