kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Testbeszéd - mi rejlik a népszerű téma mögött?

Amikor a testbeszéd szóba kerül, sokan egy-egy könyvet, vagy filmet emlegetnek, illetve hoznak kapcsolatba ezzel a témával. A könyvek és a filmek is nagyon szemléletesek, hasznosak lehetnek (amennyiben a jó történet nem visz el bennünket). Matkovics István coach tapasztalatai szerint az egyes tréningek részvevőinek van olyan tudása már a testbeszédről, amelyet ezekben a könyvekben gyűjtöttek össze - erről fejti ki véleményét.

Engem mégis az érdekel, hogy ha valódi szituációba kerülünk, (legyen az egy vállalati konfliktus, vagy üzleti tárgyalás vagy prezentáció, esetleg tréning) mi lesz a testbeszéddel kapcsolatos tárgyi tudásunkkal. Kicsit tartok tőle, hogy a sok népszerűen megfogalmazott cím (filmek, könyvek) és tévesen összekapcsolt fogalmak, gondolatok (hazudik - nem hazudik) elviszik a lényegről, ennek a kommunikációs készségünknek a valódi jelenlétéről, és hatásáról a hangsúlyt.

Azt gondolom, hogy szoros összefüggés van a metakommunikáció tudatos megfigyelése és a megfelelő emberi kapcsoltok kialakítása között. Ha egy vezető erre odafigyel, és megfelelően reagál, akkor hitelesebb, motiválóbb lehet a munkatársai felé. Ha egy üzleti tárgyaláson, a tárgyalás közben vesszük észre a változást üzletfelünkön, és nem csak utána gondoljuk csak azt, hogy itt valami nem stimmelt, akkor eredményesebbek is lehetünk. Ha az emberi kapcsolatainkban fel tudjuk mérni, hogy cselekedeteink milyen érzelmeket váltanak ki a másikban és megfelelően reagálunk, akkor már az érzelmi intelligenciáról beszélünk.

Bennünk lévő tudás...?

A testbeszéd hatása a kommunikációra közismert. Oktatják, szinte mindenki ismeri azt az ábrát, amelyben a verbális kommunikáció mindössze 10 százalékot tesz ki. A testbeszéd értelmezésére, olvasására való képesség mindenkiben megvan. Vannak akik érzékenyebbek, vannak akik kevésbé veszik figyelembe a másik fél jelzéseit. Akik érzékenyebbek, jobban felmérik a testbeszéd jelzéseit, de sajnos sokszor csak utólag, amikor már nem sokat tehetnek egy beszélgetés, vagy tárgyalás "helyre billentéséért". Ösztönös képességünk megléte azt is jelenti, hogy fejleszthető, tudatosabbá tehető mindenki számára. Itt megint fontos megjegyeznem, hogy nem elég azt tudni, hogy egy kézjelzés mit jelent, vagy egy összekulcsolt kar mit fejez ki, hanem összességében a testbeszéd jeleket, a körülményeket, a helyzetet, és a viselkedésváltozást kell értelmezni. Az alapok mindenkiben a természetéből adódóan megvannak, tehát érdemes a fejlesztésen dolgozni, mert jelenős lehet a változás egy vezetőnek a hitelességében, egy értékesítőnek az eredményességében, és általában a minőségi emberi kapcsolatok kialakításában és megtartásában.

Gyorsabb, mint a kimondott szó

Figyeljék meg a környezetüket, az embereket, amikor kommunikálnak, figyeljenek először másokat, amikor nincsenek még a kommunikációban. Látni fogják, hogy a beszélgetések során a válaszok gyorsabban megjelennek az arcon, a kezek mozgásával a testtartással és a lábak gyors kis helyzetváltozásaival. Tegyük hozzá, hogy valódibbak is sokszor, mint a kimondott szó. Egy vezetői coaching során kerültem olyan helyzetbe, hogy megfigyelhettem a vezető által bejelentett változásra, az értekezleten résztvevők, milyen metakommunikációs válaszokat adtak. Felmerülhet, hogy a vezető menyire tudatos a metakommunikációs jelek területén, mennyire tudja azokat észlelni, és kezelni.

Tárgyalástechnika - kapcsoljuk össze a testbeszéd értelmezési képességünket a kommunikációs képességünkkel

Tárgyalások alkalmával, vagy értekezleteken, vagy csak egy beszélgetésben a testbeszéd olvasásával sok információt kapunk a másik érzelmi állapotáról, véleményéről, feszültségéről (persze ehhez tudatossá kell tenni a testbeszéd elemek felismerését). Ha ez már meg van, akkor jöhet a kommunikáció. Mit tehetek, ha észreveszem a másik félen, hogy a mondataimra negatív testbeszéd válaszokat ad. Erre nincs sablon, de a módszer elsajátítható, hogy ilyen helyzetekben milyen kommunikációval tudunk megfelelő megoldást találni.

Gátak...

Tréningeken a résztvevőkkel elvégzett helyzetgyakorlatok során tapasztaltam, hogy éles szituációban a korábban beszélgetések során megismert tudásuk a testbeszédről szinte eltűnt. Ugyanezt láttam a kommunikációs képességekkel is. Hiába tudta a résztvevő az asszertív kommunikáció alapjait, ha éles helyzetben szinte minden eltűnt. Ha stressz-helyzetbe kerülünk, feszültté válunk, a stressz hatásár a képességeink nem jönnek elő. Csökken a tolerancia szintünk, romlik a kommunikációnk, nem figyelünk már tudatosan a másik testbeszédére és a saját testbeszédünk is megmutatja érzelmi állapotunkat.

Matkovics István
Vista Verde Bt.
www.vistaverde.hu
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Eljött a HR-es varázslók ideje: jön a fekete hattyú?

A hazai versenypályán többre lehetünk képesek, ha tudunk, ha tanulunk, ha az adatok mellé fantáziálunk, álmodozunk, varázsolunk - mondja Csermely... Teljes cikk

Felmérés: a fiatalok tanítják az idősebbeket az AI használatára

A Z-generációs munkavállalók közel kétharmada (59%) segít idősebb kollégáinak elsajátítani a mesterséges intelligencia használatát, ezzel... Teljes cikk

Karrier

A nyár végén - például egy hosszabb nyaralás után - sokan elgondolkodnak a hogyan továbbon: maradjak vagy váltsak. Rajtuk kívül a júniusban... Teljes cikk