Hogyan fékezheti meg a HR a munkahelyi gorombaságot?
Kutatók szerint a munkahelyen történő goromba viselkedés negatívan befolyásolja az emberek teljesítményét. Ami különösen aggasztó, hogy az ilyesfajta viselkedés nemcsak az elszenvedőire hat károsan, hanem azokra is, akik pusztán tanúi annak. De mit tehet a HR az ilyen típusú viselkedés megfékezéséért?
A hatást egyetemistákkal végeztetett brainstorming jellegű feladatok (például anagrammák) megoldásával demonstrálták. A kísérleti csoportban a hallgatók a kapott feladatsorokat próbálták megoldani, amikor bejött a terembe egy késő (a kutatók beépített embere). A késő mentegetőzött és közölte, hogy elhúzódott a korábbi órája, a csoportvezető azonban durván kritizálni kezdte és megjegyezte, hogy így sosem lesz alkalmas egy komoly munkakör betöltésére a való életben. A kontrollcsoportban a hallgatók ehhez képest csak annak voltak tanúi, hogy a későt a csoportvezető kizárta. Az eredmények azt mutatták, hogy a kísérleti csoport kevesebb anagrammát tudott megoldani a kontrollcsoporthoz képest. A kutatók szerint a folyamat ugyanígy zajlik a munkahelyen is.
Felügyelni kell a munkahelyi légkört
Az ilyen típusú viselkedés elkerüléséhez a HR-eseknek változtatniuk kell a szervezetük légkörén és úgy alakítani azt, hogy ez a fajta viselkedés elfogadhatatlanná váljon (például érdemes elkezdeni hangsúlyozni, hogy mennyi előnnyel jár, ha kedvesek vagyunk másokkal). A szerzők szerint azok a HR-esek, akik úgy gondolják, hogy a munkatársaknak elég azt mondani, hogy "majd túlleszel az ilyesmin", vagy hogy "legyél erős", "ne vedd túlzottan magadra", azok nem látják át a folyamatot és annak összefüggéseit a hosszú távú következményekkel. Természetesen nem lesz minden ilyen viselkedés megelőzhető, de attól még fontos foglalkozni vele.
Ami a HR-es feladatát leginkább megnehezítheti, az az, hogy sajnos gyakran a legkíméletlenebb munkatársak épp a legjobban teljesítők, és a menedzsment fél az elvesztésüktől. Üzleti etikettel foglalkozó tanácsadók szerint azonban a szervezetek minden szintjének fontos tudnia, hogy az egész szervezetre nézve ugyanaz a standard, ha a viselkedésről van szó. A durvaság minimalizálásakor nem csak a munkatársakra kell tehát gondolni, hanem a vezetőkre is.
Captain Hungary Kft.
www.captain.hu