kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Ma már nem elég karizmatikus vezetőnek lenni

A Legjobb Munkahely Felmérés adatai alapján a vezetésfejlesztés az egyik leginkább központi problématerület a humánmenedzsmentben. A vezetői, felsővezetői, munkavállalói vélemények ütköztetése a vezetői szerepről, vezetői működés minőségéről nagyon sok érdekes problémát vet fel.

Ami különösen érdekes, hogy tíz év alatt - az adatok tükrében - nem változott szinte semmi. A felsővezetők körében folyamatos a hit abban, hogy ők jók, a vállalat ütőerén tartják a kezüket, és igazából csak a lehetséges utódokkal van baj. Eközben a munkavállalók a "mélységből kiáltanak" minden probléma okaként a felsővezetést megjelölve. A "fent és lent" közé begyűrődve pedig a középvezetés keresi a maga igazságát, helyét a két oldal között. Lássunk, néhány tendenciát.

Jó felsővezetőnek lenni. Az átlag magyar felsővezetők elkötelezettsége évek óta 88-94 százalék között mozog, 40-45 százalékkal meghaladva saját munkavállalóinak az elkötelezettségét. (A legjobb vállalatoknál ez a különbség 10-20 százalékra olvad.) A felsővezetők 95 százaléka élvezi a munkáját, ami lehetőséget ad önmaga megvalósítására, s azt élik meg, hogy vezetői képességeik érezhetően befolyásolják a vállalat sikerességét. A felsővezetők egyik központi problémája, hogy a szervezet vezetői utánpótlásával való elégedettség évek óta csak 58-61 százalék között mozog. Vagyis szerintük jók, csak az utódokkal van baj.

A másik perspektíva a munkavállalók szemszöge. 2009-ben a legalapvetőbb vezetői készségeket áttekintő eredmények alapján a magyar vezetők legnagyobb hiányosságai az alábbiak. A százalékos értékek az adott állításhoz való viszony arányát mutatják.















A vezetésfejlesztés legfontosabb eszközei



Ha a Legjobb Munkahely Felmérés eredményeit tekintjük, az elmúlt években kisebb változás történt a vezetők számára nyújtott fejlesztési formákban. Az ezredfordulóhoz képest visszaesett a számítástechnikai és a kommunikációs képzések aránya. Úgy tűnik, ezen készségek megfelelő birtoklása már küszöbkompetenciának számít és a vezetői szerepbe lépéskor elvártnak tekinthető.

A leggyakoribb képzési témák (A vállalatok hány százaléka alkalmazza) 2002-ben és 2009-ben

Vezetői készségfejlesztés: 73 százalék - 78 százalék
Együttműködés, csapatépítés: 44 százalék - 41 százalék
Személyközi kommunikáció, prezentáció: 44 százalék - 22 százalék
Számítástechnikai képzés (felhasználói és szakértői): 27 százalék - 9 százalék
Projektmenedzsment: 27 százalék - 27 százalék

A Tréning Kerekasztal 2008-as (válság előtti) felmérése az alábbi megállapításokat teszi a képzési piacról: "A szakmai területek közül a vezetésfejlesztés, a szervezetfejlesztésbe ágyazott komplex programok és egyes készségterületek, mint pl. a stresszkezelés, prezentáció-technika, tárgyalástechnika növekedtek. Nőtt a vezetői személyes tanácsadás, a coaching szerepe, ha nem is olyan dinamikusan, mint ezt a témában megtartott konferenciák és megjelent könyvek száma sugallná."


És akkor jött a válság



A jelenlegi gazdasági és pénzügyi válság alapvetően vezetői tényezőkre vezethető vissza. Kevesen gondolták volna, hogy az Enron-botrány után 6-7 évvel minden eddiginél nagyobb hitelválsággal kell szembenéznünk, hogy ilyen rövid időn belül újra a felsővezetői felelősségről kell beszélni. Habermas szerint gazdasági válság esetén egy érintett vállalatnál a szervezet vezetése, struktúrája, a közös értékek kérdőjeleződnek meg. A koncepció azt is sugallja, hogy a válság menedzselése nem lehet sikeres, ha a szervezeti kultúra és vezetés nem újul meg a válságkezelés alatt. A krízis idején tehát sérülnek belső emberi kapcsolatok, a vezetés hitelessége megkérdőjeleződik.

Az USA-ban a Hewitt 2008 eleje, a válság kirobbanása óta vizsgálja a munkavállalók elkötelezettségének alakulását. A vizsgálat fontos megállapítása, hogy a munkavállalók elkötelezettségét más tényezők határozzák meg stabil növekedési, illetve válság fázisban. Válság idején a munkavállalók elkötelezettségét a belső kapcsolatok (munkatársakkal, felsővezetőkkel, közvetlen felettessel) befolyásolják leginkább, míg stabil gazdasági körülmények idején a karrier és fejlődési lehetőségek. Válságot menedzselni tehát a vezetésfejlesztésen keresztül kell és lehet! Ennek ellenére érzékelhető, hogy a tréning és tanácsadói piac a válság hatására visszaesett.


Mit hoz a jövő, mik a legjobb gyakorlatok?



A Hewitt évek óta vizsgálja a vezetésfejlesztés legjobb vállalati gyakorlatait. Az ennek alapján azonosított legfontosabb, igen érdekes tendenciák:

1. A vezetői utánpótlás szerepének, jelentőségének felülértékelődése

- A vállalati vezetés minősége döntően meghatározza egy vállalat eredményességét, értékét. Utánpótlásának biztosítása egy, a közhelyszerűen a tehetségekért folyó harcban kulcsfontosságú.
- A vezetői utánpótlás hiánya általában láthatatlan problémaforrás, a rövid távú napi működésben jellemzően nem okoz problémát.
- A vezetői utánpótlás kinevelésével kapcsolatosan szinte minden hierarchia szinten megfigyelhető egy személyes ellenállás. A legtöbb vezetőben felvetődik a kérdés, jó-e az neki, ha kineveli utódját, nem válik-e ezzel könnyen lecserélhetővé.

2. Rendszerszemléletű megoldások az ad hoc akciókkal szemben

- A vezetésfejlesztésnek állandó, folyamatos figyelmet kell kapnia, a vállalati életciklustól, gazdasági helyzettől stb. függetlenül.
- Csak az egymásra épülő megoldások lehetnek sikeresek. Nem csak a külső piacokról való megszerzésben, képzésben, kompenzációban, teljesítménymenedzsmentben, munka és magánélet egyensúlyának biztosításában kell keresni a megoldásokat.
- A vezetésfejlesztésnek az üzleti stratégiára, a jövő kihívásaira kell épülnie, nem elég a jelenben megkívánt kompetenciák fejlesztése.

3. Új típusú vezetők, coachok szükségesek

- A vezető fejlesztés fókuszába a vezetők vezetői kerülnek. Vezetőket nevelő vezetőkre van szükség. Senki sem reménykedhet abban, hogy a felsőoktatásból, vagy a munkaerőpiacról a neki ideálisan megfelelő vezetőt kapja, vagy hogy a munkatársakból megfelelő vezetői támogatás, fejlesztés nélkül jó utánpótlás lehet.
- A saját vezetői szerep tudatos megélése szükséges. Egyre többen beszélnek arról, hogy a karizmatikus vezetők ideje lejárt, előtérbe kerülnek a mások felé alázattal forduló vezetők. Nem az egyszemélyes hősökre, hanem azon vezetőkre van szükség, akik mély önismerettel felruházva hatékonyan kezelik az egyre bonyolultabbá váló személyes kapcsolatokat.
- A hagyományos vezetői kompetenciákon túlmutató készségek. A jövő menedzserének folyamatosan meg kell újítani készségeit, új alapkompetenciák jelennek meg (érzelmi intelligencia), vagy a gazdasági és társadalmi környezet kíván meg új készségeket (pl.: válságkezelés, sokszínűség menedzselése).

Balla Gyula vezető tanácsadó
AonHewitt


  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk