Hogyan kezelték a covid-helyzetet az üzleti szolgáltató központok?
Magyarországon működő nemzetközi üzleti szolgáltató központok körében (BSC) mérte fel a covidjárvány két hullámának hatásait kérdőíves felmérésében a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) három partnerszevezettel. A BSC-k alkalmazottainak 92%-a home office-ban dolgozik, őszre a lelkesedés és elköteleződés fenntartása vált az egyik legfontosabb kihívássá.
Az emberekről szóltak a legnagyobb kihívások
A kutatás készítőinek egy fő tanulsága: Mindkét hullámban a humán faktor jelentette a legnagyobb kihívást a szervezeteknek. Az első hullámban a szociális interakciók hiányát jelölték meg a legtöbben (75%), második helyen az emberek vezetése/kezelése következett 45%-kal, a harmadikon az irodától távoli munkavégzés lehetőségének megteremtése (25%). A második hullámban a szociális interakciók említése 43%-ra csökkent, megmaradt a people management a 40% körüli szinten, újdonságként viszont megjelent a dolgozói elköteleződés fenntartása (38%).
A második hullámra a második legfontosabb kihívássá lépett elő a dolgozói elköteleződés megtartása (HOA COVID-felmérés 2020)Az üzleti szolgáltató központokban a járvány előtt az alkalmazottak 22%-a volt távmunkás, a második hullám alatt már 92%-a home office-ban dolgozik. Mennyi lenne az irodától távol dolgozók ideális aránya? A járvány első hulláma alatt 47%-os átlag jött ki, a második hullám alatt adott válaszokból már 54% körvonalazódik. Azaz egyre erősödik a trend, hogy a távmunka a járványhelyzet után is része lesz a vállalati működésnek, akár duplázódhat a “remote” dolgozók aránya. Pénzügyi támogatást egyelőre a cégek 24%-a biztosít a home office-ban dolgozóknak, ami egyébként ősz óta a minimálbér 10%-áig adómentesen adható juttatás.
A covid csökkentette a fluktuációt, de
Szende Csaba a Trivium Packaging szolgáltató központjának vezetője elmondta, hogy a koronavírus-járvány két hullámában csökkent a fluktuáció a BSC-kben. Ennek egyik oka a munkavállalók biztonságra törekvése, a másik az üres álláshelyek számának csökkenése, harmadik pedig az, hogy a munkaadók jobban figyeltek a munkavállalókra. A két hullám közötti “békeidőben” azonban nőtt a munkavállalói felmondások száma. Ez arra enged következtetni, hogy a covid elmúltával visszatér a korábbi helyzet, azaz a munkaadóknak továbbra sem szabad elhanyagolni a megtartást erősítő intézkedéseket. “A megtartás lett az új toborzás” - hangsúlyozta Szende Csaba. Képzési oldalon általánosságban a hatékony virtuális együttműködést, a projektmenedzsmentet, a virtuális/hibrid csapatok vezetését fejlesztő tréningek lehetnek nyerőek.
Őszre a lelkesedés fenntartása lett az egyik top prioritás
Hogy mire fókuszálnak a BSC-k a jövőben? Itt is hangsúlyeltolódások érzékelhetőek az első és a második hullám között. Tavaly tavasszal a munka jövője témakör áll az élen említésekben (67%). Ide tartozik a jövőben fontos képességek meghatározásától az iroda kialakításán át a távmunka-hibrid munka-irodai jelenlét kidolgozásán át számos terület.
Második helyen a digitalizáció és az automatizálás (58%) végzett, harmadikon a munkavállalók és a menedzserek képzése (42%). Őszre a munka jövője téma maradt az első, ám sokkal többen hangsúlyozták (86%). A munkavállalói elkötelezettség fenntartása a semmiből lett a 2. legfontosabb prioritás (81%). Ez nem csoda, ugyanis ekkorra fulladt ki a tavaszi lendület a tartósan home office-ban dolgozók körében és jelentek meg a kiégés jelei. A harmadik top prioritás, a továbbképzés is hangsúlyosabb lett (67%). A kutatók szerint a munkavállalói elköteleződés fenntartása a jövőben is a top prioritások között szerepel majd.
Az első hullámban a legfontosabb kihívás a jövő munkavégzési kereteinek és tartalmának kidolgozása volt. A második hullámban ez még inkább erősödött. (HOA COVID-felmérés 2020)Szintén tanulság, hogy a járványhelyzet alatt erősödött a digitalizáció és az automatizáció is. Itt a jövőbeli fejlesztéseknél némi óvatosságra ad okot, hogy csak a cégek fele nyilatkozta azt, megvan erre a megfelelő anyagi erőforrása.
Új szolgáltatásokat is hozott Magyarországra a covid
A covid kérdőív válaszaiból kiderül, hogy a BSC-k átlagos kapacitáskihasználása mindkét hullámban 80% feletti volt. Ha a mennyiségen túl a minőséget is nézzük, akkor 76 százalék válaszolta azt, hogy minden szerződéses vállalást teljesíteni tudott, azaz “business as usual” üzemmódban teljesített, 12% részben hozta az elvárást. A második hullámban kicsit átrendeződött az összkép: 62%-ra csökkent a követelményeket 100 százalékban hozók aránya, 19%-ra nőtt a részben teljesítés, viszont 10 százalék arról számolt be, hogy új szolgáltatásokkal bővült a portfólió. Erre példaként a kutatás készítői távol-keleti lokációkat hoztak fel, ahol az IT infrastruktúra egyszerűen nem bírta el az irodától távoli munkavégzést. Így innen funkciók költöztek a kelet-közép-európai régióba.
A nyitóképen Szende Csaba, a Trivium Packaging üzleti szolgáltató központjának vezetője, a felmérés egyik készítője
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk
„Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk
Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk
- Embertelen leépítés a magánkórházban: a dolgozók tíz százalékát elküldték 3 hónapja
- Service Delivery Manager 3 hónapja
- Call Center Agent 3 hónapja
- Logisztikai központot épít Debrecenben a Waberer 3 hónapja
- Már lehet pályázni a Generációk Találkozása díjra 5 hónapja
- Ezeket a diákhitel-szerződéseket védi kamatstoppal a kormány 5 hónapja
- Fókuszban a külföldi munkavállalók alkalmazása 7 hónapja
- 2025: Drasztikus változások a külföldiek foglalkoztatásában - HR-esek, felkészültetek? 7 hónapja
- 1 év tapasztalatai az idegenrendészeti törvénnyel: a relokációs szakember szemével- Cziczárdi Györgyit kérdeztük. 8 hónapja
- 5 fontos változás a külföldiek foglalkoztatásában 9 hónapja
- Az outsourcing piacon terjeszkedik a Prohuman Group 10 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?