kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

Burnout diagnosztika: fel kell mérni a kiégés mértékét

A kiégés felé menetelő munkavállalók jelenléte a szervezetben vezetési hibákat jelez - tudtuk meg Békési Gábortól, a téma szakértőjétől. A tartós érzelmi megterhelés, a munka értelmébe vetett hit elvesztése nem csak a munkavállalót, a vállalatot is sújtja, ezért dolgoztak ki célzott módszert a kiégés rendszerszintű okainak mérésére és kezelésére.

A kiégés, avagy burnout szindróma mérésének és kezelésének technikáiról tartott előadást csütörtökön Békési Gábor a TESK munkaerő-kölcsönző cég HR Café nevű rendezvényén. A vállalkozásgazdasági szakértő, kiégés specialista az általa alkalmazott Burnout Barometer (BOB) elnevezésű, a kiégés fokát és okait felmérő rendszert, és a súlyos kiégés megelőzését és folyamat megállítását segítő OnFocus Management nevű technikát mutatta be.

Békési Gábor elmondta, hogy a Burnout Barometert a Melbourne Egyetem kutatásai alapján fejlesztették ki. A csak BOB-nak becézett rendszer azt mutatja meg, hogy a munkavállalók a kiégés mely szakaszában vannak. Ugyanis a kiégés skaláris dolog, nem egyik napról a másikra történik, és a vállalat kimutathatóan profitál abból, ha időben kezeli a kiégés útjára lépett személyeket, csapatokat vagy akár az egész céget.

Jellemző okai

A kiégést számos okra vezetik vissza. Ilyenek a túl feszes munkatempó, a jövőkép hiánya, a feladatok nem megfelelő delegálása, a vállalati folyamatokba való bevonás hiánya. A magyar cégeknél szintén tipikus kiváltó ok az időszorítás, a hibázástól való félelem, a csapatmunka szervezetlensége, a teherbírás figyelmen kívül hagyása, a protekcionizmus nyilvánvalósága, az elismerés hiánya, az alacsony fizetés, szabadságolás körüli viták, a rossz munkakörülmények, elavult technológia, az előrelépési lehetőségek hiánya, illetve az, hogy gyakran az egyén szerepe a folyamatokban nem tisztázott. A multinacionális vállalatokra inkább az a jellemző, hogy a döntési mechanizmusok, a vezetői kommunikáció, a visszajelzések, pozitív megerősítés hiánya, a bizalom alacsony szintje vagy a folytonos ellenőrzés frusztrálja a munkavállalókat.
A kiégés nem egyik napról a másikra történik

A BOB tehát azt mutatja meg, hogy az egyes ember munkájára, hangulatára mely kiégési szakasz jellemző. A dolgozók felmérése a coaching folyamat nulladik lépése, maga a diagnosztika. Az eredményből pedig az is kiolvasható, hogy az egyénnek a munkájával, a vezetőjével vagy a csapatával kapcsolatban vannak negatív érzései.

A szakaszokat Békési Gábor az idealizmus, realizmus, stagnáció, frusztráció és apátia szavakkal jellemzi. Ezekből az első két csoport viszi előre a céget, ők adják a vállalat motorját. A többieknél pedig sürgős beavatkozásra van szükség.

Az idealizmus időszakára magas teljesítmény jellemző, de a kompetenciákat még fejleszteni kell. Ez az újonnan felvett munkaerőre mondható el általában, azokra, akik bizonyítani szeretnének, de még rutintalanok. Ilyenkor még sok a befektetett munka, de alacsonyabb a hatékonyság.

A realizmus időszakát jellemzően a munkavállalás első három évére helyezi. Ilyenkor a munkavállaló aktív és felkészült: sok befektetett munkája hatékony, jó a megtérülési arány.

A kritikus szakaszok akkor kezdődnek, ha valami kizökkenti a dolgozót, és eljön a stagnáció. A dolgozó demotivált, ezért visszatartja a teljesítményét: túl gyakori szüneteket tart, kivonja magát. Ekkor tehát kevesebb a befektetett munka, csökkent a hatékonyság.

A frusztráció időszakában sok a zavaró tényező, tovább csökken a teljesítmény. A munkavállaló ilyenkorra rájön, hogy lemaradt, kétségbeesik, megpróbál visszakerülni a pixisbe. Ekkor kicsivel több a befektetett munka, ám ehhez képest alacsony hatékonyság, hiszen kiesett a ritmusból. Ha ekkor sem kap segítséget, jön az apátia.

Az apátia a kiégés maga, ilyenkor nagyon alacsony a teljesítményszint, mert elveszett a motiváció. Már nem is erőlködik, alig dolgozik, minimális a hatékonyság. Békési ezt a "maradok, amíg ki nem rúgnak" mondattal szemlélteti.

Az egyéni odafigyelés a kulcs

Az is kiderült, hogy a kiégést nem szemből érdemes "támadni", hanem az előidéző okokat kell felszámolni, azokat a rossz gyakorlatokat, vezetési deficitet, ami a negatív jelenség beindulásáért felel. Rossz delegálás, a motiválás hibás megközelítése, túlterhelés vagy túl kevés felelősség is lehet annak a hátterében, hogy a dolgozó szenvtelenné válik a munkájával kapcsolatban. Ilyenkor minél előbb változtatni kell ahhoz, hogy a folyamat megállítható legyen.

Békési Gábor módszere abban áll, hogy a munkavállalók kitöltenek egy kérdőívet, amelyben a munkájukra, a csapatukra, a vezetőjükre vonatkozó kérdéseket találnak. A lehetséges válaszok pedig a kiégés egy-egy stációjának feleltethetőek meg. Az eredményeket egy grafikonon ábrázolják, amelyen látszik, hogy a válaszok többsége a koordináta-rendszer apátia vagy az optimizmus felőli oldalán csoportosul. A rendszer próbál nem skatulyázni, nem helyezi el a munkavállalót egyik kategóriában sem, csupán a tendenciára világít rá.

Az ezen a felmérésen alapuló OnFocus Management lényege, hogy a kérdőíven nyert eredményeket csapatonként vagy akár cégenként összesítik, és a menedzsment számára egy kész kézikönyvet készítenek arról, hogy mely munkatársat mivel lehetne méginkább motiválni, hogyan lehetne a beosztottak és vezetők kapcsolatát fejleszteni.

A kérdésekre adott válaszokból ugyanis az is kiolvasható, hogy a beosztottak milyen vezetésbeli deficitet élnek meg. Úgy érezhetik, hogy kevés dicséretet kapnak, hogy túl szorosan vagy túl lazán ellenőrzik őket. Előfordul, hogy nincsenek tisztában a vezetőség szándékaival, ezért nem tudnak azonosulni a feladataikkal, vagyis növelné a hatékonyságot, ha jobban megérthetnék a vezetők motivációit. A rendszer előnye, hogy a munkavállalókkal kapcsolatban személyre szabott iránymutatást kaphat a vezető. Ez azonban komoly munka: a menedzsernek tudatosan be kell tartani a kapott iránymutatásokat, hogy a program hatékony legyen.

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Bértranszparencia másképp

Az EU bértranszparencia irányelv bevezetése minőségileg új lépést jelent a fizetések átláthatóságát illetően, de aki akart, eddig is képet... Teljes cikk

Több mint ezer munkavállaló távozott a MÁV-tól, ide igazolt

Júniusról júliusra a MÁV-tól eltűnt 1800 munkavállaló, míg a GYSEV-nél megjelent közel 1600 fő. Ez volt a legnagyobb létszámmozgás, aminek... Teljes cikk

Mennyit keresnek a marketingesek 2025-ben?

Az automatizáció és a mesterséges intelligencia a marketinges szakmát is jelentősen formálja. Hogyan alakultak a fizetések olyan pozíciókban, mint a... Teljes cikk