kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Tippek vezetőknek: így erősíthető a dolgozói bizalom

Napjainkban a szervezeteken belül állandósult a változás, a beosztottak irányából a vezetőkkel szemben megnyilvánuló bizalom mértéke kritikus tényezővé vált. Ez a bizalom ugyanakkor nem teremtődik meg automatikusan, a kérdés az, vajon a vezetők képesek-e a változások sikeres véghezviteléhez szükséges bizalmi szintet kialakítani a beosztottaik körében.

Ha visszaidézzük az úszás tanulásra vonatkozó emlékeinket, eszünkbe juthat az oktatónk azon mondata, amikor a mélyvízben való első próbálkozásunkkor az elrugaszkodás előtt azzal oszlatta el a félelmeinket, hogy ne aggódjunk, nem fogja hagyni, hogy belefulladjunk a vízbe. Az oktatónkba vetett bizalom nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az ismeretlen mélyvízzel szembenézzünk, és felvállaljuk a medence szélétől való elrugaszkodásból fakadó kockázatokat.

Hasonló a helyzet a szervezeten belüli változásokhoz való hozzáállás esetében is. Ha a beosztottak bíznak a vezetőjükben, akkor nagyobb valószínűséggel vállalják fel a változásokkal járó kockázatokat, még akkor is, ha tartanak tőlük. Ha azonban a beosztottakból hiányzik a vezetőjükkel szembeni bizalom, akkor kicsi a valószínűsége annak, hogy a változások mellé állnak. Szerencsére a vezető és a beosztottai közötti bizalom lassan és következetes munkával erősíthető. Általánosságban a bizalom szintjének mértéke két ember között két tényezőre vezethető vissza:

  • Általános személyiségjegyekre - azokra az általában személyes tapasztalatokon alapuló személyiségjegyekre, amelyek a gyermekkorból eredeztetve, az ott szerzett tapasztalatokra alapulva meghatározzák, hogy adott személy hogyan viszonyul a környezetében lévő többi emberhez, és determinálják az adott ember általános hozzállását a többiekhez.
  • Az adott személlyel kapcsolatos személyes véleményre - arra, hogy milyen véleményt alakított ki az adott ember a másikról a viselkedése, a vele történő kommunikáció és egyéb személyes interakciók alapján.

    A vezetőnek munkája során elsődlegesen a második tényezőre van hatása, ezért ennek tudatos kezelése a bizalomépítés érdekében elengedhetetlen és folyamatosan végzendő feladat. A megoldás ugyanakkor pofonegyszerű: el kell kezdeni megbízhatóan viselkedni.

    Ennek kapcsán William Bridges változásmenedzsment szakíró a "Managing transitions" című munkájában a bizalom erősítésére számos - a vezető és a beosztottjai közötti bizalmi légkört erősítő - javaslattal élt:

    1. "Csináld azt, amit előzetesen bejelentettél, hogy csinálni fogsz!" - A vezető ne tegyen olyan ígéreteket, amelyeket nem tud, vagy nem akar betartani, mivel a bizalmi problémák elsődleges forrását a be nem tartott ígéretekkel kapcsolatos rossz tapasztalatok jelentik.

    2. "Figyelj oda a beosztottaidra, és jelezd vissza, hogyan érted, amit mondanak!" - Erre azért van szükség, mert az emberek jobban bíznak azokban (beleértve a vezetőiket is), akikről úgy gondolják, hogy megértik őket.

    3. "Azonosítsd, hogy mi fontos igazán a beosztottjaid számára, és próbáld meg azokat szem előtt tartani a döntéseid során!" -Az emberek azokban bíznak, akikről úgy érzik, hogy az ő érdekeiket is figyelembe veszi.

    4. "Legyél őszinte, ismerd be, ha hibáztál!" - Az esetlegesen elkövetett hibák beismerése önmagában erősíti a vezető és beosztottjai közötti bizalmat.

    5. "Kérj visszajelzést arról, mennyire tartanak téged megbízhatónak a beosztottjaid!" - Nem biztos, hogy minden visszajelzést meg kell fogadni, de minden visszajelzésben rejtőzhetnek részigazságok, amelyekre építeni lehet.

    6. "Ne akarj több bizalmat kapni, mint amit te is nyújtasz a beosztottjaid felé!" - A bizalom kölcsönösségen alapszik, a vezető és beosztottjai közötti bizalmi mérlegnek egyensúlyban kell lennie a jó működéshez.

    7. "Tudatosan növeld a többiekbe vetett bizalmad." - Azok, akik felé a vezető több bizalommal van, maguk is több bizalommal fordulnak a vezető felé.

    8. "Ne keverd össze a bizalmi kapcsolatot a haversággal!" - A bizalom és a barátság nem mindig jár együtt. Vezető és beosztottak viszonyában fontos a két dolog elkülönített kezelése.

    9. "Ne lepődj meg, ha gyanakvással fogadják a bizalomépítési kezdeményezéseidet!" - Bizalmatlan légkörben a vezető bizalomépítő kezdeményezései automatikus önvédelmi reakciókat indíthatnak be a beosztottakban, amelyeknek a leküzdése önmagában is egy komoly változásnak tekinthető.

    A felsorolásból látszik, hogy a vezető és beosztottjai közötti bizalom erősítése nem egyszerű, de nem is megoldhatatlan feladat. A vezetőknek ugyanakkor tudatosan kell foglalkozniuk a beosztottjaik és a közöttük lévő bizalom erősítésével, és kialakítaniuk a szervezeten belüli bizalom légkörét. Ez eredményezheti azt, hogy az általuk irányított szervezet képes lesz a mindennapi kihívásokat sikeresen kezelni, és a változásokra megfelelően és egy irányba húzva reagálni.

    Nagy Péter tanácsadási üzletágvezető
    NNCon
    • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Miért sérülékeny a 40 felettiek mentális egészsége?

    A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk

    A legnagyobb stresszforrás a bizonytalanság - így tegyél a cégnél ellene

    „Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk

    "Ez volt a legnehezebb évem a HR-en" - miért hagyják el egyre többen a szakmát?

    Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk