Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 16 éve

Egységesítenék a mentorképzést

A mentori szolgáltatás napjainkban a hétköznapi élet különböző területein egyre jobban terjedő segítő tevékenység. Az informatika területén azoknak segít, akik nem tudják használni a számítógépet, az internetet, a vállalati környezetben a személyzetfejlesztés egyik módja, az oktatás területén a hátrányos helyzetű diákokat segítik ily módon.

A gazdag tapasztalatok ellenére nem kellően feltárt, hogy kik, milyen esetekben, milyen helyzetekben igényelnek személyes segítséget, illetve szorulnak személyes mentorálásra. Az EQUAL Mentorálás/Mentorság munkacsoport fejlesztése arra a koncepcióra épül, hogy az egyre szélesebb körben, ám egymástól sokszor szögesen eltérő értelmezési környezetben alkalmazott mentorságot - mentorálast elvileg és gyakorlatilag is egységes keretbe sikerül foglalni, ha "spektrum-fogalomként" ismerjük fel.

De milyen gyakorlatot követtek eddig a szervezetek? Számos program, projekt képezett ki mentorokat, teljesen eltérő módon, munkakörrel, kompetenciákkal. Egy volt bennük a közös: az elnevezés, de sokszor még az sem.


Mentor, az "ezermester"



A mentori szolgáltatás napjainkban a hétköznapi élet különböző területein egyre jobban terjedő segítő tevékenység. Az informatika területén azoknak segít, akik nem tudják használni a számítógépet, az internetet, a vállalati környezetben a személyzetfejlesztés egyik módja, melynek célja a beilleszkedési folyamat és a fejlődés segítése a szervezeti szükségletek, célok és az egyén céljai összehangolásával, valamint a tapasztalati tudás átadása az új munkatársak felé, a tudatos utánpótlás-nevelés eszköze. Az oktatás területén pedig a hátrányos helyzetű diákok segítése történik mentori beavatkozással.

Mayer József, az Oktatás Kutató Intézetet (OKI) képviselve a mentor fogalomzavarát próbálta tisztázni, amikor a napokban megtartott "Mentorképzés helyzete és jövője Magyarországon" című konferenciát megkezdte. Mayer József kifejtette, hogy szinte áttekinthetetlen mennyiségű és minőségű képzési program van jelen ma Magyarországon. Több tucatra tehető a jelenlévő akkreditált program. Ezeknek a képzéseknek kétféle arca van: az egyik a személyes jelenlétet igénylő tanácsadást jelentő képzések, a másik pedig a virtuális támogatás, elektronikus eszközökkel megvalósuló tevékenységet jelent.

A mentorálás egy nagyon széles spektrumú, gyakran használt, divatos fogalom, így sokszor találjuk szembe magunkat ezzel a kifejezéssel, akár a munkaerő-piaci programokban, akár a gazdasági környezetben. De ugyanazt jelentik-e ezek a fogalmak? Egyáltalán nem. Sőt nagyon különböző tevékenységet takarnak, de ha végeznénk egy kutatást, valószínűleg az jönne ki, hogy ez egy nagyon jól bevált hívószó lehet az álláshirdetésekben, pályázatokban, projektekben. Így érthető, miért használják olyan tevékenységekre, melyeknek nem sok közük van a mentor fogalmához. Na de mi is az? Több fajta meghatározás él a gyakorlatban, amelyek mind-mind beleillenek ebbe a komplex fogalomba. Ki az a mentor?


Mentor az, aki segít az élethosszig tartó tanulást megvalósítani



Csekély támogatási rendszer él viszont ma hazánkban, amely az élethosszig tartó tanulást segítené, pedig ez a jövő - mondják a szakértők. Hiszen nagyon sok a leszakadó réteg, a hátrányos helyzetű térség és ember, akik nem tudnak bekapcsolódni ezekbe a programokba. Éppen ezért lenne fontos a mentorálás beépítése ebbe a folyamatba. De fontos kiemelni azt is, hogy meg kell teremteni az ehhez szükséges intézményi vagy rendszer hátterét, össze kell hangolni a keresletet és kínálatot. A fiatalok sokkal tovább maradnak az oktatásban, de mi lesz azokkal, akik nemhogy "élethosszig" egy életen át nem fognak tanulni, mert nincs rá módjuk, de idő előtt kiszakadnak az iskolai környezetből.
Számos kérdés merül fel: az oktatás folyamatos változásában ki segít a tájékozódásban, hogyan fog történni az egyéni adaptáció, miként lehet megoldani az életpálya első szakaszán a munkakezdés és tanulás elegyét. Ki tanít meg ehhez alkalmazkodni? Mit várunk azoktól, akik ezt a tevékenységet végzik? Tény, hogy kevesen rendelkeznek az ehhez szükséges tudással.


Mentor az, aki visszahúz a társadalmi szakadékról



A tapasztalatok szerint a "segítség kérése", a "segítség igénybevétele" nem integráns része kultúránknak, így a potenciális célcsoport nincs tudatában, hogy számára létezik a mentorálás lehetősége. Mayer József szerint amúgy is létezik egyfajta társadalmi szakadék a mentoráltak és a mentorok között. De létezik egy harmadik csoport is, akik nem jutnak addig a felismerésig, hogy létezik ez a tevékenység.
Mentor az, aki képes döntést hozni

A mentor olyan személy, aki képes hatást gyakorolni az emberekre, illetve bátorítást adni nekik, meghatározni bizonyos szabályokat. Ambiciózus, kitartó, nem hátrál meg az akadályoktól, probléma érzékeny és jó problémamegoldó képességgel rendelkezik. A segítő tevékenységgel szemben megfogalmazódott néhány elvárás: legyen képes a problémákat újszerű szempontból megvizsgálni, és arra eredeti megoldásokat kitalálni, alkalmazkodnia kell a kialakult helyzetekhez, és nyitottnak kell lennie felmerülő új ötletekre.


Mire irányuljon a mentorok képzése?



A mentor személyiségének fejlesztése, szakmai ismeretek, a mentor "esetmenedzsere" szerepének specifikálása, egyfajta pszichés önvédelem. A mentorok képzési programját ki kellene alakítani arra, hogy képesek legyenek olyan feladatok elvégzésére, mint a belépéskor jelentkező hátrányok ellensúlyozása, a roma tanulókkal történő bánás, iskolai kudarc mérséklése. Érteni kellene ezekhez a problémákhoz, ugyanakkor érteni kellene az emberekhez is.

A konferencián több megvalósult projektet ismertettek a meghívottak, ezzel is bizonyítva a mentori tevékenység sokszínűségét, különbözőségét, amelyek számos problémát vetettek fel.


HEFOP - ha a mentor együttműködő



A Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ HEFOP 1.1 projektjében használt gyakorlatot hallhattuk először az előadáson. A Budapesten megvalósuló program teljes időtartamára alkalmaztak mentorokat, biztosítva ezzel az ügyfelek részére nyújtható személyes segítségnyújtást. Itt szóvá tette a szakelőadó, hogy 2005-ben még semmilyen kapaszkodót nem kaptak a mentorok feladatukat, képzettségüket, képzésüket illetően. Annyit lehetett tudni, hogy a cél az álláskeresők munkaerőpiacra való visszakerülésének segítése. Az egész ország területén hatalmas eltérések mutatkoztak a mentorok feladatát, kilétét illetően, mindenki egyénileg alakította ki a saját képzéseihez, intézményéhez ezt a feladatkört.

Ennek a projektnek a sajátossága abban állt, hogy munkanélküliekből képezték ki a mentorokat, hogy átérezzék a problémát, megértsék azokat, akiknek információs és mentális segítséget nyújtanak. Elsősorban a segítő és humán területről válogatták ki azt a húsz főt, akik a képzést követően egy személyiségfejlesztő tréningen vettek részt.


A szükséges készségek



A mentor egyik legnehezebb feladata, hogy olyan légkört tudjon kialakítani, melyben az információ akadálytalanul áramolhat a mentorált és közte. Az előrelátás a mentori munka egyik legfontosabb alapkövetelménye, hiszen ha az egyén részére képes hosszú távú tervet készíteni, azzal biztonságot és kapaszkodót nyújthat a számára - áll a munkaügyi központ képviselőjének anyagában. Fontos az együttműködési készség, hiszen munkája során az ügyfélen kívül együtt kell, hogy dolgozzon más mentorokkal, munkatársakkal, képző és szolgáltatást végző intézményekkel, állásfeltáró tevékenysége során munkáltatókkal. Ennek sikeres megvalósításához folyamatos együttműködésre, szervező készségre és kiemelkedően jó kommunikációra van szükség - állítja Tóth Edit, hozzátéve: ahhoz, hogy motiválni és támogatni tudja az ügyfelet, erősen kell hinnie saját képességeiben és bíznia önmagában. Mivel a mentornak segítenie kell a mentoráltakat a nehézségek leküzdésében, problémáik megoldásában, különösen fontos, hogy rendelkezzen humorérzékkel, legyen kedves, lelkes, empatikus, őszinte, becsületes, megbízható, hiteles és nyitott.

Tóth Edit szerint a mentori munka veszélye abban rejlik, hogy a mentor megpróbál az ügyfél helyett gondolkodni és cselekedni, ezzel óriási hibát elkövetve. Fontos, hogy a segítő tevékenység kölcsönösségen alapuljon, és lehetőleg ne csak szorosan a programra koncentráljon, hanem ölelje át az élet egyéb vonatkozásait, hiszen annak is kihatása van a programra.


Milyen mentori tevékenységek léteznek?



Mentori tevékenységek közé tartozik a tervezés és kommunikáció, mely során kialakul a mentor és az ügyfél közötti munkakapcsolat érték-, cél-, és normarendszere. A szervezés, mely során kialakul a gyakorlati tevékenységsor, a közös céloknak megfelelően. Az irányítás, amely vonatkozik egyrészt a találkozásokra, másrészt a tanulási tevékenységre. A koordinálás, amikor megvalósul az ügyfél és a mentor tevékenységeinek harmonizálása. Az ellenőrzés, amibe beletartozik a feladatok, az önálló munka, eredmények, személyes kapcsolatok ellenőrzése is. Az értékelés, ami kijelöli a szükséges korrekciókat.


FÁK: ha a mentor átvedlett pedagógus



Singer Péter mutatta be a Foglalkoztatásba ágyazott képzés (FÁK) című programot, amelynek célja az volt, hogy javítson a hátrányos helyzetben, településen élő fiatal roma felnőttek munkaerő-piaci esélyein érettségi bizonyítványhoz jutással és szakmai végzettséggel. A mentorok közreműködésével történt a vizsgák letétele. Iskolánként két mentor segédkezett ebben a folyamatban, akik általános iskolai tanárok voltak, egy a humán és egy a reál tárgyak mentorálására vállalkoztak. A mentorok hetente két óra foglalkozást tartottak, amelynek nem tanóra jellegűnek, hanem konzultációnak kellett lennie.


Kilépve a tanár szerepéből



A program szervezői azt várták a tanároktól, hogy ismerjék meg az adott tantárgycsoport középiskolai tananyagát, tisztában legyenek az érettségi követelményrendszerével, és folyamatosan tartsák a kapcsolatot a vizsgaközponttal. A kritériumok közé tartozott továbbá, hogy nyitottak legyenek az innovációra, képesek legyenek kilépni a hagyományos tanár szerepéből és egy új szerepet betölteni, vállalkozzanak az új tevékenységekre, segítsék az önálló tanulást, a folyamatos kommunikáció tartása szakmai kérdésekben a vizsgaközponttal, OKI-val, a mentorált személy mentális, lélektani támogatása.

A főként gyakorlati képzés azzal indult, hogy tisztázták a mentor fogalmát: nem a tanítást, hanem a mentorált tanulásának elősegítését jelölte ebben az esetben. Az bizonyult a legnehezebb feladatnak, hogy a tanárokat eltántorítsák a tanítási módszerektől, hogy azonosuljon a mentorszereppel. Új ismeretet jelenthetett a kommunikáció, tanulásmódszertan, és az előítélet-kezelés.


PALLÓ-projekt: ha a mentor, felnőttképzési konzulens



Juhász Ágnes, a Budapesti Művelődési Központ képviselője fejtette ki a projekt lényegét. Itt a mentor kifejezés elsősorban információs tanácsadót jelentett, akinek az a feladata, hogy tájékoztatással, orientálással segítse a felnőttképzésbe való bekapcsolódást és annak eredményes, hasznos elvégzését. Helye a mentorok és a tanácsadók közé tehető. Nem hivatásos segítő, információnyújtásban érintett szakember, hivatásos tanácsadó.

A második szint a konzulens (és IT-mentor). A felnőttképzési konzulens bár klasszikus értelemben nem mentor, de ha az egyszeri személyes segítést is beleértjük, akkor igen. Mindenképp szüksége van a mentoroknak (mindegyik szinten) az információs tanácsadók segítségére. A "szakmentor" a mentorképzés része lehet, mentori szervezetekben egyeseknek érdemes speciális ismereteket is szerezni. A felnőttképzési konzulensre azért van szükség, mert az élethosszig tartó tanulásba kevesen kapcsolódnak be, a lemorzsolódók száma nagy, nincs arányban a ráfordítás és a résztvevők munkaerő-piaci pozíciójának, életminőségének a javulása. Az okok közé tartozik továbbá, hogy nem vesz részt, vagy nem a megfelelő képzésben vesz részt ez a réteg: és információhiány alakul ki. Az útmutatás, tanácsadás hiánya, a lemorzsolódás, "papír" kompetencia nélkül:

A tanulástól elszokott felnőtteket nem készítik fel a felnőttkori tanulásra, a képzés során nem kapnak tutori, mentori segítséget. A képzésbe való bekapcsolódásban és a képzés sikeres és eredményes elvégzésében segít. A konzulensképzés akkreditált program, 90 órás, e-learning mellett kontaktórákat, tréninget, saját élményt tartalmaz átadható, adaptálható, bővíthető. A tematikába tartozott a kommunikációs tréning, a képzés informatikai eszköztára, képzési területek és formák, szabályozás, intézményrendszer, andragógia, e-learning alapismeretek. A konzulensi munka gyakorlata, saját élmény felnőttképzést, tanulást támogató csoportban, egyéni gyakorlat.

IT-mentor



Nagy Ágnes, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium képviselője ismertette ezt a módozatot, amely már az OKJ-s képzésbe is beépült. Ez a program a digitális írástudás kialakításában, elterjedésében ad segítséget. Hiszen sok olyan réteg van - a 45 felettiek, fogyatékosok, hátrányos helyzetűek, romák - akiknek segíteni kell, hogy felzárkózzanak az információs társadalomba. Célja a munkaerőpiachoz kapcsolódó diszkrimináció és egyenlőtlenség minden formájának megszüntetése az innovatív megközelítések és módszerek kidolgozása és elterjesztése, valamint a nemzetközi együttműködés révén. A foglalkoztatási modell kidolgozásában közel 50 fő, megváltozott munkaképességű és 45 éven felüli közép-ill. felsőfokú végzettségű munkanélküli vesz majd részt. A résztvevők az informatikai ismertek elsajátítása mellett személyiségfejlesztő oktatásban is részesülnek. A képzés részben távoktatás, részben személyes konzultáció során valósul majd meg.


"Új Dimenziók" mentorképzési program



Érdemes foglalkozni a jövőben is a mentorképzés problematikájával, ugyanis az tapasztalható, hogy minden szervezet, országrész a maga gyakorlata szerint egységesítené a mentori tevékenységet. A mentorálási tevékenységek spektrum fogalom szerint rendezése ugyanis lehetőséget teremt arra, hogy a mentorságot vállalók státuszát is ennek megfelelően értelmezzük (az önkéntes segítőtől a főfoglalkozású, professzionális segítőig), de a segítőtől elvárható készségek, képességek, szakismeretek, attitűdök, moralitás stb. számbavételére illetve a "spektrum" szerinti rendezésére is. Ez ugyanakkor megteremti annak a lehetőségét, hogy a mentorok képzése egységes szemlélettel, a "spektrumnak" megfelelő elméleti és gyakorlati ismeretek átadásával, illetve a mentorálás sikerét elősegítő készségek fejlesztésével valósuljon meg.


Milyen problémák merültek fel?



Ezt a fogalomtisztázó programot több alapítvány dolgozta ki, amelyet a Független Pedagógiai Intézet akkreditált. A program kidolgozói szerint a sokféle, egymással rivalizáló mentorfogalom között elveszik a lényeg, amelynek az a következménye, hogy általánosító, nem a helyzetre szabott képzések jönnek létre és a szervezeti környezet kevés figyelmet kap. Nem nagyon kapcsolódik a szervezethez, és a segítő személy nem nagyon találja a helyét a szervezetben. A kutatás megállapította, hogy nem tisztázott, mi a cél, és hogyan akarok oda eljutni. A másik komoly észrevétel, hogy nincs továbbfejlődési kimenet, csak kész programok.

Ezekre a problémákra megoldást jelenhet egy egységes, de rugalmas értelmezési keret biztosítása, a helyzethez szabható, választható modulokból álló program, a képzés során a szervezet egészének bevonása és megjelenítése. Sokat segítene a tudatos cél-állapot meghatározása, és ehhez képest a "hol tartunk" felmérése, valamint a tanulási helyzetek felismerése és kiaknázása, a szervezeten belüli kapcsolatrendszer tudatosítása.

A sikeres képzés alapfeltételei: intézményre/helyzetre szabott, bevonja a szervezet egészét, rendelkezik visszacsatolási pontokkal, képzett trénerrel, jellemző rá a gyakorlatorientáltság, az értékalapú megközelítés, és hogy nem egy alkalomra szól, folyamatos szakmai támogatásban részesül. Lényeges, hogy a spektrumfogalom dimenzióin alapuló rendszerszemléletű gondolkodást igényel. A cél, hogy az alaphelyzet és a fejlesztési terv meghatározása tiszta helyzetet teremtsen.

Gyimóthy Éva, HR Portal
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk

Mi lesz a szakmád? Még fel sem találták? Így készülj a jövő munkaerőpiacára!

A feltörekvő technológiák, például a robotika, a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás, a virtuális és kiterjesztett valóság, valamint az... Teljes cikk