Szerző: Barna Eszter Megjelent: 11 hónapja

Munkaerő-megtartás termelő vállalatoknál



Ez a szekció különösen érdekes volt abból a szempontból, hogy a termelő cégek irányából hallja az ember leggyakrabban, hogy óriási a fluktuáció, a munkaerőhiányos időkben a dolgozók akár pár ezer forintos fizetési különbség miatt is vándorolhatnak a cégek között. A munkaerő megtalálása és beillesztése pedig időigényes, drága és jelentős energiákat felemésztő folyamat, így egyáltalán nem mindegy milyen sikerrel működnek a megtartó programok. Ehhez azonban vezetői attitűdformálásra is szükség van, emelte ki Szabó Zsigmond, a SKULL trénere, tanácsadója.

A megtartó programok eszközei, módszertana és hatásfoka nagyon különböző lehet a cégeknél. A vállalatok többsége azt már felismerte, hogy tenniük kell a dolgozókért, de sok esetben a fizetés és egyéb juttatások rendezése után hátradőlnek. A soft tényezők ügyében már sokkal nehezebben tesznek. Pedig kulcskérdés, hogy minden vezetői szint elkötelezett-e a fejlődés irányában? Mert például munkaidőszervezéssel, a csoportvezetők képzésével sokat lehet tenni a siker érdekében. Ugyanis, ha a különböző vezetői szintek kioltják egymást az nem igazán vezet eredményre, hiába szeretne valamit elérni a felső vezetés, ha a munkavállalókat közvetlenül vezető középvezetőket, csoportvezetőket nem tudják megnyitni a megfelelő irányba.
Szabó Zsigmond 18 04 09Szabó Zsigmond: Márpedig, minél kevesebb emberem van, annál kevesebb emberem lesz

Gyakori helyzet, hogy a jó szakembert emelik ki vezetői pozícióba, aki azonban egyáltalán nem biztos, hogy készen van erre a feladatra. Kérdés, egyáltalán akarja-e, megvannak-e a feladatkörhöz szükséges képességei - vagyis például a befolyásoló, asszertív kommunikációs képessége - az első fejlődési fok így az alsóbb szinteken, egyáltalán a vezetői feladat felvállalása.

Eddig azonban sok cég nem jut el, mert általában tűzoltás zajlik. Nincs elég ember a soron, így nincs idő betanítani az új embereket. Gyakran akár a csoportvezető is „ellenérdekelt” a betanítási folyamatban, mert neki is normát kell teljesítenie, neki is veszélybe kerülhet a teljesítménybónusza, amíg tanít, valamint az új ember lelassíthatja kezdetben az egész folyamatot, így a többiek a befogadó attitűd helyett esetleg inkább fújnak rá. Ezért is fontos, hogy egy vezető tényleg vezető-e vagy csak papíron az a titulusa.

Márpedig, minél kevesebb emberem van, annál kevesebb emberem lesz - ezt lenne fontos végre felismerni, hangsúlyozta Szabó Zsigmond, ugyanis a nehezen felvett újak is el fognak menni, ha az az elvárás feléjük, hogy úgy teljesítsenek az első pillanattól, mint a régi emberek.

Márpedig a régen ottlévő, tapasztalt kollégáknak fontos szerepe van a szervezeti tudás átadásában. A munkaerőhiány miatt gyakran egyre alacsonyabb kompetenciájú munkavállalókat kell betanítani, akiket nem könnyű integrálni sem. A szekción, a csoportos beszélgetések során felemlegetett jó gyakorlatok között felmerült, hogy van, ahol működik kifejezetten tréneri, mentori csapat, akik mentorpótlékot is kapnak munkájukért. Ezzel a cég két legyet üt egy csapásra, hiszen anyagilag és presztízsben is elismeri az idősebb, tapasztaltabb munkavállalókat, ugyanakkor biztosítja a zökkenőmentesebb utánpótlásképzést is.
Vagyis alapkérdés, hogy az alsóbb vezetői szinteken van-e elég muníció és rendelkezésre állnak-e a feltételek, hogy ezekben a pozíciókban a vezetők feladatkörüknek megfelelően tudjanak működni?

Az egyik záró pecha-kucha előadásban, Nagy Piroska, a Sensa képviseletében megemlítette, hogy Bill Gates mellett egy asszisztensnek csak az volt a feladata, hogy a dolgozókról mindent tudjon, így ha bárkivel találkoztak, ahhoz a vezérigazgató, ha csak pár szóban is, de személyreszabottan tudott szólni. Vagyis megkülönböztetett, személyes figyelmet kapott, ami a dolgozók számára általában fontos. Így, mint Nagy Piroska kiemelte, a CRM rendszerek mellett egy ERM rendszer vagyis, az „employee relationship management” is bőven elférne a vállalatoknál.

A 2018-as Tréning Kerekasztalról korábban megjelent cikkünk.

Fotó: Bódogh Gabriella
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Akkor elkötelezett a dolgozó, ha nem csak munkahelynek érzi a munkahelyét
2. oldal - Munkaerő-megtartás termelő vállalatoknál
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
15 év alatt 5 millióval csökkenhet az aktív dolgozók száma Németországban

Az Alapjogokért Központ vezető kutatója szerint 15 éven belül a jelenlegi 45 millióról 40 millióra csökkenhet az aktív dolgozók száma... Teljes cikk

Új elnök-vezérigazgató az NKM Földgázszolgáltató Zrt. és NKM Áramszolgáltató Zrt. élén

Hiezl Gábor, az NKM Nemzeti Közművek Zrt. vezérigazgatója veszi át - meglévő pozíciója megtartása mellett - az NKM Áramszolgáltató Zrt. és NKM... Teljes cikk

Országos sztrájk bénítja Belgiumot

Minden szektorra kiterjedő, általános sztrájk bénítja szerdán Belgiumot, amely már reggel nagy fennakadásokat okozott Brüsszelben és az ország más... Teljes cikk

Sztrájk miatt teljesen leáll a légiközlekedés Belgiumban

Teljesen leáll a légiközlekedés szerdán Belgiumban az országos sztrájk miatt, amelyhez a légiforgalmi irányítók is csatlakoztak. Budapesti járatok... Teljes cikk

Michelin-csillagos tréningek, avagy mitől lesz egy fejlesztés kiváló?

Michelin-csillagos tréningek, avagy mitől lesz egy fejlesztés kiváló? A Michelin-csillag elnyeréséhez az éttermeknek öt kategóriában kell kiváló... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár