Hogyan működhetnek hatékonyabban a szolgáltató központok?
Szolgáltató központok nélkül nem lehet egymillió munkahelyet létrehozni, ezért vonzó gazdasági körülményeket kell teremteni, hogy a befektetők Magyarországot válasszák a kelet-európai régió versenyzői közül. Dr. Lőcsei Tamás, a PwC Magyarország Kft. cégtársa szerint az egységes személyi jövedelemadó és az új munka törvénykönyve is jó irányba mozdíthatja el ezt a folyamatot, ugyanakkor ahhoz, hogy hatékonyabbá tehessék tevékenységüket, új fejlődési utakra is szükségük van.
- Nem túl jó az idei év Magyarország számára. Azt látni, hogy sok befektető gondolkodik Kelet-Európában, és a célországok között mindig szerepel Magyarország is, de valahogy nem mi kerülünk ki győztesen. Jelen pillanatban Lengyelország a sláger ország. Az, hogy ez miért van így, egy sok ismeretlenes egyenlet. Két dolgot azonban ki kell emelnünk, az egyik, hogy Lengyelországban nem annyira szűkösek az emberi erőforrások, mint itthon. Másfelől hazánk nemzetközi megítélése most nem túl jó. Több olyan ügy is volt, gondolok itt például a médiaszabályozásra, vagy az adódöntésekre, amelyek külföldön negatívan befolyásolták Magyarország megítélését. Ugyanakkor ezek pillanatnyi hatások, amelyek rövid távon el fognak múlni.
- A PwC tavalyi felmérése szerint a szolgáltató ágazat várhatóan több mint kétezer új munkahelyet teremt a következő két év folyamán, és az idei munkaerő-piaci jelzések szerint is elsősorban ez a szektor tervez munkaerő-felvételt. A kormányzati intézkedések mennyire segítik, hogy ez valóban megvalósuljon?
- Valóban így van, de 2000 fő nem olyan hatalmas szám, Lengyelországban ennél jóval nagyobb létszámot terveznek alkalmazni. Nem az a kérdés, hogy jönni fognak-e a szolgáltató központok (SSC) hazánkba, hanem az, hogy mennyi jön. Úgy gondolom, hogy az adórendszer változásai és az új munka törvénykönyve segítheti ezt. Az új munkaügyi szabályozás például rugalmasabb munkavégzést tesz lehetővé, mivel kicsit jobban védi a munkáltatók érdekeit, támogató hatása van a szolgáltató központok szempontjából. A jogalkotó például az elbocsátások könnyítésével, az elektronikus jognyilatkozatok széleskörű elfogadásával, munkavállalói adatok kezelésének egyszerűsítésével nagyobb jogokat szeretne adni a munkáltatók kezébe. Eddig a bíróság és a munkajogi szabályozás hagyományosan a munkavállalók érdekeit védte erősen, az új törvény talán ebben fog változást hozni. Bár azt hozzá kell tenni, hogy számtalan módosító javaslat érkezett a törvénytervezethez, több pontja ellen tiltakoznak a szakszervezetek is, így még nem lehet tudni, melyik paragrafus él túl és melyik nem valósul meg mégsem.
- Vannak-e olyan jogszabályi problémák, amelyek a magyar szolgáltatói szektor fejlődését nehezítik? Például a visszamenőleges jogszabályi változások, különadók nem igazán segítik ezt.
- Ezt azért nem lehet általánosítani. A visszamenőleges jogszabályi változás elsősorban az állami végkielégítéseknél ütötte fel a fejét, ami ráadásul az Alkotmánybíróság szűrőjén is fennakadt. Magyarországon nem kell tartani visszamenőleges szabályoktól. A különadók pedig a szolgáltató szektort, és nem a szolgáltató központokat sújtották. Elsősorban azok a szektorok - energetika, banki szféra --– voltak ennek a célkeresztjében, amelyek a kormányzat szerint nagy nyereségre tettek szert. Nem kell arra számítani, hogy hasonló különadókat vetnének ki a szolgáltató központokra, mivel úgy kellenek hazánknak, mint egy falat kenyér. A kormány szándéka, hogy tíz év alatt egymillió munkahelyet hozzon létre, amely az SSC-k Magyarországra vonzása nélkül nem sikerülhet.
Ha a kormány ezt nem tartja szem előtt, akkor ez a cél megközelítőleg sem fog teljesülni. Akár a képzési szabályozást, akár az adóváltozásokat, vagy a támogatási rendszert nézzük, azt lehet látni, hogy a kormány támogatást mutat a szektor irányába. Például a 16 százalékos egységes személyi jövedelemadó is egy pozitív intézkedésnek tekinthető. Az olyan szolgáltató központok ugyanis, mint amilyet például a Bosch, Diageo vagy a Morgen Stanley hoz hazánkba, olyan magasan kvalifikált munkaerővel dolgoznak, akiknek a fizetése a vízválasztó 202 ezres bruttó fizetés felett van, azaz dolgozóik jól jártak. A vezetők döntését pedig jelentősen befolyásolja, hogy hány százalék adót kell fizetniük egy országban. Úgy gondolom, ebből a szempontból vezetőbarát ország vagyunk. Ami viszont kevésbé pozitív, és nem segít a foglalkoztatás növelésében, a munkát terhelő adók csökkentésében, hogy a munkavállalói társadalombiztosítási járulék egy százalékkal emelkedhet. Ennél azonban még kedvezőtlenebb fordulat lenne, ha a munkáltatói TB adóként jelenne meg, de remélhetőleg a kormány az uniós szabályokat átgondolva fog erről dönteni.
- Mennyire kedvező a hazai támogatási, pályáztatási rendszer az SSC-k számára?
- A kutatással foglalkozó, magas hozzáadott értékkel rendelkező szolgáltató központokat kiemelten támogatja hazánk. Emellett a nagy volumenű, sok embert foglalkoztató SSC-k számára a munkahely teremtését célzó pályázatok elérhetőek. A pályáztatási rendszerben nagyon pozitív, hogy Budapest nem preferált, hanem nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a legesélyesebb vidéki városokat is bevonják, mint például Győr, Pécs, Debrecen, Miskolc, Kecskemét, Szeged, hogy az ottani frissdiplomásokra alapozzanak. Sajnos, ha már nyelveket is beszélni kell, akkor a főváros behozhatatlan előnnyel rendelkezik a vidéki városokkal szemben, de a jövőben remélhetőleg vidéken is teret nyerhetnek azok a szolgáltató központok, amelyek több nyelvet beszélő munkaerőt foglalkoztatnak.
- Milyen megoldások, lehetőségek állnak rendelkezésre, amelyek segíthetik a szolgáltató központok hosszú távú működését hazánkban?
- Magyarországon a szolgáltató központok bejövetelének volt egy hulláma és vannak olyan szinergiák, amelyeket még nem hoztak be a működésükbe, nem lépték meg őket. Van az életükben egy második fázis, amikor elindulnak a magas hozzáadott értékű tevékenységek felé. Olyan megoldásokra van szükségük, amelyek hatékonyabbá teszik a projektjeiket, de érdemes adószempontból is optimalizálni a működésüket, illetve olyan jogi, gazdasági formákra áttérniük, amelyeknek uniós lefedettségük van. Ezek lesznek azok a fejlődési utak, lehetőségek, amelyeket át kell venniük, ha hatékonyabbá akarják tenni a tevékenységüket.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Munkaerő-közvetítésben a contracting egy sajátos foglalkoztatási forma, ami a klasszikus közvetítés és a kölcsönzés között helyezkedik el.... Teljes cikk
A megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatására való nyitottság mögött sokféle szándék és cél húzódhat. Ezeket vette sorra Kappel... Teljes cikk
Már mintegy 100 000-en dolgoznak a shared service vagy business service iparágban, amely az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője volt.... Teljes cikk
- Próbaidő: munkavállaló hosszabbítaná, munkáltató elengedné? 1 hónapja
- Csókosok, ejtőernyősök és egyéb protekciósok 2 hónapja
- Már a másodiknál jön a harmadik generációs átok? 3 hónapja
- Logisztikai központot épít Debrecenben a Waberer 3 hónapja
- CEO és HR vezető: Össze(f)ér vagy nem (f)ér össze: ez itt a kérdés? 4 hónapja
- Már lehet pályázni a Generációk Találkozása díjra 5 hónapja
- Ezeket a diákhitel-szerződéseket védi kamatstoppal a kormány 5 hónapja
- A szomszéd bére mindig zöldebb - izé - nagyobb! 6 hónapja
- Mitől válik valaki vezetővé? A vezetett teszi azzá? 7 hónapja
- Nem mindenki vezető, aki annak látszik...(és bizony fejétől bűzlik a hal) 8 hónapja
- Alkalmazotti LinkedIn aktivitás – fizetni vagy inkább motiválni? 8 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?