A munkavállaló képzése nem a HR, hanem a vezető dolga
Egy tavasszal készült felmérés eredményei szerint, amelyet a Corvinus Egyetem Versenyképesség Kutató Központja készített, a magyar vállalkozások - különösen a kkv-k - nem igazán képzik munkatársaikat. A kutatás egyik vezetője, Chikán Attila közgazdász szerint a cégvezetők egy része egyáltalán nem tartja fontosnak, hogy az emberi erőforrás képzésébe fektessen. A megkérdezettek 47 százaléka az előző évben egyáltalán nem költött vállalati képzésre. De vajon hogy látják a HR-szakértők, mely szektorokban működik ez mégis másként? Mennyire függ mondjuk a HR-estől a cégek ilyen irányú tevékenysége? Kompetenciája-e, hogy a vezetőség figyelmét ráirányítsa ennek fontosságára, hiszen a döntést általában nem ő hozza meg?
Csaposs Noémi a Select Humánerőforrás Kft. ügyvezetője, a Személyzeti Tanácsadók Magyarországi Szövetségének elnöke megerősítette, hogy sok cég szeretne már eleve "kész" embereket felvenni, akiket más már kiképzett, adott iparági tapasztalattal, hogy minél hamarabb bevethetőek legyenek a tényleges munkába. Ugyanakkor ez nem mindig sikerül, illetve az sem mindegy mennyire összehangolt egy közösség egy munkahelyen. A munkaerő összetétele pedig a hatékonyságot, a versenyképességet kimutathatóan befolyásolja. Ez sokban múlik a HR stratégián és persze azon is, hogy milyen iparágról van szó.
"Ehhez viszont hosszú távú gondolkodásra, tudatos vállalati és humánerőforrás stratégiára van szüksége egy vállalatnak. Ott ahol ez megvan, már látható a képzésekre fordított összegek emelkedése, sok helyen egyre fontosabbá vált a kompetencia fejlesztése, a vezetők képzése, az utánpótlás és tehetséggondozás kérdése, menedzselése. Itt se szeri, se száma a külső-belső, képzéseknek, workshopoknak, tréningnek, coachingnak...
Nálunk még ez iparágfüggő is, sok műszaki, gyártó-termelő és IT cégnél elkerülhetetlen a technológiai fejlődéssel párhuzamos szakmai és egyéb képzések lebonyolítása és a rendszer működtetése. Egyéb helyeken, ahol nem mindig sikerül az adott vállalatnak piaci pozíciójából vagy kevésbé ismert vállalati brandjéből adódóan a legkiválóbb munkaerőt megszerezni, ott ezt képzésekkel, fejlesztésekkel ellensúlyozni lehet. Egy munkavállaló számára mindig vonzó a fejlődés, tanulás lehetősége, egy innovatív vállalatnál szívesebben és motiváltabban dolgozik az ember. Ilyen vállalat helyzetén nagyot lendít ez a típusú gondolkodás, tehát elmondható, hogy ha nem is azonnal és egyenesen arányosan, de megtérül a humán tőkébe való befektetés."
Sipos Sándor a shapeHR alapítója, HR-tanácsadó tapasztalatai szerint a közép- és nagyvállalati szektorban nem mostohagyerek a képzés, egyszerűen azért, mert nem engedhetik ezt meg maguknak. "Számos közép- és nagyvállalat költ komoly összegeket, és nem utolsósorban: komoly munkaidőt a dolgozói szakmai képzésére, már csak azért is, mert sok esetben erre törvény kötelezi őket. Akár az összeszerelőipar operátorait nézzük, ahol folyamatosak a belső képzések a sztenderd munkafolyamatok betanítására, akár az innováció-orientált iparágakat, mint például a szoftverfejlesztés, a sikeres cégek mindenütt költenek a munkavállalók szakmai fejlesztésére. Ami már nem mindenütt ugyanolyan fontosságú, az a készségfejlesztés és a vezetőfejlesztés. Ezek hasznáról valóban nem mindig könnyű meggyőzni egy vállalat vezetőit.
Sokan azt mondják, a kulcs az eredmények számszerűsítésében rejlik. A helyzet az, hogy bár sok vezető valóban ilyen igényeket fogalmaz meg, ez csak a probléma megkerülése és áthárítása a HR-re. Pedig a képzés nem HR-kompetencia, a munkavállaló fejlesztése a vezető dolga, a HR ehhez csak bizonyos eszközöket biztosít. És azt, hogy a munkavállaló készségei fejlődtek-e egy képzés során, ugyancsak a vezetőnek kell tudnia megítélni, nem egy kívülről rendelt akármilyen mérőeszköznek."
Abban mindkét szakértő egyetért, hogy a HR-es dolga, hogy a vezetőt a megfelelő irányba terelje. Akár úgy, hogy először a felső vezetésnek szervez színvonalas készségfejlesztő programot, amely nyomán első kézből megtapasztalhatják annak hatékonyságát. Akár meggyőzéssel, hogy a jövő mindenképpen a befektetett tudásban van. Ezért is fontos, hogy a képzés legyen igazán egyénre illetve vállalatra szabott, de egyúttal rugalmas is, amely tud az egyedi igényekhez alkalmazkodni. Ehhez a szolgáltatói szektornak is tisztulnia kell, mondja Csaposs Noémi.
"Felhígult a szolgáltató szektor is, rengeteg típusú, tartalmú, összetételű képzést kínál a piac, amiből a vezetők nagy része nehezen vagy rosszul választ. Azt kell elsősorban megnézni, felmérni, hogy mire van szüksége az adott szervezetnek a célok eléréséhez, ebből kell kiindulni. Megfelelő alapossággal begyűjteni a szükséges információkat, és az adott helyzethez legjobban igazodó megoldások, lehetőségek után nézni a piacon." - mondja Csaposs Noémi, aki szerint ez a gyakorlatban inkább fordítva van: gondol a vezető valamit a szervezetéről, az igényekről, néz egy jól csengő szolgáltatót, vagy valaki ajánl egy megoldást, céget, de így a kereslet-kínálat nem lesz összehangolt, az eredmény pedig csalódás mindenki számára. "Csalódottság az adott képzési formában, mind a megrendelő, mind a részvevők oldalán, a piacban és szakmai kérdésekben. Ez magával hozza a végső kérdést vajon megéri mindez? Vagy tegyük a dolgunk tovább, ahogy eddig és oldjuk meg másként a kihívásokra való reagálást? Ennek ellenére úgy gondolom, ez a folyamat és a piac is idővel letisztul, és egyértelműen látszódni fog a különböző HR-stratégiák között vajon mi a célravezető, mi a kifizetődő. Erre rengeteg jó példát lehet látni már nemzetközi és hazai színtéren is. Az hogy ki hogyan jut el eddig a célig, abban viszont nincs egyetemleges megoldás, én a "vállalatra szabott" megoldásokban hiszek, a jövő a rugalmas, kombinált, tartalomhoz, helyhez, időhöz igazodni tudó képzések felé mutat."
- 2024.10.212024.10.21– 12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808 Részletek Jegyek
- 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában. Részletek Jegyek
- 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. Részletek Jegyek
A mesterséges intelligencia hatékonyabbá és könnyebbé teszi a munkájukat, de a szakmájukat a következő években nem tartják teljesen... Teljes cikk
A digitális kompetenciák egyre inkább felértékelődnek a munkaerőpiacon, a munkatermelékenység pedig nagyban függ attól, hogy a foglalkoztatottak... Teljes cikk
A legjobb teniszezők később nyerik meg az első meccsüket, sportolói pályafutásuk elején általában nem jön össze nekik a győzelem. Az első... Teljes cikk
- Ember - AI - Ember: hogyan használjuk jól a technológiát? 2 hete
- A helyi felsőoktatás és szakképzés vezetőivel egyeztetett a BYD 2 hete
- HR képzések 2025 2 hete
- Czomba Sándor: a minimálbérnek 2027-re el kell érnie a rendszeres bruttó átlagkereset 50 százalékát 2 hete
- A legjobb nemzetközi üzleti képzések között a magyar egyetem programja 2 hete
- Hankó Balázs: a magyar csapat kiválóan teljesített a szakmák világversenyén 2 hete
- A személyes védjegyek magassága és a hétköznapok sodrása 3 hete
- Ezek a dolgozók idegenkednek legjobban az AI-tól 3 hete
- Onboarding és szakmai képzések: hogyan építsük vállalati szinten a szaktudást? 3 hete
- Czomba Sándor: szükség van a megerősített ifjúsági garanciaprogramra 3 hete
- Változásmenedzsment: az AI hatása a munkavállalói elégedettségre és elkötelezettségre 3 hete