kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

Hogyan vezessünk home office-ban dolgozókat?

A részben home office-ra átállt működésben a vezető-munkavállaló közötti négyszemközti beszélgetések szerepe felértékelődött, ahogyan középszerű vezetőként sem lehet már túlélni. A cégek látják, mekkora a tétje ennek és komolyabban veszik a vezetőfejlesztést. Egyebek mellett erről beszélt Czinege Andor tréner a táv-vezetésről tartott előadásában az őszi Tréning Kerekasztal Konferencián. Sok cégnél van ezzel probléma, így nem árt néhány jó tanácsot megszívlelni.

Czinege Andor Ad Sidera-

“Nincsenek új csodamódszerek, csak bizonyos eszközök szerepe felértékelődött” - mondta előadásában Czinege Andor, az Ad Sidera tréningcég vezetője. A Covid megjelenése miatti tavaly márciusi home office-ra való átállást a vezetők sokként és stresszként élték meg, a rugalmasabbak és előrelátók azonban a veszély helyett lehetőséget láttak ebben. “Minden vezető nagyító alá került a távvezetésben. Aki jó menedzser volt, az szárnyalt extrém körülmények között is, aki rossz, vagy középszerű volt, az megbukott. A cégek pedig elkezdték sokkal komolyaban venni a vezetőfejlesztést, látták, mekkora tétje van ennek” - summázott a szakember.

Tevékenység ellenőrzése helyett eredményközpontúság

“Forradalmi jelentőségű paradigmaváltás történt” - jelentette ki Czinege Andor.  A vezetők egy része nem tevékenység- hanem eredménycélokban kezdett el gondolkodni. Kiderült az is, hogy sokaknál a tevékenység alapú kontroll rossz reflex volt az eleve demotivált munkavállalók kezelésére. (Ráadásul a vezető főnökei is csapateredményt várnak el, nem a csapattagok tevékenységének bemutatását). Éppen ezért lényegesebb lett a motiváció megteremtése, ami home office-ban dolgozóknál nagyobb odafigyelést igényel. Czinege Andor erre a “Catchball módszert” javasolta. Azaz a munkatárs ne csak meghallgassa a célt, hanem meg is értse, azonosuljon vele és legyen ez kétoldalú beszélgetés. Kapcsoljuk a célt a munkavállaló belső hajtóerejéhez. Már az elején látni kell: megvan-e benne a drive, a belső elkötelezettség. A munkavállalók azt is értékelik, ha a vezető megpróbálja őket érdekeltté tenni a “nem szeretett” feladatok teljesítésében és mindenkinek a munkájában vannak nem szeretett elemek.

Fontos azonban fenntartani az egyensúlyt az eredmény és az érzelmi dimenzió között. Baj, ha bármilyen irányba felbillen. “Ha a cég nagyon a munkavállalók lelki világával foglalkozik - ‘nehogy felmondjanak’ - akkor a dolgozók túszul ejtik a céget, packáznak a vezetőkkel. Vezetéstechnikailag nem javasolt ez a hozzáállás” - mondta Czinege Andor.

A szakember tipikus távvezetői csapdákat is említett - amelyek az offline világban is előfordulnak - ám a home office ezeket felerősíti. Ilyen például az, ha hirtelen ítélünk, amikor  észreveszünk valamit. Az is hiba, ha túl sűrűn és gyakran foglalkozunk azzal, hogy mit csinálnak a munkavállalók és nem az eredményekre fókuszálunk. Az sem jó, ha csak feladatokat delegálunk és nem foglalkozunk a munkavállalókkal.

Kellenek a heti négyszemközti beszélgetések

A szakember előadásában kiemelt figyelmet kapott a négyszemközti megbeszélések kérdésköre (1 to 1). Ez azért fontos, mert érzelmi stabilitást ad, gondoskodik a kapcsolatápolásról, ki tudjuk mutatni törődésünket, odafigyelésünket a dolgozó felé. “A legfontosabb vezetői feladat lett, érzékelni, ha valakinek gondja van és azonnal reagálni rá” - erősítette meg az egyik résztvevő. Nálam nincs beütemezve, valamikor 1 perc, máskor 1 óra, a munkavállalók hálásak az odafigyelésért” - tette hozzá a vállalati HR-es.

A személyes meetingek spontaneitásával némileg vitatkozott egy másik résztvevő: Nekem fontos a rendszeresség és a kiszámíthatóság: ha tudom, hogy hétfőn 9-kor “1 to 1”-om van a vezetővel, akkor gyűjtöm a heti mondanivalómat. Ha hirtelen felhív, nem biztos, hogy megy.”

Czinege Andor tanácsai: A legjobb, ha hetente tartjuk. Előre ütemezzük be a naptárba. Ne legyen hosszabb 10-20 percnél, persze téma és mondanivaló esetén ez lehet hosszabb. A napirendet a munkatársak témáival / kérdéseivel / problémáival kezdjük. Kell hozzá értő figyelem a vezető részéről, ügyeljünk a hangszínre, az érzelmi állapotra, ha van videó, akkor a testbeszédre is.

A távvezetés során fontos megállapodni abban, mit várunk egymástól. Például milyen elérhetőséget kérünk, fel kell venni este 6 után is a telefont. Mikor van a törzsidő, mikor lehet a vezetőt megkeresni és egyeztetni vele, ha szükséges? Érdemes a naptárakat megosztani (nem feltétlenül a tevékenységet, hanem, hogy elérhető-e a munkavállaló aznap vagy szabadságon van). Fontos a rendszeres megbeszélések rendjének lefektetése is egyéni és csapat szinten.

Legyen bekapcsolva a videó meetingen

Terítékre került a csoportos online meetingek sikeres megtartása is. A sokszor felbukkanó tanácsok mellett - az legyen jelen, akit érint, készítsük elő, kezdjünk pontosan - a tréner szerint távvezetésben fontos, hogy be legyen kapcsolva a videó. “Nem népszerű a munkavállalók körében, de ez ne legyen szempont. Ha van kép, akkor jobban jelen vannak a résztvevők.” Az online csapatmeetingen a vezetőnek aktívabbnak kell lennie a kollégák bevonásában, megszólításában, mint a fizikai térben. Megfontolandó lehet rotálni a levezető személyét.

Czinege Andor úgy látja, hogy a home office segítségével javítható a termelékenység és a morál - az érzelmi elkötelezettség, a motivációs szint. Ám ebben rejlő lehetőségeket csakis magas szintű táv-vezetői munkával aknázhatjuk ki.

A nyitóképen Czinege Andor

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk