Szerző: HR Portal
Megjelent: 11 éve

Hogyan fékezheti meg a HR a munkahelyi gorombaságot?

images

Manapság gyakran lehet találkozni azokkal a hollywoodi sztereotípiákkal, melyek úgy mutatják be a szervezeteket, hogy a munkahelyi goromba, durva viselkedést pozitív színben láttatják (például Az ördög Pradát visel, Nászajánlat című filmek). Pedig a faragatlanság egyáltalán nem erény, különösen mivel a nyers modor negatívan befolyásolja az emberek teljesítményét - legalábbis erre jutott két menedzsmentprofesszor, Amir Erez és Christine Porath nemrégiben végzett kutatása kapcsán. Tanulmányukban rámutattak, hogy az udvariatlan, durva bánásmód rombolja a beosztottak és munkatársak produktivitását, kreatív gondolkodását, problémamegoldását és csapatjátékosként való működését. Sőt a kíméletlen stílus hatása sokkal jelentősebb, mint korábban gondolták: azokra, akik pusztán jelen vannak a megnyilvánulásakor, éppúgy hatással van, mint azokra, akikre irányul.

A hatást egyetemistákkal végeztetett brainstorming jellegű feladatok (például anagrammák) megoldásával demonstrálták. A kísérleti csoportban a hallgatók a kapott feladatsorokat próbálták megoldani, amikor bejött a terembe egy késő (a kutatók beépített embere). A késő mentegetőzött és közölte, hogy elhúzódott a korábbi órája, a csoportvezető azonban durván kritizálni kezdte és megjegyezte, hogy így sosem lesz alkalmas egy komoly munkakör betöltésére a való életben. A kontrollcsoportban a hallgatók ehhez képest csak annak voltak tanúi, hogy a későt a csoportvezető kizárta. Az eredmények azt mutatták, hogy a kísérleti csoport kevesebb anagrammát tudott megoldani a kontrollcsoporthoz képest. A kutatók szerint a folyamat ugyanígy zajlik a munkahelyen is.

Felügyelni kell a munkahelyi légkört

Az ilyen típusú viselkedés elkerüléséhez a HR-eseknek változtatniuk kell a szervezetük légkörén és úgy alakítani azt, hogy ez a fajta viselkedés elfogadhatatlanná váljon (például érdemes elkezdeni hangsúlyozni, hogy mennyi előnnyel jár, ha kedvesek vagyunk másokkal). A szerzők szerint azok a HR-esek, akik úgy gondolják, hogy a munkatársaknak elég azt mondani, hogy "majd túlleszel az ilyesmin", vagy hogy "legyél erős", "ne vedd túlzottan magadra", azok nem látják át a folyamatot és annak összefüggéseit a hosszú távú következményekkel. Természetesen nem lesz minden ilyen viselkedés megelőzhető, de attól még fontos foglalkozni vele.

Ami a HR-es feladatát leginkább megnehezítheti, az az, hogy sajnos gyakran a legkíméletlenebb munkatársak épp a legjobban teljesítők, és a menedzsment fél az elvesztésüktől. Üzleti etikettel foglalkozó tanácsadók szerint azonban a szervezetek minden szintjének fontos tudnia, hogy az egész szervezetre nézve ugyanaz a standard, ha a viselkedésről van szó. A durvaság minimalizálásakor nem csak a munkatársakra kell tehát gondolni, hanem a vezetőkre is.

Captain Hungary Kft.
www.captain.hu
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
  • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
  • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
  • 2021.04.01A sikeres interjúztatás Képzésünk fő célja, hogy a résztvevők képesek legyenek a szervezetükhöz legjobban illeszkedő, a munkakörben legjobban teljesítő munkatárs kiválasztására. A képzési napon szó lesz -az interjú felépítéséről, -szituációs gyakorlatról, -az információk rögzítéséről, -döntéshozatali csapdákról, -továbbá a kiválasztás további eszközeiről sablonokkal színesítve. Lehetőséget adunk továbbá a saját területüket érintő kérdések átbeszélésére is. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter