kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

Tippek ritka nyelvet beszélő pályázók felkutatásához

SSC területen gyakran előfordul, hogy ritka nyelvet beszélő munkatársat keresnek különböző pozíciókba, akiknek a megtalálása komoly fejtörést okozhat egy-egy tapasztalt HR-esnek is. Mit tegyünk ilyen esetben, ha a hagyományos módszerek nem működnek? Íme néhány ötletet, ami megoldhatja ezt a problémát.

Először is egy rövid áttekintés arról, hogy milyen nyelveket beszélnek az álláskeresők a munkaerőpiacon jelenleg hazánkban.

Az első számú nyelv egyértelműen az angol, ami a második helyre szorította a korábbi uralkodó nyelvet, a németet. Ezután következnek a népszerűségi skálán az újlatin nyelvcsalád tagjai, mint az olasz, a spanyol, a francia és a portugál. Ezen kívül még az orosz nyelv került újra előtérbe az elmúlt 5-8 évben, mivel évről évre csökken az oroszul jól beszélők száma. Mind emellett több álláskereső érkezik a környező országokból hazánkba, akik anyanyelvi szinten beszélik a román, a szlovák, a horvát, a szerb, a szlovén vagy az ukrán nyelveket. Valamint beszélhetünk még a ritka nyelvek csoportjáról, amibe elsősorban a holland, a svéd, a dán, a norvég és a héber nyelvek tartoznak. Az oktatásuk nem elterjedt Magyarországon, és pont ez az, ami megnehezíti ezeknek a pozícióknak a betöltését.

Először is érdemes megvizsgálni, kik azok, akik beszélhetik ezeket a nyelveket. Egyrészt, akik hosszabb időt töltöttek az adott országban, és így lehetőségük nyílt elmélyedni a kultúrában és a nyelvben. Másrészt, akiknek van valamilyen családi kötődésük az adott nyelvhez, akár szülői, nagyszülői vagy más kapcsolat révén. Harmadrészt pedig kisebb arányban azok beszélik még a fenti nyelveket, akik akár egyetemen, vagy nyelviskolában tanulták az alapoktól kezdődően ----- bár ebben az esetben mindig kérdéses, hogy milyen szintre sikerült eljutniuk.

A tapasztalatok alapján a ritka nyelvet igénylő pozíciók általában a specifikus keresések közé tartoznak, amelyek hagyományos toborzási eszközökkel ----- hirdetésre érkező jelentkezések, adatbázisok kizárólagos használatával ----- az esetek 70-80 százalékában nem tölthetőek be. Mi ilyenkor a teendő? Érdemes alternatív források útján elindulni!

Az egy nyelvet beszélők ------ az utolsó csoport esetében főleg ----- -mindig egy viszonylag kis létszámú, zárt közösséget alkotnak, akik kapcsolatban állnak egymással. Ebből kiindulva ajánlás segítségével lehet elsősorban eljutni egy-egy potenciális jelölthöz. Főleg sürgős keresés esetében tanácsos először ezt a lehetőséget kihasználni, hiszen időgazdálkodás szempontjából ez a leghatékonyabb.

Emellett második lépésként érdemes a mostanában sokat emlegetett social media útján elindulni, és a jól ismert közösségi portálokon ------ mint a Facebook, Iwiw, LinkedIn, Twitter keresztül ----- felkeresni nyelvi csoportokat vagy akár potenciálisnak vélt jelölteket. Egyre több oldalon jelennek meg szakmai lehetőségek, fórumok, amiket a felhasználók szívesen használnak.
Ezen kívül bár időigényesebb, de hosszú távon mindenképpen megéri hírlevelek kiküldésével felvenni álláskeresőkkel a kapcsolatot, ezáltal generálni a beáramlást, és belső adatbázist kiépíteni. Marketing oldalról is meg lehet közelíteni a kereséseket időtől és tőkétől függően, és akár reklámok, szóróanyagok terjesztésével eljutni újabb és újabb potenciális jelöltekhez.

Mivel a ritkább nyelvet igénylő pozícióknak a betöltése mindig hosszabb időt vesz igénybe, ezért érdemes ezeket a forrásokat folyamatosan aktívan tartani, és így rövidíteni lehet a toborzás-kiválasztás idejét még egy ilyen specifikus keresés esetében is.

Jelenleg a munkaerőpiac és az igények folyamatos változása szükségessé teszi, hogy hagyományos toborzási eszközök mellett, minél több esetben alternatív utakon is elinduljon a keresés. Egyre fontosabb szerepet kap minden területen a megújulás, az innovatív látásmód, hiszen ezzel lehet igazán felvenni a versenyt a munkaerőpiacon.

Deme Renáta HR Tanácsadó
TESK Tanácsadó Kft., SSC csoport
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés

Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk

Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány

„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk