Érzelmi intelligencia a kiválasztásban - hogyan látják magukat a HR-esek?
Milyen szinten nyilvánul meg az érzelmi intelligencia a HR szakma egyik legjelentősebb ágában, a kiválasztásban? Mennyiben befolyásolhatja a kiválasztás végkimenetelét az interjúztató EQ szintje? Milyen interjúztatónak látják magukat a HR-esek, és hogyan látják őket az állásért pályázó jelöltek? Ezekre a kérdésekre kereste a választ egy kutatás, melynek eredményei rámutatnak a súrlódási pontokra, és a fejlődési lehetőségekre.
Érzelmi intelligencia a gyakorlatban
Az elméleti háttér gyakorlati igazolására készült egy kérdőív a HR-eseknek és az álláskeresőknek. A kiindulópont az volt, hogy vajon mennyiben befolyásolhatja a kiválasztás végkimenetelét az interjúztató EQ szintje, milyen érzelmi intelligenciával rendelkeznek a résztvevő felek, valamint, hogy miként érzik magukat az állásinterjú során. A kérdőívet 287-en töltötték ki.
"A szem a lélek tükre" - tartja a mondás. Az interjún is talán az egyik legalapvetőbb elem a szemkontaktus. Ez az alapvető tiszteletről árulkodik, ugyanúgy, mint az, ha valakit a keresztnevén szólítanak. A megkérdezett szakemberek 70 százaléka állítja, hogy folyamatosan, 30 százalékuk pedig többnyire tart szemkontaktust, emellett 45 százalékuk minden esetben keresztnevükön szólítja a jelölteket. Az álláskeresők megoszlása ebben a kérdésben eltérő. 59 százalékuk számolt be arról, hogy az interjúztató szemkontaktust tart velük, valamint csupán 15 százalékuk tapasztalta, hogy a HR-esek keresztnevükön szólítják őket az interjú során.
Az interjúztató viselkedése, hangulati tényezők
Ahhoz, hogy az interjú gördülékeny, kellemes hangulatú és valóban feltáró legyen, nagyon sok múlik az interjúztató fellépésén is. Bizalmat, őszinteséget, jóindulatot és tiszteletet kell sugallnia. A biztonságot adó környezetben az emberek könnyebben megnyílnak, ezáltal sokkal több kulcsfontosságú információ birtokába juthat a HR-es, mintha hidegen, kimérten és diktatórikus stílusban vezetne le egy átlagos vagy stressz interjút.
Ezt a kérdést tovább részletezve: a válaszadóknak 9 előre megadott tulajdonság közül kellett választaniuk (akár többet is), valamint lehetőségük adódott egyéb tulajdonságokat is kifejteni, melyek az előre megadottak között nem szerepeltek.
Az álláskeresők legnagyobb százalékban a "tárgyilagos" jelzőt határozták meg a HR-esek viselkedésére vonatkozóan. Ezt a tulajdonságjegyet 64 százalékuk tapasztalta. A második legmagasabb értéket, 36 százalékot a "barátságos" kapta, a soron következő harmadik legnagyobb értéket pedig a "közvetlen" típus 33 százalékkal.
A következő kérdés arra vonatkozott, hogy az interjúztató viselkedése mennyiben befolyásolja az interjú végkimenetelét? Az álláskeresők összesen 89 százaléka gondolja úgy, hogy vagy teljes mértékben, vagy csak részben befolyásolhatja az interjú kimenetelét az interjúztató viselkedése, emellett a HR-esek meglepően magas százaléka, 85 százalék válaszolta ugyanezt erre a kérdésre. Ezek a válaszok azt mutatják, hogy valóban nem mindegy, hogy a HR-esek milyen magas EQ szinttel rendelkeznek, hiszen a többség szerint ez hatással lehet az interjú kimenetelére.
Az interjú szituációban objektív, racionális döntéseket kell hozni, így a magánéletből, egyéb ráhatásból érkező ingereket az interjúszobán kívül kell(ene) hagyni. A felmérésből az is kiderült, hogy az interjúztató aktuális hangulata is befolyásolhatja a kiválasztás menetét. A HR-es válaszadók mindössze 35 százaléka állítja azt, hogy egyáltalán nem befolyásolja őket aktuális lelki állapotuk, problémáik. Azonban 65 százaléknál előfordul, tehát erre a faktorra érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni, hogy ne a szakemberek érzelmi világa irányítsa az interjút, hanem a valós, reális megítélés, értékelés.
Az interjún kialakuló feszült légkörhöz szorosan kapcsolhatóak a kialakuló indulatok, hangulati tényezők. Az interjú természetes módon érzelmet vált ki mindkét félből. Vannak esetek, mikor ez az érzelem inkább dühbe, idegességbe vált át az interjúztatók részéről akkor, ha az alany valamivel feldühítette őket. A szakmabeli válaszadók közül 10 százalék tudja szó nélkül hagyni, ha a jelölt számukra idegesítő, 45 százalékuk pedig nem tudja kontrollálni a dühét, tehát szóvá teszi az álláskeresőnek, ha valamivel kihozta a sodrából.
Mi lehet még hatással az interjúztatók hangulatára, megítélésére?
Három további kérdés került még bele a kérdőívbe:
A válaszadó szakemberek többsége számára rossz pontot jelent, ha a jelölt a fenti három eset közül bármelyiknek is eleget tesz.
"Pontos, mint a svájci óra." Ez sajnos nem minden jelöltről mondható el, ilyenkor nagy szerepet kap az interjúztató empátiája. Fontos, hogy előbb megtudja a pályázó késésének okát, majd ezt követően alkosson véleményt, hiszen lehet, hogy kézzel fogható indoka van rá, nem pedig puszta figyelmetlenség miatt nem érkezett időben.
Az interjún törekednie kell az elegáns megjelenésre. Természetesen minden embernek mások a lehetőségei, de egy kis figyelmességgel mindenki kihozhatja magából a legjobb formáját. Fontos erre a jelöltnek kellő figyelmet fordítania, hiszen a HR-esek 75 százaléka ugyan nem teszi szóvá, de rossz pontként jegyzik fel maguknak, ha az álláskereső igénytelen az öltözékét, ápoltságát tekintve. Természetesen az öltözéket illetően megvan az a kritérium, amely minden jelölttől elvárható. Fontos azonban, hogy a HR-es ne legyen előítéletes, ha a pályázó nem kosztümben, hanem egyszerűbb, de elegáns öltözékben érkezik, hiszen lehet, hogy az ő lehetőségei ennyit engednek, így viszont igazságtalanul indul már az interjú elején negatív megítéléssel.
Miként vélekednek a HR-esek arról, ha a jelölt negatív kritikával illeti előző munkáltatóját? A megkérdezettek csupán 15 százaléka állítja azt, hogy megérti és elfogadja a negatív kritikát, amely nem befolyásolja a további döntéshozatalban. A válaszadók többsége, 85 százaléka azonban más véleményen van. Őket ugyanis valamilyen szinten negatív irányba befolyásolja, ha a jelölt rosszallóan nyilatkozik korábbi munkáltatójáról.
Ide kapcsolható a következő kérdéskör is, amely azt hivatott kideríteni, hogy miként hat az interjúztatóra, ha a jelölt nem kíván válaszolni a feltett kérdésre. Ebben a kérdéskörben szinte teljes mértékben megegyező válaszok születtek mindkét oldalról. Az interjúalanyok egy negyede eddigi interjúi során azt tapasztalta, hogy, ha nem válaszol egy adott kérdésre, az negatív irányba befolyásolja az interjú kimenetelét. Illetve, ha a HR-es mindenképpen vár valamilyen választ, akkor az feszültséget generál. Az interjúztatók véleménye jobb arányt mutat, azonban bizonyos százalékuk szintén belátja, hogy valóban negatívan befolyásolja őket, ha a jelölt nem ad választ kérdésükre.
Érdeklődés, egyenlőség - a kor és a nemek harca?
A fenti negatív befolyásoló tényezők után az interjúztatónak a jelölt irányába mutatott érdeklődése, a jelöltek végighallgatása, valamint egyenlő félként történő kezelése kerül a fókuszba.
Ide szorosan kapcsolódik az a tény, hogy a HR-esek végighallgatják-e jelöltjeiket. Az eredmények jól mutatják, hogy többségében ez megtörténik (HR-esek 85 százalék, álláskeresők 70 százalék), azonban bizonyos százalékuk csak a leglényegesebb dolgok elmondását engedi az idő szűke miatt, így nem érnek rá a jelöltről többet kideríteni a szakmai kompetenciákon kívül.
A mai kor emberét leginkább foglalkoztató kérdéskör a különböző korú és nemű felek viszonya. Hány százalékban tapasztalnak megkülönböztetést az álláskeresők, és hány százalékban befolyásolja a HR-est a jelölt kora, neme? A kitöltő jelöltek 36 százaléka egyáltalán nem tapasztalta ezt a fajta megkülönböztetést az interjúk során, azonban 41 százalékuk néha találkozik ebből adódó más bánásmóddal. Érdekes a HR-esek megoszlása is ebben a kérdésben, ugyanis 40 százalékukat egyáltalán nem befolyásolja a jelölt kora, neme, azonban ez csekély számnak minősül amellett a 60 százalék mellett, akik szerint ez néha előfordul. Pontos információt nem derült ki arra vonatkozóan, hogy a kor, vagy a nem befolyásolja-e őket jobban. Elgondolkodtató azonban az említett 60 százalék, hiszen ez azt mutatja, hogy a diszkrimináció létező probléma.
Az a bizonyos visszajelzés...
Konklúzió
A fentiek tükrében érdemes átgondolni, hogy vajon jelen van-e az érzelmi intelligencia tudatos alkalmazása, vizsgálata az állásinterjúk folyamatában? A válaszokból, illetve egyes interjúk megfigyeléséből arra lehet következtetni, hogy sajnos nincsen.
Fontos lenne tehát, hogy a HR területen dolgozó szakemberek magasabb szinten rendelkezzenek érzelmi intelligenciával - empátiával, lelkiismeretességgel, rugalmassággal, bizalommal, megbízhatósággal, hiszen ezek a tulajdonságok mind hatással vannak a kiválasztás folyamatára.
Érdekességként szolgálhat a kérdőív első kérdésének eredménye, melyben a HR-eseknek arra kellett válaszolniuk, hogy mennyire tartják magukat sikeresnek szakmájukban. Az eredmény a fentiek tükrében nem hazudtolja meg a HR-esek saját magukról alkotott, néhol elfogult véleményét, ugyanis a válaszadók 85 százaléka "elég jó" interjúztatónak tartja magát. Mindemellett azonban látnak még lehetőséget további fejlődésükben, mely szükséges és elengedhetetlen feltétele annak, hogy az érzelmi intelligencia tudatosan is megnyilvánuljon az állásinterjúkon. Az irány tehát adott, érdemes azt tartani, hiszen ha a vállalat fejlett érzelmi intelligenciával rendelkező HR-esekkel dolgozik, akkor sokkal magasabb beválási mutatók és összetartóbb szervezet kovácsolható.
Egyed Ildikó és Bertha Renáta
Aurum Recruitment
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
Az év eleje a tervezés, optimalizálás, a bérfejlesztési döntések időszaka a cégek életében. Szakértők szerint sok kis- és közepes... Teljes cikk
1100 fővel nőtt egy hónap alatt a MÁV Zrt létszáma, ám csak cégcsoporton belüli átszervezés történt. Megállíthatatlan a B+N Referencia, bővült... Teljes cikk
A jövő munkahelye rugalmas, emberközpontú, technológiailag fejlett és tiszteletben tartja a dolgozók magánéletét - hangzott el a Magyar Távmunka... Teljes cikk
- AI-képzettség tekintetében is nagy a nemek közti szakadék 2 hete
- Ezek lehetnek a sikeres toborzás titkai 2025-ben 2 hete
- Kiderült: a szakmailag nőies viselkedés még férfiakat is diszkriminálhat 2 hete
- 1000-nél is több nyitott pozíció, azonnali jelentkezés - állásbörzén jártunk 2 hete
- MI-orvosok és asszisztensek - a magyarok közel 40 százaléka elfogadná 2 hete
- Így javítja a munka-magánélet egyensúlyát az AI 2 hete
- HR-trendek 2025: tovább csökken a vezetés iránti bizalom 2 hete
- Többségében roma embereket képeznek majd ki csúcstechnológiára 3 hete
- Kezdhetnek aggódni a cégek, hogy a BYD elszívja előlük a munkaerőt? 3 hete
- Csak a dolgozók töredéke vett részt AI-jal kapcsolatos továbbképzésen 3 hete
- Kinek éri meg fejlesztenie magát az AI területén? 4 hete