Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 2 éve

Munkaerő-megtartás termelő vállalatoknál

images

images



Ez a szekció különösen érdekes volt abból a szempontból, hogy a termelő cégek irányából hallja az ember leggyakrabban, hogy óriási a fluktuáció, a munkaerőhiányos időkben a dolgozók akár pár ezer forintos fizetési különbség miatt is vándorolhatnak a cégek között. A munkaerő megtalálása és beillesztése pedig időigényes, drága és jelentős energiákat felemésztő folyamat, így egyáltalán nem mindegy milyen sikerrel működnek a megtartó programok. Ehhez azonban vezetői attitűdformálásra is szükség van, emelte ki Szabó Zsigmond, a SKULL trénere, tanácsadója.

A megtartó programok eszközei, módszertana és hatásfoka nagyon különböző lehet a cégeknél. A vállalatok többsége azt már felismerte, hogy tenniük kell a dolgozókért, de sok esetben a fizetés és egyéb juttatások rendezése után hátradőlnek. A soft tényezők ügyében már sokkal nehezebben tesznek. Pedig kulcskérdés, hogy minden vezetői szint elkötelezett-e a fejlődés irányában? Mert például munkaidőszervezéssel, a csoportvezetők képzésével sokat lehet tenni a siker érdekében. Ugyanis, ha a különböző vezetői szintek kioltják egymást az nem igazán vezet eredményre, hiába szeretne valamit elérni a felső vezetés, ha a munkavállalókat közvetlenül vezető középvezetőket, csoportvezetőket nem tudják megnyitni a megfelelő irányba.
Szabó Zsigmond 18 04 09Szabó Zsigmond: Márpedig, minél kevesebb emberem van, annál kevesebb emberem lesz

Gyakori helyzet, hogy a jó szakembert emelik ki vezetői pozícióba, aki azonban egyáltalán nem biztos, hogy készen van erre a feladatra. Kérdés, egyáltalán akarja-e, megvannak-e a feladatkörhöz szükséges képességei - vagyis például a befolyásoló, asszertív kommunikációs képessége - az első fejlődési fok így az alsóbb szinteken, egyáltalán a vezetői feladat felvállalása.

Eddig azonban sok cég nem jut el, mert általában tűzoltás zajlik. Nincs elég ember a soron, így nincs idő betanítani az új embereket. Gyakran akár a csoportvezető is „ellenérdekelt” a betanítási folyamatban, mert neki is normát kell teljesítenie, neki is veszélybe kerülhet a teljesítménybónusza, amíg tanít, valamint az új ember lelassíthatja kezdetben az egész folyamatot, így a többiek a befogadó attitűd helyett esetleg inkább fújnak rá. Ezért is fontos, hogy egy vezető tényleg vezető-e vagy csak papíron az a titulusa.

Márpedig, minél kevesebb emberem van, annál kevesebb emberem lesz - ezt lenne fontos végre felismerni, hangsúlyozta Szabó Zsigmond, ugyanis a nehezen felvett újak is el fognak menni, ha az az elvárás feléjük, hogy úgy teljesítsenek az első pillanattól, mint a régi emberek.

Márpedig a régen ottlévő, tapasztalt kollégáknak fontos szerepe van a szervezeti tudás átadásában. A munkaerőhiány miatt gyakran egyre alacsonyabb kompetenciájú munkavállalókat kell betanítani, akiket nem könnyű integrálni sem. A szekción, a csoportos beszélgetések során felemlegetett jó gyakorlatok között felmerült, hogy van, ahol működik kifejezetten tréneri, mentori csapat, akik mentorpótlékot is kapnak munkájukért. Ezzel a cég két legyet üt egy csapásra, hiszen anyagilag és presztízsben is elismeri az idősebb, tapasztaltabb munkavállalókat, ugyanakkor biztosítja a zökkenőmentesebb utánpótlásképzést is.
Vagyis alapkérdés, hogy az alsóbb vezetői szinteken van-e elég muníció és rendelkezésre állnak-e a feltételek, hogy ezekben a pozíciókban a vezetők feladatkörüknek megfelelően tudjanak működni?

Az egyik záró pecha-kucha előadásban, Nagy Piroska, a Sensa képviseletében megemlítette, hogy Bill Gates mellett egy asszisztensnek csak az volt a feladata, hogy a dolgozókról mindent tudjon, így ha bárkivel találkoztak, ahhoz a vezérigazgató, ha csak pár szóban is, de személyreszabottan tudott szólni. Vagyis megkülönböztetett, személyes figyelmet kapott, ami a dolgozók számára általában fontos. Így, mint Nagy Piroska kiemelte, a CRM rendszerek mellett egy ERM rendszer vagyis, az „employee relationship management” is bőven elférne a vállalatoknál.

A 2018-as Tréning Kerekasztalról korábban megjelent cikkünk.

Fotó: Bódogh Gabriella
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Akkor elkötelezett a dolgozó, ha nem csak munkahelynek érzi a munkahelyét
2. oldal - Munkaerő-megtartás termelő vállalatoknál
  • 2020.02.20Készülj fel a 2020-as Munka törvénykönyve változására! Hogyan kell előkészíteni munkajogi szempontból a felmondást? Hogyan működhet jogszerűen az elektronikus munkaidő nyilvántartás? Milyen változások várhatók a Munka törvénykönyvében, az elfogadott uniós irányelvek tükrében? Milyen tanulságok vonhatók le a legújabb munkaügyi bírói gyakorlatból? Részletek Jegyek
  • 2020.02.20recruiTECH Idén minden eddiginél erősebb programmal, számos külföldi (IRL, UK, PL) és hazai előadóval indítjuk útjára a recruiTECH, 2020.02.20-i eseményünket! Várjuk szeretettel a toborzási szakma színe-javát, és mindenkit, aki felelősséget érez a tehetségek megtalálásában. Részletek Jegyek
  • 2020.03.207 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz Részletek Jegyek
  • 2020.03.31Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Egyszerre többet: multitaszking és hatékonyság

Valószínűleg legtöbbünk átélte már azt az élményt, hogy beszélgető, vagy éppen üzleti partnere hirtelen benyúlt a zsebébe, elővette a... Teljes cikk

Mit viszel ma haza? - ha egy dologra emlékszel, akkor jó tréningen jártál

Vannak cégek, melyeknél ciki kérdezni és vannak olyanok, ahol dicséret jár érte. Vannak cégek, ahol be lehet vallani, ha nem tudsz valamit és van,... Teljes cikk

A munkáltató elemi érdeke a kollégák tudatos fejlesztése

Őszinte kommunikációról, agilis folyamatokról, digitalizációról, munkavállalói igényekről és még számos témáról szólt a múlt héten, egész... Teljes cikk