kapubanner for mobile
Szerző: Kovács Zita
Megjelent: 14 éve

Új trend a munkahelyeken: őszinte beszélgetésekkel fejlődni

Hazánkban is egyre többen ismerik fel, hogy érdemes coachinghoz fordulni annak érdekében, hogy az segítsen a vezetők, munkatársak személyes fejlődésében, akik így sikeresebbek lehetnek tevékenységükben. A HR Portal három coachingot igénybe vevő ügyfelet kérdezett tapasztalataikról.

- Miben volt a legnagyobb segítségére a coach munkája során? Melyek azok a területek, ahol egy vezetőnek, ha úgy érzi, fejlődésre van szüksége, érdemes coachot igénybe vennie? Melyek a coaching előnyei, hátrányai? Nagyjából mennyi idő alatt lehet előrelépést elérni egy coach-csal? - ezekre a kérdésekre kerestük a választ, illetve megkértük az interjúalanyokat, hogy számoljanak be egy-egy emlékezetes élményükről, amit a coaching során tapasztaltak.


Iván György (Hödlmayr Hungária Logistics Kft.) - Business Coaching ügyfél



- Nálam a coaching úgy kezdődött, hogy az osztrák központi cég főnöke egyre többet mondogatta, hogy pesszimista vagyok, miközben én úgy gondolom, hogy csak realista. A lényeg, hogy más szemüvegen keresztül nézegettem akkoriban mindent. Ez egy olyan dolog, amit tréningeken nem nagyon lehetett alakítani, így, mivel Nyugat-Európában már sokszor alkalmazzák ezt a módszert, nekem is azt ajánlotta, hogy keressek egyet.

Igy árajánlatkérések, szakmai önéletrajzok megismerése után kiválasztottam a coachomat, Hegedűs Dórát. Én preferálom ilyen esetben a fényképes CV-ket, hiszen nyilván meg kell lennie a szimpátiának a szoros együttműködés miatt. Ezután tartottuk meg az úgynevezett nulladik beszélgetést, ahol megnézik, hogy a két fél kémiája összeillik-e, hiszen ez egy kétoldalú dolog, így a coach is dönthet úgy, hogy nem kíván az ügyféllel dolgozni.

Jómagam nem is feltétlenül tanácsadót kerestem a coaching személyében, sokkal inkább egy olyan valakit, aki meghallgatja a problémáimat, és kívülállóként közelíti meg azokat. De a coach elsősorban nem is tanácsokat osztogat, hanem az ügyfeleket igyekszik rávenni arra, hogy mi a felmerülő probléma megoldása.

A coachingot véleményem szerint bármely területen lehet használni, ahol fejlődésre van szükség. Bár például vannak időgazdálkodás tréningek, lehetnek bizonyos problémák, amiken nem tudnak ilyen formában segíteni, ekkor érdemes a coachinggal próbálkozni. Ha valaki nem tud előrelépést elérni egy bizonyos területen egy belső tulajdonság miatt, akkor jöhet a coach, aki mélyebben bele tud menni a dolgokba, és a közös ötleteléssel kimozdíthatja az illetőt. A coaching ugyanakkor nem terápia és nem tanácsadás: röviden úgy lehetne összefoglalni, hogy akkor segíthet, ha egy adott állapotról egy jobb szintre akar eljutni valaki.

Előnyei elsősorban hosszú távon vannak, nem ad hoc megoldást nyújt, egy fejlődést kísér végig. A bibliai példával élve egy éhes embernek nem az az igazi segítség, ha adok halat, hanem ha megtanítom halászni. Hátránya lehet, hogy időigényes, és ennek megfelelően költséges módszer. Ugyanakkor ha az ár/érték arányt nézem, hosszú távon kedvezőbb lehet egyéb megoldásoknál.

Az, hogy mennyi időre van szükség a fejlődéshez, egyénektől függ, általában legfeljebb 6-8 találkozásra van szükség. Mivel a coaching során házi feladatokat is kap az illető, nagyjából 2-3 hét telik el a találkozások között, így 3-4 hónapig biztosan eltart a coaching.

Mivel rendkívül pozitív tapasztalatokat szereztem, így a cégünknél egy csoportos coaching is indult, amit középvezetőknek tartunk, ennek lassan a végére is érünk. Mivel az elsődleges visszajelzések jók, ezért a folytatáson is gondolkodunk.

Nekem sokat jelentett az úgynevezett AHA élmény, amelyet szinte minden ülésen tapasztaltam. Ha valakinek már évek óta problémája van a vezetőjével vagy egy ügyféllel, segíthet a coach, akivel a megbeszéléseken mindet megtárgyalhatják. A coach sokszor rendelkezik vezetői tapasztalattal, így a saját példáján keresztül illetve jó kérdésekkel teljesen más irányból világíthatja meg a történteket. Így rávezetteti az ügyfelet, hogy a megoldás tulajdonképpen ott volt a kezében.


Szeép-Pataki Katalin (Lamdba Systeme Kft.) - Profiles ügyfél



- Mi akkor fordultunk a Profileshoz, amikor jelentős szervezeti újragondolási folyamatba kezdtünk. Azt tudni kell, hogy nem egy agyontrenírozott szervezetről van szó. A coaching ugyanakkor őszinte és élő párbeszédet indított el a cégvezetésen belül, illetve a szervezetátalakítási folyamatban az összes kolléga között.

Két szolgáltatást vettünk igénybe, az egyik a személyes coaching volt. Ez a cég ügyvezetőit támogató, több alkalmas beszélgetést magában foglaló, őszinte párbeszédet jelentett. Ez segített abban, hogy feltárják a szervezet valós állapotát, és reális képet fogalmazzanak meg arról. Illetve abban is támogatást nyújtott, hogy kimondják az erősségeket, illetve hogy azokat miként lehet tovább építeni.

Mivel a cég főleg férfi kollégákból áll, többségében műszaki emberekből, akik sok esetben zárkózottabbak az átlagnál, ezért a coaching abban is támogatást nyújt, hogy a habitusukat nyitja. Ezenkívül a coaching segített belülről láttatni a folyamatokat, illetve rávilágítani a kompetenciákra. A coaching mellett igénybe vettünk egy kiegészítő szolgáltatást, a 360 fokos vizsgálatot, ami egy rátermettség vizsgálatot jelentett.

Sőt, mi a coachingot beépítettük a kiválasztási folyamatba is, 3 új kolléga is részt vehetett ilyen beszélgetésben. Így ők személyes, emberi támogatást kaphatnak már a munkájuk kezdetén, ami azt hiszem, ritkaságnak számít manapság. A cég pedig azért jár jól ezzel, mert ügyfélbarát szemléletmódot alakíthatnak ki náluk, ami a szervezetépítést szolgálja.

Napjainkban az üzleti környezet változása miatt a szervezet életben maradásához elengedhetetlen, hogy reagáljunk a változó szükségletekre, erre pedig nagyon jó eszköz lehet a coaching. A munkatársak nálunk az átfogó értékeléssel fontos coaching támpontokat kaphattak, így kisebb-nagyobb célkitűzéseket jelölhettek ki. Emellett a coaching meg tudott nyitni embereket, akik az együttgondolkodás során megfogalmazhattak kérdéseket. A vezetők esetében pedig az is fontos volt, hogy töltődni tudjanak, amire a coaching beszélgetések alkalmasak voltak.

A csúcsvezetőknél körülbelül fél év elteltével tapasztaltunk jelentős elmozdulást, a hierarchia lejjebb lévő szintjein pedig az értékelési-képzési folyamat, illetve az intenzív együttgondolkodási folyamat 1-2 hónapot vett igénybe.

A coaching során nekem nagy élményt jelentett, hogy komoly eredményt sikerült elérni a csúcsvezetőknél, akik egy külső szemlélővel tudtak együtt gondolkodni, érezhették a személyes törődést. Ezenkívül jelentős eredményt értünk el szervezeti szinten is, hiszen eldöntöttük, hogy elindítjuk a szervezeti változásokat. Ez például azt is jelentette, hogy létrejött egy új pozíció, felvettünk egy kereskedelmi igazgatót, akinek a feladata a többi között a kirendeltségekkel való törődés.

Személyes tapasztalatom, hogy a coaching után sok munkatársnak érthetőbbé vált a világlátása számomra. Általánosságban jellemző, hogy okosabban tudnak kezelni bizonyos dolgokat, így munkájukban eredményesebbek, ezen kívül sokan jobban tudnak fókuszálni egy-egy feladatra. Számomra pedig az a tanulság, hogy a világ nem pont olyan, amilyennek az egyes ember látja, hanem sokféleségében értékelendő.


Bődy Mihály (Lupus Consulting) - Business Coaching ügyfél



- A coaching elsősorban abban segített, hogy katalizáljuk és mederben tartsunk egy olyan változási folyamatot a cégnél, ahol a menedzsment team tagjainak is személyesen változniuk, illetve fejlődniük kellett a magasabb üzleti célok eléréséhez.

A cégtulajdonos szempontjából akkor érdemes a coachinghoz fordulni, ha a céget magasabb működési szintre szeretnék juttatni és fontosak számára az emberek. Ekkor nem feltétlen az a megoldás, hogy lecseréljük a vezetőket, ehelyett fejleszteni kell őket, hogy megteremtsük a fejlődés személyi feltételeit.

Vezetői szempontból - mondhatni - mindenkire ráfér a coaching. Vannak bizonyos tünetek, amikor már mindenképpen szükséges lehet: ha a vezető többet dolgozik mint napi 6 óra és az árbevétel/eredmény kvázi stagnál; ha a vezető azt hiszi, neki nincs szüksége segítségre, mindent jól tud; ha a vezető már mindent megpróbált, de még mindig nem érti őt az a sok "szerencsétlen".

A coaching előnyei közé tartozik, hogy katalizál egy folyamatot, adott problémákra tud módszereket, technikákat javasolni illetve validálni tud üzleti- és szervezeti célokat. Hátrányai lehetnek, hogy nincs kényszerítő eszköz a kezében a változások támogatására, nem egzakt tudomány, a személyes kémiának kell működnie ahhoz, hogy eredmények jöjjenek, illetve a coach javaslatait a fogadó személynek meg kell szűrnie, hiszen ő ismeri a szervezetét és a helyzetét pontosan - és itt nagyon könnyű elcsúszni mind a mindent elfogadó irányba, mind a túlzottan visszautasító irányba.

A coaching folyamat maga egy indítási fázisa az "előrelépésnek", amit egy cégnél szeretnének elérni. Ezzel csak elindul, megalapozódik a folyamat, aztán a szervezetnek illetve az egyénnek kell végrehajtania a változásokat. Ez lehet akár egy év is attól függően, hogy A és B milyen messze van egymástól. Az én esetemben 5-6 hónapos folyamat volt az első coaching és úgy gondolom, hogy ez egy periódikus történet, ami úgy ismétlődik, ahogy az egyén vagy a szervezet lépeget a saját maga életciklusában. Ugyanakkor azt az okot, ami egy következő esetleges coachingot kiválthat, egyelőre nem látom.

A coachingban leginkább az okozott örömöt, hogy amit a motivációról gondoltam, az nem "vaddisznóság", hanem inkább egy tudományosan megalapozott tény. Ezen felül természetesen a coacholt kollégákon látott fejlődés is nagy élmény volt számomra.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk