Hogyan fékezheti meg a HR a munkahelyi gorombaságot?
A hatást egyetemistákkal végeztetett brainstorming jellegű feladatok (például anagrammák) megoldásával demonstrálták. A kísérleti csoportban a hallgatók a kapott feladatsorokat próbálták megoldani, amikor bejött a terembe egy késő (a kutatók beépített embere). A késő mentegetőzött és közölte, hogy elhúzódott a korábbi órája, a csoportvezető azonban durván kritizálni kezdte és megjegyezte, hogy így sosem lesz alkalmas egy komoly munkakör betöltésére a való életben. A kontrollcsoportban a hallgatók ehhez képest csak annak voltak tanúi, hogy a későt a csoportvezető kizárta. Az eredmények azt mutatták, hogy a kísérleti csoport kevesebb anagrammát tudott megoldani a kontrollcsoporthoz képest. A kutatók szerint a folyamat ugyanígy zajlik a munkahelyen is.
Felügyelni kell a munkahelyi légkört
Az ilyen típusú viselkedés elkerüléséhez a HR-eseknek változtatniuk kell a szervezetük légkörén és úgy alakítani azt, hogy ez a fajta viselkedés elfogadhatatlanná váljon (például érdemes elkezdeni hangsúlyozni, hogy mennyi előnnyel jár, ha kedvesek vagyunk másokkal). A szerzők szerint azok a HR-esek, akik úgy gondolják, hogy a munkatársaknak elég azt mondani, hogy "majd túlleszel az ilyesmin", vagy hogy "legyél erős", "ne vedd túlzottan magadra", azok nem látják át a folyamatot és annak összefüggéseit a hosszú távú következményekkel. Természetesen nem lesz minden ilyen viselkedés megelőzhető, de attól még fontos foglalkozni vele.
Ami a HR-es feladatát leginkább megnehezítheti, az az, hogy sajnos gyakran a legkíméletlenebb munkatársak épp a legjobban teljesítők, és a menedzsment fél az elvesztésüktől. Üzleti etikettel foglalkozó tanácsadók szerint azonban a szervezetek minden szintjének fontos tudnia, hogy az egész szervezetre nézve ugyanaz a standard, ha a viselkedésről van szó. A durvaság minimalizálásakor nem csak a munkatársakra kell tehát gondolni, hanem a vezetőkre is.
Captain Hungary Kft.
www.captain.hu