E-learning: még nem vagyunk elég felkészültek
Mintegy két évtizeddel ezelőtt az internet megjelenése és elterjedése, a multimédia és a személyi számítógépek egyre gyakoribb használata változást hozott az élet számos területén. Kialakult egy új fogalom, az úgynevezett információs társadalom, amely többek között az oktatásra is kihatással van.
Egy kis történelem
Az e-learning tulajdonképpen ötvözi a távoktatás elemeit a modern kor technikai és tehnológiai vívmányaival, lehetővé téve a tanulók/alkalmazottak számára, hogy ők maguk sajátítsanak el ismereteket, miközben nem kell nélkülözniük az oktató segítségét, valamint a szisztematikusan felépített tananyagot sem. Az e-learning elődje a CBT (Computer Based Training), amely tulajdonképpen a tananyag digitális adathordozókon való tárolását jelenti, elősegítve a mobilitást. Szemben a CBT-vel, amikor is a tanuló és az oktató között semmilyen interakció nincs, a WBT (Web Based Training) lényege már az, hogy a hallgató és tanára on-line kapcsolatban állnak és interaktív módon kommunikálhatnak egymással.
Az e-learning tulajdonképpen a hagyományos és távoktatási, valamint az internet álal nyújtott lehetőségek együttes alkalmazását jelentő hatékony tanulási eljárás. A 90-es évek elején indult útjára az USA-ban, majd később Európában is megjelent. A legfőbb koncepció egy olyan távolságtól és időtől független oktatási forma kialakítása volt, amely magában foglalja a hagyományos oktatást jellemző struktúrált tananyag alkalmazását, a tanár és diák közötti kapcsolatot az informatika és az internet segítségével. Az e-learning tulajdonképpen egy gyűjtőfogalom, és a legmodernebb információs technikák online alkalmazását foglalja magában, amelynek során nincs személyes kontaktus tanár és diákjai között, illetve a tananyag is többnyire virtuális, azaz nem nyomtatott formában használatos.
Rendkívüli előnyök
Az e-learning óriási előnyöket kínál mindazoknak, akik hajlandóak és képesek a legkorszerűbb módon, kényelmes körülmények között, önmaguk erejéből új ismeretekre szert tenni.
Az e-learning módszerével tanulók, az alábbi előnyöket tapasztalhatják:
Az oktatók számára az alábbi pozitívumokat nyújthatja az e-learning:
Az online tanulás árnyoldala
A fentiekből is láthatjuk, hogy az e-learning mindenekelőtt óriási szabadságot ad tanulónak és tanárnak egyaránt, azonban nem szabad megfeledkeznünk az esetleges buktatókról, illetve arról a feltételrendszerről sem, amely e tanulási forma kialakításához és megfelelő működtetéséhez szükséges. Sajnos hazánkban kifejezetten problémát jelent a felkészületlenség, illetve a megfelelő infrastruktúra hiánya, kevés ugyanis az e-learning tekintetében kompetens fejlesztő, emellett a szakmai motiváció sem bizonyul mindig kellő mértékűnek. A fejlesztést követő kivitelezés mellé ráadásul egy jól kialakított, megbízható minőségbiztosítási rendszer, illetve egy központi adatbázis is szükségeltetik. A technikai és személyi feltételrendszer, és annak magas anyagi vonzata mellett sajnos még egy hátrányos tényezővel kell megküzdenünk: mégpedig az oktatók e-learning szakértelmének és a diákok önálló tanulási módszereinek hiányosságaival. Kevés diák mondhatja el magáról őszintén, hogy rendelkezik mindazon technikákkal, amelyeket egy tananyag önálló elsajátítása igényel, beleértve péládul a magyarázatok és a bonyolult összefüggések értelmezését. Noha a tanár online segítséget tud nyújtani és "jelen van" a tanulási folyamatban, a személyes kontaktust nem helyettesíti az internet. Ráadásul egy tanár személyes varázsának nemcsak a tananyag elsajátításában, hanem az abban való elmélyülésben, és az az iránt való érdeklődés felkeltésében is nagy szerepe lehet. A tanár-diák kontaktus sajnos személytelenné válik az online módszerek esetében, így valószínűleg a tananyag is egy kötelezően megoldandó feladattá válhat a diák számára. Egy nemrég készült felmérésből kiderül, hogy az emberek többsége nagyra értékeli tanár és hallgató közötti interakciót.
Az e-learning felépítése
Az e-learning tanulmányi keretrendszere az LMS (Learning Management System) gyakorlatilag minden tanulmányi funkciót ellát, irányítja és megszervezi a tanítás-tanulás folyamatot, strukturált kialakítása segíti a diákot az oktatási tananyag feldolgozásában és tulajdonképpen ez jelenti a kapcsolatot az oktató és a hallgató között.
A hivatalos állásfoglalások alapján az e-learning zökkenőmentes működéséhez az alábbiakra van szükség:
- Személyi feltételek
- További feltételek:
Az e-learning által létrejött általánosan elfogadott oktatási típusok
- Saját ütemezésű képzés
Ez esetben a hallgató határozza meg a képzés sebességét, bizonyos mértékű felügyelet mellett. A képzés anyagát hálózaton keresztül éri el és interaktív módon halad a tananyagban.
- Aszinkron képzés
A képzés anyaga bármikor elérhető, amelyet a hallgató a hálózaton talál meg és a saját ütemezése szerint halad vele. A hagyományos oktatási formával szemben itt az interaktivitásnak van igen nagy szerepe.
- Szinkronképzés
A virtuális oktatás azaz, valós idejű "virtuális osztálytermek", ahol élő video- és hanganyagok, elektronikus táblák, megosztott alkalmazások és chat alkalmazásával történik a képzés.
A gyakorlati alkalmazásról
Jelenleg az e-learning még igencsak gyerekcipőben jár, amelynek több oka is van. Egyrészt egy annyira új típusú oktatási módszerről van szó, hogy a tanárok javarészt egy nagyobb mértékű (át)képzés segítségével volnának képesek színvonalasan tanítani a világhálón keresztül. A diákok sem feltétlenül képesek önállóan befogadni minden ismeretet, illetve egy részük valószínűleg kevésbé vagy egyáltalán nem rendelkezik az "egyedül" tanulás képességével. Az e-learning működéséhez szükséges feltételrendszer megteremtése jelentős költségvonzattal jár, és folyamatos szakmai felügyeletet illetve karbantartást igényel. A már említett személyesség hiánya pszichológiailag kedvezőtlenül befolyásolhatja a diák tanulási vágyát, illetve az oktató motivációját is visszavetheti. Az e-learning ugyanis a töredékét nyújtja a normál oktatási formának, sablonossá, monotonná és unalmassá válhat a tanulás, amely tulajdonképpen egy gépies folyamattá válik. Ugyanakkor forradalmasítja a távoktatás korlátolt rendszerét, megszűnnek a tér- és időbeli korlátok, rugalmassá teszi a képzési rendszereket és kényelmessé a tanulást.
Valószínűleg (egyelőre) az online oktatás és a hagyományos tanítási módszerek optimális kombinácója jelentené a megoldást a jövőben a képzéseket illetően. Ha ugyanis a meglévő ismeretek frissítésére, bővítésére, naprakész újdonságok bemutatására van szükség, szinte felesleges a tanár személyes jelenléte az oktatás során. Új tananyagok esetében is jó szolgálatot tehet az online tanítás, kiváltképp abban az esetben, ha a tananyag jól körülhatárolható, jól szemléltethető és a tananyag elsajátítása nagyban múlik a diák szorgalmán.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk
A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk
Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk
- Százmilliárd forintos felújítási program indul a szakképzésben 4 hete
- Hankó Balázs: A kormány célja, hogy Magyarország világbajnok legyen a szakképzésben 1 hónapja
- Pölöskei Gáborné: az idei év a látványos fejlesztések éve lesz a szakképzésben 1 hónapja
- Sämling Solution Szervezetfejlesztő (OD) tanácsadó képzés - Miért érdemes Szervezetfejlesztővé válni? 1 hónapja
- A tanár is munkavállaló!? 2 hónapja
- Mentorprogram indul a kertészeti szakma utánpótlásának érdekében 2 hónapja
- Jelentősen bővültek a doktori képzésekben résztvevők lehetőségei 2 hónapja
- A gyógyszerész nélküli gyógyszertár ellen foglaltak állást 2 hónapja
- Újabb 15 milliárdos szakaszra pályázhatnak a cégek munkahelyi képzéseik megvalósításához 2 hónapja
- 15 milliárd forintra lehet pályázni a GINOP plusz program munkahelyi képzés harmadik szakaszában 2 hónapja
- Óriási igény van űripari szakemberekre - Magyarország felvette a kesztyűt 2 hónapja