HR-stratégia a Thyssenkruppnál
A magyar gazdasági körülmények között jelenleg legjobban teljesítő iparág az autóipar és ennek beszállítói. A szakember utánpótlást nézve nincsenek könnyű helyzetben, mivel olyan cégek konkurálnak egymással, mint az Audi, Mercedesz, Bosch, Thyssenkrupp Presta, Knorr Bremse és profiljukból adódóan mindegyik cég a jó villamos és gépészmérnököket, informatikusokat keresi. Az említett cégek közül a Thyssenkrupp Presta HR-vezetőjét, Tagai Dórát kérdeztük, hogy milyen stratégiával tudnak helytállni a kiélezett versenyhelyzetben.
Tagai Dóra HR-vezető elmondása szerint a tavalyi évben jelentős létszámbővítést hajtottak végre, így az idei év egyik fő feladata az új dolgozók beintegrálása a szervezetbe, a szervezet fejlesztése a megnövekedett létszámhoz. Ennek elérésére vezetői workshopokat szerveznek, felmérik a munkavállalók készségeit, képességeit, célzott tréningeket szerveznek a szokásos képzéseken kívül. Egyéni fejlesztési utakat határoznak meg, erősen hisznek a belső vezetői utánpótlásban.
A munkavállalók átlagéletkora 29 év, az utóbbi időben azonban számos idősebb szakember is csatlakozott a céghez. A dolgozók kiválasztásában fontos szerep jut a főiskolai/egyetemi kapcsolatoknak, fórumokat, nyílt napokat szerveznek, személyzeti tanácsadó cégekkel állnak kapcsolatban, de használják a a közösségi média eszközeit is, úgymint a LinkedInt és Facebookot. Sikeres és kedvelt módszer még a belső ajánlás is, amikor a kollégák ismerőseiket, barátaikat ajánlhatják be a céghez. Amennyiben az így 'hozott' jelölt megfelel valamelyik nyitott pozícióra, jutalomban részesülnek.
Nem ritka, hogy a pályakezdők egyetemi éveik alatt már diákként is dolgoznak a cégnél, és utána munkavállalóként folytatják.
A felvételi eljárás során szakmai teszteket alkalmaznak, és többkörös interjút tartanak. Elvárás minden pozíciónál az angol nyelvtudás. A német nyelv ismerete plusz előny, azonban a cégcsoporton belüli kommunikáció angolul történik. Az anyacég a kiválasztás módszereibe nem szól bele, a vezetőségnek minden esetben jóváhagyó szerepe van.
A képzett szakemberek iránti túlkereslet miatt fontos hangsúlyt fektetnek dolgozóik megtartására. Tagai Dóra véleménye szerint munkavállalóik számára fontos az elismertség és bizalom, a továbblépés lehetősége, valamint a folyamatos továbbképzés, szakmai tréning. Kiemelt szerepe van a folyamatos kommunikációnak a vállalat összes szintjén. Számos lehetőséget biztosítanak erre: egyéni, csoport - és osztályszintű megbeszélések, vagy akár céges információs találkozók, ahol a dolgozók összességét érintő változásokról, jövőröl, terveikről, projektek alakulásáról, termékeik piaci helyzetéről, jövőbeli lehetőségekről, illetve elért sikereikről esik szó.
Az adóváltozások ellenére a cafeteria rendszerük megmaradt, a juttatásokat nem csökkentették, sőt folyamatosan fejlesztik a igénybe vehető elemek körét, hogy a munkavállalók minél széselesebb igényeit tudják kielégíteni. Így került idén az elemek közé egy egészségkártya, melyet hozzátartozóik részére is igényelhetnek a munkavállalók.
Közös kirándulásokkal, céges rendezvényekkel (October fest, Sport Nap) a sport tevékenység támogatásával (kosárlabda, foci..) próbál a cég hozzájárulni ahhoz, hogy a munkatársak jól érezzék magukat. Talán ennek is köszönhető, hogy a fluktuáció nem jelentős.
Az eddig outsourcingban végzett bérszámfejtés is bekerült a HR-osztály tevékenységei közé, valamint a Győrben tavaly megalapított összeszeszerelő üzem teljes HR-tevékenységét is itt Budapesten látják el.