kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Miben különbözik a coaching a tanácsadástól és a pszichoterápiától?

A tanácsadás célja a szervezeti, míg a coachingé az egyéni vezetői teljesítmény növelése. Az előbbinél a megbízó a "jó válaszokért", az utóbbinál pedig "jó kérdésekért" fizet. A tanácsadást inkább jellemzi az egyirányú információközlés, míg a coachingot a párbeszéd. A terápia a múltra, a coaching a jövőre fókuszál.

A közelmúltban hallottam, hogy egy coach úgy mutatta be a társaságnak a coachingot, mint a tanácsadás egyik speciális formáját. Nekem az a véleményem, hogy a vezetői coaching se nem tanácsadás, se nem terápia, mint ahogyan a coach se tanácsadó, se terapeuta (legalábbis akkor nem, amikor éppen coach szerepben van), noha jellemvonásait tekintve mutat közös tulajdonságokat mindkettővel.

Az alábbiakban összefoglalom a saját tapasztalataimat arról, hogy én milyen hasonlóságokat és különbözőségeket érzékelek a vezetői coaching és a vezetési tanácsadás között, illetve főbb vonásait tekintve a vezetői coaching és a pszichoterápia között.


Hasonlóságok és különbségek



A tanácsadás - mint az a nevében is benne van - tanácsok adásáról szól, azaz a tanácsadótól a megbízó elsősorban javaslatokat vár. A folyamat általában úgy zajlik, hogy a tanácsadó az adott probléma kapcsán információt gyűjt, ezeket értékeli, alternatívákat javasol, és ismerteti, melyek lehetnek az egyes alternatívák előnyei és hátrányai. Igény esetén aztán az ügyfél által elfogadott alternatív megoldást megvalósítja, legvégül pedig értékelik az eredményeket.

A coaching a benne részt vevő személy fejlődési, változási folyamatának olyan szemléletű és eszközökkel történő támogatását jelenti, melyre jellemző, hogy a coach nem ad alternatív javaslatokat arra vonatkozóan, hogy a résztvevőnek mit kellene tennie, hanem segít neki megtalálni a saját válaszait. Ez egy alapvető szemléletbeli különbség a tanácsadás és a coaching között, ami már önmagában kizárja azt, hogy a coachingot a tanácsadás speciális formájának nevezzük.

A vezetői coachingban és a vezetési tanácsadásban többek között az a közös, hogy mindkettő vezetőknek nyújt támogatást, melyet a megbízó szervezet fizet. Mindkét szolgáltatás általában egy folyamat, melynek hasonló fázisai vannak, például a célkitűzés, tervezés és az eredmények értékelése. Egy alapvető különbség a két szolgáltatás között azonban az, hogy a tanácsadás célja a szervezeti, míg a vezetői coaching célja az egyéni vezetői teljesítmény növelése.

A tanácsadásban a megbízó javaslatokért, azaz pl. "jó válaszokért" fizet, ezzel szemben a coachingban a "jó kérdésekért". A tanácsadást inkább jellemzi az egyirányú és szakmai jellegű információközlés, míg a coachingot a párbeszéd. A tanácsadásban a felek alá- és fölé rendeltségi viszonyban vannak, ahol a középpontban a tanácsadó áll. A coachingban ezzel szemben a kapcsolat mindig egyenrangú, és a figyelem középpontjában a részt vevő vezető áll.

A pszichoterápia mentális problémákat feltételez, és azokra keresi a gyógymódot. A terápiában általában a múltra tekintenek vissza, és arra helyezik a hangsúlyt, hogy a múlt eseményei milyen hatással vannak a jelenre, míg a coaching a jelenbeli viselkedésre és annak jövőbeli következményeire irányul. A terápia általában az okok kutatásán keresztül az önismeret fejlesztése köré épül, és kevésbé a jövő lehetőségeinek a megvalósítására irányítja a figyelmet, vagy arra, hogyan járja végig az egyén a fejlődés teljes folyamatát.

A terápiának általában nincs egy konkrétan meghatározott időtartama, ami alatt az elvárt eredményeket kell elérni. Akár évekig is járhat valaki a terapeutához, a lassú vagy kismértékű fejlődést is tolerálják. A vezetői coachingban, amit nem az egyén, hanem a vezetőt alkalmazó szervezet fizet, ezzel szemben meghatározott időn belül várnak el mérhető eredményeket. Ami a hasonlóságokat illeti, mindkettőre igaz, hogy szubjektív élményekkel dolgozik, gyakran a viselkedés megváltoztatására irányul, és hasonló, pl. munkahelyi témák miatt kezdeményezhetik. Mindkettőre jellemző továbbá, hogy a résztvevő áll a figyelem középpontjában.

Kránitz Éva vezetői coach
Coaching Partner
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár