Hogyan kezelték a covid-helyzetet az üzleti szolgáltató központok?
Magyarországon működő nemzetközi üzleti szolgáltató központok körében (BSC) mérte fel a covidjárvány két hullámának hatásait kérdőíves felmérésében a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) három partnerszevezettel. A BSC-k alkalmazottainak 92%-a home office-ban dolgozik, őszre a lelkesedés és elköteleződés fenntartása vált az egyik legfontosabb kihívássá.
Az emberekről szóltak a legnagyobb kihívások
A kutatás készítőinek egy fő tanulsága: Mindkét hullámban a humán faktor jelentette a legnagyobb kihívást a szervezeteknek. Az első hullámban a szociális interakciók hiányát jelölték meg a legtöbben (75%), második helyen az emberek vezetése/kezelése következett 45%-kal, a harmadikon az irodától távoli munkavégzés lehetőségének megteremtése (25%). A második hullámban a szociális interakciók említése 43%-ra csökkent, megmaradt a people management a 40% körüli szinten, újdonságként viszont megjelent a dolgozói elköteleződés fenntartása (38%).
A második hullámra a második legfontosabb kihívássá lépett elő a dolgozói elköteleződés megtartása (HOA COVID-felmérés 2020)
Az üzleti szolgáltató központokban a járvány előtt az alkalmazottak 22%-a volt távmunkás, a második hullám alatt már 92%-a home office-ban dolgozik. Mennyi lenne az irodától távol dolgozók ideális aránya? A járvány első hulláma alatt 47%-os átlag jött ki, a második hullám alatt adott válaszokból már 54% körvonalazódik. Azaz egyre erősödik a trend, hogy a távmunka a járványhelyzet után is része lesz a vállalati működésnek, akár duplázódhat a “remote” dolgozók aránya. Pénzügyi támogatást egyelőre a cégek 24%-a biztosít a home office-ban dolgozóknak, ami egyébként ősz óta a minimálbér 10%-áig adómentesen adható juttatás.
A covid csökkentette a fluktuációt, de
Szende Csaba a Trivium Packaging szolgáltató központjának vezetője elmondta, hogy a koronavírus-járvány két hullámában csökkent a fluktuáció a BSC-kben. Ennek egyik oka a munkavállalók biztonságra törekvése, a másik az üres álláshelyek számának csökkenése, harmadik pedig az, hogy a munkaadók jobban figyeltek a munkavállalókra. A két hullám közötti “békeidőben” azonban nőtt a munkavállalói felmondások száma. Ez arra enged következtetni, hogy a covid elmúltával visszatér a korábbi helyzet, azaz a munkaadóknak továbbra sem szabad elhanyagolni a megtartást erősítő intézkedéseket. “A megtartás lett az új toborzás” - hangsúlyozta Szende Csaba. Képzési oldalon általánosságban a hatékony virtuális együttműködést, a projektmenedzsmentet, a virtuális/hibrid csapatok vezetését fejlesztő tréningek lehetnek nyerőek.
Őszre a lelkesedés fenntartása lett az egyik top prioritás
Hogy mire fókuszálnak a BSC-k a jövőben? Itt is hangsúlyeltolódások érzékelhetőek az első és a második hullám között. Tavaly tavasszal a munka jövője témakör áll az élen említésekben (67%). Ide tartozik a jövőben fontos képességek meghatározásától az iroda kialakításán át a távmunka-hibrid munka-irodai jelenlét kidolgozásán át számos terület.
Második helyen a digitalizáció és az automatizálás (58%) végzett, harmadikon a munkavállalók és a menedzserek képzése (42%). Őszre a munka jövője téma maradt az első, ám sokkal többen hangsúlyozták (86%). A munkavállalói elkötelezettség fenntartása a semmiből lett a 2. legfontosabb prioritás (81%). Ez nem csoda, ugyanis ekkorra fulladt ki a tavaszi lendület a tartósan home office-ban dolgozók körében és jelentek meg a kiégés jelei. A harmadik top prioritás, a továbbképzés is hangsúlyosabb lett (67%). A kutatók szerint a munkavállalói elköteleződés fenntartása a jövőben is a top prioritások között szerepel majd.
Az első hullámban a legfontosabb kihívás a jövő munkavégzési kereteinek és tartalmának kidolgozása volt. A második hullámban ez még inkább erősödött. (HOA COVID-felmérés 2020)
Szintén tanulság, hogy a járványhelyzet alatt erősödött a digitalizáció és az automatizáció is. Itt a jövőbeli fejlesztéseknél némi óvatosságra ad okot, hogy csak a cégek fele nyilatkozta azt, megvan erre a megfelelő anyagi erőforrása.
Új szolgáltatásokat is hozott Magyarországra a covid
A covid kérdőív válaszaiból kiderül, hogy a BSC-k átlagos kapacitáskihasználása mindkét hullámban 80% feletti volt. Ha a mennyiségen túl a minőséget is nézzük, akkor 76 százalék válaszolta azt, hogy minden szerződéses vállalást teljesíteni tudott, azaz “business as usual” üzemmódban teljesített, 12% részben hozta az elvárást. A második hullámban kicsit átrendeződött az összkép: 62%-ra csökkent a követelményeket 100 százalékban hozók aránya, 19%-ra nőtt a részben teljesítés, viszont 10 százalék arról számolt be, hogy új szolgáltatásokkal bővült a portfólió. Erre példaként a kutatás készítői távol-keleti lokációkat hoztak fel, ahol az IT infrastruktúra egyszerűen nem bírta el az irodától távoli munkavégzést. Így innen funkciók költöztek a kelet-közép-európai régióba.
A nyitóképen Szende Csaba, a Trivium Packaging üzleti szolgáltató központjának vezetője, a felmérés egyik készítője
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk
Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk
Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk
- Új informatikai központot nyit a BMW - több ezer munkahely jöhet létre 2 hónapja
- Minden, amit az új idegenrendészeti törvényről tudni kell - szakmai tájékoztatót szervez az Expat-Center 2 hónapja
- Kelet-Magyarországon erősít a Prohuman 3 hónapja
- Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista 3 hónapja
- Z generáció megtartása, rugalmas munka: ilyen volt 2023 az üzleti szolgáltató központoknál 4 hónapja
- Csak álom a home office a magyarok 95 százalékának - itt a kutatás 5 hónapja
- Aldi: magas képzettséget igénylő munkahelyek jönnek létre 6 hónapja
- A covid alatt sem épített le, hanem értékesítőket vett fel, új piacokat keresett: Feleki Attila, HR-Rent Kft. 6 hónapja
- Pályaorientációs napot tart középiskolásoknak a BKK 7 hónapja
- A 10 leggyorsabban növekvő HR toborzási szolgáltató: itt a HR Portál - OPTEN listája 7 hónapja
- Iroda, infrastruktúra, munkaerő - ez hiányzik a vidéki városokból a beruházásokhoz 8 hónapja