Belső kommunikáció - a kedves mostohagyerek
A belső kommunikáció ma is mostohagyerek. Egyes vállalatoknál a HR-hez tartozik, másutt a vállalati kommunikáció része, nincs valódi otthona. Egyáltalán szempont-e, hogy hol a helye, amikor stratégiai szinten van rá szükség? Cikkünkből kiderül, milyen változást hoztak ebből a szempontból az elmúlt évek, és mire kell figyelnie, hogyan kell fejlődnie a cégeknek.
A vezető érezze a kommunikáció erejét
Németh Gergely szerint való igaz, hogy a belső kommunikáció mostohagyerek, mert a marketing és a HR területhez hasonlóan kevesebb pénzből gazdálkodhat mostanában, de annak nem tulajdonít jelentőséget, hogy hol a helye a vállalati struktúrában. Szerinte lényegesebb, hogy például a HR-es és a kommunikációs szakember "összehozza" a cégnek megfelelő megoldásokat. A belső PR-nak és a HR-nek kellő alkalma volt az összecsiszolódásra, ha más alkalommal nem, akkor a munkaerő-leépítések miatt. Kommunikációs szempontból emberes feladat tenni annak érdekében, hogy akit elbocsátottak, ne keltse hónapokon át a volt cég rossz hírét, akik pedig maradnak és több feladatuk lesz, tudják, mit kapnak cserébe, érezzék a törődést, hogy a céges belső imázs ne sérüljön.
A szakértő fontosnak tartja, hogy a vezetők ne becsüljék alá a belső kommunikáció erejét, például azt, hogy a PR-os feladata, hogy felkészítse a vezetőt a kényesebb helyzetek kommunikációjára. Németh Gergely a közelmúltban találkozott több olyan esettel is, amikor egy nagyvállalat közép, alsó szintű vezetői olyan alkalmazottakat bocsátottak el, akikkel már évtizede együtt dolgoztak, vagy akár barátok voltak, sőt a gyerekei keresztapja volt. A szakértő a szakszervezetet sem hagyná ki a kommunikációból, ha a munkavállalók tájékoztatásában erre van szükség, az biztosan kevés, ha kiteszünk egy plakátot a faliújságra.
A teljesítményértékelő beszélgetések fontosságáról is beszélgetettünk 5 évvel ezelőtt, Németh Gergely szerint ezek igazából fejlesztő beszélgetések, melyeknek akkor van értelme, ha a vezető egész évben monitorozza a munkatársakat, vagyis méri, figyelemmel kíséri a teljesítményüket. Elsőre furán hangzik, de a jó belső kommunikáció feltételeinek megteremtése szerinte elsősorban a vezetőn múlik, a beszélgető vezetőn, aki kideríti, mi az, amiben jó az alkalmazott és miben kell fejleszteni, aztán meg is teszi a szükséges lépéseket. A szakember szerint a válságban talpon maradó nemzetközi piacokon jegyzett magyar cégekre jellemző, hogy nem álltak le munkatársaik képzésével.
PR-os szemmel
Rabatin-Buru Éva, az Uniomedia Communications senior PR és belső kommunikációs tanácsadója az ügynökség multinacionális ügyfeleivel foglalkozik. Meglátása szerint ideális esetben a belső kommunikáció két lábon áll egy nagyobb vállalatnál. A főszerep a kommunikációs osztályé, amely a belső PR klasszikus eszközeivel dolgozik: például tájékoztat a cég üzleti eredményeiről, híreiről, fejlesztésekről, eseményekről stb. az intraneten, körlevélben, vállalati újságban, egyéb belső kommunikációs csatornákon. A hitelesség és a munkatársak biztonságérzete miatt azonban fontos a közvetlen vezetők személyes kommunikációja, ami persze nem váltja ki a belső kommunikációs eszközök alkalmazását, ugyanis nem várható el, hogy az összes vezető a céget érintő minden apró részlettel tisztában legyen.
