Megjelent: 13 éve

Tréningpiac: kis halak eszik a nagyokat?

Szinte már közhelynek számít az a megállapítás, hogy a válság elsőként és talán legerőteljesebben a HR területét érintette, azon belül is a képzéseket. Vajon a számok is ezt mutatják? Cikkünkből kiderül, hogy 2007 és 2009 között hogyan változott a klasszikus képző cégek bevétele és milyen trendek jellemzik a tavalyi évet. A vizsgált 37 legnagyobb cég a piac jelentős részét lefedi.

Mielőtt belekezdenénk a bevételi adatok elemzésébe, nézzük meg, hogyan épül fel jelenleg a tréningpiac.

Dínók, tigrisek, gazellák, hangyák

A piac szerkezetének besorolása legtöbbször valamilyen önkényes struktúra szerint tehető meg. A gyakorlatban sokféleképpen lehetne besorolni a cégeket:

Tréningterületek szerint:

  • generalisták (a nagyok általában)
  • specialisták: vezetői (pl. Concordia), értékesítési (pl. Qeep), tárgyalástechnika (pl. Scottwork), projektmenedzsment (pl. Szinergia) stb.

    Szakterületek szerint:

  • Tréning cégek
  • Tanácsadók
  • A kettő valamilyen mixe

    A fenti kategóriáktól eltérően az én választásom a legegyszerűbbre esett, mégpedig a bevételek szerinti besorolásra, segítségül dr. Vecsenyi János egyik legtöbbet idézett modelljét hívom. A cégek besorolásai önkényesek és sokféle információn alapulnak úgymint:

    -a céges honlapokon elérhető adatok,
    - saját piaci tapasztalataim,
    - ügyfelek információi.

    A fent említett modell négy kategóriába sorolja a piaci szereplőket és mindegyiket egy-egy állattal azonosítja:

    Dinoszaurusz: hagyományos nagy vállalatok (tréningpiaci környezetben értelmezve);

    Tigris: az igazi kihívók, dinamikus, vállalkozó vállalatok, éhesek, dinamikusak;

    Gazella: gyorsan növekvő vállalkozások, de törékenyek;

    Hangya: kisvállalkozások, melyekből bármi lehet.

    Fontos megjegyezni, hogy egyik besorolás sem jó vagy rossz, csupán vállalati jellemzők alapján történik.

    Dinoszauruszok

    Ad Sidera, Cegos, Concordia, Develor, Európa Tréning, Flow-csoport, Grow-csoport, ICG Infóra, Sämling, Soter Line, Szinergia

    - Több mint 10 éves piaci szereplők
    - Széles portfolióval rendelkeznek
    - Tanácsadóként is jellemzik magukat
    - Nagy (belső) szervezetet tartanak fenn
    - 8-25 fix trénerrel/tanácsadóval dolgoznak
    - Kevésbé rugalmasak**

    Tigrisek

    Comline, ConAction, Corporate Values, Dipol, IQ Consulting, Lighthouse, Neosys, Qeep, Skull, Wifi Hungária

    - Dinamikus fejlődés jellemzi őket
    - A nagyok kihívói, rugalmasak
    - Gyakran valamiben specialisták
    - Egyre inkább megjelenik a tanácsadás is
    - Masszívan 100 millió feletti bevétel
    - 5-10 tréner/tanácsadó

    Gazellák

    Easy Learning, Emtrek, Gordió, GroupDinamycs, Hatteras, HDteam, Konett, Krauthammer, Outcome, Scotwork

    - Stabil bevételek
    - Törékenyek, ügyfélfüggőek
    - Inkább trénerek
    - Általában egy területen jók
    - 40-100 millió közötti bevétel

    Hangyák

    Árius, Atlantis Child, Bodó Tréning, Door Tréning, Equator, Generatív, HumanSynergetics, Kopernikus

    - 30-60 millió alatti bevétel
    - Általában nincs funkcionális belső szervezetük
    - 2-3 tréner (családi cégek is)

    (*saját tapasztalat alapján
    **a cégcsoportok létrehozása általában ezt küszöböli ki)

    Tréningkerekasztal

    A Tréningkerekasztal Egyesület a piac legnagyobb szereplőit összefogó non-profit szervezet, mely a hazai tréningszolgáltatások társadalmi elismerése és hasznosulásának elősegítése érdekében jött létre.

    A Tréningkerekasztal jelenlegi vállalatai:

    Ad Sidera,
    ConAction,
    Concordia,
    Develor,
    Emtrek,
    Grow,
    Humantelex,
    ICG Infóra,
    Sämling,
    Skull,
    TMI (korábban együtt a Grow-val).


    A Tréningkerekasztal bevételei 2007-2009











    2007-ben a piaci bevételek 51 százalékát termelték ezek a vállalatok. Ez az érték 2009-re 43 százalékra csökkent.

    A Tréningkerekasztalt alkotó vállalatok szenvedték el a piaci veszteség 75 százalékát 2009-ben, ami meghaladta az 1 milliárd forintot. Ennek 40 százalékát a Develor "állta" 2009-ben. A cégek közül egyedül a ConAction volt képes megtartani és némileg növelni is bevételeit tavaly.

    Hogyan változott a piac?

    2008-ben, a válság megindulásának évében a legtöbb tréningcég a csúcsévét zárta, a vizsgált cégek összbevétele elérte a 8 milliárd forintot. Ezzel szemben 2009-ben egyértelműen tombolt a válság. A piac - amennyiben a 37 legnagyobbat annak tekintjük - 19 százalékos mértékben esett vissza, ami nominál értékben 1,5 milliárd forintot tett ki.



    Forrás: Igazságügyi Minisztérium











    Feltételezéseim szerint ez a HR-es képzési büdzsékben valójában kisebb csökkenést jelentett, mert egyfajta átrendeződést tapasztaltam a "szakmai" képzések felé a klasszikus tréningeket jelentő "kompetencia" fejlesztések oldaláról. Becsléseim szerint a folyamat folytatódott 2010-ben is, a piac még mindig 20 százalék közeli értékben esett.

    Mi történt a nagyokkal?

    Elsőként nézzük meg, mi történt a négy legnagyobb cég (tréning-tanácsadó) háza táján az adatok szintjén:











    Első látásra is megállapítható, hogy a nagy cégeket jobban érintette a válság, hiszen az átlagos 19 százalékkal szemben ők 35 százalékot estek, ami 22 százaléktól (Ad Sidera) egészen a 36 százalékig (Develor) szóródnak. Ha a számok mögé nézünk, akkor látható, hogy a klasszikus tanácsadó cégek (Flow, Grow,) gyengülése inkább a piaci átlaghoz állt közel, míg a Develoré csaknem kétszeresen haladta meg a piacét.

    A Flow csoport élre törése mögött nem feltétlenül minőségi növekedés áll, hiszen a csoport folyamatosan bővült új tagokkal. Ennek ellenére le kell szögezni, hogy a cégcsoport jelenleg Magyarország legnagyobb humán fejlesztő vállalkozása, 48 trénerrel/tanácsadóval. A csoport visszaesésének legnagyobb hányadát - 60 százalékát - a Human Telex árbevételének csökkenése okozta.



    Forrás: Igazságügyi Minisztérium











    A Develor piaci gyengülésének okai között legnagyobb hangsúlyt a cég erősségét képező értékesítési tréningek visszaesése és a bankszektor mélyrepülése okozta. (2010-ben ezt valószínűleg tovább fokozták a kormányváltás miatti kemény sajtóvisszhangok.) A cég 80 fő körüli létszáma ezzel párhuzamosan 50-55 fő környékére csökkent. A vállalat továbbra is az egyetlen nemzetközi hálózattal is rendelkező hazai tulajdonú tréningcég 2011-ben, ezt a vonalat erősítik a Develor International létrehozásával.

    A Grow-csoport inkább a csendes, de stabil növekedés útján lépegetett. 2010 elején elvágták a TMI-os köldökzsinórjukat és a saját lábukra álltak. Ők is a cégcsoport jellegű felépítést választották. A cég erősödését mutatja, hogy 2010-ben már a tréneri létszám növelését valósították meg, mazsolázva az elbizonytalanodó freelancerek közül.

    Kis halak eszik a nagyokat?

    A tréningpiacra is egyre inkább igaz a mondás, hogy nem a nagy halak eszik meg a kicsiket, hanem a gyorsak. Az általam megvizsgált 37 cégből 14 volt képes erősödni 2009-ben és csak egy - a Qeep - tartozott a nagyobbak közé.

    A Qeep (2005 decemberében alakult) a válságban indította be a rakétákat. 2009-es bevételük elérte a 440 millió forintot, ami máris a dobogó 3. fokát jelentette.

    Százalékosan vizsgálva a legnagyobb nyertes a Corporate Values volt 72 százalékkal, de őket szorosan követi a Qeep (59 százalék) és az Európa Tréning (55 százalék); utóbbi erősödésében még a megnyert TÁMOP pályázatok megvalósítása vitte a legnagyobb szerepet, míg az első kettő erősödésének hajtómotorja az ügyfélközpontúság volt (élesen kerülik a nagyokat sokszor távolról belengő "tréninggyár" érzést).

    A dinoszauruszok alkonya?

    A válság vesztesei egyértelműen a nagyhalak voltak, ami matematikailag nem lehet kérdés, hiszen ők alkotják a piac nagyobbik részét. Közgazdaságilag a veszteség egyik oka a korlátos rugalmasság, hiszen a nagyobb apparátussal rendelkező cégeknek (pl. Develor) az áraikon keresztül ki kell termelniük a fix költségeiket, márpedig az ügyfelek jó része ár-érzékennyé vált a válság hatására.

    A válság legnagyobb vesztese a Develor volt, aki a csúcséve bevételének 56 százalékát vesztette el. A négy "nagy öreg" (Flow, Develor, Grow, Ad Sidera) együttesen 1,4 milliárdot veszített a válságban, ami megfelelt a méretben következő 7 cég teljes árbevételének.

    Százalékos veszteségben vizsgálva az adatokat a sort a HDTeam vezeti, aki elveszítette a bevételeinek 75 százalékát. Őket követi a Hatteras (66 százalék) és az IQConsulting (56 százalék).

    És vajon mi történt 2010-ben?

    Ha csak a számok szintjén merül fel a kérdés, akkor három hónapot kell várakoznunk, mert addigra kell leadni az éves kimutatásokat.

    Végezetül pedig nézzük meg a tréningcégek 2009-es toplistáját:

    Top 1-10
    Flow-csoport
    Develor
    Qeep
    Grow-csoport
    ICG Infora
    AD Sidera
    Szinergia
    Soter-Line
    Concordia
    Skull

    Top 11-20
    Comline
    Konett
    Európa Tréning
    Lighthouse
    Corporate Values
    Cegos
    Samling
    Conaction
    Neosys
    IQ Consulting

    dr. Németh Zoltán
    www.enetha.com, www.drprezi.com
    • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Az üzleti gondolkodás fejlesztése a HR-ben

    Az HR és az üzleti gondolkodás összekapcsolása kiemelkedő fontosságú a vállalatok sikere szempontjából. A humán erőforrás szakembernek ugyanakkor... Teljes cikk

    Net-Coach ösztöndíjas felnőttképzést indít tavasztól az NMHH

    Új felnőttképzési program indul tavasztól a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) együttműködésében. Teljes cikk

    Több mint 50 ezer "akkumulátor szakembert" képeztek ki

    Több mint 50.000 munkavállaló számára fejeződött be az a szakképzés, amelyen a résztvevők a gyorsan fejlődő akkumulátoripari értékláncban... Teljes cikk