Megjelent: 8 éve

Testbeszéd - mi rejlik a népszerű téma mögött?

Engem mégis az érdekel, hogy ha valódi szituációba kerülünk, (legyen az egy vállalati konfliktus, vagy üzleti tárgyalás vagy prezentáció, esetleg tréning) mi lesz a testbeszéddel kapcsolatos tárgyi tudásunkkal. Kicsit tartok tőle, hogy a sok népszerűen megfogalmazott cím (filmek, könyvek) és tévesen összekapcsolt fogalmak, gondolatok (hazudik - nem hazudik) elviszik a lényegről, ennek a kommunikációs készségünknek a valódi jelenlétéről, és hatásáról a hangsúlyt.

Azt gondolom, hogy szoros összefüggés van a metakommunikáció tudatos megfigyelése és a megfelelő emberi kapcsoltok kialakítása között. Ha egy vezető erre odafigyel, és megfelelően reagál, akkor hitelesebb, motiválóbb lehet a munkatársai felé. Ha egy üzleti tárgyaláson, a tárgyalás közben vesszük észre a változást üzletfelünkön, és nem csak utána gondoljuk csak azt, hogy itt valami nem stimmelt, akkor eredményesebbek is lehetünk. Ha az emberi kapcsolatainkban fel tudjuk mérni, hogy cselekedeteink milyen érzelmeket váltanak ki a másikban és megfelelően reagálunk, akkor már az érzelmi intelligenciáról beszélünk.

Bennünk lévő tudás...?

A testbeszéd hatása a kommunikációra közismert. Oktatják, szinte mindenki ismeri azt az ábrát, amelyben a verbális kommunikáció mindössze 10 százalékot tesz ki. A testbeszéd értelmezésére, olvasására való képesség mindenkiben megvan. Vannak akik érzékenyebbek, vannak akik kevésbé veszik figyelembe a másik fél jelzéseit. Akik érzékenyebbek, jobban felmérik a testbeszéd jelzéseit, de sajnos sokszor csak utólag, amikor már nem sokat tehetnek egy beszélgetés, vagy tárgyalás "helyre billentéséért". Ösztönös képességünk megléte azt is jelenti, hogy fejleszthető, tudatosabbá tehető mindenki számára. Itt megint fontos megjegyeznem, hogy nem elég azt tudni, hogy egy kézjelzés mit jelent, vagy egy összekulcsolt kar mit fejez ki, hanem összességében a testbeszéd jeleket, a körülményeket, a helyzetet, és a viselkedésváltozást kell értelmezni. Az alapok mindenkiben a természetéből adódóan megvannak, tehát érdemes a fejlesztésen dolgozni, mert jelenős lehet a változás egy vezetőnek a hitelességében, egy értékesítőnek az eredményességében, és általában a minőségi emberi kapcsolatok kialakításában és megtartásában.

Gyorsabb, mint a kimondott szó

Figyeljék meg a környezetüket, az embereket, amikor kommunikálnak, figyeljenek először másokat, amikor nincsenek még a kommunikációban. Látni fogják, hogy a beszélgetések során a válaszok gyorsabban megjelennek az arcon, a kezek mozgásával a testtartással és a lábak gyors kis helyzetváltozásaival. Tegyük hozzá, hogy valódibbak is sokszor, mint a kimondott szó. Egy vezetői coaching során kerültem olyan helyzetbe, hogy megfigyelhettem a vezető által bejelentett változásra, az értekezleten résztvevők, milyen metakommunikációs válaszokat adtak. Felmerülhet, hogy a vezető menyire tudatos a metakommunikációs jelek területén, mennyire tudja azokat észlelni, és kezelni.

Tárgyalástechnika - kapcsoljuk össze a testbeszéd értelmezési képességünket a kommunikációs képességünkkel

Tárgyalások alkalmával, vagy értekezleteken, vagy csak egy beszélgetésben a testbeszéd olvasásával sok információt kapunk a másik érzelmi állapotáról, véleményéről, feszültségéről (persze ehhez tudatossá kell tenni a testbeszéd elemek felismerését). Ha ez már meg van, akkor jöhet a kommunikáció. Mit tehetek, ha észreveszem a másik félen, hogy a mondataimra negatív testbeszéd válaszokat ad. Erre nincs sablon, de a módszer elsajátítható, hogy ilyen helyzetekben milyen kommunikációval tudunk megfelelő megoldást találni.

Gátak...

Tréningeken a résztvevőkkel elvégzett helyzetgyakorlatok során tapasztaltam, hogy éles szituációban a korábban beszélgetések során megismert tudásuk a testbeszédről szinte eltűnt. Ugyanezt láttam a kommunikációs képességekkel is. Hiába tudta a résztvevő az asszertív kommunikáció alapjait, ha éles helyzetben szinte minden eltűnt. Ha stressz-helyzetbe kerülünk, feszültté válunk, a stressz hatásár a képességeink nem jönnek elő. Csökken a tolerancia szintünk, romlik a kommunikációnk, nem figyelünk már tudatosan a másik testbeszédére és a saját testbeszédünk is megmutatja érzelmi állapotunkat.

Matkovics István
Vista Verde Bt.
www.vistaverde.hu
  • 2021.04.23Szervezetfejlesztő (OD) Tanácsadó képzés Egyesítettük a Sämling Solution, a FranklinCovey és vendégelőadóink tudását és tapasztalatát, hogy a résztvevők „soft” és „hard” típusú fejlesztések koordinálására és támogatása is képesek legyenek. Mindazoknak akik Belső munkatársként vagy Külső tanácsadóként vezetnek vagy támogatnak szervezetfejlesztési folyamatokat. Részletek Jegyek
  • 2021.04.252 Napos Scrum Master képzés online, élő videokonferenciás Az agilis működés motorja a Scrum Master, aki biztosítja a hatékony csapatmunkát és kezeli az átalakulás során kialakuló feszültségeket, konfliktusokat. Minden iparágban célszerű átállni agilis működésre, nem csak a szoftverfejlesztésben. Képezze ki kollégáit Scrum Masterré. Részletek Jegyek
  • 2021.05.10 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.05.13 Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban Olyan vezetőknek és (kulcs) munkatársaknak, (HR) controllereknek, HR-eseknek, pénzügyi szakembereknek ajánljuk a képzést, akik a HR munka hatékonyságát, eredményét mérni, számolni, és ezt begyakorolni szeretnék. Ajánljuk továbbá mindazoknak, akik a munkaerő elemzésének, értékelésének vállalati standardizálását, és mérésének elvét és gyakorlatát megismerni szeretnék. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter