A HR Business Partner szerep szervezeti működésének sikerkritériumai
Az Ulrich-féle modell szakirodalma nagy terjedelemben foglalkozik a HR Business Partner stratégiai szerepével, a sikerességet garantáló új kompetenciákkal, azok fejlesztésével, ugyanakkor kisebb részletességgel kap említést a szerep ideális megvalósulásához nélkülözhetetlen szervezeti és működési feltételek bemutatása. Mik ezek a feltételek? Folytatjuk a HR Business Partner kutatás eredményeinek bemutatását.
Az Ulrich modell szakirodalma nagy terjedelemben foglalkozik a HR Business Partner stratégiai szerepével, a sikerességet garantáló új kompetenciákkal, azok fejlesztésével, ugyanakkor kisebb részletességgel kap említést a szerep ideális megvalósulásához nélkülözhetetlen szervezeti és működési feltételek bemutatása. Mik ezek a feltételek? Az adminisztráció kérdése, a vezetők és a HR napi szintű kapcsolódását biztosító folyamat-, és munkaszervezési feltételek, a vezetői szerep újradefiniálásának szükségessége és a vezetésfejlesztés fontossága, illetve a vezetői szerep HR Business Partner szerephez illesztése. Mint ahogy kevés a gyakorlati útmutatás a HR Business Partner modell bevezetését támogató projekt megtervezéséhez és a HR Business Partneri funkció eredményességének mérésére és értékelésére is. A cikksorozatnak ebben a részében a fentiekben említett kérdések mentén, néhány témában megosztjuk a kutatásunk eredményeit, és tapasztalatait.
Adminisztráció: standardizálás, automatizálás, megbízható ügyfélszolgálat
Az Ulrich modell alapvető feltevése, hogy a HR szolgáltató tevékenységek nagymértékben standardizálhatóak, és IT megoldásokkal kiváltható az emberi munka jelentős része, illetve a munkavállalók és a vezetők egyaránt felelőssé tehetők - önkiszolgáló módon - a HR adatkezelés és információáramlás jelentős részéért. Emellett a modell ugyanakkor azt is elismeri, hogy az adminisztrációs feladatok pontos és megbízható ellátása - bár nem tartoznak a HR értékteremtő tevékenységei sorába -, alapfeltétele a HR szervezet jó működésének, így a HR Business Partneri szerep sikeres betöltésének.
A kutatásban alkalmazott kérdőíves felmérés eredményei alapján a HR Business Partnerek napi munkavégzésében az adminisztráció súlya még mindig jelentős, a napi tevékenységben az elvárthoz képest sokszorosát teszi ki ez az elfoglaltság. A válaszok alapján jelentős a szórás ebben a mutatóban, mely jelzi, hogy az adminisztráció szervezésében nagyon eltérő fázisban tartanak, illetve különböző megoldásokat működtetnek a szervezetek.
A gyakorlat azt mutatja, hogy az adminisztrációs terheket valóban csökkenteni tudják a standardizált folyamatok szerint automatizált, integrált IT rendszereket alkalmazó HR szolgáltató központok (SSC-k), de a vezetői feladatokhoz kapcsolódó adminisztráció (teljesítménymenedzsment, képzés, fejlesztés, karrier menedzsment, stb.) az önkiszolgáló rendszerek támogatása mellett is növeli a vezetők HR adminisztrációs terheit. Úgy tapasztaltuk, hogy sokszor a HR Business Partner veszi át a vezetőtől ezen adminisztrációs feladatokat a jó személyes kapcsolat fenntartása érdekében, de nem ez a jó megoldás!
A kutatás során ugyanakkor találtunk jó példákat, ahol maga a HR nagy súllyal épít a fejlett IT technológiai megoldásokra, a folyamatok standardizálására, és ezeket magas színvonalú, SLA alapján működő ügyfélszolgálattal egészíti ki így segítve a szolgáltatás emberi arculatának, az ügyfél-orientációnak a fenntartását. A folyamatok megszervezésén sok múlik! Tiszta átadási pontok, egyértelmű felelősségek, rendszeres kommunikáció és kapcsolattartás az érintettekkel elengedhetetlen feltétel. Ezekben a jó gyakorlatokban a HR Business Partner képes elengedni és megbízni a HR szolgáltatást végző kompetens szakemberekben, és inkább felkészíti a vezetőt, semmint átveszi tőle a vezetői munkához tartozó adminisztrációs feladatokat. Ehhez nagyfokú következetességre, és elengedésre van szüksége, melyben a HR igazgatói iránymutatása és megerősítése is kulcsfontosságú tényező.
Egy kapu helyett több kapu?
Az egykapusság-többkapusság kérdése egyik meghatározó eleme a HR szervezeti felépítésének, ami a HR szervezet és működés eddigi fejlődése során többször is változott. Eleinte, a szakértői rendszerben többkapus volt a HR, majd egy kapussá vált a szakmailag képzett HR generalista szerep bevezetésével, mely szerep szolgáltató és kontroll szerepet is biztosított a vezető felé. Az Ulrich modell ismét felhívja a figyelmet a több kapus működés előnyeire, ami hozzájárul a HR működési hatékonyságának javításához.
Ebben a többkapus rendszerben, a HR BP közbenjárása és szoros felügyelete nélkül nyílik kapcsolódási pont a szervezet szakterületei felé, vagyis önálló kapcsolata lesz a specialistáknak és a HR szolgáltató szervezetnek is.
Ennek a megoldásnak azonban - ellentétben az egykapus működéssel, amikor minden vezetői, munkavállalói kérés, kérdés a HR BP-hez fut be, és a HR szervezet többi szereplője (specialisták, HR szolgáltatók) nem áll önállóan kapcsolatban a kiszolgált területtel - számos olyan szervezeti, operatív és pszichológiai feltétele van, mely új együttműködési megállapodások kialakítását szükségelteti mind a HR-en belül, mind a HR és vezetői kapcsolatokban.
Emellett fontos kiemelni, hogy az egy kapus megközelítés ugyan a vezető számára kényelmes, magasabb hozzáadott szolgáltatás érzetét kelti és fenntartja a személyes, bizalmi kapcsolatot, de ez a megoldás a HR Business Partnert sokszor csupán a valós hozzáadott érték nélküli „postás” vagy közvetítő szerepre kárhoztatja.
A kutatás során a kapuk számát illetően sok variációval találkoztunk: vannak olyan szervezetek, ahol egy kapu, van ahol két kapu (például a képzés, mint specialista szerep önállósul), máshol több kapu működik (több önálló specialista például: képzés, toborzás, kompenzáció), és feltártunk olyan működést is, melyben szervezeti szintenként eltérő számú kapun keresztül valósul meg a kapcsolattartás.
Több megkérdezett arról számolt be, hogy bár hosszú és energiaigényes folyamat volt, tudatos kommunikációval és / vagy korai bevonással, és felkészítéssel sikerült elérni, hogy a vezetők önállóan használják a többkapus rendszert, ami így hatékonyan működik. Jól működő gyakorlatnak tartjuk azt, ahol a HR szolgáltatásban (SSC-ben) résztvevő kollégák tudatosan törekszenek a szervezet és kliensek megismerésére, ha fenntartják a kommunikációs fórumokat, dedikált eszkalációs pontokkal. Fontos itt is hangsúlyozni, hogy a HR Business Partnernek el kell tudnia engedni a szakmai kérdések megoldását, és teret kell adnia az önálló kapcsolatoknak. Ezt segíti, ha a vezető felé egyértelműen és következetesen jelzi, hogy mely feladatok tartoznak a hatáskörébe.
Ahogy a bevezetőben jeleztem e témakörben vizsgáltuk még a vezetésfejlesztés, a bevezetési projektek megvalósulását, a HR Business Partner eredményessége mérésének, értékelésének gyakorlatát, és a HR Business Partnerré válás sikereit megalapozó kritériumokat, az egyének által már bejárt fejlődési utakat. A kutatás során egyre inkább meggyőződtünk, hogy sajnos még sikeresen működtetett szervezeti modell sem garantálhatja a HR Business Partner sikerét, a személyes hozzáadott érték megkerülhetetlen. A cikksorozat következő fejezete HR Business Partner személyes működésének sikerét elemzi, olyan témák mentén, mint: a HR Business Partner funkcióban elérhető üzleti érték teremtés, együttműködés a vezetőkkel, a Business Partner kompetenciák, karrier lehetőségek az új modellben, a fejlesztés/ fejlődés módszerei, eszközei, valamint a stresszkezelés.
A téma elemzését következő cikkünkben folytatjuk.
Csentericsné Arnold Zsuzsa
tanácsadó, a kutatói csapat tagja, Strategic HR Mentor
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Júliusról augusztusra a Tescónál több mint 600 fővel dolgoztak kevesebben. Ez volt a legnagyobb létszámmozgás a HR Portál és az Opten... Teljes cikk
Sok cégnél mostanában zajlik a HR büdzsé éves tervezése. Bár a szakértő szerint egy évre egyre kevésbé lehet előre látni, inkább negyedévente... Teljes cikk
Az EU bértranszparencia irányelv bevezetése minőségileg új lépést jelent a fizetések átláthatóságát illetően, de aki akart, eddig is képet... Teljes cikk
- Életre szóló hűség nincs: Z generációsok a munkaadókról 1 hónapja
- Inspiráló rendezvényhelyszín a főváros közelében, komplex élményekkel 1 hónapja
- Ez az ára az igazságtalan bérezésnek 1 hónapja
- HR Business Partner 1 hónapja
- Business Development Manager 4 hónapja
- Több pihenés, hatékonyabb munka – a négynapos munkahét rejtélyes paradoxona 5 hónapja
- Mely cégek a legvonzóbbak a fiatalok számára? 5 hónapja
- Szuperszámítógép robbantja be a mesterséges intelligenciát Szegeden 5 hónapja
- Hogyan tanul az agy? – magyar kutatók új matematikai modelljei a memóriáról 5 hónapja
- Mi is az a Paradoxon-elmélet, amitől igazán nyerő lehet egy csapat? 6 hónapja
- Ezeket a készségeket keresik a munkaadók állásinterjún 6 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja