kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

5 tévhit - Miért félnek a toborzók a munkaadói márkától?

Vitaindítónak szánom ezt a cikket, sok egyetértő és vitatkozó visszajelzésre számítok. Nem foglalkozom toborzással, így az alábbiak inkább a piac általános ismeretéből fakadó ötletek, mint kinyilatkoztatások. A sorrend sem reprezentatív, bár mindegyiket hallottam már itt-ott. Én örülnék a legjobban, ha ezek a tévhitek nem lennének igazak a mai magyar piaci viszonyokra.

1. Mert az anonim hirdetések sikeresebbek

Attól függ, mit tekintünk sikernek. Ha az a cél, hogy olyanok jelentkezését maximalizáld...

  • akiknek mindegy, hogy hol dolgoznak, csak legyen már munkahelyük;
  • akik maguk sem tudják megítélni, hogy alkalmasak-e a konkrét munkahelyre;
  • akik azonosító híján más toborzónál is jelentkeztek ugyanerre a pozícióra;
  • akiket alaposan meg kell szűrni, alkalmasság esetén pedig felkészíteni az ügyféllel való találkozásra, meggyőzni, hogy ne lépjenek vissza...

    ...akkor valóban eredményesebb leszel, ha eltitkolod az ügyfél kilétét.

    Minden más esetben arra használhatod az ügyfélről elérhető tartalmakat, vagy kész munkaadói márkakommunikációt, hogy a lehető legalkalmasabb jelöltek jelentkezzenek. Ez esetben nagy tömegű, negatívumokra koncentráló munka helyett azzal foglalkozhatsz, amit igazán szeretsz: értelmes kapcsolatépítéssel támogathatod nagyszerű munkahelyek és potens munkavállalók egymásra találását.

    2. Mert a közvetlen jelentkezések rontják recruiter eredményességét

    Értem a gondolatmenetet: meghirdeted a pozíciót, átválogatod a szóba jöhető jelöltjeidet, majd valaki, akit talán éppen te találtál, közvetlenül jelentkezik és az ügyfél leállítja a keresést. Ha rendszeresen "lehúzható" ügyfelekre szakosodtál, vagy szeretsz olyan munkát végezni, amit már valaki elvégzett helyetted, akkor igazad van.

    Valójában, ha egy erős munkaadói márkával dolgozol, akkor lehetőséged van erősebb, bizalmi viszonyt kialakítani az ügyféllel, melynek alapján...

  • gondolkozhatsz kizárólagos partneri viszony kialakításában,
  • olyan keresésekre vállalkozhatsz, amelyeknél nem elegendő az ügyfél márkakommunikációja (pl. az átlagtól eltérő, különleges felkészültséget vagy személyiségjegyeket igénylő munkakörök),
  • a keresésed során aktívan felhasználhatod a márkakommunikáció elemeit,
  • tehetsz ajánlatot az ügyfélhez közvetlenül beérkező jelentkezések kezelésére, további hozzáadott szolgáltatásokat értékesíthetsz,
  • ha nem félted a jelöltjeidet az ügyféltől, akkor az ügyfél is hajlamosabb lesz konkrét eredmény nélkül is fedezni az ő érdekében mozgósított erőforrásaidat, hiszen bízhat a hosszú távú megtérülésben (te pedig az átalánydíjas elszámolásban).

    3. Mert a nevesített hirdetések nem járulnak hozzá a CV adatbázis építéséhez

    Aha. Vajon hány ügyfeled van, aki csak azért, mert a jelöltek nem tudják, hogy kihez pályáztak...

  • könnyebben fizetnek az adatbázisodért,
  • nem sejtik, hogy a versenytársuknak is dolgozol,
  • komolyabban veszik a szakértelmedet, és
  • jobban bíznak benned?

    És vajon hány olyan pályázód van, akik szívesen veszik, hogy egyik ügyfélnek a másik után kiajánld őket "mindegy, hova"? Belőlük áll az értékes adatbázisod?

    Melyik szakmai törekvésedet támogatja, ha kapcsolatok helyett adatbázist építesz?

    4. Mert a "kreatív" vagy "arculatos" hirdetések félreérthetők

    Nos, itt az egyik legnagyobb félreértés. A hirdetés célja, hogy felkeltse a figyelmet. Annál többet nem is kell tennie, mint hogy a részletes információ felé terelje az érdeklődőket. A pozíció részletes és szabatos leírása nem hirdetés, hanem például lehet a hirdetés által hivatkozott további információforrás.

    Az "igazi" álláshirdetések azokat a jelentkezőket terelik a kereséseidbe, akik nincsenek munkakeresési fázisban, tehát nem is tudod őket elérni állásportálokon. A legértékesebb, legjobb szakembereket.

    Az egyszerű, ütős hirdetések másik funkciója, hogy a fenti összes félelmedre alapozva mégis anonim pozíciókat tehess közzé, mégis növeld az eredményeidet. Ráadásul a hirdetési felületeid tervezhetőbben értékesíthetők, mint a drágább szakmai szolgáltatásaid.

    5. Mert a márkaépítés nem a toborzó feladata

    Miért nem?

  • Mert bár szerepel az ajánlataid között, nincs meggyőző referenciád?
  • Mert a munkatársaid idejét nem akarod egy hosszútávú cél érdekében lekötni?
  • Mert nem éri meg külön szakértőt alkalmazni, vagy aki ért hozzá, az nem megy állásba?
  • Mert egy lábon áll az ajánlatod (csak kreatív, csak kutatás, csak stratégia, csak média)?
  • Mert a fenti félelmeid korlátozzák a lelkesedésedet?

    Ezért bagatellizálod a munkaadó márka jelentőségét, és rejted el utolsó sorban a honlapodon? Most szólok: nem tudod megölni. Inkább állj az élére!

    2015-ben, Magyarországon, munkaadók százai foglalkoznak a munkaadói márkájukkal, és hálásak minden támogatásért, sokallják a toborzási költségeket, de hajlamosak növelni a munkaadói márkaépítést célzó stratégiai költéseiket, éhezik a naprakész munkaerő-piaci információt,
    keresik a partnerséget az arra nyitott, megbízható szakszolgáltatókkal.

    Szólás T. Miklós
    Employer Branding szakértő
    Vilma – Virtual Marketing


    Az eredeti cikk a LinkedInen található.
    • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Nézz be, így néz ki az Autówallis új irodája

    Három telephely helyett egy cégre szabott székház. A költözés számos HR kihívást is tartogatott. Az új munkakörnyezet nemcsak a vállalat... Teljes cikk

    Új korszak a munkahelyeken: a dolgozók és a főnökök is csak túlélni akarnak

    A munkahelyi kapcsolatok világszerte átalakulóban vannak: a kölcsönös bizalom gyengül, a korábbi biztonság és hosszú távú ígéretek helyett egyre... Teljes cikk

    Felmérés: egyre több álláskeresőt ér diszkrimináció az életkora miatt

    Egy kutatás szerint az életkorral kapcsolatos előítéletek nem csak a felvételi folyamatot, de a munkahelyi viszonyokat is érintik. Teljes cikk