Hogy lehetséges, hogy a humán stratégák meglepő 80 százaléka intuitívan csípőből tüzel és mégis célba talál?

A józan ésszel felfoghatatlan misztikum netovábbja, vagy a valóságunk meghatározó eleme az intuíció? Egy új kutatás szerint a humán döntéshozók több mint 80 százaléka gyakran, vagy nagyon gyakran alkalmazza intuícióját napi döntései során. Mítoszként él bennünk, hogy a hölgyek gyakrabban alkalmazzák e nemes képességet, miközben a kutatásból kiderül, hogy a férfiak épp olyan mértékben teszik ezt, mint női munkatársaik. Mitöbb, a nyugati/ fejlettebbnek elkönyvelt társadalmakban ezt kétszer olyan gyakorisággal teszik, mint hazánkban.
A piaci- és a tehetség-áthódítás (ang. talent attraction) versenyében minden csepp (vezetői) tudás számít hiszen bármely apró-, bár egyedi módon különleges versenyelőny súlyos milliókban, milliárdokban mérhető üzleti eredménynövekedést hozhat.
Mivel a professzionális intuíció lehetőségeinek kiaknázása kiváló hatékonyságnöveléssel kecsegtet, nem csoda, hogy egyre több vezető veszi górcső alá alkalmazását. Ki ne szeretne könnyedebben vezetni és szabadabban élni? Ehhez persze az szükséges, hogy tudjuk, mit csinálunk.
Biztos, hogy nem csak ugrattok?
Manapság már lépten nyomon találkozunk kutatásokkal, melyek több tudományág irányából mutatnak az intuíció működésére, előnyeire. Így a közgazdaságtan, a kvantumfizika, a biológia, a szociológia, a filozófia, a pszichológia, az egészséges fenntarthatóság (jól-lét) oldaláról is számos anyag tárulkozik elénk akár önállóan akár egy csokorba gyűjtve. E tanulmányokat integratív módon elemezve arra a következtetésre juthatunk, hogy a sorolt tudományágak egy ponton azonos lényegiséggel rendelkeznek; megfelelő tudással, átlátással és absztakciós képességel esszenciájukban egyesíthetőek. Milyen formában lehetséges ez? Abban, hogy bármely gondolat a tudatunk intuitív terében jelenik meg, játszik benne és olvad fel. A megjelenést követően bármilyen intelligencia-struktúrát és koncepció-halmazt is állíthatunk fel, a lényeg egy: amennyiben megismerjük/ felismerjük magunkban azt a pillanatot/ folyamatot ahogy a gondolatok, érzelmek megjelennek és kibontakoznak, megragadjuk világunk alapját. Amennyiben ennek mesterévé válunk, mindennek a mesterévé válunk.
Hogyan lehetséges ez? Hogyan induljunk el? Úgy, hogy megértjük, hogy nem csak agyunk van, mely logikus analizálásra képes, hanem tudatunk/ tudatosságunk/ éberségünk is (bárhogy is nevezzük), mely független agyunk limitált képességeitől. Tudatunk – valódi lényegünk –, a gondolatokon, elképzeléseken, koncepciókon és szavakon túlmutat, azok között vagy mögött lelhető fel, csíphető nyakon. A szavakon túl is értjük egymást, mondjuk gyakran. Tudom mire gondoltál, még mielőtt kimondtad volna. Ilyen és hasonló pillanatokban felvillan előttünk tudatunk napjának ragyogása az érzelmek és gondolatok felhői mögül.
Mivel e tudatosság a kvantum-fizika szerint térszerű jelleggel bír, így a téren és időn túlmutató „Ahaaa”-jellegű rálátásaink jelenhetnek meg, bukkanhatnak fel tudatunk óceánjának térszerű mélyéből. Ezen intuitív tapasztalatokat nem mindig ismerjük fel az érzések és gondolatok áramlatának illúzió-szerű világa miatt. Jó esetben viszont felismerhetjük és kifejezhetjük azokat.
Ehhez át kell látnunk a hétköznapi analitikus gondolkodásunk, koncepcionalitásoktól dús beszédünk és megszokások tömkelegével rendelkező cselekvéseinken. Azokon, kis szerencsével és éberségintelligenciával át kell látnunk, mögéjük kell tudnunk tekinteni, és ha kell mentálisan át kell tudnunk rajtuk ugrani, vagy vágni. Nem a belső-, állandóan szóló agy-rádiónkra hallgatunk, hanem felfigyelünk az adótorony jeleire - a tudatunkban megjelenő intuícióra -, közvetlenül tapasztaljuk és kifejezzük azokat.
Megérezzük közeli rokonaink vagy közeli munkatáraink, barátaink hogylétét; pont akkor gondolunk a telefonunk megnézésére amikor hívnak bennünket; a munkatárs kiválasztásakor már érezzük, hogy egy jelölt felvétele jó döntés vagy sem; pozitívabban szenzitívebbek vagyunk a humán kapcsolódások „kémiájára”; egyszerűen tudjuk, hogy valaki füllent nekünk vagy sem; bizonytalan kimenetű döntési helyzetben ösztönszerűen is a jó megoldást választjuk; egy kis jelből megfejtjük, hogy mi fog történni, és még számos egyéb módon segít bennünket intuíciónk.
Ami igazán meglepő: a humán döntéshozók több mint 80 százaléka gyakran, vagy nagyon gyakran hallgat az intuíciójára
Nem csoda, hogy egy napjainkban történt felmérés szerint a humán döntéshozók (vezetők, HR menedzserek, Recruiter-ek, Coach-ok/Trénerek/OD szolgáltatók) több mint 83 százaléka használja az intuícióját gyakran, vagy nagyon gyakran. Pontosabban, 2% sose, 15% néha, 37% gyakran és 46% (!) nagyon gyakran alkalmazza intuícióját a szociális hálók szakmai csoportjaiban (Facebook, LinkedIn) végzett reprezentatív (eddig 902 fő (!) válaszadóval bíró) –ma is folyó– online kutatás szerint.
"humán döntéshozók több mint 80 százaléka"
A kedves olvasó is segítheti nagylelkűen a kutatást azzal, hogy egyetlen kattintással válaszol a kérdésre: „Milyen gyakran alkalmazod (professzionális) INTUÍCIÓDAT a döntéshozásban?”. Legyen kedves, tegye is meg, ITT. E cikkíró tisztelettel köszöni előre is.
Kiemelhetjük azonban - mint egy kapcsolódó cikkben teszi e tiszteletteli író -, hogy a teljes kutatást tekintve az intuíciójukat alkalmazókhoz képest ("nagyon gyakran", "gyakran", "néha") azok aránya kik egyáltalán nem alkalmazzák intuíciójukat, elenyésző 3 százalék. Persze figyelembe vehetjük, hogy nagy valószínűséggel leginkább azoknak volt kedvük megválaszolni a felmérés kérdését, kik alkalmazzák intuíciójukat, de hát mit van mit tenni, ha az ember nem szavaz, a véleménye nem érvényesül. Valószínű, hogy e jószándékú író sem kattintana egy olyan kérdőívre, melyben az kérdezik, hogy "Tud-e repülőt vezetni?".
Látható emellett, hogy a külföldi válaszadók jóval gyakrabban (férfiak 1,8-szor, nők 2,2-szer) alkalmazzák intuíciójukat döntéseik során. Igaz ez a férfiakra és a nőkre is egyaránt.
A fennti grafikonból emellet megállapíthatjuk, hogy általánosságban véve a nők gyakrabban alkalmazzák intuíciójukat "nagyon gyakran", mint a férfiak. Hozzá kell tennünk, hogy ha a "gyakran" és a "nagyon gyakran" válaszok százalékos arányait összeadjuk, akkor azt kell mondanunk, hogy a magyar férfiak 4 százalékkal gyakrabban használják intuíciójukat ("gyakran" 65%, "nagyon gyakran" 24%; szum 88%) mint a magyar nők ("gyakran" 56%, "nagyon gyakran" 28%; szum 84%) a humán döntéshozásban.
Előzőekben megdőlt a logikus döntéshozás mítosza - hiszen több mint 80 százalékunk gyakran vagy nagyon gyakran hoz intuitív döntéseket -, most pedig megdőlt egy következő tévhit: az intuíció nem női kiváltság; férfiak és nők is egyaránt élnek vele.
"az intuíció nem női kiváltság; férfiak és a nők is egyaránt élnek vele"
Bárhogy is, ami lényeges az az, hogy a vezetői döntéshozás tekintetében komolyan fel kell tennünk magunknak a kérdést, hogy döntéshozásunkban "ki a főnök", a logika vagy az intuíció. (Vezetői statisztikák biztosítására specializálódott IT cégek és szolgáltatók most kapnak a szívükhöz.)
Ezen túl pedig, nyugodtan legyünk akár kétszer olyan intuitívak, mint ahogy lenni szoktunk, hiszen a gazdaságilag fejlettebb társadalmakban is ezt teszik.
"nyugodtan legyünk akár kétszer ilyen intuitívak"
Hogyan tudok holnaptól tökéletes intuitív döntéseket hozni?
Megfelelő szemlélettel és gyakorlással.
A jó hír e ponton az, hogy az intuíció – az olvasás megtanulásához hasonlóan – fejleszthető. A beszéd képességét valamilyen természetes módon mindannyian magunkba szívtuk, de az olvasást mindannyian energia-ráfordítás árán tanultunk. Hasonló a helyzet az intuícióval. Megismerjük a betűket (tudományágak ez irányú sallangmentes kutatásai), elvégezzük támogató házi feladatainkat (gyakoroljuk az intuíció különböző támogató tényezőit), összerakjuk a szavakat és mondatokat (integrált látásmóddal egyesítjük a lényeget), majd elkezdjük a hangos felolvasást (gyakoroljuk az intuíciót és az azt kibontakoztató látásmódot, az úgynevezett tér-szemléletet).
Milyen forráshoz forduljunk hát, mely „misztikus ezo-lila-ködtől”, füstölőktől, fekete-mágiától, new-age zavarodottságtól és hűtőszekrény-scientológiától mentes? Melyik módszer az, mely az üzleti világban hitelesen vállalható, megfelelő szekvenciában kidolgozott, normális, intelligens, tudományosan megalapozott és számokkal alátámasztott?
E tiszteletteli író azt javasolja, hogy kezdjük ezen intuíció-alapozó cikksorozatnál:
Csípőből Tüzelünk (Szakmai Intuíció a Döntéshozásban)
vége
Kérdésed van? Foglalj egy kötelezettség nélküli Zoom 30-perces időpontot, céges formában, €108-ért, itt: https://bit.ly/C30m
Könyv hamarosan: Csípőből Tüzelünk
vagy angol nyelven:
We Shoot From The Hip (Professional Intuition In Decision-making)
A Szakmai Intuíció fejlesztése mentális gyakorlatokakl történik.
Kapcsolódó VIDEÓK:
[VNTV 1], [VNTV 2], [NEXUS TV 1], [NEXUS TV 2], [NEXUS TV Zoom 1 - Angol], [YouTube 1 - Angol], [YouTube 2]
Fodor-Josephson Szilárd, phd hc
seal [at] happines-consulting.com, happiness-consulting.com
Happiness & Well-being Consulting Intl
Kutatást összegző dokumentum linkje