Tippek vezetőknek: így erősíthető a dolgozói bizalom
Napjainkban a szervezeteken belül állandósult a változás, a beosztottak irányából a vezetőkkel szemben megnyilvánuló bizalom mértéke kritikus tényezővé vált. Ez a bizalom ugyanakkor nem teremtődik meg automatikusan, a kérdés az, vajon a vezetők képesek-e a változások sikeres véghezviteléhez szükséges bizalmi szintet kialakítani a beosztottaik körében.
Hasonló a helyzet a szervezeten belüli változásokhoz való hozzáállás esetében is. Ha a beosztottak bíznak a vezetőjükben, akkor nagyobb valószínűséggel vállalják fel a változásokkal járó kockázatokat, még akkor is, ha tartanak tőlük. Ha azonban a beosztottakból hiányzik a vezetőjükkel szembeni bizalom, akkor kicsi a valószínűsége annak, hogy a változások mellé állnak. Szerencsére a vezető és a beosztottai közötti bizalom lassan és következetes munkával erősíthető. Általánosságban a bizalom szintjének mértéke két ember között két tényezőre vezethető vissza:
A vezetőnek munkája során elsődlegesen a második tényezőre van hatása, ezért ennek tudatos kezelése a bizalomépítés érdekében elengedhetetlen és folyamatosan végzendő feladat. A megoldás ugyanakkor pofonegyszerű: el kell kezdeni megbízhatóan viselkedni.
Ennek kapcsán William Bridges változásmenedzsment szakíró a "Managing transitions" című munkájában a bizalom erősítésére számos - a vezető és a beosztottjai közötti bizalmi légkört erősítő - javaslattal élt:
1. "Csináld azt, amit előzetesen bejelentettél, hogy csinálni fogsz!" - A vezető ne tegyen olyan ígéreteket, amelyeket nem tud, vagy nem akar betartani, mivel a bizalmi problémák elsődleges forrását a be nem tartott ígéretekkel kapcsolatos rossz tapasztalatok jelentik.
2. "Figyelj oda a beosztottaidra, és jelezd vissza, hogyan érted, amit mondanak!" - Erre azért van szükség, mert az emberek jobban bíznak azokban (beleértve a vezetőiket is), akikről úgy gondolják, hogy megértik őket.
3. "Azonosítsd, hogy mi fontos igazán a beosztottjaid számára, és próbáld meg azokat szem előtt tartani a döntéseid során!" -Az emberek azokban bíznak, akikről úgy érzik, hogy az ő érdekeiket is figyelembe veszi.
4. "Legyél őszinte, ismerd be, ha hibáztál!" - Az esetlegesen elkövetett hibák beismerése önmagában erősíti a vezető és beosztottjai közötti bizalmat.
5. "Kérj visszajelzést arról, mennyire tartanak téged megbízhatónak a beosztottjaid!" - Nem biztos, hogy minden visszajelzést meg kell fogadni, de minden visszajelzésben rejtőzhetnek részigazságok, amelyekre építeni lehet.
6. "Ne akarj több bizalmat kapni, mint amit te is nyújtasz a beosztottjaid felé!" - A bizalom kölcsönösségen alapszik, a vezető és beosztottjai közötti bizalmi mérlegnek egyensúlyban kell lennie a jó működéshez.
7. "Tudatosan növeld a többiekbe vetett bizalmad." - Azok, akik felé a vezető több bizalommal van, maguk is több bizalommal fordulnak a vezető felé.
8. "Ne keverd össze a bizalmi kapcsolatot a haversággal!" - A bizalom és a barátság nem mindig jár együtt. Vezető és beosztottak viszonyában fontos a két dolog elkülönített kezelése.
9. "Ne lepődj meg, ha gyanakvással fogadják a bizalomépítési kezdeményezéseidet!" - Bizalmatlan légkörben a vezető bizalomépítő kezdeményezései automatikus önvédelmi reakciókat indíthatnak be a beosztottakban, amelyeknek a leküzdése önmagában is egy komoly változásnak tekinthető.
A felsorolásból látszik, hogy a vezető és beosztottjai közötti bizalom erősítése nem egyszerű, de nem is megoldhatatlan feladat. A vezetőknek ugyanakkor tudatosan kell foglalkozniuk a beosztottjaik és a közöttük lévő bizalom erősítésével, és kialakítaniuk a szervezeten belüli bizalom légkörét. Ez eredményezheti azt, hogy az általuk irányított szervezet képes lesz a mindennapi kihívásokat sikeresen kezelni, és a változásokra megfelelően és egy irányba húzva reagálni.
Nagy Péter tanácsadási üzletágvezető
NNCon
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Nem csak a pénz számít - a vállalatok folyamatosan dolgoznak azon, hogy különböző, béren kívüli motivációs eszközökkel is javítsák a... Teljes cikk
Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk
Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk
- "Komoly kihívás egy rohanó vonat előtt cserélni a síneket" - így látták az évet a HR vezetők: Endrei-Kiss Judit, RTL 4 hónapja
- Nem próbálkoztunk megtartással: Kőszegi Enikő a Rába modernizációjáról 5 hónapja
- Kevesebben aggódnak az állásuk miatt 6 hónapja
- "Hiába mondják majd be a híradóban, hogy a múlt hónapban már nőtt a reálkereseted" 7 hónapja
- A tudásmegosztáshoz bizalom kell 8 hónapja
- Sebtapasz - gondolatok a szervezeti változásról 9 hónapja
- Dragománt olvas és a változásmenedzsmentben képzi magát Magyar Miklós 10 hónapja
- Így néz ki a HR digitalizáció a gyakorlatban 11 hónapja
- Bauer Dávid, HR igazgató: Ki kell tölteni a tereket megfelelő tartalommal - élet az új MOL Campuson 11 hónapja
- A változáskezelés 3 alapelve - interjú Sebők Mariannával, az OPUS TIGÁZ és az OPUS TITÁSZ HR vezetőjével 1 éve
- Újévi fogadalmak a munkahelyen: 3 működő tipp 1 éve