Végzetesek lehetnek gesztusaink a munkahelyen
A jól használt nonverbális kommunikáció segítheti a karrierünket, és hozzájárulhat, hogy a vezetők hatékonyabban irányítsák az alkalmazottakat. Ha azonban nem foglalkozunk ennek fejlesztésével, és mást sugallunk gesztusainkkal, mint amit mondunk, akkor akár végzetes következményekre is számíthatunk.
Ugyanúgy, ahogy a mindennapi életben, a munkahelyen is kiemelten fontos, hogy tudatosan alkalmazzuk a nonverbális kommunikációt - mondta lapunknak Dara Péter, a DEVISE Hungary ügyvezető igazgatója, coach, tanácsadó. Hozzátette: minden emberről kialakít a környezete valamilyen benyomást, ami sok esetben szóbeli kommunikáció nélkül történik meg. Számos nagyobb szervezetben anélkül is véleményt formálnak egymásról vagy a vezetőkről a kollégák, hogy akárcsak egy szót is váltanának egymással. A vélemény ilyen esetben a megjelenésből, a különböző gesztusokból, viselkedésből - egyszóval a nonverbális kommunikációból eredeztethető. Márpedig nagyon nem mindegy, hogy mit gondolnak rólunk, hiszen ez kihatással van a munkára is.
Fejleszteni kell magunkat
A nonverbális kommunikáció eszközei
A nonverbális kommunikáció információátadást jelent a szóbeli kommunikáció mellett. A feladó információt hordoz a vevő felé a következő eszközök segítségével:
- Testbeszéd: annak a módja, ahogyan egy személy ül, áll, a karját, a kezeit és a lábát mozgatja, illetve az egyéb finommozgásokat végzi.
- Arckifejezés: Az emberi arc rendkívül kifejező beleértve a szemeket, a szemöldököket, a szájat és más mozgásokat. Az érzelmek, mint a düh, boldogság, fájdalom és unalom mind könnyen kifejezhetők az arcmimikával.
- Testtartás: Ahogy tartjuk magunkat, lásd a testhelyzetet, vagy hogy milyen mereven, egyenesen állunk, ülünk. Akár kényelmesen hátradőlünk vagy ülünk mereven a szék szélén, üzenetet küldünk a testtartással és a pozícióval.
- Szemkontaktus: az emberek gyakran azokban az emberekben bíznak meg, akik tartják a szemkontaktust. Ezt gyakran arra is használják, hogy fenntartsák az érdeklődést és érzelmeket váltsanak ki, illetve megteremtsék az összhangot az üzenet vevőjével. Emellett érdeklődést is lehet tetetni és félre is lehet vezetni valakit az alkalmazásával.
- Gesztusok: különösen a kézmozdulatok gazdagok a kommunikáció kifejezésére. Ezek pontosítják a kimondott szó jelentését és hozzá is adnak a jelentéshez. A kevésbé tudatos gesztusok, mint az orr vakarása, a ruha rángatása, a csípőre tett kéz és az integetés, üzenetet közvetítenek tudatosan vagy tudattalanul.
- Jelek: a jelek, a képek és a szimbólumok szintén nonverbális kommunikációnak minősülnek.
- Ruházat és kiegészítők, mint a kézitáskák, napszemüvegek: a ruházat fajtái és a megjelenésünk erőteljes nonverbális üzeneteket hordoz. Az üzenetek közül néhány nem szándékos, amikor például egy munkavállaló egy pólót vesz fel a kedvenc sportcsapatának a címerével a hátán, vagy amikor konzervatív, üzleti viseletet, azaz öltönyt vesz fel minden nap.
Más üzenetek lehetnek szándékosak. A konzervatív ruha viselője megközelíthetetlennek tűnhet, még ha nem is az volt a szándéka. A mélyen kivágott blúz viselője talán azt szeretné (de lehet, hogy nem), hogy a munkatársai szexinek találják.
- Irodai dekoráció: a munkahelyen az, hogy miként díszítjük ki az irodát, szintén üzeneteket jelent azoknak a munkavállalóknak, akik oda belépnek. Ahova helyezzük az íróasztalt, a távolság a szék és a látogatók között, ahogyan a bútorok elválasztanak a munkatársainktól, mind erőteljesen nonverbális üzenetet hordoznak.
- Hangnem és egyéb paralingvisztikai vonatkozások: a paralingvisztika vokális kommunikáció, ami elkülönül a ténylegesen használt szavaktól és olyan tényezőket foglal magában, mint a hangsúly, hangmagasság, a beszéd sebessége, szünetek és hangerő. Ez a nonverbális kommunikáció egy formája, amely hasznos a telefonálás vagy a személyes interakció során.
- Érintés: az érintés a nonverbális kommunikáció hatékony formája. A vállveregetés, az ölelés, az, hogy valaki megérinti a másik kezét szimpátiából, üzenetet hordoznak attól függetlenül, hogy kísérik-e szavak.
- Fizikai tér: nem mindegy, mekkora hely vesz körül minket, amikor dolgozunk vagy kommunikálunk. Az észak-amerikaiak például nagyjából ötven centiméter távolságot hagynak maguk előtt, amikor kommunikálnak másokkal. Bármi, ami közelebb kerül hozzájuk, különösen a munkahelyen, túl intim.
Hogyan használjuk a nonverbális kommunikációt?
A rólunk kialakuló kép képezi alapját a személyes márkánknak (personal branding). Ezt a képet - akárcsak a személyes márkát - lehet alakítani, befolyásolni különböző eszközökkel. Az alapkérdés az, hogy tisztában van-e bárki is azzal, hogy milyen is ő valójában, s mit gondolnak mások róla. Innen lehet elindulni, fejleszteni a vizuális kommunikációt, így tudunk üzeneteket sugallni magunkról. A coaching folyamat is az a tapasztalat, hogy sokszor egészen mást próbálnak kifejezni, láttatni, sugallni magukról az ügyfelek, mint amilyen valójában igazán a személyiségük. Avagy egészen mást gondol róluk a környezetük, mint amilyenek ők a valóságban. A munkahelyi sikerek, a karrier, a tartós boldogság érdekében tudatos cselekedettel, folyamatos tanulással elérhetjük, hogy megjelenésünk tükrözze azt, amilyenek valójában vagyunk, és ezzel megteremtsük az összhangot a verbális és nem verbális kommunikációnk között.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk
Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk
Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk
- How much does a failed recruitment cost? 1 hónapja
- Mennyibe kerül egy sikertelen munkaerő-felvétel? 1 hónapja
- Ennyien dolgoztak a kommunikációs iparágban tavaly 1 hónapja
- PREXA 2024: elindult a nevezés 1 hónapja
- Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat 2 hónapja
- Áprilisban debütál a Boldog Munkahely Díj, már lehet pályázni! 2 hónapja
- Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala 3 hónapja
- Így tudják megszólítani a Z generációs munkavállalókat a vállalatok 3 hónapja
- Idén a fizetések még az eddiginél is fontosabbak lesznek 3 hónapja
- Frissítő lendülettel robbant be a Diageo első pénzügyi meet-up sorozata, a Flavours of Finance Meet-up Series 3 hónapja
- Titok, ami nem is titok: Így gondoskodhat egy vállalat munkavállalói jövőjéről! 5 hónapja