Megjelent: 10 éve
A szerzőről ▼

Egyszer már bevált kapcsolatok - a rehiring előnyei és hátrányai

Toborzási és munkaerő-kölcsönzési szempontból vizsgáltuk annak az előnyeit és az esetleges hátrányait, ha egy munkavállalóval valamilyen módon újra szerződést köt a munkáltató vagy megbízottja. A HR Portál számára nyilatkozó szakemberek - a jó és a rossz példákat, az előítéleteket, és a jogos példastatuálásokat egymás mellé állítva - szinte minden esetben támogatandó gyakorlatnak tartják a vissza- és az újrafoglalkoztatást. Penczák Diánával, a Kelly Services Hungary Értékesítési és Operációs vezetőjével (Nyugat-Magyarország és Pest megye) és Göltl Viktorral, a West Hungary Consulting HR szolgáltatási vezetőjével beszélgettünk.

Élete első munkahelye volt Krisztinának az a nagynevű, több mint 100 éves utazási irodahálózat pályaudvari irodája, amelybe – egy sikertelen felvételit követően - elment dolgozni. 1991-et írtak akkor, és egészen máshogy működött szinte minden. Az emberek évtizedekig maradtak egy-egy munkahelyen, a foglalkozások egész életre szóltak. A munkáltatók joggal várhattak elköteleződést, lojalitást az első naptól kezdve. Ennek az utazási iroda-hálózatnak pedig pont olyan híre - mai szóval munkáltatói márkája - volt, hogy nagyon jó hangulatú, támogató, egymásra odafigyelő dolgozóikból épített szervezeti kultúrája van. Krisztina is nagyon megszerette a kollégákat, a légkört és valamennyire a munkáját is. De amikor 3 év múlva végre elkezdhette az egyetemet, egy percet sem gondolkodott, ment. Ám 4 évvel később, mikor egy babázó kolléganőt helyettesíteni kellett egy évre, akkor sem habozott, elvállalta a négyórás, határozott idejű munkát. Örömmel tért vissza, és a megszorult helyzetben lévő kollégák is nagy bizalommal fogadták – még ha ideiglenesen is – vissza. Nem ő volt az egyetlen, aki a cégtől közben elment, majd visszatért. Ma úgy nevezzük ezt a munkaerőmozgást, hogy „rehiring”.

Amikor a látható költségek csökkennek a rehiringgel

Göltl Viktor
„A munkaerő- kölcsönzést végző cégek szótárában a „rehire” kifejezés főképp arra utal, amikor egy munkavállalónak egy bizonyos cégnél megszűnik a munkaviszonya, majd a későbbiek során ugyanez a munkavállaló ugyanehhez a céghez egy munkaerő-kölcsönzést végző, úgynevezett kölcsönbeadó munkáltató által megy ismét dolgozni” - mondta Göltl Viktor.

Évekkel ezelőtt egy multinacionális szolgáltató vállalatnál közel 800 munkavállalót kellett oly módon leépíteni, hogy közben a szolgáltatás mégis működőképes maradhasson. Akkor, az a cég dönthetett volna úgy, hogy egy shared service szolgáltatóval alvállalkozói szerződést köt a feladatokra, az emberektől meg rövid úton megszabadul. De a cégnek több célt kellett egyszerre teljesítenie. Egyrészt a központ felé a leépítési tervek valóra váltását kellett igazolnia. Közben a saját működéséhez a maga által betréningezett emberekre is szüksége volt. Ezért bevont egy kölcsönző céget a folyamatba, és egy háromoldalú szerződést kötve foglalkoztatta vissza a kollégáit. Így direkt, vagy indirekt költségcsökkentést lehetett elérni.

Általánosan elmondható, hogy az adminisztratív terhek csökkenése-, vagy előnyösebben prezentálható hatékonysági adat kiemelten ebbe a körbe tartozik, hiszen ki ne szeretne alacsonyabb saját munkavállalói létszám mellett kimutatott magasabb eredményt?

Ezt a megoldást a Munka törvénykönyve nem tiltja, bár találkoztunk már olyan munkajogi véleménnyel, hogy egy ilyen eset rendeltetésellenes joggyakorlásnak is minősülhet. Ráadásul, Göltl Viktor szerint, a diszkrimináció tilalma miatt az így kiszervezett munkavállalók bérei, juttatásai nem sérülhetnek. Legfeljebb a felmondás esetén nem 30 napos felmondási idő lesz a vonatkozó időszak, hanem csak 15 nap. De Göltl Viktor szerint, ez amennyire hátrányt, úgy előnyt is jelenthet a munkavállaló számára.

Networking-alapú toborzás nélkülözhetetlen eszköze

Mára a klasszikus toborzási csatornák egyre kevésbé működőképesek - mondta Penczák Diána a témával kapcsolatban. Egyre inkább a networking alapú, és ezen belül is a közösségi oldalakon keresztül folyó toborzásé a jövő. Nemcsak a munkaadók, hanem a munkakeresők is ezeket a csatornákat használják előszeretettel, legalábbis a sikeres karrier utakat bejáró szakembereknél ez megfigyelhető magatartás. Egy-egy munkahely elhagyását követően az ex-munkatársak sok esetben kapcsolatban maradnak egykori munkáltatójukkal, ami eleve elősegíti a rehiring folyamatokat.

Penczák Diana
Ezt nem szabad figyelmen kívül hagyni a toborzáskor sem. Penczák Diána közel 16 éves tapasztalattal rendelkezik recruitment területen, véleménye szerint a hazai cégek nem zárkóznak el a rehiringtől, sőt egyre kedveltebbé válik HR-es körökben ez a módszer.

Az újraalkalmazás gyakorlata szerint jellemzően három nagy csoportra oszthatóak a jelöltek. A pályakezdők, és a szenior, vagy vezető pozíciót betöltő szakemberek közé ékelődik be a specialista, vagy „expert” szint. Ennél a kategóriánál találkozhatunk legtöbbször a rehiringgel. „ A pályakezdő bekerül egy szervezetbe, hozzászokik egy szervezeti kultúrához, ott szocializálódik, mint munkavállaló. Utána a karrierjében továbblépve más vállaltoknál dolgozik, de sok esetben visszavágyik abba a környezetbe, ahonnan elindult. Éveken át tartja a kapcsolatot a volt kollégákkal, segítik egymást, és nyomon követik egykori munkáltatójuk fejlődését – alakulását, ennek kapcsán adódik, hogy sokan keresik is a lehetőséget az ismételt csatlakozásra, ám ezúttal már tapasztalt szakemberként térnek vissza.” Véleménye szerint még a vezetői pozícióban való visszatérés sem elképzelhetetlen, ha sok éven át sikerül a szakembernek megőriznie kapcsolatát a céggel.

Termelő vállalatoknál példát statuálnak a tiltással

Göltl Viktor szerint a „visszafoglalkoztatás”, kkv-nál, multiknál, kisebb- nagyobb cégeknél egyaránt előfordulhat, hiszen ez a működésmód nem szektor- specifikus. Legnagyobb volumenben pedig talán a shared service-ek, callcenterek, customer-service-ek tevékenységet végző vállalatoknál fordult és fordul elő.

Ezzel szemben, a kiválasztással foglalkozó Penczák Diánának mások a tapasztalatai. Ő úgy látja, hogy a termelő cégeknél - elsősorban a vidéki, fizikai munkakörök esetében - ritkábban engedi a menedzsment vagy a tulajdonos a rehiringet. „A szakmunkások, betanított munkások szívesen vállalnak idényjellegű munkákat, akár külföldön is, mivel néhány hónap alatt fizetésük ötszörösét is megkereshetik. A szezon végén, örömmel csalatkoznának korábbi munkáltatójukhoz az állandó munkalehetőség reményében. Ezt az úgynevezett „átjáró házat” a vállalat vezetősége több szempontból sem támogatja, egyrészt a termelés folyamatos biztosítása érdekében a vállalatnak is szüksége van a megbízható, rendszeresen munkába járó dolgozókra, másrészt nem kívánja ezt a magatartást követendő példaként a többi munkavállaló felé propagálni ”- mondta a szakember.

Nagy kihívással állnak szemben azok a toborzási szakemberek is, akiknek feladata, hogy az üres pozíciókat betöltsék, miközben a felkínált bér alacsony, a rehiringet pedig nem támogatják. A megrendelő cégnek sem jó, ha nem tud időben, megfelelő minőségű munkát végezve megrendeléseket ellátni, ezért Penczák Diána ebben az esetben mindig azt javasolja, hogy elsősorban rendezni kell a bérszínvonalat, majd meg kell nyitni a rehiring lehetőségét.

Ami még érdekesség, hogy a vidéki gyártó üzemek esetében még a magasabb, szakértői vagy vezetői pozícióknál sem kifejezetten jellemző a rehiring. Habár a témában kutatás eddig még nem készült, Penczák Diána véleménye szerint az is oka lehet annak, hogy vidéken kevésbé számít bevett gyakorlatnak az újraalkalmazás módszere, hogy egy-egy régióban viszonylag korlátozott a szakmai értelemben is releváns pozíciót kínáló vállalatok száma, előbb-utóbb a munkavállalók kénytelenek költözni egy jobb lehetőség érdekében. Abban azonban ő is egyetért Göltl Viktorral, hogy a rehiring igazi terepe Budapest, a szolgáltató központok, ügyfélszolgálatok világa.

Meglepetések nélküli kapcsolatok

Amiért Penczák Diána nagyonis ajánlja partnereinek ezt a fajta toborzási csatornát, és amiért vállalati HR-esként is nagyon szerette ezt a „műfajt”, az az emberi oldala. „Ezek már egyszer bevált kapcsolatok, mindkét fél tisztában vele, hogy mire számíthat és milyen karrierlehetőségek adódnak majd az újbóli együttműködés során”- foglalata össze a szakember a legfontosabbakat.

Aki már „járt” egy vállalatnál, az ismeri a tevékenységet, nagyjából a piacot, a folyamatokat és nem utolsó sorban a cégkultúrát. Tudja, hogy kompenzációban, szakmai előrejutásban mire számíthat. A munkáltató pedig pontosan tudja, hogy milyen képességű, motivációjú ember érkezik hozzá. Biztonságossá teszi mindkettőjük számára a munkahelyi együttműködést az, hogy egyikőjük sem vesz „zsákbamacskát”. A munkatársak ugyan kicserélődhetnek az évek során, azonban a cégkultúra ritkán változik.

Mielőtt azonban egy-egy volt munkavállaló újbóli alkalmazása mellett döntenénk, alaposan vizsgáljuk meg a helyzetet – javasolja Penczák Diána. „A HR szakemberek gyakorlata kiterjed a jelölt munkaügyi előéletének vizsgálatára és fontos eleme az egykori vezetők, esetleg kollégák véleménye, visszajelzése is az újrafoglalkoztatással kapcsolatban. Amennyiben elégedettek voltak a munkájával és a hozzáállásával, illetve a munkaviszony megszűnése is gördülékenyen, mindkét fél számára tisztességen zajlott, akkor viszont nincs akadálya annak, hogy újból alkalmazzák a szakembert”- javasolja a kiválasztási szakértő.

Kicsi a piac Magyarországon, de még régiós szinten is, úgyhogy előbb- utóbb könnyen belefuthatunk olyanba, akivel már dolgoztunk együtt, és vissza-visszatérhetünk ahhoz a céghez - vagy valamilyen átalakult „mutációjához” -, ahonnan pár éve elindultunk. Éppen ezért Penczák Diána mindenkinek azt javasolja, hogy mivel egyre elterjedtebb, és sikeresebb a rehiring, igyekezzünk korrekt módon távozni a cégtől, semmiképpen ne égessük fel a hidakat magunk mögött.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért nehezebb ma vezetői állást találni Magyarországon, mint pár éve?

A gazdaság lassulása és az iparági átrendeződések miatt jelentősen csökkent a nyitott vezetői álláshelyek száma Magyarországon. A szűkülő... Teljes cikk

Feladatot keressünk, ne pozíciónevet: Jobangel az álláskeresés titkairól

Jobban merünk állást váltani 2025 őszén, mint korábban? Melyek a főbb dilemmák? Mennyire félünk az AI-tól? Erről is kérdeztük Fazekas Évát, a... Teljes cikk

Ha nem válik be, ingyen újra keresik - fejvadászat garanciával

San Francisco nem bízza a véletlenre a rendőrfőnök-váltást: a város ismét a Ralph Andersen & Associates fejvadászcéget bízta meg, hogy... Teljes cikk