Válságtervvel elkerülhető a pánik
A recesszió a világ minden táján erősen visszavetette a gazdasági vállalkozások növekedését, a társaságok óvatosabban tervezik a jövőt a gazdaság minden szegmensében. Az Ön cége felkészült arra, hogyan reagál majd, ha a recessziós spirál mélyebbre gyűrűzik és erősen érinti alkalmazottait is?
Persze ennek a hozzállásnak lehet valóságalapja is, hiszen joggal állíthatja a fenti kijelentést az a cég, amelynek terméke/szolgáltatása költségcsökkentő megoldást nyújt a nehéz időkben egy elemi fontossággal bíró piaci igényre. Hiszen a megszorítások miatt az ügyfelek szigorúbb kritériumok alapján választják meg, mire adnak ki pénzt, sokkal fontosabb szempont lesz a megtérülés, az ár-érték arány. Hiába a jól felépített brand, ha a termék nem állja ki ezt a próbát.
Viszont ha ez nem igaz a cég termékére, akkor pontosan tudni kell, hol vannak a szervezetben azok az osztályok, melyek azok a funkciók, amelyeken ilyen szituációban "húzni" lehet, és ha indokolt ezt megtenni, hogyan történjen ez. Vagyis készíteni kell egy eshetőségi tervet a reálisan felmért potenciális veszélyek alapján arra az esetre, ha vissza kell fogni a vállalat aktivitását, vagy annak egy részét. Ez az eshetőségi terv tartalmazza, mi a teendő rövid távon és hosszú távon, és azt milyen lépésekben kell végrehajtani. Nyilván ez a terv rendkívül egyedi, a cégre specializált. Noha a vállalat egészére vonatkozik és egyértelmű lépésket tartalmaz, nem kell túlbonyolítani. Ez az akcióterv rendkívül fontos lehet a pánik elkerülésében. Ha a vállalat vezetése ebben a szituációban is magabiztosan, határozottan és összehangoltan tud fellépni, azzal elkerülhető, hogy az alkalmazottak azt gondolják, süllyed a hajó, és pánikba essenek. Sajnos pont ilyenkor lehet elveszíteni a vállalat kulcspozícióban lévő legértékesebb szakembereit is, hiszen ők tudnak elhelyezkedni könnyeben egy "stabilabb hajón". Holott csak a felesleges nehezékeket kellett (volna) kidobni a hajóból a túlélés érdekében.
Ezen nem feltétlenül az alkalmazottak elbocsátását kell értenünk. A tréningprogramok későbbre halasztása, vagy a nyugdíjazási terv felülvizsgálata épp úgy részei lehetnek ennek a tervnek, mint ahogyan a munkaidő shiftek átszervezése. Sok múlik azon, hogyan kommunikáljuk ezt a tervet a munkavállalók felé. Talán maga a terv nem is annyira fogja majd érdekelni őket, az viszont mindenképpen fontos üzenet számukra, hogy vállalatuk továbbra is tervez a jövőre, és számít rájuk ennek a tervnek a megvalósításában. A munkavállalók magánemberként amúgy is magasabb stresszt kénytelenek elviselni - az emelkedő árak és állami megszorítások miatt a megélhetés nehézségei nyomasztják őket -, motivációjukat ebben a helyzetben nem a stressz tovább növelésével lehet emelni, hanem a határozott célok felmutatásával, melyek biztonságérzetet adnak és melyeket magukévá tudnak tenni. A tervek jól kommunikálásának egyéb hozadéka is lehet: a munkahelyi kollektíva igazi csapattá kovácsolódhat, akik együtt küzdenek a nehéz időkben.
Az alkalmazottak anyagi nehézségei óhatatlanul is beszivárognak a munkahelyre, a kifizetetlen számlák, a lakáshitel-törlesztés nehézségei érződnek munkakezdéskor. Alig kerül valamibe, mégis "külön juttatásként" kommunikálható egy pénzügyi tanácsadó (nem értékesítő!) rendelkezésre bocsátása, aki segít áthidalni a pénzügyi problémákat, jó tanácsokkal tudja ellátni a dolgozókat arra vonatkozóan, magánemberként, hol tudnak spórolni, hogyan gazdálkodjanak megtakarításaikkal vagy miként ütemezzék át hiteltörlesztéseiket.
Persze sok esetben nem kerülhető el a munkavállalói létszám csökkentése. Okosan áttekintve azonban a jelenlegi állományon, ezt is lehet humánusan kivitelezni. Gondolhatunk az előnyugdíjazásra, ha van a cégnél ilyen, akkor a diákállomány csökkentésére, részmunkaidősítésre vagy arra, hogy az egyébként egészséges fluktuáció miatt távozók helyét nem töltjük fel újabb alkalmazottal. Az elbocsátások mértékét, indokait, menetét pedig előre mindenki számára egyértelműen kommunikálni kell. Ha az így leépített állomány további elhelyezkedését lehetőségeinkhez mérten segítjük, az pozitívan csapódik le a megmaradt csapatban is.
Az biztos, hogy az alkalmazottak tele vannak - kimondott vagy kimondatlan - kétségekkel és kérdésekkel, amelyeknek megválaszolása a közvetlen vezetőkre vár. Őket kell felkészíteni, hogyan kommunikálják a vállalat elkövetkezendő lépéseit. Először nekik maguknak is meg kell érteniük a terv lényegét, majd fel kell ismerniük, ők maguk milyen fontos szerepet töltenek be az üzenet helyes továbbításával a pozitív célok elérésében.
Természetesen a dolgok akkor alakulnak a legjobban, ha erre a vészforgatókönyvre nem, vagy csak részben lesz szükség, de nem árt felkészülni minden eshetőségre.
Krista Zita, HR Portal
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Többek között a mentális egészségügyi problémáktól való félelem és a rugalmasság iránti vágy is hozzájárul ahhoz, hogy a Z generációs... Teljes cikk
Másfél évvel ezelőtt nevezték ki Nyeste Ágit a három országot átfogó JYSK-régió (magyar, osztrák, görög) HR igazgatójának. Összesen 2000... Teljes cikk
A változás szinte már természetes kell, hogy legyen, de ehhez mentális és lelki alkalmazkodóképességet is ki kell építeni. Az adaptív képesség... Teljes cikk
- Újraírják az MI-stratégiát – már óvodától tanítani kell a mesterséges intelligenciát 2 hónapja
- Felmérés: A DEI programok csökkentése hatással van a nők munkahelyi viselkedésére és karrierterveire 2 hónapja
- Nem az a fontos, hogy ki mit végzett, hanem hogy mihez ért - milyen a készségalapú HR-stratégia? 3 hónapja
- Rosszat sejtetnek a brit munkaerőpiaci folyamatok 4 hónapja
- Mi a különbség az osztrák és a magyar cégek HR struktúrái között? 5 hónapja
- Kell-e nekünk a DEI? 5 hónapja
- Top 5 munkát érintő trend 2025-ből 6 hónapja
- Trump: A sokszínűségi kormánytisztviselőket kötelező szabadságra küldték, szerda estére az irodáikat is be kell zárni 6 hónapja
- Megszünteti sokszínűséget és méltányosságot elősegítő programjait a Meta 6 hónapja
- Találd meg a hozzád illő feladatot - Erős Zita, a KPMG Hungária HR igazgatója 6 hónapja
- A hiányzó tudást a munkahelyen kell biztosítani - így látta az elmúlt évet Szüle Mária, a BMW debreceni gyárának HR menedzsment vezetője 6 hónapja