Végzetesek lehetnek gesztusaink a munkahelyen
A jól használt nonverbális kommunikáció segítheti a karrierünket, és hozzájárulhat, hogy a vezetők hatékonyabban irányítsák az alkalmazottakat. Ha azonban nem foglalkozunk ennek fejlesztésével, és mást sugallunk gesztusainkkal, mint amit mondunk, akkor akár végzetes következményekre is számíthatunk.
Ugyanúgy, ahogy a mindennapi életben, a munkahelyen is kiemelten fontos, hogy tudatosan alkalmazzuk a nonverbális kommunikációt - mondta lapunknak Dara Péter, a DEVISE Hungary ügyvezető igazgatója, coach, tanácsadó. Hozzátette: minden emberről kialakít a környezete valamilyen benyomást, ami sok esetben szóbeli kommunikáció nélkül történik meg. Számos nagyobb szervezetben anélkül is véleményt formálnak egymásról vagy a vezetőkről a kollégák, hogy akárcsak egy szót is váltanának egymással. A vélemény ilyen esetben a megjelenésből, a különböző gesztusokból, viselkedésből - egyszóval a nonverbális kommunikációból eredeztethető. Márpedig nagyon nem mindegy, hogy mit gondolnak rólunk, hiszen ez kihatással van a munkára is.
Fejleszteni kell magunkat
A nonverbális kommunikáció eszközei
A nonverbális kommunikáció információátadást jelent a szóbeli kommunikáció mellett. A feladó információt hordoz a vevő felé a következő eszközök segítségével:
- Testbeszéd: annak a módja, ahogyan egy személy ül, áll, a karját, a kezeit és a lábát mozgatja, illetve az egyéb finommozgásokat végzi.
- Arckifejezés: Az emberi arc rendkívül kifejező beleértve a szemeket, a szemöldököket, a szájat és más mozgásokat. Az érzelmek, mint a düh, boldogság, fájdalom és unalom mind könnyen kifejezhetők az arcmimikával.
- Testtartás: Ahogy tartjuk magunkat, lásd a testhelyzetet, vagy hogy milyen mereven, egyenesen állunk, ülünk. Akár kényelmesen hátradőlünk vagy ülünk mereven a szék szélén, üzenetet küldünk a testtartással és a pozícióval.
- Szemkontaktus: az emberek gyakran azokban az emberekben bíznak meg, akik tartják a szemkontaktust. Ezt gyakran arra is használják, hogy fenntartsák az érdeklődést és érzelmeket váltsanak ki, illetve megteremtsék az összhangot az üzenet vevőjével. Emellett érdeklődést is lehet tetetni és félre is lehet vezetni valakit az alkalmazásával.
- Gesztusok: különösen a kézmozdulatok gazdagok a kommunikáció kifejezésére. Ezek pontosítják a kimondott szó jelentését és hozzá is adnak a jelentéshez. A kevésbé tudatos gesztusok, mint az orr vakarása, a ruha rángatása, a csípőre tett kéz és az integetés, üzenetet közvetítenek tudatosan vagy tudattalanul.
- Jelek: a jelek, a képek és a szimbólumok szintén nonverbális kommunikációnak minősülnek.
- Ruházat és kiegészítők, mint a kézitáskák, napszemüvegek: a ruházat fajtái és a megjelenésünk erőteljes nonverbális üzeneteket hordoz. Az üzenetek közül néhány nem szándékos, amikor például egy munkavállaló egy pólót vesz fel a kedvenc sportcsapatának a címerével a hátán, vagy amikor konzervatív, üzleti viseletet, azaz öltönyt vesz fel minden nap.
Más üzenetek lehetnek szándékosak. A konzervatív ruha viselője megközelíthetetlennek tűnhet, még ha nem is az volt a szándéka. A mélyen kivágott blúz viselője talán azt szeretné (de lehet, hogy nem), hogy a munkatársai szexinek találják.
- Irodai dekoráció: a munkahelyen az, hogy miként díszítjük ki az irodát, szintén üzeneteket jelent azoknak a munkavállalóknak, akik oda belépnek. Ahova helyezzük az íróasztalt, a távolság a szék és a látogatók között, ahogyan a bútorok elválasztanak a munkatársainktól, mind erőteljesen nonverbális üzenetet hordoznak.
- Hangnem és egyéb paralingvisztikai vonatkozások: a paralingvisztika vokális kommunikáció, ami elkülönül a ténylegesen használt szavaktól és olyan tényezőket foglal magában, mint a hangsúly, hangmagasság, a beszéd sebessége, szünetek és hangerő. Ez a nonverbális kommunikáció egy formája, amely hasznos a telefonálás vagy a személyes interakció során.
- Érintés: az érintés a nonverbális kommunikáció hatékony formája. A vállveregetés, az ölelés, az, hogy valaki megérinti a másik kezét szimpátiából, üzenetet hordoznak attól függetlenül, hogy kísérik-e szavak.
- Fizikai tér: nem mindegy, mekkora hely vesz körül minket, amikor dolgozunk vagy kommunikálunk. Az észak-amerikaiak például nagyjából ötven centiméter távolságot hagynak maguk előtt, amikor kommunikálnak másokkal. Bármi, ami közelebb kerül hozzájuk, különösen a munkahelyen, túl intim.
Hogyan használjuk a nonverbális kommunikációt?
A rólunk kialakuló kép képezi alapját a személyes márkánknak (personal branding). Ezt a képet - akárcsak a személyes márkát - lehet alakítani, befolyásolni különböző eszközökkel. Az alapkérdés az, hogy tisztában van-e bárki is azzal, hogy milyen is ő valójában, s mit gondolnak mások róla. Innen lehet elindulni, fejleszteni a vizuális kommunikációt, így tudunk üzeneteket sugallni magunkról. A coaching folyamat is az a tapasztalat, hogy sokszor egészen mást próbálnak kifejezni, láttatni, sugallni magukról az ügyfelek, mint amilyen valójában igazán a személyiségük. Avagy egészen mást gondol róluk a környezetük, mint amilyenek ők a valóságban. A munkahelyi sikerek, a karrier, a tartós boldogság érdekében tudatos cselekedettel, folyamatos tanulással elérhetjük, hogy megjelenésünk tükrözze azt, amilyenek valójában vagyunk, és ezzel megteremtsük az összhangot a verbális és nem verbális kommunikációnk között.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk
Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk
A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk
- Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel 1 hónapja
- Politizálás a munkahelyen? Így állnak hozzá a dolgozók 1 hónapja
- Nézz be, így néz ki az AutoWallis új irodája 1 hónapja
- A nő, aki megmutatta: az álommelót nem megtalálni, hanem kitalálni kell 1 hónapja
- Csökken az újságírószakma vonzereje - avagy mit üzennek a média szakos diákok? 2 hónapja
- Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható 2 hónapja
- Így csökkenthetők a dolgozók munkahelyi biztonsággal kapcsolatos aggodalmai 2 hónapja
- Átadták a Mentor Oscar-díjakat 2 hónapja
- Digitális HR: UX tervezés a munkáltatói márka szolgálatában 2 hónapja
- 5 tipp, hogy egészséges legyen a munkahelyi légkör 3 hónapja
- Hogyan beszéljünk a főnökkel? 3 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?