Hogyan építsem újra a létszámot? - a kékgalléros toborzás kihívásai
Sok cég kényszerült leépítésre a járvány okozta csökkenő megrendelések, gazdasági megtorpanás miatt. Ahogy azonban az élet újraindult, nem olyan egyszerű a létszámot visszatoborozni. A rugalmas foglalkoztatási formák és az outsourcing lehet a megoldás a gyártó cégeknek, derült ki a Recruitech BLUE online konferencián.
Válságok idején a rugalmas foglalkoztatás mindig nagyobb teret kap, hiszen ilyenkor a gazdasági folyamatok hullámzása miatt megnövekvő fluktuációt így lehet minél agilisabban kezelni. A Wahl 2020-ban a létszámnövekedést azért is igyekszik munkaerő-kölcsönzéssel megoldani, mert ezek a munkavállalók másfajta tudást hoznak be a céghez, a kölcsönző céggel való szoros együttműködés a toborzásban, pedig a minőség szempontjából fontos. A CabTec-nek leépítést és újraépítkezést is menedzselnie kellett az elmúlt turbulens hónapokban. Így az a döntés született, hogy az egyszerűbb folyamatokat - pl. kábelösszeszerelést - kiszervezik, megváltozott munkaképességű munkavállalók felé, míg a bonyolultabb munkafolyamatokat cégen belül tartják. A korábban elbocsátott alkalmazottakat is megkísérlik visszatoborozni, ha esetleg azóta nem kaptak másutt lehetőséget vagy szívesen visszatérnek, akár másik állásból a céghez.
Juhász Csongor szerint munkaerőhiány esetén az egyik leghatékonyabb kezelési mód a kiszervezhető folyamatok kiszervezése, ami általában költséghatékonyabb működést is biztosít. Mindkét gyártó cégnél a termelés irányítja a kiszervezéseket projektként, a HR-nek esetleg támogató szerepe van benne.
„Pincér voltam, három gyerekem van, muszáj dolgozni”
Egyéb okok is gerjesztették a fluktuációt az elmúlt időszakban. Ács-Varga Edit elmondta, hogy a Wahlhoz jelentkeztek sokan állásra, elsősorban a vendéglátásból és a szállodaiparból, akik bevallottan 2-3 hónapot akartak csak a gyártócégnél tölteni, és így átvészelni a lezárások időszakát. A HR csoportvezető szerint többnyire jó tapasztalatuk volt ezekkel a munkavállalókkal, jól dolgoztak, hacsak ideiglenesen is a cégnél. A beillesztésük elősegítésében a mentoroknak, műszakvezetőknek nagyon fontos szerepe volt. Ács-Varga Edit szerint a döntésben a társadalmi felelősségvállalás is helyet kapott, hiszen ezzel nehéz helyzetben lévőknek segíthettek.

A CabTec-nél azonban nem találták felvehetőnek ezt a jelentkezői kört, mert hiányzott az a fajta kézügyesség, amire a cégnél szükség van, a betanítási folyamat pedig túl hosszú lett volna. A Prohuman ügyvezetője szerint eleinte megvolt a hajlandóság a vendéglátásban dolgozók körében a komfortzónából kilépésre a gyártás felé, azonban mivel nyáron ezen a területen is újraindult az élet, megpróbáltak visszamenni a saját szakmájukba, komoly fluktuációt generálva. Valamint ahol hiányzott a felkészítés és az integrálás, azoknál a vállalatoknál ezek a munkavállalók nehéz helyzetbe kerültek a számukra idegen gyári környezetben.
Toborzás erőforráshiányos, vírusos időkben
Bagdy Andrea elmondta, hogy tavaly 90 főt vettek fel a CabTec-hez, a próbamunkáktól nem tudtak eltekinteni, mert ez a dolgozók későbbi beválása szempontjából kulcsfontosságú, ugyanakkor a munkaerőhiányos időkben valamivel gyengébb produktumokat is elfogadtak. A Wahlnál pedig a személyes interjúkat nem tudták elengedni, és bár a gyárat nem lehetett bejárni, ami egyébként része a kiválasztási folyamatnak, a személyes találkozás, a megfelelő óvintézkedések mellet nagyon fontos volt.

Ugyanakkor Juhász Csongor szerint a kékgallérosok toborzásában is egyre nagyobb szerepet kap az online tesztelés, ők maguk is alkalmazzák ezt a technológiát, hiszen sok partnerük kiszervezte hozzájuk a fizikai toborzást. Ahogy az on the job tréningek is hangsúlyosabbá váltak, ezzel együtt pedig megnőtt a visszamérés szerepe. Ugyanakkor a Prohuman ügyvezetője azt is hangsúlyozta, hogy a digitalizáció területén még van bőven tere a fejlődésnek, hiszen a fizikai jelentkezők közel fele nem hajlandó például egy zoom interjúban részt venni, és sok helyen hiányzik ehhez az infrastruktúra is. Így ők például nem egyszer mobil buszokkal vitték helybe a technológiát és az orvosi vizsgálatokat.

A vállalati HR vezetők is megerősítették, hogy náluk is egyre nagyobb szerepe van az online toborzásnak, ahol fontos, hogy a jelentkezési felület felhasználóbarát, egyszerű és színes legyen, illetve megemlítették a közösségi oldalakat, ezek közül is leginkább a Facebookot, ahol a célcsoport aktívan jelen van.
A nyitóképen a kerekasztal-beszélgetés résztvevői, balra a moderátor-főszervező Toldi Gábor