A spórolás miatt jellemző az elmúlt időszakban egyes belső információs források megszüntetése. A válság elsősorban a papíralapú céges lapokat tizedelte meg, és vélhetően nem független ettől a cégek törekvése a környezettudatosabb működésre.
Hol a helye a belső kommunikációnak?
Rabatin-Buru Éva szerint a belső kommunikációt a kommunikációs osztály irányíthatja a legjobban, szoros és folyamatos együttműködésben más osztályokkal, ahonnan beszerzik a friss információkat: például termékek, új rendszerek bevezetése, mik a vállalat céljai, eredményei; emellett az információkat átadó osztályok is jó, ha tudják, hogy milyen híreket érdemes eljuttatniuk a belső PR részére. A nagyobb vállalatoknál a speciális esetek, krízishelyzetek kezelésébe bevonják a kommunikációs szakembereket is. Arra is van példa, hogy a krízismenedzsment gyakorlatokat tartanak külső szakértők bevonásával.
A HR-nek és a belső PR-nak mindig támogatnia kell egymást. A PR-os felkészítő anyagot készíthet a vezetőnek, hogy mire figyeljen egy projekt indításakor, egy levél megfogalmazásakor, vagy hogyan reagáljon munkavállalói kérdésekre. Válság időszakban, amikor a munkahelyek megőrzése fontos cél és bármikor előfordulhatnak leépítések is, elsőszámú érdek, hogy a HR és a PR vezető jó együttműködésben dolgozzon. Egy ilyen helyzetben tudatos tervezés általában a HR kezében van, míg a kommunikációs végzettségű munkatárs tanulmányai és tapasztalata alapján segítséget nyújthat abban, hogy például a munkahely elvesztése milyen érzelmi reakciókat válthat ki a munkatársakban, hogyan lehet használni a rendelkezésre álló kommunikációs eszközöket.
Első nagykövetek
Rabatin-Buru Éva elmondta, hogy a belső PR valóban mostohagyerek a cégeknél, de kedves mostohagyerek - legalábbis a PR szakember számára, mert eredménye látható, könnyű visszacsatolást kapni, amikor az étteremben, folyosókon találkozik a munkatársakkal. A külső PR ezzel szemben nem ismerősöknek, munkatársaknak szól, hanem szélesebb célcsoportoknak, ezért munkája eredményét a szakember másként éli meg.
Szerinte egy cég első "nagykövetei" a munkatársai, ezért imázsára jelentős hatással van, hogy milyen véleménnyel vannak róla a dolgozói, pozitív vagy negatív képet festenek róla munka után. Felértékelődik a PR szerepe, mert ha odafigyelnek arra, hogy a dolgozók tudjanak a döntésekről, Rabatin-Buru Éva tapasztalata szerint jó "nagykövetek" lesznek. A gyors tájékoztatás aranyat ér az éles helyzetekben, például egy termék visszahívása újságírók megjelenésével jár, és ebben a helyzetben a nyilatkozatra jogosult dolgozóktól szakmailag és média szempontból is professzionális tartalom kerülhet nyilvánosságra, és emellett - persze más csatornákon - minden munkatárs számára időben közvetíteni kell a cég hivatalos álláspontját.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk
Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk
Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk
- A fiatal munkavállalók harmada szerint munkáltatója nem törődik a fenntarthatósággal 5 napja
- Karrierváltás másképp: állásváltás házon belül 6 napja
- Elrendelhet a munkáltató kötelező túlórát? 1 hete
- Felsővezetők a Linkedinen: hogyan lehet jól csinálni? 2 hete
- Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben? 2 hete
- Feketén dolgozó külföldi állampolgárokat utasítottak ki Magyarországról 3 hete
- Innentől nehezebb lesz megszerezni a a brit munkavállalói vízumot 3 hete
- A dolgozók kétharmada heti 1-2 meetinget időpocsékolásnak tart 3 hete
- Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere 3 hete
- Márkus Gergely a Mastercard új magyarországi és szlovéniai igazgatója 3 hete
- Rekordmennyiségű ember hagyja el hosszan tartó betegség miatt a munkahelyét 1 hónapja