kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Testbeszéd - mi rejlik a népszerű téma mögött?

Amikor a testbeszéd szóba kerül, sokan egy-egy könyvet, vagy filmet emlegetnek, illetve hoznak kapcsolatba ezzel a témával. A könyvek és a filmek is nagyon szemléletesek, hasznosak lehetnek (amennyiben a jó történet nem visz el bennünket). Matkovics István coach tapasztalatai szerint az egyes tréningek részvevőinek van olyan tudása már a testbeszédről, amelyet ezekben a könyvekben gyűjtöttek össze - erről fejti ki véleményét.

Engem mégis az érdekel, hogy ha valódi szituációba kerülünk, (legyen az egy vállalati konfliktus, vagy üzleti tárgyalás vagy prezentáció, esetleg tréning) mi lesz a testbeszéddel kapcsolatos tárgyi tudásunkkal. Kicsit tartok tőle, hogy a sok népszerűen megfogalmazott cím (filmek, könyvek) és tévesen összekapcsolt fogalmak, gondolatok (hazudik - nem hazudik) elviszik a lényegről, ennek a kommunikációs készségünknek a valódi jelenlétéről, és hatásáról a hangsúlyt.

Azt gondolom, hogy szoros összefüggés van a metakommunikáció tudatos megfigyelése és a megfelelő emberi kapcsoltok kialakítása között. Ha egy vezető erre odafigyel, és megfelelően reagál, akkor hitelesebb, motiválóbb lehet a munkatársai felé. Ha egy üzleti tárgyaláson, a tárgyalás közben vesszük észre a változást üzletfelünkön, és nem csak utána gondoljuk csak azt, hogy itt valami nem stimmelt, akkor eredményesebbek is lehetünk. Ha az emberi kapcsolatainkban fel tudjuk mérni, hogy cselekedeteink milyen érzelmeket váltanak ki a másikban és megfelelően reagálunk, akkor már az érzelmi intelligenciáról beszélünk.

Bennünk lévő tudás...?

A testbeszéd hatása a kommunikációra közismert. Oktatják, szinte mindenki ismeri azt az ábrát, amelyben a verbális kommunikáció mindössze 10 százalékot tesz ki. A testbeszéd értelmezésére, olvasására való képesség mindenkiben megvan. Vannak akik érzékenyebbek, vannak akik kevésbé veszik figyelembe a másik fél jelzéseit. Akik érzékenyebbek, jobban felmérik a testbeszéd jelzéseit, de sajnos sokszor csak utólag, amikor már nem sokat tehetnek egy beszélgetés, vagy tárgyalás "helyre billentéséért". Ösztönös képességünk megléte azt is jelenti, hogy fejleszthető, tudatosabbá tehető mindenki számára. Itt megint fontos megjegyeznem, hogy nem elég azt tudni, hogy egy kézjelzés mit jelent, vagy egy összekulcsolt kar mit fejez ki, hanem összességében a testbeszéd jeleket, a körülményeket, a helyzetet, és a viselkedésváltozást kell értelmezni. Az alapok mindenkiben a természetéből adódóan megvannak, tehát érdemes a fejlesztésen dolgozni, mert jelenős lehet a változás egy vezetőnek a hitelességében, egy értékesítőnek az eredményességében, és általában a minőségi emberi kapcsolatok kialakításában és megtartásában.

Gyorsabb, mint a kimondott szó

Figyeljék meg a környezetüket, az embereket, amikor kommunikálnak, figyeljenek először másokat, amikor nincsenek még a kommunikációban. Látni fogják, hogy a beszélgetések során a válaszok gyorsabban megjelennek az arcon, a kezek mozgásával a testtartással és a lábak gyors kis helyzetváltozásaival. Tegyük hozzá, hogy valódibbak is sokszor, mint a kimondott szó. Egy vezetői coaching során kerültem olyan helyzetbe, hogy megfigyelhettem a vezető által bejelentett változásra, az értekezleten résztvevők, milyen metakommunikációs válaszokat adtak. Felmerülhet, hogy a vezető menyire tudatos a metakommunikációs jelek területén, mennyire tudja azokat észlelni, és kezelni.

Tárgyalástechnika - kapcsoljuk össze a testbeszéd értelmezési képességünket a kommunikációs képességünkkel

Tárgyalások alkalmával, vagy értekezleteken, vagy csak egy beszélgetésben a testbeszéd olvasásával sok információt kapunk a másik érzelmi állapotáról, véleményéről, feszültségéről (persze ehhez tudatossá kell tenni a testbeszéd elemek felismerését). Ha ez már meg van, akkor jöhet a kommunikáció. Mit tehetek, ha észreveszem a másik félen, hogy a mondataimra negatív testbeszéd válaszokat ad. Erre nincs sablon, de a módszer elsajátítható, hogy ilyen helyzetekben milyen kommunikációval tudunk megfelelő megoldást találni.

Gátak...

Tréningeken a résztvevőkkel elvégzett helyzetgyakorlatok során tapasztaltam, hogy éles szituációban a korábban beszélgetések során megismert tudásuk a testbeszédről szinte eltűnt. Ugyanezt láttam a kommunikációs képességekkel is. Hiába tudta a résztvevő az asszertív kommunikáció alapjait, ha éles helyzetben szinte minden eltűnt. Ha stressz-helyzetbe kerülünk, feszültté válunk, a stressz hatásár a képességeink nem jönnek elő. Csökken a tolerancia szintünk, romlik a kommunikációnk, nem figyelünk már tudatosan a másik testbeszédére és a saját testbeszédünk is megmutatja érzelmi állapotunkat.

Matkovics István
Vista Verde Bt.
www.vistaverde.hu
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mire figyeljünk a külföldi vendégmunkások beillesztésénél?

A harmadik országbeli munkavállalók beillesztése, a kulturális különbözőségek kezelése, kihívásokkal teli folyamat lehet. Hódosi Zoltán két... Teljes cikk

Az üzleti gondolkodás fejlesztése a HR-ben

Az HR és az üzleti gondolkodás összekapcsolása kiemelkedő fontosságú a vállalatok sikere szempontjából. A humán erőforrás szakembernek ugyanakkor... Teljes cikk

Net-Coach ösztöndíjas felnőttképzést indít tavasztól az NMHH

Új felnőttképzési program indul tavasztól a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) együttműködésében. Teljes cikk