Ahol már dolgoznak a robotok
Sokan elkövetjük azt a hibát, hogy a munkát végző robotokhoz a tudományos fantasztikus filmek által belénk ültetett (és bár egyes területeken valóban megjelent) humanoid robotokat képzelünk el emberi arccal, karral stb. Viszont nem ők fognak, vagy már dolgoznak mellettünk a munkahelyen, hanem egyre intelligensebb szoftverek, amelyek rendszereket képesek összekötni, áthidalni, így egyszerűsíteni az eddig sokszor unalmas, monoton, például adatbeviteli munkát. A GE által szervezett „Munka jövője, a jövő munkája” konferencia ezeknek a szoftvereknek a térhódításáról és arról szólt, hogy milyen készségekre lesz szüksége a jövő munkavállalójának?

A cég elnöke a változás jelentőségét az ország számára a második ipari forradalom vívmányainak, az elektromosság gyors bevezetésének eredményéhez hasonlította, amikor Budapest a változások élén járt. Ez a 4. ipari forradalomban is alakulhat így, lehet ekkora az ugrás a fejlődésben, ehhez azonban néhány dolognak, elsősorban az oktatásban történnie kell. Ezt a konferencia folyamán több előadó is szóba hozta, mint sarkalatos követelményt.

Így dolgozik a virtuális kolléga
Nem egyszerű, ugyanakkor hatékonyabb és olcsóbb, ha sikerül standardizálni a folyamatokat. A GE-nél ez különösen azért nem egyszerű, mert csak Magyarországon 55 nemzetiség dolgozik a cégnél, 37 nyelven. Európában pedig 90 ezer ember, 900 telephelyen, ezt már Björn Bergabo, a GE Global Operations regionális ügyvezető igazgatója mondta.
Elmondta elsősorban az ismétlődő, monoton, unalmas tevékenységet jelentő folyamatokat automatizálják, hiszen a képzett munkaerőt inkább nem ezekre a munkafolyamatokra „pazarolnák”. A Robotic Process Automation (RPA) - „robotizált folyamat automatizáció” lényege, hogy képes különböző rendszerekkel interakcióba lépni, akár információkat összegyűjteni, összehasonlítani, és egy adott problémára akár megoldást is javasolni. Valójában utánozza azt ahogy az emberek dolgoznak, algoritmusok alapján. Döntést azonban még nem hoz, de kivételt tenni képes, hiszen ha a feladat túl komplex, azt vissza tudja küldeni az ember munkatársnak. Az ügyvezető a mindennapi működésük kapcsán elmondta, hogy a virtuális munkaerőnek van azonosítója, és ahogy a munkavállalókat, úgy a robotokat is ellenőrzik. Lehet, hogy fel sem tűnik, hogy egy robottal kommunikálunk.

A GE Global Operations szolgáltató központjában robotok segítik a dolgozókat például a beérkező számlákon és a GE rendszerében rögzített megrendelési számok egyeztetésében, a számlák fizetési határidejének figyelésében, a kintlévőségek nyilvántartásában, a jótállások kezelésében, az adóbevallások elkészítésében, de ugyancsak „digitális csapattagok” végzik a nemzetközi pénzügyi tranzakciók fizetési árfolyamának egyeztetését, vagy például a nemzetközi szállítások lebonyolítására vonatkozó ajánlatok bekérését és összehasonlítását.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Ahol már dolgoznak a robotok
2. oldal - Megfelelő oktatás nélkül elvész a versenyképesség