kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Aki kérdez: Varjasi Gábor

HR Szubjektív rovatunkban Varjasi Gábor, a MOL Nyrt. kompetencia fejlesztési és stratégiai HR vezetője válaszol Kiss Erika, az Országos Humánmenedzsment Egyesület ügyvezetőjének a kérdésére.

- Véleménye szerint az oktatásban milyen szerepet vállalnak a társaságok, üzleti vállalkozások, s milyen szerepvállalása lehetne ezen a területen egy szakmai szervezetnek?

Az olajiparban a hangsúly elsősorban a műszaki fejlettségen, a technológián és a technológiai tudáson van. Ezen ipari szektorban súlyos szakemberhiánnyal kell szembenéznie a cégeknek világszerte. Kelet-Közép Európában is évről-évre kevesebb mérnök és természettudományi szakember végez a felsőoktatásban, de a gond már a középfokú oktatásban kezdődik: kevés a jelentkező a mérnöki és természettudományi karokra, amelyek így nem képesek pótolni az elöregedő szakembergárdát. Ahhoz, hogy ez a folyamat megálljon és visszaforduljon, a közép- és felsőfokú oktatás színvonalának emelése, valamint a mérnöki és természettudományi karok és szakma presztízsének növelése szükséges.

Ugyanakkor egy termelő vállalat sem hivatott arra, hogy az oktatást tervezze, szervezze, vagy akár befolyásolja, dacára annak, hogy a legnagyobb haszonélvezői ennek a folyamatnak. Pontosan ezért nem ülhetünk karba tett kézzel, meg kell találnunk azokat a területeket, ahol a leghatékonyabban tudunk segíteni. A jelenlegi elvárással - az oktatás finanszírozásával - ellentétben azonban én úgy érzem, hogy sokkal komplexebb segítségre van szükség, amely nem kizárólag plusz anyagi erőforrások biztosítását jelenti, hanem hatékonyabb kapcsolatteremtést és -tartást az ipar és az oktatás között, a gyakorlati szakmai tudás átadását, az innovatív ötletek felkarolását. Ezekre talán megfelelő példa lehet a vállalatunk által működtetett néhány működő gyakorlat.

A MOL évek óta stratégiai partnere nyolc magyarországi felsőoktatási intézménynek. A partnerségi viszonynak köszönhetően a MOL erős utánpótlásbázissal rendelkezik, az iskolák pedig plusz anyagi és szellemi erőforrás birtokába jutnak: a MOL szakemberei előadásokat tartanak, a diákok részt vehetnek projektmunkában, TDK- és szakdolgozatírásban, szakmai gyakorlati helyet találhatnak az érdeklődésüknek és képzettségüknek megfelelően. Az oktatók, professzorok és a MOL szakembergárdája közös kutatási-fejlesztési projektjei révén mind a két fél nyertesként jön ki az együttműködésből.

Az elmúlt évek eredményei azt mutatják, hogy ezzel nem járunk rossz úton: frissdiplomás programunkra, ahova elsősorban mérnököket várunk, évről-évre több tízszeres túljelentkezés van, amelyből évente Magyarországon több mint 100 fiatal tehetséget veszünk fel. A 2007 óta felvettek közel 90 százaléka ma is vállalatunknál dolgozik. Egyetemistáknak szóló olajipari online vetélkedőnkre idén 1000 háromfős csapat jelentkezett a világ 62 országából. Az elmúlt évek munkájának fontos elismerése volt, amikor a fiatalok visszajelzése alapján az Aon-Hewitt Legvonzóbb Vállalat felmérésében második helyezettek lettünk.

Úgy vélem, nagy szükség van arra, hogy az oktatás az iparral együttműködve érdekessé és vonzóvá tegye a természettudományokat, megmutatva, hogy az elsajátított elméleti szaktudás birtokában mire leszünk képesek egy termelő vállalatnál. Az együttműködési készség, stratégiai gondolkodás, adaptáció mind olyan készségek és képességek, amelyek folyamatos fejlesztése már nagyon fiatal kortól sorsdöntő lehet a későbbi szakmai karrier során.

A MOL középiskolai koncepciójának segítségével szeretnénk a diákokat már a középiskolai évek alatt a természettudományok irányába orientálni, a szülők figyelmét felhívni ezen ismereteket igénylő szakmákban rejlő lehetőségekre, mint pl. a mérnöki karrierút, valamint a tanárok motivációját és eszköztárát is szeretnénk támogatni. MesterM díjunkkal például a matematikát, fizikát és kémiát tanító középiskolai pedagógusokat ismerünk el azon diákjaik jelölése alapján, akiknek pályaválasztásukat, sikereiket köszönhetik. A Junior Freshhh nevű természettudományi online vetélkedőnket 2010-ben indítottuk el először azzal a szándékkal, hogy a Z generációnak megfelelő "nyelven" szólítsuk meg őket. A kampány a Facebook-on zajlott természetesen, és már első alkalommal közel 3000 érdeklődő diákot vonzott a Kárpát-medence 5 országából.

A szakmai szervezetek szerepe kissé más: ők a legjobb működő gyakorlatokat képesek strukturált módon megismertetni minden tagvállalattal annak érdekében, hogy minél több olyan közép- és nagyvállalkozás legyen országunkban, akik a fenntartható gazdasági fejlődésnél figyelembe veszik ezen oktatási dimenzió támogatását, és ez alapján HR stratégiájuk fontos elemévé emelik azt. Természetesen minden vállalatnak az adott üzleti lehetőségei, illetve a régióban betöltött súlyának megfelelően kell az oktatással kapcsolatos tevékenységek támogatásában részt vállalni.

KÉRDÉS:

Balázs Györgytől, az Aon-Hewitt ügyvezető igazgatójától kérdezem: Mi a véleményed eddigi tapasztalataid alapján a szociális hálók (iwiw, facebook, twitter, linkedin, stb) HR kampányokban/projektekben való alkalmazásáról? Milyen projektek és cégek esetén, kiket érdemes megcélozni ezen a kommunikációs csatornán? Milyen üzeneteket érdemes közvetíteni ezeken keresztül? Milyen előnyei és hátrányai vannak ezen kommunikációs csatornák alkalmazásának?
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nem mindenki vezető, aki annak látszik...(és bizony fejétől bűzlik a hal)

Csak úgy nyüzsögnek körülöttünk – de döntő többségükben inkább messze felettünk – a főnökök: cégvezetők, elnök-vezérigazgatók,... Teljes cikk

Az irodában töltött időtől függ a munkahelyi identitás és lojalitás?

HR Szubjektív rovatunkban Trencséni Zita, a Trans-Sped Kft. szervezetfejlesztési vezetője kérdez, miután válaszolt Pospischek Berta, a Deloitte Senior... Teljes cikk

Z generáció a tanácsadó cégeknél: Hogyan tanulhatnak és milyen kihívásokkal küzdhetnek?

HR Szubjektív rovatunkban Pospischek Berta, a Deloitte Senior HR Business Partnere kérdez, miután válaszolt Varga Botond, a VOIS Regional Reward, Policy &... Teljes cikk