Belső kommunikáció - a kedves mostohagyerek
A belső kommunikáció ma is mostohagyerek. Egyes vállalatoknál a HR-hez tartozik, másutt a vállalati kommunikáció része, nincs valódi otthona. Egyáltalán szempont-e, hogy hol a helye, amikor stratégiai szinten van rá szükség? Cikkünkből kiderül, milyen változást hoztak ebből a szempontból az elmúlt évek, és mire kell figyelnie, hogyan kell fejlődnie a cégeknek.
A vezető érezze a kommunikáció erejét
Németh Gergely szerint való igaz, hogy a belső kommunikáció mostohagyerek, mert a marketing és a HR területhez hasonlóan kevesebb pénzből gazdálkodhat mostanában, de annak nem tulajdonít jelentőséget, hogy hol a helye a vállalati struktúrában. Szerinte lényegesebb, hogy például a HR-es és a kommunikációs szakember "összehozza" a cégnek megfelelő megoldásokat. A belső PR-nak és a HR-nek kellő alkalma volt az összecsiszolódásra, ha más alkalommal nem, akkor a munkaerő-leépítések miatt. Kommunikációs szempontból emberes feladat tenni annak érdekében, hogy akit elbocsátottak, ne keltse hónapokon át a volt cég rossz hírét, akik pedig maradnak és több feladatuk lesz, tudják, mit kapnak cserébe, érezzék a törődést, hogy a céges belső imázs ne sérüljön.
A szakértő fontosnak tartja, hogy a vezetők ne becsüljék alá a belső kommunikáció erejét, például azt, hogy a PR-os feladata, hogy felkészítse a vezetőt a kényesebb helyzetek kommunikációjára. Németh Gergely a közelmúltban találkozott több olyan esettel is, amikor egy nagyvállalat közép, alsó szintű vezetői olyan alkalmazottakat bocsátottak el, akikkel már évtizede együtt dolgoztak, vagy akár barátok voltak, sőt a gyerekei keresztapja volt. A szakértő a szakszervezetet sem hagyná ki a kommunikációból, ha a munkavállalók tájékoztatásában erre van szükség, az biztosan kevés, ha kiteszünk egy plakátot a faliújságra.
A teljesítményértékelő beszélgetések fontosságáról is beszélgetettünk 5 évvel ezelőtt, Németh Gergely szerint ezek igazából fejlesztő beszélgetések, melyeknek akkor van értelme, ha a vezető egész évben monitorozza a munkatársakat, vagyis méri, figyelemmel kíséri a teljesítményüket. Elsőre furán hangzik, de a jó belső kommunikáció feltételeinek megteremtése szerinte elsősorban a vezetőn múlik, a beszélgető vezetőn, aki kideríti, mi az, amiben jó az alkalmazott és miben kell fejleszteni, aztán meg is teszi a szükséges lépéseket. A szakember szerint a válságban talpon maradó nemzetközi piacokon jegyzett magyar cégekre jellemző, hogy nem álltak le munkatársaik képzésével.
PR-os szemmel
Rabatin-Buru Éva, az Uniomedia Communications senior PR és belső kommunikációs tanácsadója az ügynökség multinacionális ügyfeleivel foglalkozik. Meglátása szerint ideális esetben a belső kommunikáció két lábon áll egy nagyobb vállalatnál. A főszerep a kommunikációs osztályé, amely a belső PR klasszikus eszközeivel dolgozik: például tájékoztat a cég üzleti eredményeiről, híreiről, fejlesztésekről, eseményekről stb. az intraneten, körlevélben, vállalati újságban, egyéb belső kommunikációs csatornákon. A hitelesség és a munkatársak biztonságérzete miatt azonban fontos a közvetlen vezetők személyes kommunikációja, ami persze nem váltja ki a belső kommunikációs eszközök alkalmazását, ugyanis nem várható el, hogy az összes vezető a céget érintő minden apró részlettel tisztában legyen.
A spórolás miatt jellemző az elmúlt időszakban egyes belső információs források megszüntetése. A válság elsősorban a papíralapú céges lapokat tizedelte meg, és vélhetően nem független ettől a cégek törekvése a környezettudatosabb működésre.
Hol a helye a belső kommunikációnak?
Rabatin-Buru Éva szerint a belső kommunikációt a kommunikációs osztály irányíthatja a legjobban, szoros és folyamatos együttműködésben más osztályokkal, ahonnan beszerzik a friss információkat: például termékek, új rendszerek bevezetése, mik a vállalat céljai, eredményei; emellett az információkat átadó osztályok is jó, ha tudják, hogy milyen híreket érdemes eljuttatniuk a belső PR részére. A nagyobb vállalatoknál a speciális esetek, krízishelyzetek kezelésébe bevonják a kommunikációs szakembereket is. Arra is van példa, hogy a krízismenedzsment gyakorlatokat tartanak külső szakértők bevonásával.
A HR-nek és a belső PR-nak mindig támogatnia kell egymást. A PR-os felkészítő anyagot készíthet a vezetőnek, hogy mire figyeljen egy projekt indításakor, egy levél megfogalmazásakor, vagy hogyan reagáljon munkavállalói kérdésekre. Válság időszakban, amikor a munkahelyek megőrzése fontos cél és bármikor előfordulhatnak leépítések is, elsőszámú érdek, hogy a HR és a PR vezető jó együttműködésben dolgozzon. Egy ilyen helyzetben tudatos tervezés általában a HR kezében van, míg a kommunikációs végzettségű munkatárs tanulmányai és tapasztalata alapján segítséget nyújthat abban, hogy például a munkahely elvesztése milyen érzelmi reakciókat válthat ki a munkatársakban, hogyan lehet használni a rendelkezésre álló kommunikációs eszközöket.
Első nagykövetek
Rabatin-Buru Éva elmondta, hogy a belső PR valóban mostohagyerek a cégeknél, de kedves mostohagyerek - legalábbis a PR szakember számára, mert eredménye látható, könnyű visszacsatolást kapni, amikor az étteremben, folyosókon találkozik a munkatársakkal. A külső PR ezzel szemben nem ismerősöknek, munkatársaknak szól, hanem szélesebb célcsoportoknak, ezért munkája eredményét a szakember másként éli meg.
Szerinte egy cég első "nagykövetei" a munkatársai, ezért imázsára jelentős hatással van, hogy milyen véleménnyel vannak róla a dolgozói, pozitív vagy negatív képet festenek róla munka után. Felértékelődik a PR szerepe, mert ha odafigyelnek arra, hogy a dolgozók tudjanak a döntésekről, Rabatin-Buru Éva tapasztalata szerint jó "nagykövetek" lesznek. A gyors tájékoztatás aranyat ér az éles helyzetekben, például egy termék visszahívása újságírók megjelenésével jár, és ebben a helyzetben a nyilatkozatra jogosult dolgozóktól szakmailag és média szempontból is professzionális tartalom kerülhet nyilvánosságra, és emellett - persze más csatornákon - minden munkatárs számára időben közvetíteni kell a cég hivatalos álláspontját.
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk
Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk
A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk
- Itt a NAV friss listája - Ők nem jelentették be dolgozóikat 6 napja
- Felmérés: a magyar fiatalok szeretik a munkájukat, sokan mennének külföldre dolgozni 1 hete
- HR tehetségek 2025: Krigel Tamás 2 hete
- A fiatalok kétharmada arra számít, hogy nőni fog a fizetése 3 hete
- Hogyan kerülhetnek le a bejelentés nélkül foglalkoztatók a NAV listájáról? 4 hete
- Megúszható a szégyenlista? A NAV engedékenyebb lett a feketefoglalkoztatókkal 1 hónapja
- Az apák több mint fele bűntudatot érez, amikor a szülői szabadság után visszatér a munkába 1 hónapja
- A legtöbb cég nem tudja megszólítani a saját kollégáit 1 hónapja
- Ezek a munkaadók nem jelentették be dolgozóikat - itt a NAV listája 1 hónapja
- Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel 1 hónapja
- Politizálás a munkahelyen? Így állnak hozzá a dolgozók 1 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?