E-learning: még nem vagyunk elég felkészültek
Mintegy két évtizeddel ezelőtt az internet megjelenése és elterjedése, a multimédia és a személyi számítógépek egyre gyakoribb használata változást hozott az élet számos területén. Kialakult egy új fogalom, az úgynevezett információs társadalom, amely többek között az oktatásra is kihatással van.
Egy kis történelem
Az e-learning tulajdonképpen ötvözi a távoktatás elemeit a modern kor technikai és tehnológiai vívmányaival, lehetővé téve a tanulók/alkalmazottak számára, hogy ők maguk sajátítsanak el ismereteket, miközben nem kell nélkülözniük az oktató segítségét, valamint a szisztematikusan felépített tananyagot sem. Az e-learning elődje a CBT (Computer Based Training), amely tulajdonképpen a tananyag digitális adathordozókon való tárolását jelenti, elősegítve a mobilitást. Szemben a CBT-vel, amikor is a tanuló és az oktató között semmilyen interakció nincs, a WBT (Web Based Training) lényege már az, hogy a hallgató és tanára on-line kapcsolatban állnak és interaktív módon kommunikálhatnak egymással.
Az e-learning tulajdonképpen a hagyományos és távoktatási, valamint az internet álal nyújtott lehetőségek együttes alkalmazását jelentő hatékony tanulási eljárás. A 90-es évek elején indult útjára az USA-ban, majd később Európában is megjelent. A legfőbb koncepció egy olyan távolságtól és időtől független oktatási forma kialakítása volt, amely magában foglalja a hagyományos oktatást jellemző struktúrált tananyag alkalmazását, a tanár és diák közötti kapcsolatot az informatika és az internet segítségével. Az e-learning tulajdonképpen egy gyűjtőfogalom, és a legmodernebb információs technikák online alkalmazását foglalja magában, amelynek során nincs személyes kontaktus tanár és diákjai között, illetve a tananyag is többnyire virtuális, azaz nem nyomtatott formában használatos.
Rendkívüli előnyök
Az e-learning óriási előnyöket kínál mindazoknak, akik hajlandóak és képesek a legkorszerűbb módon, kényelmes körülmények között, önmaguk erejéből új ismeretekre szert tenni.
Az e-learning módszerével tanulók, az alábbi előnyöket tapasztalhatják:
Az oktatók számára az alábbi pozitívumokat nyújthatja az e-learning:
Az online tanulás árnyoldala
A fentiekből is láthatjuk, hogy az e-learning mindenekelőtt óriási szabadságot ad tanulónak és tanárnak egyaránt, azonban nem szabad megfeledkeznünk az esetleges buktatókról, illetve arról a feltételrendszerről sem, amely e tanulási forma kialakításához és megfelelő működtetéséhez szükséges. Sajnos hazánkban kifejezetten problémát jelent a felkészületlenség, illetve a megfelelő infrastruktúra hiánya, kevés ugyanis az e-learning tekintetében kompetens fejlesztő, emellett a szakmai motiváció sem bizonyul mindig kellő mértékűnek. A fejlesztést követő kivitelezés mellé ráadásul egy jól kialakított, megbízható minőségbiztosítási rendszer, illetve egy központi adatbázis is szükségeltetik. A technikai és személyi feltételrendszer, és annak magas anyagi vonzata mellett sajnos még egy hátrányos tényezővel kell megküzdenünk: mégpedig az oktatók e-learning szakértelmének és a diákok önálló tanulási módszereinek hiányosságaival. Kevés diák mondhatja el magáról őszintén, hogy rendelkezik mindazon technikákkal, amelyeket egy tananyag önálló elsajátítása igényel, beleértve péládul a magyarázatok és a bonyolult összefüggések értelmezését. Noha a tanár online segítséget tud nyújtani és "jelen van" a tanulási folyamatban, a személyes kontaktust nem helyettesíti az internet. Ráadásul egy tanár személyes varázsának nemcsak a tananyag elsajátításában, hanem az abban való elmélyülésben, és az az iránt való érdeklődés felkeltésében is nagy szerepe lehet. A tanár-diák kontaktus sajnos személytelenné válik az online módszerek esetében, így valószínűleg a tananyag is egy kötelezően megoldandó feladattá válhat a diák számára. Egy nemrég készült felmérésből kiderül, hogy az emberek többsége nagyra értékeli tanár és hallgató közötti interakciót.
Az e-learning felépítése
Az e-learning tanulmányi keretrendszere az LMS (Learning Management System) gyakorlatilag minden tanulmányi funkciót ellát, irányítja és megszervezi a tanítás-tanulás folyamatot, strukturált kialakítása segíti a diákot az oktatási tananyag feldolgozásában és tulajdonképpen ez jelenti a kapcsolatot az oktató és a hallgató között.
A hivatalos állásfoglalások alapján az e-learning zökkenőmentes működéséhez az alábbiakra van szükség:
- Személyi feltételek
- További feltételek:
Az e-learning által létrejött általánosan elfogadott oktatási típusok
- Saját ütemezésű képzés
Ez esetben a hallgató határozza meg a képzés sebességét, bizonyos mértékű felügyelet mellett. A képzés anyagát hálózaton keresztül éri el és interaktív módon halad a tananyagban.
- Aszinkron képzés
A képzés anyaga bármikor elérhető, amelyet a hallgató a hálózaton talál meg és a saját ütemezése szerint halad vele. A hagyományos oktatási formával szemben itt az interaktivitásnak van igen nagy szerepe.
- Szinkronképzés
A virtuális oktatás azaz, valós idejű "virtuális osztálytermek", ahol élő video- és hanganyagok, elektronikus táblák, megosztott alkalmazások és chat alkalmazásával történik a képzés.
A gyakorlati alkalmazásról
Jelenleg az e-learning még igencsak gyerekcipőben jár, amelynek több oka is van. Egyrészt egy annyira új típusú oktatási módszerről van szó, hogy a tanárok javarészt egy nagyobb mértékű (át)képzés segítségével volnának képesek színvonalasan tanítani a világhálón keresztül. A diákok sem feltétlenül képesek önállóan befogadni minden ismeretet, illetve egy részük valószínűleg kevésbé vagy egyáltalán nem rendelkezik az "egyedül" tanulás képességével. Az e-learning működéséhez szükséges feltételrendszer megteremtése jelentős költségvonzattal jár, és folyamatos szakmai felügyeletet illetve karbantartást igényel. A már említett személyesség hiánya pszichológiailag kedvezőtlenül befolyásolhatja a diák tanulási vágyát, illetve az oktató motivációját is visszavetheti. Az e-learning ugyanis a töredékét nyújtja a normál oktatási formának, sablonossá, monotonná és unalmassá válhat a tanulás, amely tulajdonképpen egy gépies folyamattá válik. Ugyanakkor forradalmasítja a távoktatás korlátolt rendszerét, megszűnnek a tér- és időbeli korlátok, rugalmassá teszi a képzési rendszereket és kényelmessé a tanulást.
Valószínűleg (egyelőre) az online oktatás és a hagyományos tanítási módszerek optimális kombinácója jelentené a megoldást a jövőben a képzéseket illetően. Ha ugyanis a meglévő ismeretek frissítésére, bővítésére, naprakész újdonságok bemutatására van szükség, szinte felesleges a tanár személyes jelenléte az oktatás során. Új tananyagok esetében is jó szolgálatot tehet az online tanítás, kiváltképp abban az esetben, ha a tananyag jól körülhatárolható, jól szemléltethető és a tananyag elsajátítása nagyban múlik a diák szorgalmán.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az elmúlt hónapokban, amikor beültünk egy-egy céges nyelvórára, egyre gyakrabban hallottuk ezt a mondatot a résztvevőktől: "Most már a ChatGPT... Teljes cikk
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) 2024-ben folyamatosan hangsúlyt fektetett a szakképzésben résztvevő SNI-tanulók duális képzésben való... Teljes cikk
A budapesti Szent István Gimnázium 12. osztályos diákja, Keresztély Zsófia sikeresen felvételizett a világ egyik legjobb - egyes listák szerint a... Teljes cikk
- Végzett az első, duális képzésű vegyésztechnikus évfolyam Kazincbarcikán 1 hónapja
- Az UNIQA csatlakozik a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetségének (MBTSZ) felsőfokú képzési programjához 1 hónapja
- A 3-22 éves népességből iskolarendszerű képzésben részt vevők aránya - grafikon 1 hónapja
- Saját képzési központot indított útjára a Ganz 1 hónapja
- A hibát nem az emberben, hanem a folyamatban keressük - Gyarmati Katalin, a Nissin Foods HR vezetője 2 hónapja
- Ezek az iskolatípusok a legnépszerűbbek a nyolcadik osztály után 2 hónapja
- Stratégiai szemléletű HR szakembereket képez az ELTE PPK 2 hónapja
- Meeting szoftverek: hogyan válasszunk? 2 hónapja
- Akár 150 millió forint ingyenpénz: nincs most ennél kedvezőbb képzési pályázat 2 hónapja
- A technológiai iparágban dolgozók túlértékelik az AI-tudásukat 3 hónapja
- A külföldön diplomázott magyarok 40 százaléka tért haza - itt a friss kutatás 3 hónapja