kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

Szeretnél boldogabb és sikeresebb lenni? Tanulj meg kedvelni másokat!

Kutatások szerint ez a legjobb önsegítő tanács… Munkahelyi kapcsolataink minősége igencsak meghatározza, mennyire vagyunk boldogak és elégedettek a karrierünkben. Ezért ahelyett, hogy azt kérdeznénk, „hogyan fejlődhetnék”, inkább a következő kérdést kéne feltennünk magunknak: „hogyan tudnék több jót látni másokban”.

Manapság se szeri, se száma az önsegítő tanácsoknak. Ezek a tippek mind az önbizalom növelését, a kockázatvállalást és az alkalmazkodóképességet emelik ki, és üzenetük egészen világos: légy jóban magaddal, vagy változtasd meg a hiedelmeidet arról, hogy mire vagy képes. Ráadásul bőséges tudományos bizonyítékkal is alátámasztják ezeket az állításokat.

Ennek ellenére a legtöbb önfejlesztő stratégia túl sokat fókuszál arra, hogyan látnak minket mások, és nem sokat foglalkoznak azzal, hogy mi hogyan látjuk a többieket. A Georgia Egyetem egyik kutatója, Jason Colquitt szerint azok az emberek, akik megpróbálnak bízni másokban a munkahelyen, magasabb pontszámot értek el a munkateljesítménytől kezdve egészen a csapat iránti elkötelezettségig azoknál, akik nem. Munkahelyi kapcsolataink minősége tehát igencsak meghatározza, mennyire vagyunk boldogak és elégedettek a karrierünkkel kapcsolatban. Ezért ahelyett, hogy azt kérdeznénk, „hogyan fejlődhetnék”, inkább a következő kérdést kéne feltennünk magunknak: „hogyan tudnék több jót látni másokban”.


Miért olyan nehéz bizalmat adni?



Valljuk be, nehéz elhinni, hogy mások a legjobb szándékkal közelítenek felénk. Fiatalkorunk óta arra szocializáltak minket, hogy legyünk kritikusak mások motivációjával kapcsolatban, sőt akár egyenesen gyanakvóak is. Gyakran mondják a szülők gyerekeinknek, hogy vigyázzanak az idegenekkel, és a mindennapi életből is találhatunk olyan kifejezéseket, amelyek ezt a kollektív bizalmatlanságot igazolják, mint például „a pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve”. Az álhírek korában ráadásul vakmerő és ostoba dolog bármit meggondolatlanul elhinni.

Ám ezek a társadalmi impulzusok valójában mélyebb, kognitív indíttatásokból származnak. A negatív múltbeli események jobban átszövik az emlékeinket, mint a pozitívak. A rosszabb erősebb, mint a jó - és ennek evolúciós oka van: ahhoz, hogy túléljünk egy veszélyes környezetben, olyan időket kell felidéznünk, amikor bizalmunk csorbát szenvedett, amikor elárultak vagy félrevezettek minket. Minden más helyzetet, amikor a bizalmunk jó eredményekhez vezetett, ignorálunk a túlélés érdekében.

Ezen kívül minden embernek az a vágya, hogy pozitív színben lássa magát, ám gyakran ezt csak úgy tudjuk elérni, ha másokat magunkhoz képest kedvezőtlenebb színben tüntetünk fel. Tanulmányok mutatták meg, hogy hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy majdnem mindenben jobbak vagyunk, mint az átlag, vagyis mások rosszabbak nálunk, például kevésbé megbízhatóak. A folyamat részeként a Stanford Egyetem tudósa, Chip Heath azt találta, hogy hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy mi magunk belső motivációval rendelkezünk (pl. „Azért dolgozom keményen, mert szeretem a munkámat”), míg mások külsővel (pl. „Azért dolgoznak keményen, mert megfizetik őket erre”).

Bár az optimizmust kutató felmérések (beleértve a mások motivációjával kapcsolatos pozitív feltételezéseinkét) szinte egyöntetűen arra a következtetésre jutnak, hogy az optimista életszemlélet és a bizalom sikerhez és elégedettséghez vezet a munka és magánélet területén is, az emberek mégis attól tartanak, hogy bizalmuk miatt esetleg naivnak látják őket. Gondoljunk csak arra, hány negatív kifejezéssel tudjuk illetni azt, aki könnyen meg tud bízni másokban: hiszékeny, naiv, óvatlan, tökkelütött, bárgyú, bolond, megtévesztett, gyermeteg, egyszerű, balga, félrevezethető, rászedhető, és még sorolhatnánk. Kutatások azt is megmutatták, hogy amikor a másikat ártatlannak és kedvesnek tartjuk, akkor hajlamosak vagyunk őt kevésbé kompetensnek látni, vagyis olyan címkével ellátni, amit mi magunk mindenképpen szeretnénk elkerülni.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Szeretnél boldogabb és sikeresebb lenni? Tanulj meg kedvelni másokat!
2. oldal - Az önsegítő megközelítés, amely nem rólunk szól
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel

Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk

Klimax: Dolgozó nők, akik minden nap újrahangolják magukat, mert nincs más választásuk

Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk

Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható

A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk