kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Hogyan fékezheti meg a HR a munkahelyi gorombaságot?

Kutatók szerint a munkahelyen történő goromba viselkedés negatívan befolyásolja az emberek teljesítményét. Ami különösen aggasztó, hogy az ilyesfajta viselkedés nemcsak az elszenvedőire hat károsan, hanem azokra is, akik pusztán tanúi annak. De mit tehet a HR az ilyen típusú viselkedés megfékezéséért?

Manapság gyakran lehet találkozni azokkal a hollywoodi sztereotípiákkal, melyek úgy mutatják be a szervezeteket, hogy a munkahelyi goromba, durva viselkedést pozitív színben láttatják (például Az ördög Pradát visel, Nászajánlat című filmek). Pedig a faragatlanság egyáltalán nem erény, különösen mivel a nyers modor negatívan befolyásolja az emberek teljesítményét - legalábbis erre jutott két menedzsmentprofesszor, Amir Erez és Christine Porath nemrégiben végzett kutatása kapcsán. Tanulmányukban rámutattak, hogy az udvariatlan, durva bánásmód rombolja a beosztottak és munkatársak produktivitását, kreatív gondolkodását, problémamegoldását és csapatjátékosként való működését. Sőt a kíméletlen stílus hatása sokkal jelentősebb, mint korábban gondolták: azokra, akik pusztán jelen vannak a megnyilvánulásakor, éppúgy hatással van, mint azokra, akikre irányul.

A hatást egyetemistákkal végeztetett brainstorming jellegű feladatok (például anagrammák) megoldásával demonstrálták. A kísérleti csoportban a hallgatók a kapott feladatsorokat próbálták megoldani, amikor bejött a terembe egy késő (a kutatók beépített embere). A késő mentegetőzött és közölte, hogy elhúzódott a korábbi órája, a csoportvezető azonban durván kritizálni kezdte és megjegyezte, hogy így sosem lesz alkalmas egy komoly munkakör betöltésére a való életben. A kontrollcsoportban a hallgatók ehhez képest csak annak voltak tanúi, hogy a későt a csoportvezető kizárta. Az eredmények azt mutatták, hogy a kísérleti csoport kevesebb anagrammát tudott megoldani a kontrollcsoporthoz képest. A kutatók szerint a folyamat ugyanígy zajlik a munkahelyen is.

Felügyelni kell a munkahelyi légkört

Az ilyen típusú viselkedés elkerüléséhez a HR-eseknek változtatniuk kell a szervezetük légkörén és úgy alakítani azt, hogy ez a fajta viselkedés elfogadhatatlanná váljon (például érdemes elkezdeni hangsúlyozni, hogy mennyi előnnyel jár, ha kedvesek vagyunk másokkal). A szerzők szerint azok a HR-esek, akik úgy gondolják, hogy a munkatársaknak elég azt mondani, hogy "majd túlleszel az ilyesmin", vagy hogy "legyél erős", "ne vedd túlzottan magadra", azok nem látják át a folyamatot és annak összefüggéseit a hosszú távú következményekkel. Természetesen nem lesz minden ilyen viselkedés megelőzhető, de attól még fontos foglalkozni vele.

Ami a HR-es feladatát leginkább megnehezítheti, az az, hogy sajnos gyakran a legkíméletlenebb munkatársak épp a legjobban teljesítők, és a menedzsment fél az elvesztésüktől. Üzleti etikettel foglalkozó tanácsadók szerint azonban a szervezetek minden szintjének fontos tudnia, hogy az egész szervezetre nézve ugyanaz a standard, ha a viselkedésről van szó. A durvaság minimalizálásakor nem csak a munkatársakra kell tehát gondolni, hanem a vezetőkre is.

Captain Hungary Kft.
www.captain.hu
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel

Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk

Klimax: Dolgozó nők, akik minden nap újrahangolják magukat, mert nincs más választásuk

Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk

Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható

A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk