Megjelent: 13 éve

Aki kérdez: Varjasi Gábor

HR Szubjektív rovatunkban Varjasi Gábor, a MOL Nyrt. kompetencia fejlesztési és stratégiai HR vezetője válaszol Kiss Erika, az Országos Humánmenedzsment Egyesület ügyvezetőjének a kérdésére.

- Véleménye szerint az oktatásban milyen szerepet vállalnak a társaságok, üzleti vállalkozások, s milyen szerepvállalása lehetne ezen a területen egy szakmai szervezetnek?

Az olajiparban a hangsúly elsősorban a műszaki fejlettségen, a technológián és a technológiai tudáson van. Ezen ipari szektorban súlyos szakemberhiánnyal kell szembenéznie a cégeknek világszerte. Kelet-Közép Európában is évről-évre kevesebb mérnök és természettudományi szakember végez a felsőoktatásban, de a gond már a középfokú oktatásban kezdődik: kevés a jelentkező a mérnöki és természettudományi karokra, amelyek így nem képesek pótolni az elöregedő szakembergárdát. Ahhoz, hogy ez a folyamat megálljon és visszaforduljon, a közép- és felsőfokú oktatás színvonalának emelése, valamint a mérnöki és természettudományi karok és szakma presztízsének növelése szükséges.

Ugyanakkor egy termelő vállalat sem hivatott arra, hogy az oktatást tervezze, szervezze, vagy akár befolyásolja, dacára annak, hogy a legnagyobb haszonélvezői ennek a folyamatnak. Pontosan ezért nem ülhetünk karba tett kézzel, meg kell találnunk azokat a területeket, ahol a leghatékonyabban tudunk segíteni. A jelenlegi elvárással - az oktatás finanszírozásával - ellentétben azonban én úgy érzem, hogy sokkal komplexebb segítségre van szükség, amely nem kizárólag plusz anyagi erőforrások biztosítását jelenti, hanem hatékonyabb kapcsolatteremtést és -tartást az ipar és az oktatás között, a gyakorlati szakmai tudás átadását, az innovatív ötletek felkarolását. Ezekre talán megfelelő példa lehet a vállalatunk által működtetett néhány működő gyakorlat.

A MOL évek óta stratégiai partnere nyolc magyarországi felsőoktatási intézménynek. A partnerségi viszonynak köszönhetően a MOL erős utánpótlásbázissal rendelkezik, az iskolák pedig plusz anyagi és szellemi erőforrás birtokába jutnak: a MOL szakemberei előadásokat tartanak, a diákok részt vehetnek projektmunkában, TDK- és szakdolgozatírásban, szakmai gyakorlati helyet találhatnak az érdeklődésüknek és képzettségüknek megfelelően. Az oktatók, professzorok és a MOL szakembergárdája közös kutatási-fejlesztési projektjei révén mind a két fél nyertesként jön ki az együttműködésből.

Az elmúlt évek eredményei azt mutatják, hogy ezzel nem járunk rossz úton: frissdiplomás programunkra, ahova elsősorban mérnököket várunk, évről-évre több tízszeres túljelentkezés van, amelyből évente Magyarországon több mint 100 fiatal tehetséget veszünk fel. A 2007 óta felvettek közel 90 százaléka ma is vállalatunknál dolgozik. Egyetemistáknak szóló olajipari online vetélkedőnkre idén 1000 háromfős csapat jelentkezett a világ 62 országából. Az elmúlt évek munkájának fontos elismerése volt, amikor a fiatalok visszajelzése alapján az Aon-Hewitt Legvonzóbb Vállalat felmérésében második helyezettek lettünk.

Úgy vélem, nagy szükség van arra, hogy az oktatás az iparral együttműködve érdekessé és vonzóvá tegye a természettudományokat, megmutatva, hogy az elsajátított elméleti szaktudás birtokában mire leszünk képesek egy termelő vállalatnál. Az együttműködési készség, stratégiai gondolkodás, adaptáció mind olyan készségek és képességek, amelyek folyamatos fejlesztése már nagyon fiatal kortól sorsdöntő lehet a későbbi szakmai karrier során.

A MOL középiskolai koncepciójának segítségével szeretnénk a diákokat már a középiskolai évek alatt a természettudományok irányába orientálni, a szülők figyelmét felhívni ezen ismereteket igénylő szakmákban rejlő lehetőségekre, mint pl. a mérnöki karrierút, valamint a tanárok motivációját és eszköztárát is szeretnénk támogatni. MesterM díjunkkal például a matematikát, fizikát és kémiát tanító középiskolai pedagógusokat ismerünk el azon diákjaik jelölése alapján, akiknek pályaválasztásukat, sikereiket köszönhetik. A Junior Freshhh nevű természettudományi online vetélkedőnket 2010-ben indítottuk el először azzal a szándékkal, hogy a Z generációnak megfelelő "nyelven" szólítsuk meg őket. A kampány a Facebook-on zajlott természetesen, és már első alkalommal közel 3000 érdeklődő diákot vonzott a Kárpát-medence 5 országából.

A szakmai szervezetek szerepe kissé más: ők a legjobb működő gyakorlatokat képesek strukturált módon megismertetni minden tagvállalattal annak érdekében, hogy minél több olyan közép- és nagyvállalkozás legyen országunkban, akik a fenntartható gazdasági fejlődésnél figyelembe veszik ezen oktatási dimenzió támogatását, és ez alapján HR stratégiájuk fontos elemévé emelik azt. Természetesen minden vállalatnak az adott üzleti lehetőségei, illetve a régióban betöltött súlyának megfelelően kell az oktatással kapcsolatos tevékenységek támogatásában részt vállalni.

KÉRDÉS:

Balázs Györgytől, az Aon-Hewitt ügyvezető igazgatójától kérdezem: Mi a véleményed eddigi tapasztalataid alapján a szociális hálók (iwiw, facebook, twitter, linkedin, stb) HR kampányokban/projektekben való alkalmazásáról? Milyen projektek és cégek esetén, kiket érdemes megcélozni ezen a kommunikációs csatornán? Milyen üzeneteket érdemes közvetíteni ezeken keresztül? Milyen előnyei és hátrányai vannak ezen kommunikációs csatornák alkalmazásának?
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan zajlik egy globális szervezeti kultúra átalakítása cégegyesülést követően? - válaszol Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial globális HR vezetője

HR Szubjektív rovatunkban Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial divíziójának globális HR vezetője kérdez, miután válaszolt Bondici Flóra, a Chorus... Teljes cikk

Így zajlik a szervezeti evolúció a szemünk előtt

„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk

Teljes transzparencia egy teljesen remote cégnél - Bondici Flóra, a Chorus One Chief People Officere

HR Szubjektív rovatunkban Bondici Flóra, a Chorus One Chief People Officere kérdez, miután válaszolt Gaál Annamária, az AGCO Hungary HR vezetője... Teljes cikk