Belső kommunikáció - a kedves mostohagyerek
A belső kommunikáció ma is mostohagyerek. Egyes vállalatoknál a HR-hez tartozik, másutt a vállalati kommunikáció része, nincs valódi otthona. Egyáltalán szempont-e, hogy hol a helye, amikor stratégiai szinten van rá szükség? Cikkünkből kiderül, milyen változást hoztak ebből a szempontból az elmúlt évek, és mire kell figyelnie, hogyan kell fejlődnie a cégeknek.
A vezető érezze a kommunikáció erejét
Németh Gergely szerint való igaz, hogy a belső kommunikáció mostohagyerek, mert a marketing és a HR területhez hasonlóan kevesebb pénzből gazdálkodhat mostanában, de annak nem tulajdonít jelentőséget, hogy hol a helye a vállalati struktúrában. Szerinte lényegesebb, hogy például a HR-es és a kommunikációs szakember "összehozza" a cégnek megfelelő megoldásokat. A belső PR-nak és a HR-nek kellő alkalma volt az összecsiszolódásra, ha más alkalommal nem, akkor a munkaerő-leépítések miatt. Kommunikációs szempontból emberes feladat tenni annak érdekében, hogy akit elbocsátottak, ne keltse hónapokon át a volt cég rossz hírét, akik pedig maradnak és több feladatuk lesz, tudják, mit kapnak cserébe, érezzék a törődést, hogy a céges belső imázs ne sérüljön.
A szakértő fontosnak tartja, hogy a vezetők ne becsüljék alá a belső kommunikáció erejét, például azt, hogy a PR-os feladata, hogy felkészítse a vezetőt a kényesebb helyzetek kommunikációjára. Németh Gergely a közelmúltban találkozott több olyan esettel is, amikor egy nagyvállalat közép, alsó szintű vezetői olyan alkalmazottakat bocsátottak el, akikkel már évtizede együtt dolgoztak, vagy akár barátok voltak, sőt a gyerekei keresztapja volt. A szakértő a szakszervezetet sem hagyná ki a kommunikációból, ha a munkavállalók tájékoztatásában erre van szükség, az biztosan kevés, ha kiteszünk egy plakátot a faliújságra.
A teljesítményértékelő beszélgetések fontosságáról is beszélgetettünk 5 évvel ezelőtt, Németh Gergely szerint ezek igazából fejlesztő beszélgetések, melyeknek akkor van értelme, ha a vezető egész évben monitorozza a munkatársakat, vagyis méri, figyelemmel kíséri a teljesítményüket. Elsőre furán hangzik, de a jó belső kommunikáció feltételeinek megteremtése szerinte elsősorban a vezetőn múlik, a beszélgető vezetőn, aki kideríti, mi az, amiben jó az alkalmazott és miben kell fejleszteni, aztán meg is teszi a szükséges lépéseket. A szakember szerint a válságban talpon maradó nemzetközi piacokon jegyzett magyar cégekre jellemző, hogy nem álltak le munkatársaik képzésével.
PR-os szemmel
Rabatin-Buru Éva, az Uniomedia Communications senior PR és belső kommunikációs tanácsadója az ügynökség multinacionális ügyfeleivel foglalkozik. Meglátása szerint ideális esetben a belső kommunikáció két lábon áll egy nagyobb vállalatnál. A főszerep a kommunikációs osztályé, amely a belső PR klasszikus eszközeivel dolgozik: például tájékoztat a cég üzleti eredményeiről, híreiről, fejlesztésekről, eseményekről stb. az intraneten, körlevélben, vállalati újságban, egyéb belső kommunikációs csatornákon. A hitelesség és a munkatársak biztonságérzete miatt azonban fontos a közvetlen vezetők személyes kommunikációja, ami persze nem váltja ki a belső kommunikációs eszközök alkalmazását, ugyanis nem várható el, hogy az összes vezető a céget érintő minden apró részlettel tisztában legyen.
A spórolás miatt jellemző az elmúlt időszakban egyes belső információs források megszüntetése. A válság elsősorban a papíralapú céges lapokat tizedelte meg, és vélhetően nem független ettől a cégek törekvése a környezettudatosabb működésre.
Hol a helye a belső kommunikációnak?
Rabatin-Buru Éva szerint a belső kommunikációt a kommunikációs osztály irányíthatja a legjobban, szoros és folyamatos együttműködésben más osztályokkal, ahonnan beszerzik a friss információkat: például termékek, új rendszerek bevezetése, mik a vállalat céljai, eredményei; emellett az információkat átadó osztályok is jó, ha tudják, hogy milyen híreket érdemes eljuttatniuk a belső PR részére. A nagyobb vállalatoknál a speciális esetek, krízishelyzetek kezelésébe bevonják a kommunikációs szakembereket is. Arra is van példa, hogy a krízismenedzsment gyakorlatokat tartanak külső szakértők bevonásával.
A HR-nek és a belső PR-nak mindig támogatnia kell egymást. A PR-os felkészítő anyagot készíthet a vezetőnek, hogy mire figyeljen egy projekt indításakor, egy levél megfogalmazásakor, vagy hogyan reagáljon munkavállalói kérdésekre. Válság időszakban, amikor a munkahelyek megőrzése fontos cél és bármikor előfordulhatnak leépítések is, elsőszámú érdek, hogy a HR és a PR vezető jó együttműködésben dolgozzon. Egy ilyen helyzetben tudatos tervezés általában a HR kezében van, míg a kommunikációs végzettségű munkatárs tanulmányai és tapasztalata alapján segítséget nyújthat abban, hogy például a munkahely elvesztése milyen érzelmi reakciókat válthat ki a munkatársakban, hogyan lehet használni a rendelkezésre álló kommunikációs eszközöket.
Első nagykövetek
Rabatin-Buru Éva elmondta, hogy a belső PR valóban mostohagyerek a cégeknél, de kedves mostohagyerek - legalábbis a PR szakember számára, mert eredménye látható, könnyű visszacsatolást kapni, amikor az étteremben, folyosókon találkozik a munkatársakkal. A külső PR ezzel szemben nem ismerősöknek, munkatársaknak szól, hanem szélesebb célcsoportoknak, ezért munkája eredményét a szakember másként éli meg.
Szerinte egy cég első "nagykövetei" a munkatársai, ezért imázsára jelentős hatással van, hogy milyen véleménnyel vannak róla a dolgozói, pozitív vagy negatív képet festenek róla munka után. Felértékelődik a PR szerepe, mert ha odafigyelnek arra, hogy a dolgozók tudjanak a döntésekről, Rabatin-Buru Éva tapasztalata szerint jó "nagykövetek" lesznek. A gyors tájékoztatás aranyat ér az éles helyzetekben, például egy termék visszahívása újságírók megjelenésével jár, és ebben a helyzetben a nyilatkozatra jogosult dolgozóktól szakmailag és média szempontból is professzionális tartalom kerülhet nyilvánosságra, és emellett - persze más csatornákon - minden munkatárs számára időben közvetíteni kell a cég hivatalos álláspontját.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk
Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
- Itt az első figyelmeztetés: pénteken 10 percre leáll a közlekedés Budapesten 3 hete
- Itt a legújabb lista - Ők nem jelentették be dolgozóikat 3 hete
- Startupoknak épít jövőt az EU 4 hete
- Hogyan vonzzuk be a megfelelő jelölteket a digitális térben? 1 hónapja
- Nem olcsóbb a külföldi vendégmunkások alkalmazása a magyarokhoz képest 1 hónapja
- Cselekvőképtelen a munkavállaló? Ezt mindenképp tudni kell 1 hónapja
- Fókuszban a külföldi munkavállalók alkalmazása 1 hónapja
- Ezek a foglalkoztatók nem jelentették be dolgozóikat 1 hónapja
- Újraírják az MI-stratégiát – már óvodától tanítani kell a mesterséges intelligenciát 1 hónapja
- A hibát nem az emberben, hanem a folyamatban keressük - Gyarmati Katalin, a Nissin Foods HR vezetője 2 hónapja
- Védett korú munkavállaló kimaradhat a leépítésből? 2 hónapja